شرایط استانی شدن انتخابات مجلس توسط نمایندگان تعیین شد

در نشست علنی دیروز مجلس احمد امیرآبادی فراهانی بیانیه 243 نفر از نمایندگان مجلس را در راستای تقدیر از ارتش جمهوری اسلامی ایران به دلیل اجرای مقتدرانه رزمایش دریایی ولایت 97 قرائت کرد.
در این بیانیه آمده: «رزمایش دریایی ولایت 97 نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به منظور ارتقای آمادگی رزمی و نمایش توان رزمی خود بر مبنای ارسال پیام صلح و دوستی به کشورهای منطقه در گستره‌ای به وسعت بیش از 2 میلیون کیلومتر مربع از شرق تنگه هرمز، سواحل عمان، شمال اقیانوس هند به مدت سه روز برگزار شد.»
نمایندگان در ادامه بیانیه خود آورده‌اند: «امروز ملت بزرگوار ایران اسلامی قدرشناس همّت و تلاش فرزندان خویش در نیروهای مسلح و توفیق فرزندان خود در ارتش در فراهم نمودن امنیت در مرزهای گسترده، هستند و آن را زمینه‌ساز پیشرفت جامعه، رفاه، عدالت، سرافرازی و عزت در دنیا و آخرت می‌دانند. ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی به نام ملت ایران اسلامی به مصداق حدیث شریف از تلاش‌های صادقانه و مجاهدت‌های خستگی ناپذیر فرماندهان و افسران، درجه‌داران و سربازان دریادلان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تقدیر و تشکر می‌کنیم.»
تعیین شرایط استانی شدن انتخابات


نمایندگان در نشست علنی دیروز و در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با ماده 3 طرح با اکثریت آرا موافقت کردند.
براساس ماده ۳ این طرح؛ یک ماده به شرح ذیل به عنوان ماده ۷ مکرر(1) به قانون الحاق می‌شود:
ماده ۷ مکرر 1- حوزه انتخابیه در انتخابات مجلس، محدوده جغرافیایی هر استان است. هریک از استان‌ها به‌عنوان حوزه انتخابیه اصلی و حوزه‌های انتخابیه موجود واقع در آن استان موضوع قانون تعیین محدوده حوزه‌های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی مصوب 30 فروردین 1366 با اصلاحات و الحاقات بعدی، حوزه انتخابیه فرعی محسوب می‌شوند و مناطق تابع حوزه انتخابیه موجود به‌عنوان حوزه انتخابیه تابعه فرعی شناخته می‌شوند.
تبصره ۱- تعداد نمایندگان هر حوزه انتخابیه اصلی (استان) معادل تعداد نمایندگان حوزه‌های انتخابیه موجود در استان است که مطابق قانون تعیین محدوده حوزه‌های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی تعیین گردیده است.
تبصره ۲- در صورتی که محدوده جغرافیایی حوزه‌های انتخابیه فرعی در دو استان همجوار واقع گردد، شهرستان یا شهرستان‌هایی که در یک استان واقع شده و جمعیت بیشتری دارند، به‌عنوان حوزه انتخابیه فرعی جدید محسوب می‌شوند و نماینده به استانی که حوزه اخیر در آن قرار دارد، تعلق خواهد داشت. شهرستان یا شهرستان‌هایی که در استان دیگر واقع هستند، به نزدیکترین حوزه انتخابیه فرعی به تشخیص وزارت کشور، الحاق
می‌شوند.
تبصره ۳- حوزه انتخابیه اقلیت‌های دینی از حکم این ماده مستثنی می‌باشد.
طرحی برای 3 دوره متوالی!
نمایندگان در نشست علنی دیروز و در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب کردند که کاندیداتوری افرادی که 3 دوره متوالی نماینده مجلس بودند، برای دوره چهارم ممنوع شود. حسین امیری خامکانی به‌عنوان طراح پیشنهادی در این خصوص عنوان کرد: همچنان‌که به دلیل گردش نخبگان، فرد در مورد ریاست جمهوری نمی‌توان بیش از دو دوره کاندیدا شود، پیشنهاد می‌شود که نمایندگان مجلس نیز پس از 3 دوره متوالی نتوانند کاندیدا شوند.
نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی افزود: قانون عدم بکارگیری بازنشستگان که با هدف تجربه‌سازی، نخبه‌پروری و نیروسازی در مجلس تصویب و در جامعه استقبال شد، ما را به این نتیجه می‌رساند که برای مجلس هم همین اهداف در نظر گرفته شود.
شادمهر کاظم‌زاده در مخالفت با این پیشنهاد گفت: باید اجازه دهیم مردم خود انتخاب کنند که چه کسی را به عنوان نماینده به مجلس بفرستند.
محمدرضا تابش در موافقت با این پیشنهاد توضیح داد: اگرچه تجربه و تخصص در کار نمایندگی مجلس بسیار مهم است ولی ما که برای میدان دادن به جوانان قانون منع به کارگیری بازنشستگان را تصویب کردیم، باید در قوه مقننه نیز چنین عزمی را جزم کنیم تا راه برای جوانان متخصص، شایسته و آگاه به علم روز باز شود. اگر مردم طالب ادامه خدمت فردی که 3 دوره نماینده بوده بودند، بعد از یک دوره استراحت وی، می‌توانند مجدداً به او رأی دهند.
بر اساس این گزارش دولت با این پیشنهاد موافقت و کمیسیون با این استدلال که این امر با قانون مغایرت دارد، نسبت به آن مخالفت کرد. به گزارش خانه ملت، نمایندگان با اکثریت آرا حاضر با این پیشنهاد موافقت کردند.
مخالف قانون اساسی
محمد دهقانی، نماینده مشهد و طرقبه در حاشیه نشست علنی دیروز در جمع خبرنگاران درخصوص مصوبه دیروز مجلس مبنی بر ممنوعیت کاندیداتوری نمایندگانی که سه دوره یا بیشتر در مجلس به صورت متوالی حضور داشتند، اظهار داشت: «قانون اساسی اجازه نداده است که انتخاب مردم در زمینه نمایندگان مجلس دچار محدودیت شود، قانون اساسی در مقام بیان درخصوص شرایط کاندیداتوری ریاست جمهوری به 8 سال مقید کرده است اما درخصوص نمایندگان مجلس چنین قیدی در قانون اساسی وجود ندارد.»
عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: «از آنجایی که دوره ریاست جمهوری در قانون اساسی به 8 سال متوالی محدود شده اما برای مجلس قیدی نگذاشته، اینکه بگوییم نمایندگان بیش از 3 دوره متوالی نمی‌توانند کاندیدا شوند، تغییر قانون اساسی است و براساس قانون اساسی مصوبه امروز مجلس رد خواهد شد.»
دولت و ابراز ناتوانی
از افزایش حقوق افراد کم درآمد
حجت‌الاسلام سیدمحمدباقر عبادی، عضو فراکسیون نمایندگان ولایی در نشست علنی دیروز مجلس در نطق میان دستور خود، با تاکید بر اینکه دولت و قوه قضائیه باید هیئت‌هایی را برای پیگیری و اجرای بیانیه گام دوم انقلاب مشخص کنند، افزود: کمیسیون‌های مجلس باید به صورت ویژه به این موضوع پرداخته و اقدامات لازم را انجام دهند.
نماینده مردم بیرجند و درمیان در مجلس شورای اسلامی، وی با‌ اشاره به تصویب بودجه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: برخی از مصوبات همانند توجه خاص  به حقوق کسانی که حقوق آنها پایین است از اهمیت فراوانی برخوردار است که جای تاسف دارد برخی مسئولان در دولت که حقوق‌های نجومی را توجیه و از آن دفاع می‌کردند امروز اعلام می‌کنند که دولت نمی‌تواند به مصوبه مجلس برای افزایش حقوق افراد کم درآمد عمل کند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شما چکاره هستید که می‌گویید به مصوبه مجلس عمل نمی‌کنیم، اظهار داشت: دولت موظف به اجرای قانون مجلس است و چنین اظهاراتی مشخص می‌کند که آقایان درد مردم را درک نمی‌کنند لذا باید گفت اگر خیری به مردم نمی‌رسانید حداقل همانگونه که با حقوق‌های نجومی برخورد کردید با کارگران و کسانی که حقوق‌های کم درآمد دریافت می‌کنند برخورد کنید. همانگونه که حقوق‌های نجومی را توجیه کردید افزایش حقوق‌های کم درآمدها را توجیه کرده و همانگونه که حقوق‌های نجومی را پرداخت کرده‌اید افزایش حقوق‌های کم درآمدها را پرداخت کنید.
رضایت جامعه
از پیشنهاد رئیس‌فراکسیون ولایی
اکبر رنجبرزاده، عضو فراکسیون ولایی در نشست علنی دیروز طی تذکر شفاهی خود گفت: در جریان بررسی لایحه بودجه 3 اقدام بسیار آرامش‌بخش در جامعه در زمینه حقوق‌ها صورت گرفت و 4/5 هزار میلیارد تومان به منظور همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری و تأمین اجتماعی تخصیص داده شد که بسیار ارزشمند بود.
نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توجه به حقوق‌های پایین توانست رضایت نسبی را ایجاد کند، تصریح کرد: مردم در زمینه معیشت تحت فشار سنگینی قرار دارند، دولت باید بداند که تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها را به صورت آنی و نظارت‌ها را دقیق انجام دهد، همه می‌دانیم منابع اعتباری کافی در اختیار قرار دارد اما توزیع و نظارت‌ها دچار مشکل هستند.
در این باره لازم به یادآوری است که ابتدا در چهارشنبه گذشته طرح افزایش 20درصدی همه حقوق‌ها به تصویب مجلس رسید. نسبت به این‌گونه افزایش حقوق که دولت نیز بر آن اصرار دارد انتقادهای فراوانی مطرح شد چرا که مطابق این طرح فردی که 8 میلیون حقوق می‌گیرد افزایش حقوقش چندین برابر فردی خواهد بود که مثلا یک و نیم میلیون حقوق می‌گیرد. روز شنبه اما حمیدرضا حاجی بابایی پیشنهادی عادلانه‌تر را مطرح کرد به این صورت که به همه حقوق‌ها 400هزار تومان افزوده شود و سپس بسته به میزان حقوق درصدی بین یک تا ده به صورت متغیر اعمال شود. به این ترتیب کمترین حقوق‌ها 10درصد و بیشترین حقوق‌ها یک یا یک و نیم درصد افزایش خواهند داشت.