شوک، بهت و ترس اسرائیل و متحدانش

 [شهروند] پس از اقدام تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی و هدف قراردادن اراضی اشغالی در پاسخ به حمله جنایتکارانه علیه کنسولگری ایران، پس‌لرزه‌های آن ادامه داشته و همچنان فضای تحلیلی در رسانه‌های منطقه‌ای و جهانی و در میان تحلیلگران داغ و مباحث گسترده‌ای درباره این اقدام ایران طرح می‌شود. با وجود دست‌وپا زدن‌های رسانه‌های اسرائیلی و آمریکایی برای پررنگ کردن روایتِ دفع حملات ایران و بی‌تأثیر بودن آن؛ اعترافات رسانه‌ها، سیاسیون و تحلیلگران غربی درباره بی‌سابقه بودن حملات ایران و تأثیرات مهم آن و اذعان آنان به اقتدار نظامی جمهوری اسلامی از یک‌سو و تأکیدات و درخواست‌های پرتکرار آنان برای کاهش تنش در منطقه و ضرورت پایان درگیری از سوی دیگر نشان‌دهنده اهمیت ضربه ایران و عمق تأثیر آن دارد. در ادامه نگاهی تازه به برخی از روایت‌ها، تحلیل‌ها و اعترافات تحلیلگران رسانه‌های غربی، اسرائیلی و منطقه‌ای درباره اقدام تلافی‌جویانه ایران خواهیم داشت.

درخواست‌های ملتمسانه برای کاهش تنش
حجم درخواست‌های مقامات غربی و متحدان اسرائیل برای کاهش تنش در منطقه و ضرورت کنترل آن از زمان حمله ایران حیرت‌انگیز بوده است. مقامات آمریکایی و اروپایی در کنار محکوم کردن ایران و شعارهای همیشگی برای همبستگی و اتحاد با اسرائیل، با ادبیاتی که ترس از پاسخ ایران در آن مشهود است، خواهان کاهش تنش‌ها شده‌اند. اهمیت این مسئله آن جایی روشن می‌شود که بدانیم در بحران‌های منطقه‌ای و جهانی که یک پای آن اسرائیل باشد، معمولا متحدان آنها در زمینه مطالبه کاهش تنش به این شکل و با این حجم از مواضع و شتابزدگی مشهود خواستار خویشتنداری و کاهش تنش‌ها نمی‌شوند و مواضع خود را در راستای تقویت موضع رژیم صهیونیستی تنظیم می‌کنند، اما در موضوع کنونی، تلاش شتابزده، پرحجم و ملتمسانه برای کاهش تنش خاصه از سوی ایران جالب توجه بود و حکایت از دریافت پیام اقتدار ایران و ترس آنان از برهم خوردن معادلات جهانی و منطقه‌ای به ضرر آنان با تشدید تنش‌ها و پاسخ‌های ایران دارد.

اعترافات تلخ دو رئیس سابق سنتکام
دیوید پترائوس و کنت مکنزی، دو فرمانده شناخته و سابق ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در آسیا موسوم به سنتکام با اعتراف به قدرت ایران، حمله جمهوری اسلامی به رژیم صهیونیستی را مهم خوانده‌اند. مکنزی درباره حمله ایران به اسرائیل گفته است: «آنها یک حمله بزرگ راهبردی به اسرائیل انجام دادند.» وی همچنین در اعترافی آشکار به احتیاط آمریکا در برابر ایران در تنش کنونی و آسیب‌پذیری نیروهای آمریکا در منطقه افزوده است: «نیروهای ما در مناطق مختلف عراق و سوریه حضور دارند...این نیروها در برابر حمله ایران یا یک نیروی نیابتی ایران آسیب‌پذیر هستند. ما این موضوع را می‌دانیم. من فکر می‌کنم که به همین دلیل است که رئیس‌جمهوری در دادن هشدار به آنها خیلی مراقب (محتاط) بوده است.»(1) ژنرال پترائوس نیز درباره پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی آن را بسیار مهم خوانده و در عین صحبت درباره گزینه‌های اسرائیل برای مقابله با ایران عنوان کرد: «به نفع همه است که تنش در منطقه را متوقف کنند.»(2)

بهت و اختلاف در سطوح امنیتی اسرائیل
با وجود ژست مقتدرانه سران رژیم صهیونیستی و تأکید بر دفع 99درصدی حملات ایران، شواهد حکایت از وجود اختلاف جدی در سطح سیاسی و امنیتی رژیم صهیونیستی در مورد نحوه مواجهه با حملات ایران دارد. ساعاتی پس از این حمله، یوسی کوهن، رئیس سابق موساد، صریحا اعلام کرد بهتر است به حمله ایران پاسخ ندهیم. بنی سباتی، پژوهشگر مرکز پژوهش‌های امنیت داخلی اسرائیل صراحتا گفته بود ظاهرا در وضعیت مساوی هستیم، اما پیروزی ایران بزرگ‌تر است. افزون بر این دو، اکنون نفتالی بنت، نخست‌وزیر سابق اسرائیل، نیز خشمگینانه خطاب به آمریکایی‌ها گفته است: «آمریکایی‌ها می‌گویند حمله دفع شد و شما پیروز شدید. اینگونه نیست. خاک ما با انواع موشک و پهپاد مورد حمله قرار گرفته است.» کانال 12رژیم صهیونیستی نیز از اختلاف‌نظر گسترده و ‌به‌نتیجه نرسیدن جلسه شورای جنگ اسرائیل درباره نحوه واکنش به ایران سخن گفته است. نکته دیگری که حکایت از اوج اختلافات، سردرگمی و ترس از حملات ایران در سطح سران اسرائیل دارد روایت رونن برگمن، تحلیلگر و نویسنده مشهور و بانفوذ اسرائیلی، است. وی در توییتر خود نوشته است: «اگر اجازه پخش زنده جلسات کابینه جنگ اسرائیل در یوتیوب میسر بود، دست‌کم ۴ میلیون نفر (نیمی از ساکنان اراضی اشغالی) به‌منظور فرار در فرودگاه بن‌گوریون جمع شده بودند.»(3)

صهیونیست‌ها به جان هم می‌افتند



در میان واکنش‌های داخلی در سرزمین‌های اشغالی، اعترافات روزنامه‌های مشهور اسرائیل درباره مهلک بودن ضربات ایران و اقتدار جمهوری اسلامی و به‌هم ریختگی شرایط داخلی این رژیم نیز جالب توجه بوده است. لیراز مرگلیت، کارشناس اسرائیلی روزنامه معاریو، در اعترافی تلخ به مورد پیروزی ایران در عملیات اخیر نوشته است: «پیروزی ایران مدت‌ها قبل از این حمله اتفاق افتاد. پیروزی ایران در این بود که مردم[اشغالگران] و رسانه‌های اسرائیل دیوانه‌وار منتظر پاسخ ایران بودند. پیروزی ایران در پیش‌بینی‌های بی‌پایان و تحلیل‌های گسترده اسرائیلی‌ها از پاسخ ایران بود...من تعجب می‌کنم که ژنرال سابق نیروی هوایی می‌گوید ایران شکست خورد و باید دفعه بعدی برای پیروزی بیشتر بیندیشد. ایران شکست نخورد. کسانی که آنجا هستند دیوانه نیستند. در تهران افرادی عاقل هستند که دقیقا می‌دانند چه می‌کنند... ایران طبق قواعد عمل می‌کند و ما هیچ چاره‌ای جز درس گرفتن از کیاست و زیرکی آنها نداریم.»(4) یدیعوت آحارونوت نیز در مطلبی با انتقاد از حمله تروریستی اسرائیل به کنسولگری جمهوری اسلامی، از شکست راهبردی و تحقیر شدید اسرائیل در برابر ایران نوشته و عنوان کرده است: «اسرائیل تقریبا دو هفته در نتیجه ترس از این عملیات فلج شده بود و بعد از انجام ترور منتظر واکنش ایران بود...چرا باید عملیات تروری انجام شود که عرصه تقابل را برای اسرائیل در شمال و جنوب میلیون‌ها بار پیچیده‌تر می‌کند؟»(5)

جمع‌بندی
نظر به مجموعه نکات فوق و درخواست جدی بایدن از نتانیاهو برای پاسخ ندادن دوباره به ایران و همینطور اختلافات شدید در سطوح سیاسی و امنیتی اسرائیل، با وجود تلاش صهیونیست‌ها برای حفظ وجهه مقتدرانه خود، جمهوری اسلامی در ارتقای سطح بازدارندگی خود و ارسال پیام جدی به تل‌آویو و متحدانش موفق بوده و مطابق اعلام رسمی مقامات و نهادهای نظامی و امنیتی کشور درصورت حماقت مجدد رژیم صهیونیستی، ایران برای پاسخ شدیدتر و تنبیه جدی‌تر این رژیم آماده است و در این مسئله تردید نخواهد کرد.

پی‌نوشت‌ها:
1- farsnews.ir/sheidafarhadian/1713160784738012407
2-farsnews.ir/Mehdiabaszadeh148/1713165582482447845
3-mehrnews.com/x34GJx
4-isna.ir/xdQVrJ
5-mehrnews.com/x34GLc