سخنی با ایرانیان برای ۲۳ اردیبهشت

سیدفرشید موسوی
کارشناس
مسائل بین‌الملل



۱. آنچه به نام برجام در تابستان ۱۳۹۴ پس از قریب به دو سال مذاکرات زنجیره‌ای و البته طاقت‌فرسا و نفسگیر ایران با ۶ قدرت جهانی نهایی و در زمستان همان سال اجرایی شد، حاصل تدبیر نظام جمهوری اسلامی ایران بود که بر اساس «عزت، حکمت و مصلحت» رقم خورد.
۲. این توافق مانند هر توافق بین‌المللی یا معاهده یا حتی معامله‌ای بر اساس بده - بستان شکل گرفت تا طرفین بدان تن دهند و اجرای آن را متعهد شوند. طبیعی است ایران از یک سو و ۶ قدرت دیگر جهانی از سویی دیگر آن را توافقی بر اساس برد- برد ارزیابی کنند و برای حفظ آن بکوشند.
۳. برای دقایقی تصور کنیم اگر برجام نبود کشور در چه شرایط دشوار داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی قرار می‌گرفت. راز آشفتگی و عصبانیت ترامپ، نتانیاهو و بن سلمان در این است که به وضوح می‌بینند برجام باعث شد ایرانی که در چنبره فشار و تحریم‌های فلج کننده گرفتار شده بود و سایه جنگ را بر سر خود می‌دید، نه تنها جان تازه‌ای گرفته و  دوباره روی پای خود ایستاده است؛ بلکه چنان قوی شده است که محاسبات و معادلات آنها را در منطقه با قدرت و نفوذی که مجدداً به دست آورده، برهم زده و نه تنها   سرنگون نشده که از سرنگونی دولت‌های دیگر در منطقه جلوگیری می‌کند و تروریست‌های داعش را هم تار و مار کرده است.
۴. برجام از نظر سران امریکا، اسرائیل و عربستان توافق بدی است و باید نابود شود چون باعث تقویت قدرت و نفوذ سیاسی - اقتصادی ایران در منطقه و ثبات و همبستگی در داخل شده است.
۵. شکی نیست از برجام و فرصت‌های ایجاد شده توسط آن می‌توانستیم و هنوز هم می‌توانیم بدرستی و بهتر بهره‌برداری کنیم. تنگ نظری‌های داخلی و جناحی دیدن برجام باعث شد تا کام ملت از آثار بزرگی که برجام برای اقتصاد داخلی و عزتی که در جهان پس از یک دوره انزوای مطلق به ارمغان آورد بهره‌برداری مطلوب نشود.
۶. به یاد داشته باشیم مشکل ادعایی و بهانه‌تراشی امریکا با ایران تنها برنامه هسته‌ای نبوده که با برجام حل شده باشد. برجام توانست یکی از پرونده‌های چهارگانه جهان سلطه با ایران را حل و فصل کند و تحریم‌های مرتبط با همین پرونده را بردارد. ترامپ اکنون احساس غبن می‌کند که چرا در برجام به دیگر ادعاها و اتهامات علیه ایران (برنامه موشکی، مسائل منطقه‌ای و حقوق بشر) پرداخته نشد و در مقابل اینهمه امتیازاتی که داده‌اند سرشان کلاه رفت و ایرانیان با زیرکی خود را نجات دادند و باز همانند که بودند.
۷. عده ای در داخل متوجه باشند نابودی برجام ذوق‌زدگی ندارد، نیش و کنایه هم ندارد چون امریکا می‌خواهد دیگر بیش از این با برجام تحقیر نشود و صهیونیست‌ها و سعودی‌ها بسیار مایلند دوباره ایران را در قهقرا و انزوای گذشته ببینند. «دوستان» در روز ۲۳ اردیبهشت یادشان باشد برجام دستاورد روحانی و ظریف نیست، دستاورد نظام است و چه بماند، چه نماند آثار و تبعات آن متوجه کل مُلک و ملت است.
۸. چنانچه امریکا پیمان‌شکنی کند، باید همه قلم‌ها و زبان‌ها بر سر امریکا فریاد کشند که مرگِ یک توافق بین‌المللی و ثبات آفرین را باعث شده است. چه بسا یکی از اهداف مثلث شوم غربی- عبری- عربی برای برهم زدن این توافق تاریخی ایجاد هیجانات کاذب در داخل و به جان هم انداختن ملت ایران باشد.
۹.‌ برجام  چه بماند چه نابود شود، سند افتخار ایرانیان و فرزندان «امین، شجاع، متدین و غیور» این ملت است که یک تنه در مقابل ۶ قدرت جهانی ایستادند و از حقوق ملت ایران دفاع کردند و چنان متن مستحکمی را مذاکره کردند که به کابوس ابرقدرت جهان و علامت تحقیر تاریخی آنان تبدیل شده و راهی برایشان جز خروج از این توافق به قیمت بی‌حیثیتی بین‌المللی و ننگ پیمان شکنی نمانده است.