ناکامی آمریکا و اروپا در اتهام‌زنی به ایران

با دفاع صریح دبیرکل سازمان ملل از عملکرد ایران در برجام، باردیگر سیاست خصمانه و ضدایرانی آمریکا و اروپا شکست خورد.
آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل صریحا از عملکرد ایران در برجام دفاع کرده و گفته است 15 گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای امنیت، شهادت می‌دهد ایران مو به مو به تعهداتش در برجام عمل کرده است. گوترش همچنین برای آمریکا به علت عملکردش ابراز تاسف کرد وافزود: آمریکا بر خلاف توافق هسته‌ای تحریم‌های یکجانبه علیه ایران بکار گرفته و معافیت نفتی هم نداده است. همین باعث شده که ایران هم گام‌های متفاوتی در توافق برداشته است.
دبیرکل سازمان ملل البته در گزارش خود آورده است که هنوز دل به اینستکس بسته و اروپاییها را به تجارت مشروع با ایران تشویق می‌کند. گوترش همچنین برنامه موشکی ایران را نیز در تناقض با قطعنامه 2231 ندانسته است.
کاهش تعهدات برجامی ایران در پی خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های ظالمانه ازسوی این کشور علیه ایران و عدم انجام تعهدات ازسوی دولت‌های اروپایی و بقیه کشورهای امضا‌کننده توافق هسته‌ای صورت می‌گیرد.


طبق توافق هسته‌ای که بین ایران و شش کشور آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین در سال 1394 صورت گرفت، مقرر شد که ایران با رفع تحریم‌های بین‌المللی از مزایایی اقتصادی برجام برخوردار شود، اما آمریکا در سال 1397 با خروج از این توافق اعلام کرد که تحریم‌های خود را برگردانده و با اعمال فشارحداکثری تلاش می‌کند تا فروش نفت ایران را به صفر برساند.
در مقابل این اقدامات، ایران از کشورهای اروپایی خواست تا طبق توافق نسبت به مقابله با تحریم‌های آمریکا و انجام تعهدات اقدام کرده و راهکارهایی را برای برخورداری تهران از مزایای اقتصادی برجام پیش‌بینی کنند. اما با گذشت بیش از یکسال و صبر ایران، اروپا تاکنون این تعهد خود را انجام نداده است.
در پی این اقدام، شورای عالی امنیت ملی روز 18 اردیبهشت امسال در بیانیه‌ای از برنامه ایران برای کاهش تعهدات هسته‌ای در توافق یرجام خبر داد.
تاارنمای سازمان ملل هم به نقل از سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گزارش داد که دبیرکل نسبت به اعلام روز سه شنبه ایران واکنش نشان داده است.
دبیرکل سازمان ملل پیوسته بر اهمیت این موضوع تاکید کردند که " برنامه جامع اقدام مشترک" موسوم به "برجام" دستاورد بزرگی در زمینه منع اشاعه سلاحهای هسته‌ای و دیپلماسی است و به ایجاد صلح و امنیت در منطقه و در سطح بین الملل کمک کرده است. دبیرکل بار دیگر تصریح کرده‌ تمام شرکای برجام باید به طور کامل بر سر تعهداتشان در ارتباط با توافق بمانند و همه کشورهای عضو سازمان ملل نیز همچنان به حمایتشان از توافق ادامه بدهند. گوترش از همه کشورهای عضو سازمان ملل می‌خواهد هر کاری از دستشان ساخته است برای حفظ برجام انجام دهند.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس کل بانک مرکزی: 90 درصد تامین مالی کشور توسط سیستم بانکی انجام می‌شود ناکامی آمریکا و اروپا در اتهام‌زنی به ایران آیت‌الله سیستانی: نبرد اصلاح سخت‌تر از مبارزه با تروریسم است شمخانی: بیش از 85 درصد از جانباختگان رخدادهای اخیر در هیچ تجمع اعتراضی حضور نداشتند سازمان ملل: قانون شهروندی تازه هند تبعیض علیه مسلمانان است آمریکا درحال سرمایه‌گذاری بر طالبان و داعش در افغانستان است وال استریت ژورنال: عربستان به دنبال کاهش تنش با ایران است وزارت بهداشت اعلام کرد جاسازی قرصهای مشکوک در محصولات بیش‌ از10 شرکت تولید کیک رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به بیست و هشتمین اجلاس سراسری نماز: با نماز، جان را پالایش و از گناه دوری کنیم یادداشت مدیرمسئول تغییر جانسون در انتخابات انگلیس پیروز شد با حضور فرمانده کل سپاه؛ بهره‌برداری از 14 طرح عمرانی و خدماتی در شهرستان ری حضور پررنگ سازمان بهشت زهرا(س) در سومین همایش و نمایشگاه تهران هوشمند سید عباس موسوی، اظهارات وزیر خارجه آلمان را غیرمسئولانه و مداخله جویانه خواند چهار عضو شبکه سلطنت‌طلبان در اصفهان دستگیر شدند وزیران علوم و صنعت این هفته در مجلس حضور می‌یابند آیت‌الله سیستانی: نبرد اصلاح سخت‌تر از مبارزه با تروریسم است آیت‌الله سیستانی: نبرد اصلاح سخت‌تر از مبارزه با تروریسم است آیت‌الله سیستانی: نبرد اصلاح سخت‌تر از مبارزه با تروریسم است آیت‌الله سیستانی: نبرد اصلاح سخت‌تر از مبارزه با تروریسم است آیت‌الله سیستانی: نبرد اصلاح سخت‌تر از مبارزه با تروریسم است