رای اعتماد بهارستان به «حاجی میرزایی» و «مونسان»

گروه سیاسی _ مهدی عباسی: دیروز بهارستان میزبان پاستوری‌ها بود. رئیس جمهور و برخی از اعضای کابینه به مجلس آمدند تا در جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی برای وزارتخانه آموزش و پرورش و میراث فرهنگی و گردشگری شرکت کنند. 
مجلس هم  با دستور کار بررسی صلاحیت بررسی صلاحیت حاجی‌میرزایی برای وزارت آموزش و پرورش و همچنین علی اصغر مونسان برای وزارت میراث فرهنگی و گردشگری تشکیل شد.  
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، رضا رحمانی وزیر صنعت،‌ محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور،‌ بیژن زنگنه وزیر نفت،  جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات، محمد اسلامی وزیر راه، جمشید انصاری و جنیدی از جمله چهره‌هایی بودند که رئیس جمهور را در این نشست همراهی می‌کردند.  
در ابتدا حسن روحانی به مدت نیم ساعت به دفاع از وزرای پیشنهادی خود پرداخت.  رئیش جمهور وی در بخشی از سخنانش خطاب به نمایندگان مجلس گفت: شما نمایندگان حامیان اصلی دولت هستید، چون شما به وزرا و هیئت دولت رای اعتماد دادید. با کمک شما هست که در این روزهای سخت ما می‌توانیم با وحدت از این مشکلات عبور کنیم. آنچه که من می‌خواهم بگویم این است که مقاومت ملت ایران پیروزی بدست آورده است.


مخالفان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش
نادر قاضی‌پور اولین مخالف خوان وزیر آموزش و پروزش بود. او در جلسه بررسی صلاحیت محسن حاجی‌میرزایی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش به عنوان مخالف، بیان کرد:‌ فردی باید وزیر آموزش و پرورش شود که شخصیت ملی و جذاب داشته باشد تاکنون ما نسبت به معیشت فرهنگیان ارزان فروشی کردیم. اما آنان در انجام رسالت تعلیم و تربیت خود کوتاهی نکردند. دولت در انتخاب وزیر آموزش و پرورش ساده‌ترین راه را رفته است.
وی اظهار کرد: فقط نباید از بین اعضای دفتر رئیس جمهور وزیر به مجلس معرفی شود. انتخاب آقای حاجی میرزایی دم دستی است و ایشان ۲۰ سال است که از بدنه آموزش و پرورش دور هستند.
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی هم به عنوان مخالف  گفت که در برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش موضوعی درباره چگونگی رفع دغدغه‌های فرهنگیان نیامده است، لذا با توجه به این‌که اقای حاجی میرزایی دو دهه از آموزش و پرورش دور بوده گزینه مناسبی برای سکان‌داری این وزارتخانه مهم نیست.
 محمود نگهبان سلامی افزود : در تمام دنیا اولویت اول با وزارت آموزش و پرورش است اما آموزش و پرورش برای دولت نه تنها اولویت اول نیست که حتی اولویت دهم هم نمی‌باشد.
سیدتقی کبیری هم در جلسه علنی بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به عنوان مخالف گفت: متاسفانه رئیس‌جمهور پیشنهاد وزارت ایشان را در دقیقه ۹۰ مطرح کرد تا مسئله کمبود زمان نیز حساسیت بیشتری پیدا کند.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: سوابق شما نشان می‌دهد که جنابعالی ۱۸ سال از بدنه وزارتخانه جدا بودید و قبل از آن نیز در نهضت سوادآموزی حضور داشتید و با وجود چندین میلیون بی‌سواد این نهضت، سوابق شما در این نهاد مشخص نیست. برنامه شما آرمانگرایانه است نه واقعی. سهم تولیدناخالص ملی در بخش آموزش و پرورش چهار درصد است، چه برنامه‌ای جز کلی‌گویی برای فرهنگیان و کارکنان این وزارتخانه دارید. برنامه‌ای برای نهضت سوادآموزی‌ها و حق‌التدریسی و پیمانکاران وجود ندارد. تکلیف شما با مدارس کانکسی و اجرای نظام رتبه‌بندی نیز در برنامه‌های ارائه شده چندان مشخص نیست.
محمد اسماعیل سعیدی هم به عنوان مخالف گفت: آقای حاجی میرزایی دارای سوابق انقلابی بوده و به مردی متدین معروف است. مخالفت من نسبت به ایشان مربوط به برنامه‌ها و نکات پیشنهادی ایشان است. پرسشم از آقای حاجی میرزایی این است که آیا قرار است در این وزارتخانه اختیارات کامل داشته باشند.
این عضو فراکسیون ولایی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تاکنون برنامه‌های زیادی از جانب وزرای مختلف ارائه شده است ولی چرا این برنامه‌ها عملیاتی نشده و در همان نقطه شروع پایان یافته‌اند. نظام رتبه‌بندی معلمان، مشکلات نظام آموزشی و دهها موضوع دیگر که خودتان بهتر می‌دانید از این دست برنامه‌ها بودند.
موافقان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش
اما موافقان وزیر شدن حاجی میرزایی هم به وعده تحقق مطالبات فرهنگیان توسط این وزیر پیشنهادی اشاره می‌کردند تا رای بقیه نمایندگان را همسوی خود کنند. 
حمید بنایی در جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به عنوان موافق گفت: آقای حاجی میرزایی در چند روز گذشته در فراکسیون‌ها و کمیسیون‌های مختلف  برنامه‌های خود را ارائه داده و بر اساس آنچه عنوان کرده جایگاه بالایی برای آموزش و پرورش قائل است و ما هم از ایشان خواستیم آموزش و پرورش را درگیر کارهای سیاسی و حزب نکند. زیرا این وزارت خانه متعلق به همه کشور است.
وی با اشاره به وجود ۱۵ میلیون دانش آموز و ۱ میلیون فرهنگی در وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: آقای حاجی میرزایی در برنامه‌هایی که ارائه دادند حذف تنوع  ۲۳ گانه مدارس را وعده دادند و گفتند مدارس باید دو نوع دولتی و غیر دولتی باشد. همچنین اجرای سند تحول بنیادی که خواسته‌ همه فرهنگیان و ملت ایران است نیز از برنامه‌های ایشان اعلام شده است.
سیده فاطمه ذوالقدر هم  به عنوان موافق اظهار کرد: امروز که رئیس جمهور آقای حاجی میرزایی را برای تصدی وزارت آموزش و پرورش معرفی کرد لازم است مطالبی را بیان کنم. ایشان با سابقه طولانی در نظام آموزشی با دولت همکاری داشته و عضویت شورای معاونان معلمان را در کارنامه خود دارد. وی از نیروهای توانمند و یک معلم واقعی بوده و در پاک‌دستی ایشان شکی نیست.
 محمدرضا منصوری هم به عنوان موافق وزیر پیشنهادی بیان کرد: امروز قصد تصمیم گیری در خصوص مهمترین وزارت خانه را داریم که سرنوشت کشور به دست آن است. تمام مشکلات اقتصادی و صنعتی که امروز با آن مواجه هستیم به این وزارت خانه باز می‌گردد. تصمیم گیری‌ها در این وزارت خانه مربوط به حدود ۴۰ یا ۵۰ سال پیش است. متاسفانه این وزارت خانه نتوانسته تاکنون خود را با تغییرات دنیا تطبیق دهد. برنامه‌های آقای حاجی میرزایی می‌تواند راه گشای اشتباهات گذشته در این وزارت خانه باشد.
وی در ادامه اظهار کرد: متاسفانه برنامه ریزی در وزارت خانه متناسب با تغییرات تکنولوژی، تغییر نکرده است. توجه آقای حاجی میرزایی به روش‌های آموزشی نوین نقطه عطفی در برنامه‌های ایشان است. متاسفانه امروز این وزارت خانه دانش آموختگانی را تحویل جامعه می‌دهد که توان کارآفرینی ندارند.
محمدحسین فرهنگی هم  به عنوان موافق گفت: آشنایی بنده با آقای حاجی میرزایی به روزهای اول انقلاب بر می‌گردد که ایشان مسئولیت نهضت سواد آموزی و چند مسئولیت دیگر را در استان آذربایجان شرقی داشتند. شاهد تلاشهای ارزشمند ایشان در اعمال نظرات انقلابی و دینی در حوزه‌های کاری و مسئولیتی بوده ام.
وعده حاجی میرزایی برای تحقق مطالبات معلمان حق‌التدریسی و خرید خدمتی 
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش هم پس از اظهارات مخالفان و موافقان  وعده داد که مطالبات معلمان حق‌التدریسی و خرید خدمتی را محقق می‌کند و آیین نامه قانون مصوبه مجلس برای استخدام در آموزش و پرورش را نیز تا پیش از پایان مهر در دولت تصویب و ابلاغ خواهد کرد.
  محسن حاجی میرزایی در جریان دفاع از برنامه‌های خود برای تصدی وزارت آموزش و پرورش گفت: خیل عظیمی از نمایندگان پشتوانه آموزش و پرورش هستند که سعی می‌کنیم با استفاده از این ظرفیت وضعیت آموزش و پرورش را بهبود ببخشیم. همچنین مطالبات معلمان حق التدریسی و خرید خدمتی را محقق کرده و آیین نامه قانون مصوب مجلس برای استخدام را نیز تا پیش از مهر به تصویب دولت خواهیم رساند.
وی افزود:‌ توسعه مدارس دولتی و افزایش کیفیت آن جزء برنامه‌های من است اگرچه من مخالفتی با مدارس غیر دولتی ندارم، اما وظیفه دارم کیفیت مدارس دولتی را ارتقاء دهم تا مردم قدرت انتخاب داشته باشند. ما باید با جو جغرافیایی در آموزش و پرورش مقابله کنیم. در حال حاضر یک دانش آموز از یک طرف خیابان نمی‌تواند به مدرسه آن طرف خیابان برود زیرا ضوابط منطقه بندی این اجازه را نمی‌دهد. در حالی که من معتقدم والدین باید امکان انتخاب مدرسه فرزندانشان را داشته باشند.
مخالفان وزیر پیشنهادی میراث و گردشگری
پس از بررسی برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ، نوبت به بررسی برنامه‌های مونسان رسید. 
 جلال محمودزاده نماینده مردم مهاباد در مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی بیان کرد: همگی از روند تخریب آثار تاریخی در جای جای کشور مطلعیم. موضوع دیگری که به تاسف این موضوع اضافه می‌کند کاهش گردشگران با توجه به ظرفیت بالا در این حوزه است. همه خوب می‌دانیم برخی کشورهای همسایه مانند ترکیه آثار تاریخی ما را به نام خود ثبت کرده‌اند.
وی افزود: چرا کشور ایران باید با این سبقه تاریخی صرفا به نفت وابسته باشد که آن هم به دلیل تحریم‌ها دچار مشکل شود. تعداد گردشگران داخلی که برای سفر به خارج از کشور می‌روند دو تا سه برابر گردشگران خارجی است که به کشئور ما سفر می‌کنند. تعداد گردشگرانی که از کشور ما به خارج از کشور سفر می‌کنند سالانه ۹ میلیون و تعداد گردشگران خارجی که به ایران سفر می‌کنند سالانه دو تا سه میلیون نفر است.
نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم در مخالفت با نامزد پیشنهادی تصدی وزارت میراث فرهنگی گفت: رویکرد مسافرت به داخل با توجه به نوسانات ارزی و کاهش سفرهای خارجی، افزایش پیدا کرده است. صرف تکیه بر آمار مشکلی حل نمی‌شود. در آمار باید بگوییم چند درصد از اهداف ما پوشش داده شده است.
سید مرتضی خاتمی در مخالفت با نامزد پیشنهادی تصدی وزارتخانه میراث فرهنگی و صنایع دستی گفت: بیشتر تاکیدات من در خصوص کارنامه و عملکرد آقای مونسان است. در دو سالی که گذشت،‌ تلاشی برای برگرداندن برخی برخی آثاری که از کشور خارج شده است، نشده است. نگاه ما در این حوزه غیر جامع بوده است.
 حجت‌الاسلام حسن نوروزی هم  در مخالفت با مونسان  گفت: تقویت صنعت توریسم از راه‌های مقابله با تحریم و تقویت اقتصاد مقاومتی است. همچنین حل مشکل اینترنت پرسرعت، از دیگر مواردی است که به گردشگری ایران کمک شایانی خواهد کرد.
وی اضافه کرد: آقای مونسان توضیح دهد که چقدر تکالیف برنامه‌های بالادستی در خصوص میراث فرهنگی و گردشگری را اجرایی کرده است از جمله هیات امنایی شدن اماکن تاریخی و موزه‌ها؛ مستثنی بودن سند گردشگری از شمول نظام صنفی و ارائه پیوستهای تخصصی برای طرح‌های توسعه ملی، اما آیا این تکالیف اجرایی شده است؟ آیا از ظرفیت خیران در حوزه گردشگری بهره برده‌اید؟  و چه برنامه ریزی برای جذب توریست در حوزه درمانی و کشاورزی داشته‌اید؟
پروانه سلحشوری  هم جزء مخالفان بود و گفت: سازمان میراث فرهنگی درحالی با مصوبه مجلس تبدیل به وزارتخانه شد که دولت با آن مخالف بود و در نهایت بعد از تأیید شورای نگهبان با ناراحتی آن را پذیرفت. امروز آقای مونسان می‌گوید که تلاش مجلسی‌ها و نمایندگان باعث تبدیل شدن سازمان به وزارتخانه شده است ولی همین فرد در طول دو سال مسئولیت‌اش در سازمان به طور مستمر با این امر مخالفت داشت.
وی خطاب به نمایندگان گفت: آیا دولت به ما پیام نداده بود که برای او فرقی نمی‌کند که سازمان تبدیل به وزارت شود یا خیر و آنها در نهایت کار خودشان را انجام می‌دهند. دولت حتی نمایندگان را لایق مشورت نمی‌داند. امروز چطور کسی که وزارتخانه شدن این سازمان را قبول نداشت می‌خواهد سکان‌دار آن باشد.
موافقان وزیر پیشنهادی میراث و گردشگری
موافقان هم به عملکرد مونسان در سازمان میراث فرهنگی اشاره می‌کردند.  یوناتن بت‌کلیا در جلسه علنی مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی گردشگری گفت: نقش میراث فرهنگی در توسعه صنعت توریسم بسیار سازنده است. میراث فرهنگی به عنوان یکی از عناصر قوام دهنده هویت انسانی است، زمینه‌ای را فراهم می‌کند تا دولت بتوانند با کنترل پیامدهای منفی گردشگری با صدور فرهنگ خود به جهان صنعت گردشگری را توسعه دهند.
وی ادامه داد: آثار صنعت توریسم موجب گسترش تبادلات فرهنگی، افزایش تقاضا برای نمایش آثار فرهنگی و اجتماعی جامعه هدف، توسعه هنرهایی چون تئاتر و امثالهم است. میراث فرهنگی باید برای آیندگان حفظ شود. هویت اقوام در همین آثار قابل احصاء است. اگر امروز اقلیت‌های دینی در ایران، آزاد و راحت هستند و اگر اقوام مختلف در کنار یکدیگر شک نکنید که به خاطر میراث فرهنگی کهن است. وقتی کلیساهای ایران و آثار آشوریان در کلیساها وجود دارد، یعنی این اقوام در سرزمین خود احساس تنهایی ندارند؛ بنابراین نیازمند نظام قدرتمند اداری در این حوزه هستیم.
مهرداد لاهوتی هم ضمن بیان موافقت خود با مونسان  بیان کرد: ما در سال گذشته کل منابعی که به سازمان میراث فرهنگی تخصیص دادیم ۶۰۰ میلیارد تومان بوده است و تازه نمی‌دانم که همه این مبلغ به طور کامل تخصیص داده شده یا نه، اما آقای مونسان هر آنچه از دستش برمی‌آمده با این منابع انجام داده است. از سوی دیگر ما حدود ۶۰۰ میلیون دلار صادرات صنایع دستی داشته‌ایم و جزو ۱۰ کشور برتر دنیا قرار گرفته‌ایم.
حجت الاسلام احمد سالک هم  در موافقت با وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، اظهار کرد: باید توجه کنیم که فعالیت‌های مونسان از دو سال گذشته در این حوزه مطلوب بوده است. در این خصوص در قانون پنج ساله ششم توسعه به کاربرد اقتصادی و کاربرد فرهنگی میراث فرهنگی اشاره شده است که این موضوع در تمامی برنامه‌های آقای مونسان مورد توجه بوده است.
یک عضو ولایی مجلس شورای اسلامی هم در موافقت با وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی گفت: علی‌اصغر مونسان به رعایت شئونات و محدودیت‌های اسلامی در مکان‌های میراث فرهنگی و گردشگری تاکید دارد.
سید ناصر موسوی لارگانی در موافقت با وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی گفت: این وزارتخانه به همت مجلس دهم تشکیل شده است لذا باید شخصیتی موثر، کاربلد، آشنا به مشکلات هر سه قوه، واقف به ظرفیت‌ها و کمبودهای وزارتخانه جدید و همراه و همسو با دولت در راس کار قرار گیرد تا زیرساخت‌های وزارتخانه جدید را پایه‌ریزی کند.
تعامل مجلس و دولت راهگشاست
 علی اصغر مونسان هم در خاتمه جلسه علنی دیروز  مجلس در دفاع از برنامه‌های خود برای وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی ضمن قدردانی از نمایندگان برای ارتقای سازمان به وزارتخانه گفت:  تعامل مجلس و دولت بسیار راه گشا است. این موضوع را سرلوحه کار خود قرار خواهم داد.
وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تاکید بر این که تعامل مجلس و دولت بسیار راه گشا است گفت: صنعت گردشگری با اندک سرمایه گذاری می‌تواند بسیاری از مشکلات اشتغال را در کشور حل کند.
وی با بیان این که وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نقش موثری در اقتصاد و فرهنگ کشور دارد گفت: این وزارتخانه می‌تواند نقش مهمی در افزایش تولید ملی و اشتغال برای امروز و آینده فرزندانمان داشته باشد. در آینده‌ای نه چندان دور نرم‌افزارها صنایع را کنار می‌زنند و بسیاری از دارایی‌ها به نرم افزار تبدیل می‌شوند. امروز یکی از بزرگترین شرکت‌های سازنده هواپیما در دنیا بزرگترین شرکت دارنده هتل است که حتی یک هتل به نام خود ندارد.