توافق مسکو و رياض براي کاهش توليد نفت

وزراي نفت عربستان و روسيه در بيانيه اي اعلام کردند که کاهش توليدات به رهبري اوپک از ميانه‌امسال تا مارچ ۲۰۱۸ ادامه خواهد يافت؛اين تصميم موجب شد قيمت نفت در معاملات روز گذشته ۱.۵ درصد رشد کند .
به نقل از رويترز، در ساعت ۰۲:۵۵ ديروز به وقت جهاني نفت خام برنت بشکه اي ۵۱.۶۳ دلار شد که نسبت به قيمت بسته شده قبلي ۷۹ سنت يا ۱.۶ درصد افزايش داشت.
همچنين نفت خام تگزاس غربي آمريکا که ۴۸.۶۱ بود ۷۷ سنت يا ۱.۶ درصد رشد داشت.
خليل الفالح، وزير نفت عربستان و همتاي روسي اش ،الکساندر نواک صبح امروز در پکن پايتخت چين ديدار کردند و به طور مشترک اعلام کردند که توافق کاهش توليد نفت به منظور تقويت بازار را از ميانه‌امسال تا مارچ ۲۰۱۸ تمديد خواهند کرد. سازمان کشورهاي صادر کننده نفت اوپک که عربستان سعودي هدايت دوره اي آن را به عهده دارد و ساير توليد کنندگان تحت هدايت روسيه سال گذشته توافق کردند توليدات خود را تا ۱.۸ ميليون بشکه در روز در طول نيمه اول ۲۰۱۷ کاهش دهند.


عليرغم اين کاهش توليد، قيمت نفت در ماه‌هاي اول ۲۰۱۷ به علت اشباع باقي ماندن بازار خيلي از ۵۰ دلار به ازاي هر بشکه بالا تر نرفت که منجر به شکل گيري تصميم براي تمديد اين توافق شد.
روسيه بزرگترين توليد کننده نفت جهان است در حاليکه عربستان سعودي بزرگترين صادر کننده آن است. اين دو کشور روي هم رفته حدود ۲۰ ميليون بشکه نفت در روز را کنترل مي‌کنند که يک پنجم مصرف کل جهاني است.
در حاليکه روسيه و عربستان سعودي در مورد کاهش توليدات با هم همکاري مي‌کنند هر دو در رقابتي سخت براي اين که بزرگترين صادر کننده نفت به چين باشند در تلاش هستند. چين رو به رشد‌ترين بازار نفت جهان است و به عنوان بزرگترين وارد کننده نفت را که در اختيار ايالات متحده است به چالش مي‌کشد. در متن بيانيه مشترک وزراي نفت عربستان و روسيه که در پکن منتشر شد، هر دو وزير توافق کردند هر چه لازم باشد انجام دهند تا بازار را تثبيت کنند.
آنها در اين بيانيه تاکيد کردند که دو کشور ذخاير نفت تجاري را به سطح ميانگين ۵ ساله خود کاهش دهند؛ در اين بيانيه همچنين بر عزم توليد کنندگان نفت براي تضمين پايداري بازار تاکيد شده است.
اويستن برنتسن، رييس بخش مديريت شرکت تجارت نفت استرانگ پتروليوم سنگاپور مي‌گويد: به وضوح عربستان سعودي و روسيه همکاري نزديکي دارند و امروز به نظر مي‌رسيد عربستان سعودي بسيار مصمم بود که با اعلام اين بيانيه قيمت‌ها را افزايش دهد.
قيمت نفت در بازار جهاني جهش يافت
نفت برنت که قيمت پايه بازار بين المللي است، ۸۲ سنت يا ۱.۶ درصد افزايش يافت و به ۵۱.۶۶ دلار در هر بشکه رسيد.
نفت وست تگزاس اينترمديت آمريکا با ۸۲ سنت يا ۱.۷ درصد افزايش، در ۴۸.۶۷ دلار در هر بشکه ايستاد.
سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) که عربستان بزرگترين صادرکننده آن است و ساير توليدکنندگان از جمله روسيه متعهد شده‌اند براي پشتيباني از قيمت‌هاي نفت، در نيمه اول سال ميلادي جاري توليدشان را به ميزان ۱.۸ ميليون بشکه در روز کاهش دهند که از اين ميزان، ۱.۲ ميليون بشکه کاهش از سوي اعضاي اوپک انجام مي‌گيرد. اما ذخاير جهاني در سطح بالايي باقي مانده و اوايل ماه ميلادي جاري قيمت‌هاي نفت را به پايين ۵۰ دلار در هر بشکه رساند و اوپک را براي تمديد توافق کاهش توليد تا پايان سال ميلادي جاري تحت فشار قرار داد. توافق کاهش توليد تا پايان سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ با همان حجم کاهش توافق شده، تمديد خواهد شد با اين همه وزيران انرژي عربستان و روسيه ابراز اميدواري کردند که ساير توليدکنندگان به اين برنامه ملحق شوند.
به گفته معامله‌گران، بيانيه مشترک از سوي دو توليدکننده بزرگ نفت جهان پيش از نشست ۲۵ ماه مه اوپک، رويداد مهمي‌به شمار مي‌رود. روسيه و عربستان به اتفاق يکديگر حدود ۲۰ ميليون بشکه در روز از توليد روزانه را در کنترل دارند که معادل يک پنجم مصرف جهاني است.
آمريکا با عدم مشارکت در توافق کاهش عرضه، تلاش‌هاي اوپک و روسيه را تضعيف کرده است. شرکت‌هاي حفاري نفت آمريکا هفته گذشته شمار دکلهاي حفاري نفت فعال را به ۷۱۲ حلقه رساندند که بالاترين ميزان از آوريل سال ۲۰۱۵ به اين طرف است. توليد نفت کنوني آمريکا به ۹.۳ ميليون بشکه در روز رسيده که بيش از ۱۰ درصد از اواسط سال ۲۰۱۶ رشد کرده است. بر اساس گزارش رويترز، اختلاف قيمت قابل توجه ميان آمريکا، اوپک و روسيه، شمار زيادي از معامله‌گران مالي را جذب کرده و شمار قراردادهاي تسويه نشده در هر دو قيمت پايه به رکورد بالايي در ماه جاري رسيده است که بيش از ۲.۵ ميليون قرارداد تسويه نشده براي معاملات تحويل فوري برنت و بيش از3/2 ميليون قرارداد تسويه نشده براي قراردادهاي ماه آتي وست تگزاس اينترمديت بود.