دوگزینه جوان انتخابات ۱۴۰۰؟

زمزمه‌های انتخاباتی در اردوگاه دو جریان چپ و راست کشور نشان می‌دهد عده‌ای از سیاسیون از هم‌اکنون گوشه چشمی به آذری‌جهرمی و بذرپاش برای انتخابات آتی ریاست جمهوری دارند؛ به نظر می‌رسد این دو نفر کاملا اشراف دارند چگونه و به چه شکل
نبض رسانه‌ای کشور را به جهت جریان‌سازی در دست بگیرند

آفتاب یزد- گروه سیاسی: جوان پر سر و صدای اصولگرا و یادگار روزهای احمدی نژاد که روزی روزگاری در وطن امروز در مخالفت با دولت یازدهم سردمدار رسانه‌های جریان راست بود و برای انتقاد تند از روحانی از هیچ کوششی دریغ نمی‌کرد و گاهی انتقادهای به‌خود را نمی‌پذیرفت. زمانی که در انتخابات سال ۹۶ به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری نامنویسی کرد معلوم شد که اگر او واقعا هم قرار نباشد رقیب روحانی در آن سال باشد اما برای آینده خود و اصولگرایان خواب و خیال بسیار دیده است.


برخی از جمله رسانه‌های اصلاح‌طلب در آن زمان با نامزد شدن زودهنگام مهرداد بذرپاش، اینگونه بیان می‌کردندکه کفگیر اصولگرایان آنچنان به ته دیگ خورده و میزان قحط الرجالی شان به حدی رسیده است که برای کاندیداتوری انتخابات افرادی چون مهرداد بذرپاش را مطرح می‌کنند! اما بذرپاش در آن هنگامه گزینه اى جدى براى بخشى از اصولگرایان شده بود.کسی که در دولت محمود احمدى‌نژاد رشد و تا معاونت رئیس جمهور ارتقای مقام یافت و در دوره قبل مجلس شورای اسلامی وارد مجلس نهم شد، مدیرعاملى سایپا هم که جزو برندهای کاری او به شمار می‌آمد.
۲۷ بهمن ۹۵ او با رونمایی از پوستر و شعار انتخاباتی‌ اش در شبکه‌های اجتماعی، به حضورش رنگ و بوی جدی تری هم داد. در همان دوران بود که بسیاری می‌گفتند چه بسا مهرداد بذرپاش کاندیدای نهایی تشکل تازه ‌تاسیس-آن زمان- جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی(جمنا) برای انتخابات ریاست جمهوری باشد.
هنوز بذرپاش در انتخابات نامنویسی نکرده بود که به صورت چراغ خاموش و با سفرهای استانی در حال مهیا کردن مقدمات حضور خودش در انتخابات بود. فعالیت‌های انتخاباتی او، حتی به تشکیل غیررسمی ستاد هم منجر شده و گفته شد که چند تن از وزرای مشهور احمدی نژاد نیز در آن حضور داشتند.
اما این همه داستان نبود، چرا که از سویی دیگر همان موقع هواداران قالیباف معتقد بودند که بذرپاش آمده تا در صورت تایید صلاحیت در نهایت به نفع قالیباف کنار بکشد و با این کار به پیروزی شهردار وقت تهران کمک کند. در هر صورت بذرپاش تا آخرین لحظه خود را برای نامنویسی درانتخابات متمایل می‌دانست.
تا اینکه بیست وششم فروردین ماه ۹۶ او سوار بر اتومبیلی لوکس با در دست داشتن مدارک و به همراه محافظان و مشایعت‌کنندگان وارد وزارت کشور شد. به طوری که همه از ثبت نام وی دراین انتخابات سخن گفتند، اما ناگهان او در مقابل رسانه‌ها و در همان وزارت کشور به نفع نیروهای انقلاب از ثبت نام در انتخابات ریاست‌جمهوری انصراف داد و در بیانیه ای اعلام داشت که « نظر به آخرین وضعیت صحنه انتخابات کشور و ضرورت هم‌گرایی، هم افزایی و هم آوایی نیروهای انقلاب اسلامی و در شرایطی که همه نخبگان و مردم بر پایان بخشیدن مدیریت ناکارآمد دولت خسته که باعث آزار مردم شده است اتفاق نظر دارند، اینجانب با در نظر گرفتن مصلحت کلان جبهه انقلاب اسلامی و براساس حجت شرعی و عقلی که با مشورت بزرگواران فعال و همراهان انتخاباتی ام داشتم علی رغم اعتماد بالای اعضای جبهه مردمی انقلاب اسلامی و دعوت فرزندان و خانواده شهدا، جوانان، گروه‌ها و تشکل‌های علمی و دانشگاهی تصمیم به انصراف از ثبت نام در انتخابات پیش رو نمودم و ان شاءالله تعالی برنامه‌ها، ظرفیت‌ها و انگیزه‌های متراکمی که تا کنون در برنامه‌های انتخاباتی حقیر تجمیع شده است در خدمت نظام مقدس جمهوری اسلامی، پیاده سازی اوامر رهبر معظم انقلاب اسلامی و تحقق اهداف بالای انقلاب و کشور عزیزمان قرار خواهم داد. به طور قطع نسل سوم امیدوارتر و پویاتر و بانشاط‌تر از گذشته و با تاسی از آرمان پیر جماران و رهبر عزیز ادامه مسیر خواهد داد، به امید ایرانی آباد و سرافراز.»

>دلیل آن مانور تبلیغاتی
بذرپاش علیرغم مانور تبلیغاتی خود درآن روزها اما نامش را به عنوان یکی از کاندیداهای بالقوه ای که اصولگرایان و جمنا نسبت به او نظر مثبتی دارند، نیز معرفی کرد. البته او همان موقع نشان داد که احتمالا برای سال‌های آتی خواب و خیال‌هایی جدی دیده است و چه بسا سودای ریاست‌جمهوری در سردارد.
و امروز با پایان آن روزها و به فاصله دوسال و‌اندی که به انتخابات ۱۴۰۰ مانده در محافل خصوصی باردیگر نام بذرپاش اما این بار به شکلی جدی‌تر از گذشته مطرح می‌شود. در حالیکه همچنان نام‌ها و اسامی زیادی از جمله باقر قالیباف، عزت‌الله ضرغامی و برخی چهره‌های نظامی به عنوان گزینه‌های اصولگرایان مطرح است اما از همه این‌ها مهرداد بذرپاش شامل ویژگی‌هایی است که سایر این کاندیداها از آن برخوردار نیستند و از این جهت است که شاید بذرپاش متفاوت با آن‌ها باشد.
شاید بارزترین صفت وی سن کم و جوانی او نسبت به نامزدهای احتمالی اصولگرایان برای انتخابات ۱۴۰۰ باشد. او متولد ۵۹ است یعنی حتی ۴۰ سالش هم نشده است. از طرفی شرایط و روزگار و شانس و اقبال، طوری برای او رقم خورده که توانسته سوابق اجرایی نسبتا خوبی هم برای خود دست و پا کند. معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان ملی جوانان، مدیرعامل سایپا،مدیرعامل پارس خودرو و مشاور اجتماعی رئیس‌جمهور، نمایندگی مجلس و عضویت در هیئت رئیسه مجلس نهم، عضویت در هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، مشاور شهردار تهران، رئیس فرهنگسرای خاوران، تنها بخش‌هایی از سمت‌های وی در گذشته بوده است. شاید از همه این‌ها مهم‌تر آن چه که چهره بذرپاش را برای اصولگرایان موجه‌تر می‌کند، این که او قائم مقام بنیاد تعاون سپاه نیز بوده است.
جوانی و سوابق اجرایی، اما همه آن چیزی نیست که توجه اصولگرایان به بذرپاش را موجب شده است. وی به واسطه اختلافات شدیدی که در بره‌های با محمود احمدی نژاد پیدا کرد خیلی وقت است که توانسته خود را جدای از احمدی نژاد و حتی مخالف او در نزد اصولگرایان معرفی کند. از طرفی دیگر صاحب امتیازی وی در روزنامه وطن امروز که در همه این سال‌ها تندترین تیترهای ممکن را علیه رئیس جمهور فعلی کشور منتشر می‌کرد می‌تواند هم برای جناح راست و هم برای مردمی که بعد از فشارهای اقتصادی به وجود آمده دردولت حسن روحانی با وی– صرف‌نظر از نگاه سیاسی و جناحی- زاویه پیدا کرده‌اند و همه اتفاقات کنونی را از چشم او (روحانی) می‌بینند، جذابیت داشته باشد چه بسا بذرپاش به عنوان مخالف صددرصد رئیس جمهور کنونی، بتواند بخشی از آرای مردم را در سال ۱۴۰۰ از آن خود کند.
ویژگی دیگر مهرداد بذرپاش آزموده نشدن او در انتخابات ریاست جمهوری است، در حالی که چهره‌هایی مانند قالیباف و محسن رضایی تاکنون چندین بار با حضور در انتخابات ریاست جمهوری به رای مردم گذاشته شده و نتوانستند کامیاب باشند و به عقیده برخی تبدیل به چهره‌های سوخته شده‌اند، اما افرادی مانند بذرپاش یارهای تازه نفسی هستند که عدم به رای گذاشته‌شدنشان توسط مردم، خود یک ویژگی ناب برای سال ۱۴۰۰ می‌تواند باشد. از همین رو هر چند هنوز ضرغامی‌ها و قالیباف‌ها به عنوان نامزدهای اصولگرایی مطرحند، اما برگ برنده جریان راست از دید برخی کسی جز مهرداد بذرپاش نیست. کسی که با حضور در وزارت کشور در سال ۹۶ نیز نشان داده انگیزه‌های لازم برای رئیس جمهور شدن را هم دارد.

>یک جوان،گزینه اعتدالگرایان
در شرایطی که بسیاری با توجه به اوضاع کنونی شانسی برای جریان چپ و حامیان روحانی و به اصطلاح اعتدالگرایان قائل نیستند و آن‌ها را بازنده انتخابات ۱۴۰۰ می‌دانند، اما اعتدالیون نیز همچنان امیدوار بوده و تلاش دارند تا برای انتخابات آتی خود برنامه‌ریزی‌های لازم را دراین زمینه بکنند. برنامه‌ریزی‌هایی که این بار هم نه به سمت یک چهره اصلاح‌طلب بلکه به سمت یک چهره میانه روسوق پیدا کرده است تا بلکه از این طریق بازهم بتوان با ائتلاف دوباره اصلاح طلبان و اصولگرایان میانه‌روی یک گزینه مشترک بخش‌هایی از رای مردم به این سمت کشیده شود.
هرچند آذری جهرمی در روزهای اول وزارت، وجهه موردنظر برای برخی نبود اما دولت و خود وی تلاش کردند تا به تغییر این دیدگاه دست بزنند. محمدجواد سی و هفت ساله – حتی یکسال کوچک‌تر از بذرپاش- این روزها هم با شناختن روان‌شناسی رسانه و هم شبکه‌های اجتماعی و با گذاشتن پست‌هایی هوشمندانه در صفحات اجتماعی خود و تلاش برای برقراری ارتباطات خوب باروزنامه‌ها-به ویژه با گرایش‌های اصلاح‌طلبی و خبرگزاری‌ها حداقل هفته‌ای یکبار سر زبان‌هاست.
از طرفی دیگر حضور وزیر ارتباطات در توئیتر و پاسخ‌های او به برخی کاربران زبانزد خاص و عام شده و برای برخی بسیار جذاب است. وی از هر دری سخن می‌گوید؛ یکبار توئیتی می‌زند درباره دینار و ارز و سفر کربلا، یکبار جرو بحث توئیتی با مدیر تلگرام می‌کند.یا مثلا وقتی یک نویسنده کتاب به نقد او می‌پردازد، او ضمن پاسخ به انتقاد از او به یکی از کتاب‌های این مخاطب اشاره و از آن کتاب تقدیر هم می‌کند.
یک کاربر توئیتر زیر پست آذری جهرمی به زبان لری مطلبی می‌نویسد؛ او هم پاسخ آن مطلب را به زبان لری می‌دهد، یا در پاسخ به تهدید استخر فرح از سوی یک کاربر، اظهار می‌کند: «به خاطر داشته باشید موقع اتمام مراسم پلاکاردها را تحویل دهید!»
طنازی‌های به موقع و پاسخ‌های وی در شبکه‌های مجازی بخش از جذابیت‌های جوان پسند وزیر با برد رسانه ای است که می‌تواند او را متفاوت از باقی وزرا نشان دهد.
از طرفی اقدامات عامه‌پسند جهرمی تنها به حضورش در شبکه‌های اجتماعی خلاصه نمی‌شود، گاه با شلوار جین و تیپ اسپرت در کنار کیمیا علیزاده غوغا می‌کند و یک وقت بچه بغل در بازار و پارک موقع تاب و سرسره عکس‌هایش پخش می‌شود. او تلاش دارد تا اینگونه خود را بیشتردردل مردم جا کند وصد البته که این اقدامات هنوز هم بعضی اوقات بازتاب‌های خوب سیاسی و اجتماعی می‌تواند داشته باشد.

>اظهارنظرهای متفاوت
وزیر ارتباطات اساسا در موارد و مباحث مختلفی نیز اظهارنظر می‌کند، اظهاراتی که بعضا کمترین شباهتی به حیطه کاری او ندارد و بیشتر مسائل کلی کشور را دربردارد. برخی این اقدام وزیر را بی‌دلیل نمی‌دانند. زمانی پیرامون قاچاق سوخت، زمانی راجع به ارز، زمانی نیز از حوزه صنعت و تجارت سخن می‌گوید. گاهی خود می‌شود منتقد دولت و گاهی هم می‌شود سخنگوی دولت. به همکاران دولتی در سایر ارگان‌ها می‌تازد و بعضی اوقات در قامت رئیس جمهور از راهکار‌های حل مشکلات کشوری می‌گوید. او یک وقت در نقش ناجی زمانه امروز به بازی سیاست می‌پردازد و یک وقت معترضی که فریاد وامصیبتا سرمی‌دهد. یک زمان فسادستیز و یک زمان حامی مظلومین.البته تنها وزیری هم بود که بعد از استعفای ظریف در توئیتی متفاوت در حمایت از او و بازگشتش به دولت مطلب نوشت.
آذری جهرمی وزارتخانه را محلی برای رصد اخبار مختلف و واکنش‌های سریع به آن کرده است. وی در برخی رسانه‌ها که توانسته ارتباط خوبی با آن‌ها برقرار کند رهبر افشاگری و مبارزه با رانت لقب گرفته است.
ظاهرا او آنقدر با سیاست بوده و آنقدر در دل برخی جا باز کرده است که برخلاف کسانی مثل احمدی نژاد، اینگونه اعمالش هرگز با اقدامات پوپولیستی قیاس نمی‌شود و از این رو نماد آدم خوب‌های این روزهای دولت شده است.
اگرچه آذری جهرمی در ماجرای فیلترینگ توفیقی نداشت، اما همواره به عنوان یک معترض به این اقدام نقش فعال داشت و حساب خودش را به طور کلی توانست از فیلترکنندگان جدا کند. مقاومت‌های آذری جهرمی در این مورد تا جایی پیش رفت که حتی اخیرا مقامات از شخص وی به دلیل آنچه که کوتاهی در بحث نظارت بر شبکه‌های مجازی می‌دانند شکایت کرده‌اند.
ناگفته نماند آذری جهرمی هم مانند بذرپاش شانس خوبی برای تجربه کردن کارهای اجرایی داشته است.

>دو گزینه مشخص
تعامل خوب آذری جهرمی با مردم، جوانی او، اظهاراتش درباره فساد، ارائه چهره ای متفاوت از خود و اثبات اینکه شخصی به‌روز و آشنا به تکنولوژی، جوانان و مشکلات و مصائب مردم است باعث شده تا اعتدالیون توجه ویژه‌ای به او داشته باشند و وی را به عنوان یکی از بهترین گزینه‌های خود برای انتخابات ۱۴۰۰ مطرح کنند. به ویژه آنکه اصلاح‌طلبان نیز با علم به یا ردصلاحیت گزینه‌های اصلی شان و پا به عرصه نگذاشتن عارف و جهانگیری از سوی مردم، مطمئنا از میان گزینه‌های ائتلافی آذری جهرمی را به سایر اشخاص مانند علی لاریجانی ترجیح می‌دهند و این می‌تواند به معنای مقدمه چینی اعتدالیون و اصلاح طلبان برای ائتلاف روی آذری جهرمی باشد. به ویژه آنکه آذری جهرمی نیز گزینه ای به شمار می‌آید که تاکنون مورد آزمون مردم قرار نگرفته است و این نکته مثبتی است.
از همین رو به نظر می‌آید در شرایط فعلی دو گزینه اصلی و دو جناح حاکم بر کشور از هم اکنون مشخص شده است.دو گزینه جدی جوان، کارکشته با سابقه اجرایی مناسب که هیچ یک قبل از انقلاب را به چشم ندیده‌اند. یک جورهایی از جنس دهه شصتی‌ها به شمار می‌آیند و از این حیث درمیان سایر گزینه‌هایی که شانس تایید صلاحیت شدن دارند می‌توانند گزینه مناسب تر باشند و البته قدرت رسانه‌ها ی چپ و راست را به صورت جداگانه برای حمایت از خود می‌توانند در ید بگیرند. همین امر بذرپاش و آذری جهرمی را تبدیل به یارهای تازه نفس انتخابات ۱۴۰۰
کرده است.