به امید دیدارِ «یسنا»

 [شهروند] جست‌وجوها برای یافتن رد و نشان و خبری از «یسنا دیدار» دختر چهار ساله کلاله‌ای ادامه دارد و نیروهای هلال‌احمر در کنار عوامل پلیس و مردم محلی همچنان به امید پیدا شدن این کودک در جست‌وجو با همه توان و امکانات هستند.
 ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه عصر روز یکشنبه نهم اردیبهشت‌ماه بود که خبر مفقود شدن «یسنا دیدار» دختر چهار ساله در زمین‌های کشاورزی روستای یلی‌بدراق از توابع بخش پیشکمر شهرستان کلاله از طریق مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ گزارش شد تا بلافاصله پلیس جنایی و نیروهای امدادی کار خود را در این زمینه آغاز کنند.
به‌رغم تلاش‌های فراوان و به‌کارگیری امکاناتی همچون بالگرد، هلی‌شات، سگ زنده‌یاب، پاراموتور و... هنوز خبری از یسنا نیست و مفقودی او به یک معما برای همگان تبدیل شده است.
در همین باره مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر گلستان گفت: «جست‎وجوی نیروهای هلال‌احمر در پنجمین روز از مفقودی «یسنا دیدار» همچنان ادامه دارد.»



قاسم غریب‌آبادی اظهار کرد: «اکنون پنج روز است که یسنا دیدار، «شهروند» چهارساله کلاله‌ای مفقود شده است.» او محل حادثه را روستای یلی بدراق و حومه اعلام کرد و افزود: «برای یافتن این کودک چهارساله تعداد ۱۰۸ نیرو به‌کارگیری شده که از این تعداد ۵۲ نفر از پرسنل، ۳۶ نجاتگر و ۲۰ نفر هم از نیروی خانه هلال هستند.» مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر گلستان گفت: «در این جست‌وجوها هفت دستگاه کمک‌دار سبک، دو دستگاه آمبولانس، یک دستگاه خودروی آنست (به همراه یک قلاده سگ)، دو دستگاه خودروی سواری، دو دستگاه پاراموتور، سه دستگاه هلی‌شات و یک فروند بالگرد به کار گرفته شد.» او با اشاره به اینکه در این مدت پنج سورتی پرواز انجام شده است، افزود: «در این عملیات از ظرفیت سایر نیروها اعم از مردمی و بسیج استفاده شده است.» همچنین در این عملیات نیروهای کمکی از دیگر شهرستان‌ها چون مینودشت، مراوه تپه و گنبد برای ارزیابی و برنامه‌ریزی استان جهت پشتیبانی اعزام شدند.

مردم از پیش‌داوری و قضاوت پرهیز کنند
فرمانده انتظامی شهرستان کلاله نیز آخرین اقدامات و جزئیات درخصوص تجسس برای پیدا کردن «یسنا دیدار» را تشریح کرد.
سیدخلیل هاشمی با تاکید بر اینکه شهروندان باید از پیش‌داوری، اظهارنظر و قضاوت درخصوص این حادثه خودداری کنند، گفت: «ممکن است هر گونه اظهارنظری پس از پیدا شدن ردی از این دختربچه، مسائل اجتماعی دیگر را به وجود بیاورد.»
فرمانده انتظامی کلاله درباره نخستین اقدامات پس از خبر مفقود شدن این کودک اظهار داشت: «ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه عصر روز یکشنبه نهم اردیبهشت‌ماه از طریق مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰، خبر مفقود شدن «یسنا دیدار» در زمین‌های کشاورزی روستای یلی‌بدراق از توابع بخش پیشکمر شهرستان کلاله گزارش شد. با توجه به اهمیت موضوع عوامل گشت انتظامی و فرمانده انتظامی بخش پیشکمر به محل اعزام شدند و صورت‌جلسه اولیه مبنی بر مفقودی این دختر چهار ساله را تنظیم کردند. بلافاصله پلیس جنایی آگاهی وارد میدان شد و در کنار تیم‌های مردمی قرار گرفت و به همراه عوامل هلال‌احمر به جست‌وجو پرداختند.»
او اضافه کرد: «همزمان با جست‌وجو، تیم اطلاعاتی پلیس جنایی آگاهی استان اقدامات فنی خود را آغاز کرد و به بازجویی از شکات و گواهان حاضر در محل پرداخت که جمع‌آوری اطلاعات و بازجویی‌ها همچنان ادامه دارد.»
فرمانده انتظامی کلاله گفت: «همکاران ما در پلیس جنایی آگاهی استان با یک دستگاه هلی‌شات به عکسبرداری و اسکن زمین‌های زراعی منطقه به وسعت ۵۰۰ هکتار پرداختند. همچنین یک قلاده سگ زنده‌یاب از روز دوشنبه، از پلیس آگاهی مازندران به منطقه اعزام شد که تاکنون نتیجه‌ای حاصل
نشده است.»
او بیان کرد: «با هماهنگی بین پلیس اطلاعات و جنایی آگاهی گلستان و تهران، یک قلاده سگ زنده‌یاب دیگر که در پیدا کردن اجساد حادثه ساختمان پلاسکو تاثیرگذار بود، به منطقه اعزام شد و این‌ سگ از ساعت ۱۸ و ۴۵ دقیقه سه‌شنبه کار خود را آغاز کرد و همچنان در حال جست‌وجو است. در کنار همکاران ما، عوامل هلال‌احمر با یک فروند بالگرد، یک دستگاه هلی‌شات و یک دستگاه پاراموتور هم در حال جست‌وجو هستند.»
او ادامه داد: «پلیس جنایی آگاهی کلاله پس از هماهنگی با تیم موتورکراس مینودشت، اقدام به اعزام موتورسواران کرد و آنان نیز در مناطق سخت گذر و سخت عبور، به جست‌وجو پرداختند.»

همه برکه‌ها و آبگیرهای موجود تخلیه شده‌اند
همچنین فرهاد شیبک، فرماندار کلاله، در اینباره اظهار کرد: «از همان ساعات ابتدایی، تمامی نیروهای مردمی در کنار تیم‌های امدادی قرار گرفتند و اکنون ۳۸۷ نیروی مردمی، انتظامی و هلال‌احمر در منطقه مشغول جست‌وجو هستند.» او وسعت محل مفقودی را بین 5 تا 7هزار هکتار زمین کشاورزی اعلام کرد و گفت: «محصولات کشاورزی باعث شده تا کار جست‌وجو با سختی انجام شود، همچنین تمامی برکه‌ها و آبگیرهای موجود تخلیه شده‌اند و حتی لانه‌های حیوانات با بیل تراکتوری تخلیه شد، اما تا این لحظه هیچ اثری از این کودک پیدا نشده است.»

 رئیس هلال‌احمر شهرستان کلاله  در گفت و گو با «شهروند» :
همه پای کار بودند

یعقوب کوهی، رئیس هلال‌احمر شهرستان کلاله، از روز اول در منطقه جست‌وجو حضور پیدا کرد. او حالا چهار روز است که وجب‌به‌وجب آن منطقه را همراه با نیروهای امدادی جست‌وجو کرده است. کوهی جزئیاتی از چهار ماموریت برای یافتن یسنا ارائه کرد و به «شهروند» گفت: «روز نهم اردیبهشت ساعت 5 غروب بود که گزارش ناپدیدشدن یسنا را به ما اعلام کردند. همان زمان بلافاصله یک تیم از شهرستان اعزام کردیم و به همراه تیم امدادی در منطقه حاضر شدم و جست‌وجوها آغاز شد. خانواده این دختربچه اعلام کردند که بین یک تا 2 ظهر ناپدید شده است. این دختربچه به همراه مادرش برای برداشت نخود به آن مزرعه رفته بود که علاوه بر آنها حدودا 30 نفر دیگر نیز در آن مزرعه مشغول به کار بودند. آن روز جست‌وجو تا یک بامداد ادامه داشت. بچه‌ها شب تا صبح در آن منطقه ماندند، ساعت 4 صبح به همراه چهار تیم دیگر عملیات را شروع کردیم و این بار حرفه‌ای‌تر عمل کردیم. هلی‌شات آوردیم و به صورت زمینی و هوایی مشغول عملیات شدیم. هیچ اثری از این دختربچه نبود، از طرفی هم نیروهای مردمی مرتب به ما اضافه شدند و در کل 300 نیروی مردمی همزمان در کنار بچه‌های ما به جست‌وجو می‌پرداختند. مردم از شهرستان‌های دیگر هم بودند، یک کوهنورد از بجنورد آمده بود و ماموریت‌ها ادامه داشت. برای روز سوم با پیگیری‌های فراوان توانستیم بالگرد از سمنان هماهنگ کنیم. بالگرد به منطقه آمد و عملیات جست‌وجو را ادامه دادیم. نیروهای امدادی از استان گلستان، گنبد، مینودشت و مراغه‌تپه پای کار بودند، اما باز هم به نتیجه نرسیدیم. سگ زنده‌یاب پلیس و هلال نیز همزمان در حال جست‌وجو بودند تا اینکه روز چهارم از صبح جلسه مدیریت بحران تشکیل و قرار شد علاوه بر هلال‌احمر از محیط‌زیست و موتورسواران نیز استفاده کنیم. جست‌وجوها همچنان ادامه دارد. فقط در یک روز از 12 هلی‌شات استفاده کردیم.»
او درباره منطقه ناپدیدشدن یسنا گفت: «این منطقه بین دو تپه ماهور قرار گرفته و حالت دشتی دارد. صعب‌العبور و کوهستانی نیست، حتی دریاچه و رودخانه هم ندارد. یک رودخانه در نزدیکی‌اش هست که آن هم آب بسیار کمی دارد. همان مقدار آب را هم برای اطمینان تخلیه کردیم، ولی هیچ اثری از این بچه نیست. نمی‌توانیم حدس بزنیم چه اتفاقی برای او افتاده است، فقط به ماموریت‌مان را ادامه می‌دهیم و جست‌وجوهای تخصصی و پیگیری‌های پلیس انجام می‌شود. ما از روز اول منطقه را رها نکردیم، دوربین حرارتی آوردیم و منطقه را گشتیم. استاندار و فرماندار همه پای کار بودند. در این مدت، در بعضی از روزها 20 نیروی امدادی و بعضی اوقات تا 60 امدادگر هم پای کار بودند. جست‌وجوهای ما شبانه‌روزی بود، همچنان نیز ادامه دارد. فعلا پایان عملیات را اعلام نمی‌کنیم. روز پنجشنبه با مدیریت بحران جلسه داریم و قرار است برای ادامه جست‌وجوها تصمیم‌گیری شود. ما این خانواده را تنها نگذاشتیم و امیدواریم عملیات‌مان به نتیجه برسد و خبری از این دختربچه شود.»