اصلاح‌طلبان فقط از یک لیست 21 نفره حمایت می‌کنند ائتلاف دوباره بر سر امید

متن انصراف ولی الله شجاع پوریان از نامزدی شورای شهر
دکتر ولی‌الله شجاع‌پوریان، عضور کنونی شورای شهر تهران و مدیر مسئول روزنامه همدلی در متن انصراف خود نوشته: «تهران امروز با بحران‌ها و معضلات متعددی روبه‌روست و 14سال حاکمیت مطلق اصول‌گرایان، رفاه و زندگی راحتی برای شهروندان فهیم تهران به ارمغان نیاورده است. در این سال‌ها، دستاورد اجرای مدیریت سنتی، انحصاری و فاقد برنامه‌های کارشناسی، چیزی نیست جز: آلودگی مرگ‌آور هوا، میلیون‌ها ساعت ترافیک زجرآور، بی‌توجهی به بافت‌های فرسوده، افزایش گسست اجتماعی میان شمال و جنوب، توسعه نامتوازن کالبدی و فیزیکی شهر، کم‌رنگ‌ شدن نقش هویتی محلات، تشدید آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه کارتن خوابی، افزایش شمار کودکان کار، تکدی‌گری گسترده، فسادهای فراگیر، ساخت و سازهای بی‌رویه و غیرمجاز، بی اهمیت انگاشتن مدیریت بحران که بروز حوادثی جانکاه همانند حادثه پلاسکو از نمونه‌های آن است، تخریب محیط زیست و از بین بردن باغات، نادیده انگاشتن نقش مهم شورایاری‌ها، و ضعف تشکل‌های مردم‌نهاد در مدیریت شهری.
در این شرایط، مهم‌ترین رسالت امروز فعالان سیاسی و اجتماعی، در یک کلمه «نجات تهران» است؛ اما این مهم محقق نمی‌شود، مگر در سایه همدلی، یکپارچگی و انسجام نیروهای اصلاحگر و دلسوز برای پایان دادن به 14 سال سلطه یک تفکر بر مدیریت شهری کلانشهر تهران. چه نیکوست به حرمت همه مرارت‌هایی که جریان اصلاحات در این سال‌ها چشیده است و به یمن احترام به همراهی و دلسوزی مردمی که همیشه پای این جریان ایستاده‌اند، مسئولانه و فداکارانه نهال دوباره جان گرفته اصلاحات را در زیر بار اختلافات خم نکنیم و همچون گذشته صادقانه پاسدار و یاور برومند آن باشیم.
اینجانب بنا به مسئولیت تاریخی و اجتماعی خویش و با درک شرایط حساس انتخابات پیش رو، ضمن تقدیر و سپاس از حسن نظر، همراهی و یاری همکاران، دوستان، اصحاب رسانه، فعالان سیاسی و عموم شهروندان قدرشناس تهران، انصراف خود را از نامزدی پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تهران اعلام می‌کنم و برای موفقیت لیست واحد اصلاح‌طلبان در انتخابات شورای شهر تهران و ثبت حماسه‌ای دیگر، از هیچ تلاشی فروگذار نخواهم کرد.»


همدلی| با انتشار لیست امید از سوی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان بخش از افکار عمومی نسبت به لیست معرفی شده انتقاداتی داشتند. بخش از واکنش‌ها به این برمی گشت که ژنرال‌های جریان اصلاح‌طلب سهم کمتری از این لیست دارند. با این حال بسیاری از نامزدهایی که در لیست امید قرار نگرفتند بلافاصله بعد از انتشار لیست به نفع اعضای لیست امید کناره‌گیری کردند. رئیس دولت اصلاحات که دو روز پیش در پیام تصویری خود مردم را به حضور در انتخابات 96 و رای به حسن روحانی دعوت کرده بود روز گذشته در پیامی تاکید کرد که باید از تشتت پرهیز کرد.
انتقادها به لیست شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان
محسن مهرعلیزاده، ابراهیم اصغرزاده، عبدالله مومنی، علی تاجرنیا، غلامعلی انصاری، محمد حقانی، ولی‌الله شجاع پوریان، فاطمه دانشور و ... افراد زیادی بودند که کوچک‌ترین سهمی در لیست امید نداشتند. پس از انتشار لیست امید از سوی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان واکنش‌های زیادی به لیست مطرح شد. نه تنها مردم بلکه فعالان رسانه‌ای هم تعدادی از این افراد را نمی‌شناختند. این اتفاق تقریبا مشابه آن چیزی بود که در سال 94 نیز رخ داده بود. با این حال شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان به ریاست عارف به به خاطر آنکه چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب رد صلاحیت شده بودند از جوانان و نیروهایی استفاده کردند که برای بخشی از جامعه ناشناخته بودند. با این حال تکرار این اتفاق در وضعیتی صورت گرفته است که این بار در انتخابات شوراها بسیاری از اصلاح‌طلبان تایید صلاحیت شده بودند. از سوی دیگر اما لیست‌های موازی دیگری منتشر شد که تعداد اندکی از افراد آن با لیست امید مشترک بودند.
ژنرال‌ها در لیست غیر«امید» قرار نگرفتند
با همه این واکنش‌ها، بسیاری از افرادی که در خارج از لیست قرار گرفتند به نظر و ساز و کار شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان احترام گذاشتند و انصراف خود از نامزدی در انتخابات به نفع لیست امید را اعلام کردند. عبدالله مومنی با انصراف از نامزدی خود به نفع لیست امید اعلام کرد: اصلاحات یک لیست دارد و آن هم لیست شورای سیاستگذاری است. انتقادها را به بعد از انتخابات موکول کنید. عبدالله مومنی گفته: «اصلاحات یک لیست دارد و آن هم لیست شورای سیاست‌گذاری است. انتقادها را به بعد از انتخابات موکول کنید. حتی اگر آقای خاتمی از این لیست حمایت نکرد. من از جریان کلی اصلاحات حمایت می‌کنم اگرچه برخورد شورایعالی با من می‌‌توانست متفاوت باشد. بنده خودم را قانونی کاندیدا می‌دانم. اینجا اعلان می‌کنم که به نفع لیست اصلاحات انصراف می‌دهم.» به جز مومنی افراد دیگری بودند که ترجیح دادند به جای قرار گرفتن در لیست‌های موازی، به ساختار ائتلاف اصلاح‌طلبان احترام بگذارند که اسامی آنها به شرح زیر است:
محسن مهر علیزاده، سامان بهرام پور، ابراهیم اصغرزاده، امیر آریازند، محمد میرزائی، نسیم چالاکی، حسین نقاشی، علی تاجرنیا، زهرا بهروز آذر،علیرضا صفاریان،کیوان انصاری، سعید الله بداشتی، علیرضا کفشکنان، باقر اعلایی، فاطمه مقیمی، نسرین وزیری، فاطمه راکعی، مهدی نادمی، احسان علیزاده، فریبا اباقری، علی‌اصغر شفیعیان،رضا معافی، حسن رباطی، محمود مرتضایی‌فرد، جاماسب محمدی بختیاری، فیروز محمودی، کامران رحیمی، معصومه بیات، وحید نجف نژاد، مهدی میرزا، میرسعید صفری، اصغر نصیری، علی پیرحسینلو، علی سلطانی و مرضیه نظری.
لیلا ارشد هم انصراف داد
لیلا ارشد یکی دیگر از نامزدهای انتخابات که حضور نداشتن نام او در لیست اصلاح‌طلبان با واکنش‌های زیادی همراه شده بود، روز گذشته از نامزدی در انتخابات شورا انصراف داد. ارشد در بیانیه خود نوشته: امروز انصراف خود را نه پایان راه، بلکه فتح بابی برای شروع گفت‌وگو میان فعالان اجتماعی و سیاستمداران در جهت مطالبات جامعه مدنی حول محور کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در شهر می‌دانم و امید دارم مسیری که اکنون باز شده پس از انتخابات همچنان ادامه پیدا کند.
محمدجواد حق شناس، فعال سیاسی اصلاح‌طلبان و از اعضای لیست امید نیز در نامه به ارشد نوشته: «باید اعتراف کنم تا چند روز پیش شما را کمتر می‌شناختم. اما در این روزهای اخیر و در خلال بحث‌های داغ لیست‌ها و ائتلاف‌های انتخاباتی، بسیار از شما شنیدم و هر بار بیشتر از گذشته جای خالی شما را نه تنها در لیست امید که در همه‌ لیست‌های انتخاباتی خالی دیدم. علیرغم عضویت در شورای سیاست‌گذاری، اما به سبب کاندیداتوری‌ام در انتخابات شورای شهر تهران، در ساز و کار تصمیم‌گیری نهایی نبودم؛ اما مطمئن هستم تمام دوستانم در شورای سیاست‌گذاری هم با احترام به شخصیت ارزنده‌ای چون شما نگاه می‌کنند. امروز خبر انصراف شما، مرا به یقین رساند که تا چه اندازه آرمان‌ها و ارزش‌های اجتماعی در شما نهادینه شده است. بدون تردید این سطح از روحیه ایثار و از خودگذشتگی و تقدم امر اجتماعی بر امر فردی الهام‌بخش همه‌ کنشگران اجتماعی باید قرار گیرد.»
وی نوشت:من به عنوان یکی از اعضای لیست امید در پیشگاه شما متعهد می‌شود در صورت پیروزی و حضور در شورا،به عنوان نماینده‌ شما، دغدغه‌ها و مطالبات اجتماعی و مدنی مورد نظر شما را پیگیری کنم.
علاوه بر این افراد تعدادی از اعضای اصلاح‌طلب شورای شهر کنونی هم به نفع لیست امید انصراف دادند. ولی الله شجاع پوریان، محمد حقانی و علی صابری اعضای اصلاح‌طلب کنونی شورای اسلامی شهر تهران هستند که با انتشار بیانیه‌هایی از حضور در رقابت انتخاباتی پنجمین دوره شورا انصراف داده اند.
از تشتت پرهیز کنیم
رئیس دولت اصلاحات که در پیام تصویری یکشنبه خود به لیست امید اشاره‌ای نکرده بود روز گذشته بعد از دیگر چهره‌های اصلاح‌طلب از لیست شورای عالی اصلاح‌طلبان (موسوم به لیست امید) حمایت کرد. رئیس دولت اصلاحات در پیام خود بار ابراز نگرانی از تشتت آرای به هنگام انتخاب، از اصلاح‌طلبان خواست در سراسر کشور و بخصوص تهران با رای به دکتر حسن روحانی و فهرست «امید» شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان حضور پیروزمندانه خود را در انتخابات تَکرار کنند. در پیام رئیس دولت اصلاحات آمده است: «اجرایی شدن اصل «شوراها» در قانون اساسی از افتخارات دولت اصلاحات است. ضمن تاکید بر لزوم شرکت فراگیر در انتخابات شوراها چند نکته را بیان می‌کنم. 1- در فرآیند گزینش نامزدها برای شورا، بیش از هفتصد نفر انسان شایسته اصلاح‌طلب در تهران و هزاران نفر در شهرستان‌ها داوطلب بودند و بیش از این تعداد، کسانی بودند که به صحنه نیامدند. این سرمایه بزرگ اصلاحات و ملت است که باید قدر آن را دانست. 2- شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان که خود به شیوه‌ای مردم‌سالارانه تشکیل شده است، تلاش کرد با روش مردم‌سالارانه و دموکراتیک، افراد متخصص را برای فهرست مورد نظر خود در تهران و بسیاری از شهرستان‌ها، با ضوابط و معیارهای سنجیده و نه تحت تاثیر امر و نهی و توصیه فرد یا گروه گزینش کند. اگر کاستی و مشکلی هم در عمل باشد (که همیشه در کارهای انسانی هست) باید آن نقص و احیاناً اشتباه، با تجربه و تدبیر حل شود، نه اینکه اصل کار زیر سوال برود. 3- فراوانند زنان و مردان و شخصیت‌های شایسته و فعالان مدنی، بخصوص جوانان عزیز که شایستگی عضویت در شورای شهر را داشتند، ولی از میان انبوه نیروهای شایسته در تهران بیست و یک نفر، و کمتر از آن در شهرها و روستاها می‌توانند به عضویت شورا درآیند؛ لذا قرار نگرفتن در فهرست نشانه عدم شایستگی افراد نیست. 4- آنچه باید از آن ترسید و به شدت از آن پرهیز کرد، تشتّت آراء به هنگام انتخاب است که اگر خدای ناخواسته پیش آید، همه از آن زیان خواهند دید. بنابراین ضمن احترام به کسانی که در فهرست نهایی شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان قرار نگرفته و به هر دلیل بیرون از لیست شورا قرار دارند، برای جلوگیری از شکستن آراء باید یک لیست را انتخاب کرد.»
اعضای لیست امید کدامند؟
اسامی کاندیداهای لیست «امید» برای انتخابات شورای شهر به ترتیب حروف الفبا به این شرح است: بهاره آروین، علی اعطا،مرتضی الویری،شهربانو امانی، ابراهیم امینی، افشین حبیب زاده، محمدجواد حق شناس، ناهید خداکرمی، حسن خلیل آبادی، سید حسن رسولی، محمد سالاری، زهرا صدراعظم نوری، محمد علیخانی، الهام فخاری، مجید فراهانی، احمد مسجد جامعی، سید محمود میرلوحی، آرش میلانی، زهرا نژادبهرام، بشیر(حجت) نظری ومحسن‌هاشمی رفسنجانی. به این ترتیب هر لیست انتخاباتی دیگری که با عنوان لیست اصلاح‌طلبان در میادین شده اند لیست مورد تایید جریان اصلاح‌طلب نیستند.