باران ناتمام عشق

امین فرج‌پور|  خبر تلخی بود. مثل خبر درگذشت هر هنرمند بزرگ دیگری. مثل از دست‌رفتن هر غول و دایناسوری که در این سال‌ها از دست‌دادن‌شان عادت‌مان شده...
دیروز چشم‌هامان را که باز کردیم، شنیدیم که موسیقی و سینمای ما دیگر ناصر چشم‌آذر ندارد. بله؛ او را هم از دست داده بودیم. صبح دیروز بود که آن اتفاق تلخ رخ داد. ناصر چشم‌آذر در زمان درگذشت ۶۸‌ سال داشت.
نخستین کسی که خبر درگذشت ناصر چشم‌آذر را تأیید کرد، شاهد احمدلو بود. او دلیل مرگ چشم‌آذر را سکته قلبی عنوان کرد.
داریوش مهرجویی که دوران همکاری پرثمری با ناصر چشم‌آذر داشته، از فقدان این آهنگساز گفت. مهرجویی همچنین از نوع کارکردن چشم‌آذر هم رونمایی کرد؛ از شیوه کارکردن یک هنرمند. هنرمندی که چنان با کار یکی می‌شد؛ چنان در کار غرق می‌شد که دیگر مرزی میان کار و زندگی‌اش در کار نبود. همچنان که مهرجویی از روزهای‌ هامون گفت که «خیلی روی چشم‌آذر تأثیر گذاشت و حتی باعث شد از همسرش جدا شود.»


داریوش مهرجویی گفت: چشم‌آذر موسیقیدان برجسته‌ای بود. به نظر من در زمینه موسیقی پاپ و فیلم خیلی موفق بود. کارهایی که با من انجام داد، عالی بود؛ مثل «هامون»، «اجاره‌نشین‌ها»، «بانو»، «میکس» و «دختردایی گمشده». در این فیلم‌ها با من همکاری داشت و خیلی هم کارش خوب بود.
فیلم‌هایی که مهرجویی برمی‌شمرد، همه از قله‌های سینمای این مرزوبوم هستند و همکاری مهرجویی با چشم‌آذر کاری کرده موسیقی‌های آن کارها هم قله‌های موسیقی فیلم به شمار آیند.
مهرجویی با بیان این‌که «دوستان ما یکی‌یکی دارند از دنیا می‌روند» درگذشت ناصر چشم‌آذر را فاجعه خواند و از روزهای‌ هامون گفت: این فیلم نمی‌دانم چطور روی‌اش تأثیر گذاشت؛ به‌ هر حال فیلم درباره جدایی زن و شوهری است و من فکر می‌کنم چشم‌آذر با کاراکتر شوهر یعنی ‌هامون همذات‌پنداری کرد و یک‌جوری خواست این رابطه را داغان کند. زده بود به سرش، رفته بود به عوالم دیگری. خواب حضرت علی را دیده بود و... اصلا همان چیزهایی که در فیلم میکس می‌گوید، خودش بود؛ بنابراین زندگی خانوادگی‌اش هم لطمه دید.
گفتنی است ناصر چشم‌آذر موسیقی فیلم‌هایی چون تاراج ایرج قادری، ‌هامون داریوش مهرجویی، قصه‌های مجید کیومرث‌ پوراحمد، دیگه چه خبر؟! تهمینه میلانی، می‌خواهم زنده بمانم ایرج قادری، خواهران غریب کیومرث پوراحمد، حریف دل به کارگردانی رضا گنجی، سارای به کارگردانی یدالله صمدی، دختران انتظار رحمان رضایی، قارچ سمی رسول ملاقلی‌پور، ساقی محمدرضا اعلامی، خواب و بیدار مهدی فخیم‌زاده، غزل محمدرضا زهتابی، شمعی در باد به کارگردانی پوران درخشنده، آتش‌بس تهمینه میلانی، گیس‌بریده جمشید حیدری، تله سیروس الوند، قرنطینه منوچهر ‌هادی، زن دوم سیروس الوند، سوپر استار به کارگردانی تهمینه میلانی، گشت ارشاد سعید سهیلی و آنها به کارگردانی احسان سلطانیان را بر عهده داشته است. یک هنرمند سه زاویه
ناصر چشم‌آذر با خوانندگان مطرح ایرانی همکاری داشته است. همکاری‌های او با خوانندگان مطرح موسیقی پاپ قبل و بعد از انقلاب شماری از بهترین‌های موسیقی ایرانی را به بار آورده است.
ناصر چشم‌آذر آلبوم‌های «تو برقص، شکوفه‌های ایران، خواهران غریب، شب‌های تهران، رقص‌های شاد، باران شادی1، باران شادی 2، باران شادی 3، طلوع عشق، باران عشق» را ارایه داده است که در این میان باران عشق به‌ عنوان معروف‌ترین اثر این هنرمند شناخته شده است و خیلی‌ها آن را از زیبا‌ترین و ماندگار‌ترین آلبوم‌های بی‌کلام ایرانی می‌دانند.
چشم‌آذر یک‌ بار در‌ سال 1372 برای فیلم بلندی‌های صفر برنده سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن دوازدهمین جشنواره فیلم فجرشد و بار دیگر در ‌سال 1380 برای فیلم قارچ سمی سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن بیستمین دوره جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد. او همچنین در‌ سال 1382 برنده جایزه بهترین موسیقی فیلم هفتمین دوره جشن خانه سینما برای قارچ سمی شد. از دیگر جوایزی که ناصر چشم‌آذر به دست آورده، می‌توان به بهترین موسیقی فیلم جشنواره فیلم مالزی برای فیلم خواهران غریب اشاره کرد. او همچنین نامزد موسیقی متن برای فیلم‌های شمعی در باد،‌ هامون و خواهران غریب نیز شده است.