ترامپ: می‌ترسند زودتر محاکمه‌ام کنند

سرویس بین الملل جوان آنلاین: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا سومین رئیس‌جمهور تاریخ امریکا است که طرح استیضاحش در مجلس نمایندگان تصویب شده است. در واپسین ساعت شامگاه چهارشنبه، ماده اول طرح استیضاح دونالد ترامپ یعنی «سوءاستفاده از قدرت» با ۲۳۰ رأی موافق در مقابل ۱۹۷ رأی مخالف به تصویب مجلس نمایندگان رسید. ماده دوم طرح استیضاح یعنی «کارشکنی در کار کنگره» نیز با ۲۲۹ رأی موافق و ۱۹۸ رأی مخالف تصویب شد. هیچ‌یک از نمایندگان حزب جمهوریخواه - حزب رئیس‌جمهوری - به این طرح رأی مثبت نداد. سناتور میچ مک‌کانل فرآیند این استیضاح را «شتاب‌زده‌ترین، بی‌دقت‌ترین و غیرمنصفانه‌ترین» در نوع خود در تاریخ امریکا خواند. او گفت رأی‌گیری روز چهارشنبه مجلس نمایندگان یک قضاوت بی‌طرفانه نبود. دموکرات‌های زیادی هم مخالف بودند. این اقدام حتی پیش از آنکه ترامپ رئیس‌جمهور شود و قسم بخورد در نظر گرفته شده بود. مک کانل گفت:۱۴ ماه استیضاح ریچارد نیکسون را به خاطر بیاورید. سال‌ها تحقیقات درباره بیل کلینتون را به خاطر بیاورید. ۱۲ ماه تحقیقات درباره دونالد ترامپ را هم در نظر بگیرید.
مکث دموکرات‌ها
با وجود این انتقادات، حالا دیگر این مجلس سنا با اکثریت جمهوریخواهان است که وظیفه برگزاری جلسه محاکمه رئیس‌جمهور و صدور حکم نهایی درباره او را به عهده دارد. دونالد ترامپ در صورت رأی موافق دو سوم سناتور‌ها به طرح استیضاح از سمت خود برکنار می‌شود. دموکرات‌ها بعد از رأی‌گیری چهار شنبه شب، تاکنون از ارسال پرونده استیضاح ترامپ به سنا امتناع کرده‌اند. نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان از ارسال مصوبه مجلس نمایندگان به مجلس سنا به این دلیل امتناع کرده که خواستار مشخص شدن طرز برخورد سنا با این پرونده است. پلوسی پس از تصویب لایحه استیضاح در صحن مجلس نمایندگان در پاسخ به خبرنگاران درباره عدم ارسال این لایحه به مجلس سنا گفت: در واقع خواسته ما ارسال استیضاح است، اما باید منتظر ماند و دید در آن سو (مجلس سنا) قرار است چه رخ دهد. سی‌ان‌ان در گزارشی با اشاره به امتناع پلوسی نوشته که برخی موارد باعث شد دموکرات‌ها ارسال فوری لایحه مصوب استیضاح شخص رئیس‌جمهور را متوقف کنند، چراکه آن‌ها خواهان آن هستند تا بدانند موضع جمهوریخواهان در برابر برخی از موضوعات خواسته شده در سنا از آن جمله درخواست دموکرات‌ها مبنی بر حضور «میک مولوانی»، سرپرست کارکنان کاخ سفید به عنوان شاهد در جلسه دادگاهی ترامپ در صحن سنا به چه صورتی است. با این وجود هنوز مشخص نیست متوقف کردن استیضاح ترامپ و ارسال نکردن آن به سنا چه مزیتی می‌تواند برای دموکرات‌ها داشته باشد. ظاهراً مک کانل با همتای دموکرات خود در سنا، «چاک شومر» بر سر چگونه برگزار شدن دادگاه ترامپ اختلاف نظر داشته و خواسته شومر در این مورد که دادگاه ترامپ شهودی خواهد داشت را آشکارا رد کرده است.
مدارک دموکرات‌ها «صفر» است
دموکرات‌ها به دلیل در اقلیت قرار داشتن، به شدت نگران این هستند که طرح استیضاح رأی نیاورد. این در حالی است که یک نظرسنجی که به‌صورت مشترک از سوی مؤسسه «هریس‌ایکس» و نشریه هیل انجام شده، نشان می‌دهد ۵۳ درصد از امریکایی‌ها می‌گویند مدارک مستدلی برای استیضاح ترامپ وجود دارد، اما ۴۷ درصد اعتقاد دارند که دموکرات‌های مجلس نمایندگان مدارک کافی ارائه نکرده‌اند. ترامپ به خوبی از وضعیت شکننده دموکرات‌ها مطلع است و به همین خاطر او دیروز با ارسال یک توئیت خواستار شد که مصوبه مجلس نمایندگان برای پیگیری عدم کفایت او هرچه زودتر به اجرا گذاشته شود. به گزارش بی‌بی‌سی، ترامپ در توئیتر نوشته که مدارک دموکرات‌ها برای پیگیری طرح عدم کفایت رئیس‌جمهور «صفر» است و خواسته است که روند محاکمه او در مجلس سنا فوراً به جریان افتد. به گفته او، دموکرات‌ها به دنبال راه فرار از پیگیری روند محاکمه او هستند. رئیس‌جمهور امریکا در توئیتی نوشته است: «بعد از اینکه دموکرات‌ها برای من حق برخورداری از هیچ‌گونه رویه جاری در کنگره را منظور نکردند، هیچ چیز، حالا می‌خواهند به سنا بگویند که کار محاکمه را چطور پیش ببرد. عملاً شواهد آنان صفر است و هیچ‌وقت دنبال این کار را نخواهند گرفت. آن‌ها دنبال راه فرار هستند. من خواستار محاکمه فوری خودم هستم.» او گفته است که دموکرات‌ها در حالی درصدد توسل به پیگرد رئیس‌جمهور هستند که «حتی یک مورد تخلف و جرم را نتوانسته‌اند به طور مستند مطرح کنند.» ترامپ می‌گوید که مواردی که حزب دموکرات به عنوان جرم مطرح کرده و بر اساس آن‌ها به دنبال پیگرد اوست، واقعیت ندارد و جرمی به وقوع نپیوسته است.