تفاوت تریدینگ ویو با متاتریدر، کدام یک بهتر است؟


تریدینگ ویو و متاتریدر هردو پلتفرم‌های معاملاتی هستند که از طریق آن‌ها می‌توانید به بازار فارکس متصل شوید، این دو پلتفرم بسیار محبوب البته تفاوت‌های عمده‌ای باهم دارند و اگر شما بخواهید بدانید که بهتر است از کدام یک از آن‌ها استفاده کنید، نیازمند کسب اطلاعات بیشتر مقایسه‌ای درباره متاتریدر و تریدینگ ویو هستید. ما در این مطلب سعی می‌کنیم تفاوت‌های تریدینگ ویو با متاتریدر را مورد تحلیل قرار دهیم تا در نهایت بتوانید تصمیم درستی بگیرید.

متاتریدر چیست؟

متاتریدر را می‌توان تقریباً مهم‌ترین و پرکاربردترین پلتفرم معاملات جهان دانست. یک پلتفرم حرفه‌ای و سبک که کد باز است و می‌توانید هر اندیکاتور، اکسپرت و رباتی که خواستید برایان کد نویسی کرده و از آن استفاده کنید. تریدینگ ویو بسیار یوزرفرندلی است و طی این سال‌ها به شدت توسط برنامه نویسان توسعه پیدا کرده است. تقریباً همه بروکرهای جهان یکی از نسخه‌های 4 یا 5 آن را برای معامله در اختیار تریدرها قرار می‌دهند.

متاتریدر کاملاً رایگان است و هیچ پولی بابت آن پرداخت نمی‌کنید، روی همه سیستم‌ها حتی سیستم‌های بسیار ضعیف هم نصب و راه‌اندازی می‌شود و نسخه‌های آن شامل نسخه ویندوز، لینوکس، اندروید، آی او اس و همچنین نسخه وب تریدر است که نیازی به نصب ندارد. اگر به سایت MQL بروید شاید به جرئت بتوان گفت بیش از صدها هزار اکسپرت، اندیکاتور و ابزارهای معاملاتی پولی و رایگان وجود دارد که توسط توسعه دهندگان ساخته شده و به نوعی شما به تمامی آن‌ها برای معاملات خود دسترسی خواهید داشت.

تریدینگ ویو چیست؟

تریدینگ ویو نیز یک پلتفرم معامله‌گری است که البته فقط به صورت آنلاین و وب ترید مورد استفاده قرار می‌گیرد، نسخه معمولی تریدینگ ویو رایگان است ولی از ابزارهای کمی به صورت هم‌زمان می‌توانید استفاده کنید، اگر بخواهید از کل ابزارهای آن بدون محدودیت استفاده کنید باید یکی از نسخه‌های پولی آن را تهیه کنید که بین 12 تا 49 دلار ماهیانه است. ابزارهای تریدینگ ویو بسیار کامل است و این سیستم نیز کد باز است و می‌توانید اسکریپت خود را در آن بنویسید و حتی به فروش بگذارید. محیط تریدینگ ویو بسیار کاربرپسند است و برای تحلیل شفافیت بسیار بالاتری دارد. یکی از ویژگی‌های مهم تریدینگ ویو این است که چارت‌های مختلفی را از بروکرهای مختلف به شما نشان می‌دهد، مثلاً می‌توانید وضعیت قیمت طلا را در چندین بروکر یا مارکت میکر مختلف مشاهده کنید و تمیزترین و سالم‌ترین چارت را برای تحلیل انتخاب کنید در حالی که متاتریدر محدود به نمایش چارت همان بروکری است که با آن معامله می‌کنید.

تفاوت متاتریدر با تریدینگ ویو در چیست؟

تفاوت‌های متاتریدیر و تریدینگ ویو سبب شده که کاربران انتخاب‌های متفاوتی داشته باشند. یکی از تفاوت‌های اصلی آن‌ها این است که تریدینگ ویو فقط نسخه وب تریدر آنلاین دارد و قابل نصب نیست اما متاتریدر روی هر دیوایسی نصب می‌شود. فقط برخی از بروکرها امکان استفاده از تریدینگ ویو را فراهم کرده‌اند درحالی که متاتریدر در تمامی بروکرها وجود دارد. میزان توسعه یافتگی متاتریدر بسیار بیشتر است و ابزارهای معاملاتی بسیار وسیع‌تری توسط برنامه نویسان برای آن ایجاد شده است. اما محیط کاربری و معاملاتی تریدینگ ویو جذاب‌تر و بهتر است.

به همین دلیل است که شاهد این مسئله هستم که بسیاری از معامله گران تحلیل خود را در تریدینگ ویو انجام می‌دهند و فقط معامله خود را متاتریدر انجام می‌دهند. سطح سفارش گذاری و اجرایان در متاتریدر بسیار مطمئن‌تر از تریدینگ ویو است. تعداد اندیکاتورها، اکسپرتها در متاتریدر بسیار وسیع‌تر از تریدینگ ویو است اما در عوض میزان ابزارهای قابل دسترس برای تحلیل در تریدینگ ویو بیشتر است. به طور کلی می‌توان گفت که تریدینگ ویو پیشرفت خوبی داشته و توانسته خود را میان معامله گران جا بی اندازد اما هنوز فاصله زیادی با متاتریدر دارد و نمی‌توان فعلاً جایگزین اصلی متاتریدر باشد. ما به صورت خلاصه‌وار تفاوت‌های این دو پلتفرم معاملاتی را در جدول زیر آورده‌ایم:

متاتریدر

تریدینگ ویو

رایگان است

کاملاً رایگان نیست

ابزارهای و تحلیلی بیشتری دارد

محیط جذاب‌تری دارد

برنامه نویسی گسترده‌تر و ساده‌تر

برنامه نویسی محدودتر

همه بروکرها ارائه می‌دهند

برخی از بروکرها ارائه می‌دهند

برای ترید مناسب‌تر است

برای تحلیل مناسب‌تر است

نسخه‌های متفاوت دارد

فقط دارای نسخه وب است

 

 

نتیجه‌گیری

به طور کلی از آنجایی که تا حد زیادی‌ترید، تحلیل و استراتژی معاملاتی هر شخص متفاوت است، بنابراین نمی‌توان گفت که حتماً از کدام یک از این دو پلتفرم باید برای ترید کردن استفاده کنید. اما چون ممکن است که همه بروکرها تریدینگ ویو را به شما ارائه ندهند، حتی اگر بخواهید از این پلتفرم برای تحلیل خود استفاده نمایید، حتماً باید کار کردن با متاتریدر را به شدت بلد باشید زیرا متاتریدر در تمامی بروکرها کاربرد دارد. اما به طور کلی نظر من این است که متاتریدر هنوز بسیار جلوتر است و در حالت معامله‌گری حرفه‌ای ابزارها و امکان کد نویسی آن کمک‌های بسیار زیادتری به شما خواهد کند، همین رایگان بودن متاتریدر می‌تواند چالش پرداخت پول آن‌هم در شروع معامله‌گری را به صورت کامل برای شما برطرف کند.

منبع مقاله: وبسایت ایران ریبیت