رفع تحریم‌های غیرهسته‌ای، پیچیده اما شدنی است

سخنگوی وزارت خارجه:
رفع تحریم‌های غیر هسته‌ای، پیچیده اما شدنی است

سخنگوی وزارت امور خارجه، طرح رئیس جمهوری برای برداشتن تحریم‌های غیر هسته‌ای را ایده جدیدی دانست که پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و گفت: هیچ اقدام و کاری در دیپلماسی نشدنی نیست. به گزارش ایرنا، بهرام قاسمی در نشست خبری خود افزود: این ایده کار دشواری است که ریاست جمهوری اعلام کردند ولی تلاش خواهیم کرد که این نوع تحریم‌ها را که ریشه در مسائل مشخصی دارد و از پیچیدگی‌های خاص نیز برخوردار است، برطرف کنیم. وی ادامه داد: البته طرف‌های مقابل هم باید حسن نیت و انصاف داشته باشند تا همانند گذشته، بتوانیم بر بقیه مشکلات فائق آییم. بخشی از این مسائل به امریکا باز می‌گردد و بخشی به سایر کشورها، ولی نیازمند طرح جدیدی هستیم و قضاوت از اینکه چه زمانی آغاز می‌شود، زود است.


آمادگی گفت‌و‌گو با عربستان را داریم
قاسمی در پاسخ به اینکه اخیراً بحث گفت‌و‌گو با ریاض مطرح شده در حالی که چندی پیش از عربستان به‌عنوان متجاوز نام بردید، آیا زمینه گفت‌و‌گو فراهم است؟ گفت: پاسخ ما به بداخلاقی‌ها و برخی سخنان ناروای دولتمردان سعودی این است که ما خواهان تنش نیستیم. وی با بیان اینکه آمادگی گفت‌و‌گو داریم، افزود: امیدواریم آنها متوجه اشتباهات خود بشوند و فضا را با جبران خطاهای گذشته برای تفاهم و مذاکره به وجود آورند. سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: گفت‌و‌گو و تفاهم به معنای تأیید همه رفتار دولت‌ها و کشورها نیست و چه در سطح منطقه و بحث یمن و ایران، عربستان دچار اشتباهات استراتژیک است و امیدواریم آمادگی پیدا کند در فضای منصفانه با ایران گفت‌و‌گو کند. قاسمی در پاسخ به اینکه قرار است ترامپ به عربستان سفر کند، رویکرد ایران در مقابل تحرکاتی که در چند وقت اخیر صورت گرفته چه خواهد بود، گفت: اجلاس ریاض موضوع جدیدی نیست و در شرایط فعلی و مسائل حاشیه‌ای آن ریاض را با حساسیت بیشتر مواجه می‌کند.وی افزود: مشکلات داخلی عربستان که در یمن و منطقه دارد، احساس انزوایی که درون حاکمیت عربستان وجود دارد شاید عربستان را سوق داده تا با تشکیل اجتماعی بتواند به مشکلات خود سرپوش بگذارد و چهره دیگری در جهان از خود نشان دهد. به گفته وی امنیت و ثبات منطقه به خود منطقه باز می‌گردد و هر کشوری علاقه‌مند ثبات باشد راهش را باید در درون منطقه بیابد.
خبر کشته شدن گردشگران ایرانی در ترکیه را تأیید نمی‌کنم
قاسمی در پاسخ به اینکه در خبری آمده که به گردشگران ایرانی در ترکیه حمله شده و 20 نفر کشته شده‌اند، عملکرد وزارت خارجه در این زمینه چه بوده است؟ گفت: چنین خبری را ندارم و تأیید نمی‌کنم.وی افزود: همان‌طور که قبلاً گفته‌ایم ترکیه در شرایط خاصی است و توریست‌ها و گردشگران ایرانی قبل از سفر باید تمهیدات لازم را به عمل آورند. قاسمی در پاسخ به اینکه ترکیه برنامه‌ای برای ساخت دیوار در مرز مشترک با ایران دارد، آیا در این زمینه هماهنگی صورت گرفته است؟ گفت: مقامات ترک ما را در جریان این ایده قرار دادند و این دیوار در منطقه صفر مرزی نیست و در درون عمق خاک ترکیه است.وی اضافه کرد: از هر اقدامی که بتواند به ثبات مرزهای دو کشور کمک کند، استقبال می‌کنیم و امیدواریم در نهایت در یک چارچوب با هماهنگی بیشتر صحبت کنیم.
قاسمی در پاسخ به اینکه وضعیت اسرای فلسطینی در اسرائیل مناسب نیست، رویکرد وزارت خارجه ایران در این زمینه چیست؟ گفت: مواضع ایران در مورد رژیم اشغالگر و ناقض حقوق بشر قدس، روشن است. این قبیل اقدامات نشانگر خوی ددمنشانه رژیم صهیونیست نسبت به مردم مظلوم فلسطین است.وی افزود: اعتصاب سمبلی از مقاومت است و تا ظلم، بیداد و جنایت وجود دارد، مقاومت و مبارزه با اشکال مختلف وجود خواهد داشت و این امری بدیهی است. تاریخ به ما آموخته و می‌دانیم تا ظلم وجود دارد، مبارزه و جهاد وجود خواهد داشت.
قاسمی درباره سفر ظریف به اصفهان و حضور در سخنرانی رئیس جمهوری، گفت: سفر آقای ظریف به‌عنوان وزیر خارجه به شهر خود در اصفهان یک سفر شخصی است که از هیأت دولت مرخصی گرفته و هزینه سفر و حتی هزینه محافظانش را شخصاً پرداخت کرده است و هیچ گونه سخنرانی نیز نداشته است.