محمد‌هاشمی: مجمع باید بن‌بست شکن باشد

آفتاب یزد- گروه سیاسی: روزگذشته باز هم بررسی دو لایحه باقیمانده از« fatf » به عبارتی پالرمو و cft و در نهایت تصمیم‌گیری درباره آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام به سرانجام نرسید و در نهایت به سال بعد موکول گردید! از این رو، اگرچه تعلیق ایران از لیست سیاه بازهم از سوی گروه ویژه اقدام تمدید گردید و تهران تا پایان خردادماه سال آتی برای تصمیم‌گیری جهت دو لایحه مهم پالرمو وcft فرصت دارد اما تعلل مجمع در تصمیم‌گیری درباره لوایح مذکور در حالی است که تاخیر در تصمیم‌گیری از سوی اعضای مجمع به نفع اقتصاد کشور نیست و کشور را دچار مشکل خواهد ساخت. به همین دلیل، محمد‌هاشمی‌برادر مرحوم آیت الله‌هاشمی‌رفسنجانی و عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است: «مجمع باید بن بست شکن باشد. اکنون کشور در یک بن بست قرار دارد به همین دلیل از مجمع انتظار می‌رود که بن بست شکنی کند. تشخیص مصلحت نظام در شرایط کنونی اقدام دشواری نیست.»

> تعلل مجمع برای گشودن گره کور« fatf »
احتمالا آنچنان عزمی‌برای گشوده شدن گره کور دو لایحه باقیمانده از « fatf »وجود ندارد. چراکه بعد از جلسه 27 بهمن ماه مجمع تشخیص مصلحت نظام که اساسا به رای گیری برای دو لایحه مهم پالرمو و cft نرسید و حتی بنا به گفته برخی از اعضای مجمع، وزنه مخالفان «اف.ای.تی.اف» نسبت به دفعات قبل سنگین تر از موافقان این دولایحه مهم بود؛ اکنون بعد از دو هفته تشکیل جلسه برای بررسی دو لایحه مهم از لوایح باقیمانده «fatf »


بازهم به همان روال قبل است و تغییری در
وضعیت ایجاد نشده است. بر این اساس، روز گذشته 11 اسفندماه سال جاری بازهم بررسی پالرمو و cft در مجمع تشخیص مصلحت نظام به نتیجه نرسید و بررسی این دو لایحه باقیمانده از «fatf » به سال 98 موکول گردید. در واقع اعضای مجمع، دیروز هم در دو گروه موافق و مخالف به اظهارنظر درباره این لایحه اختلافی میان مجلس شورای اسلامی‌و شورای نگهبان پرداختند که در نهایت به علت طولانی شدن مذاکرات، فرصت به رای‌گیری نهایی نرسید. به طوری که غلامرضا مصباحی مقدم عضو اصولگرای مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره نتیجه بررسی موضوع پالرمو در جلسه دیروز مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهار کرد:
« امروز تمام موافقان و مخالفان پالرمو نظراتشان را بیان کردند. نتایج تقریبا مشخص است؛‌ اما اعلام رای و تصمیم‌گیری نهایی مجمع به بعد از تعطیلات نوروز موکول شد.»

> ماندن میان جانب احتیاط و منافع جامعه
بر این اساس، به نظر می‌رسد که مخالفان در مجمع تشخیص مصلحت نظام در توجه به هزینه و فایده پالرمو و «سی.اف.تی» مانده اند. چراکه از یک سو، اعضای مجمع تضمین کافی از دولت برای بهبود اوضاع با تصویب این لایحه می‌خواهند اما دولت هم به آنها تضمین کافی نمی‌دهد. به همین دلیل هم ضرورتی برای تصویب این لایحه نمی‌بینند. علاوه بر این، تعلل کشورهای اروپایی درعملیاتی شدن سازوکار «اس.پی. وی» و همچنین کم اثر بودن اقدامات اروپایی‌ها و خصوصا بسته پیشنهادی آنها و در کنار همه موارد مذکور، فشار مخالفان و ادامه ارسال پیامک‌های تهدید آمیز روز به روز تردیدها را نسبت به تصمیم‌گیری قطعی درباره پالرمو و تصویب نهایی آن افزایش می‌دهد. به عبارتی، مجمع اکنون میان توجه به احتیاط و منافع ملی مانده است و از سویی دیگر نمی‌داند با فشار مخالفان و مانع تراشی‌های آنها چه کار کند به همین دلیل رسیدگی به لایحه باقیمانده از «اف.ای.تی.اف» امروز بیش از پیش به یک پروسه زمان بر تبدیل شده است.

> تلاش مجلسی‌ها برای همه پرسی «fatf»
بعد از گذشت چهار ماه هنوز اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره دو لایحه پالرمو و CFT هیچ تصمیمی‌اتخاذ نکردند. به همین دلیل در این شرایط برخی نمایندگان و فعالان سیاسی معتقد هستند که اگر هم مجمع امکان تصمیم‌گیری در فرصت اندک باقی‌مانده را ندارد، تصمیم نهایی طبق اصل 59 قانون اساسی به رفراندوم گذاشته شود. از این رو، دیروز عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان درباره طرح برگزاری همه‌پرسی در مورد FATF اظهار کرد: « کسی هراسی از رفراندوم ندارد ولی تا زمانی که مجامع قانونی هنوز وظایف خودشان را انجام نداده‌اند و مشغول انجام کار خود هستند،
طرح همه ‌پرسی را ضروری نمی‌دانیم.»

> تاثیر عدم الحاق بر روی مبادلات ارزی
به نتیجه نرسیدن مجمع تشخیص برای الحاق و عدم الحاق ایران به «fatf » بیشترین تاثیر را بر روی وضعیت اقتصادی کشور می‌گذارد و اثر مستقیمی‌بر روی نرخ ارز خواهد داشت تا آنجا که چندی پیش درباره بیم و تردید مجمعی‌ها نسبت به الحاق ایران به کنوانسیون جهانی گروه ویژه اقدام مالی، محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: تصویب نشدن لوایح مرتبط با «اف.ای.تی.اف» واردات و مبادلات ارزی کشور را سخت تر می‌کند. او افزود: در شرایط کنونی، کشور برای جابه‌جایی پول با مشکلاتی روبه‌رو است و جز برخی کشورها، مابقی در این زمینه با ایران همکاری نداشته اند. وی خاطرنشان کرد: حتی برخی کشورهای دوست نیز اعلام کرده‌اند که اگر ایران به لوایح «اف.ای.تی.اف» نپیوندد، نمی‌توانند مبادلات ارزی با جمهوری اسلامی‌انجام دهند. رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: اگر کشورهای دوست نیز با ایران مبادلات ارزی نداشته باشند، شرایط درخصوص واردات و پرداخت‌ها سخت تر می‌شود.

> زمان بیشتر مساوی با زیان بیشتر
بلاتکلیفی لایحه مهمی‌چون پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام و طولانی شدن زمان درباره تصمیم‌گیری آن در حالی است که اگرچه پس از درگذشت مرحوم آیت‌الله‌هاشمی‌و انتصاب رئیس سابق مجمع آیت الله‌هاشمی‌شاهرودی و سپس بیماری و فوت ایشان مجمع ناگزیر دوران پر فراز و نشیبی را گذراند اما اکنون علیرغم اینکه در مدیریت جدید پیشرفت خوبی در مصوبات حاصل شده ولی در این باره انتظار بیشتری می‌رود. با این حال طولانی شدن هر چه بیشتر تعیین تکلیف دو لایحه مذکور در شرایط خاص امروز تنها مصالح ملی را هدف قرار می‌دهد.

> مجمع بن‌بست شکنی کند
محمد‌هاشمی‌رفسنجانی برادر مرحوم آیت الله‌
هاشمی‌و عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت
نظام درباره بلاتکلیفی پالرمو در مجمع و فقدان رئیس فقید مجمع تشخیص در چنین شرایطی به آفتاب یزد گفت: مرحوم آیت الله‌هاشمی‌همواره مرد بحران‌ها بود. او در مواقع سخت بهترین تصمیم ممکن را اتخاذ می‌کرد اما امروز جایشان
در مجمع خالی است. این عضو سابق
مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: اعضای مجمع
نظرات متفاوتی دارند به همین دلیل هم به جمع بندی نمی‌رسند و تصمیم‌گیری درباره دو لایحه مهم را به سال آینده موکول کردند. او اظهار کرد: بلاتکلیفی پالرمو به مصالح اقتصادی ضربه می‌زند. مجمع باید بن بست شکن باشد. اکنون کشور در یک بن بست قرار دارد به همین دلیل از مجمع انتظار می‌رود که بن بست شکنی کند. تشخیص مصلحت نظام در شرایط کنونی اقدام دشواری نیست.

> فرصت سوزی، آسیب به مصالح کشور
نعمت احمدی حقوقدان و فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره بلاتکلیفی پالرمو در مجمع به آفتاب یزد گفت: امروز نماینده‌ها به دنبال جمع‌آوری امضا جهت طرح همه پرسی برای لوایح چهارگانه هستند. لوایح نباید تبدیل به تقابل می‌شد. او افزود: کشور هیچ راهی جز تصویب دو لایحه پالرمو و cft ندارد. بنابراین با توجه به مضرات عدم الحاق ایران به پالرمو و cft در نهایت این لوایح تصویب می‌شود اما تاخیر در تصمیم‌گیری منجر به زیان‌های بیشتر می‌شود. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از مرحوم آیت‌الله‌هاشمی‌یک سرنوشت ویژه و خاصی پیدا کرد.
احمدی در پایان گفت: مجلس نسبت به این اوضاع معترض است به همین دلیل به دنبال مراجعه به آرای مردم در رابطه با این لوایح است. از این رو، تاخیر در تصمیم‌گیری و فرصت‌سوزی تنها به مصالح و اقتصاد کشور آسیب وارد می‌کند. حال آنکه جبران خسارات در آینده بسیار دشوار است.

> انتظار از رئیس مجمع
اکنون با توجه به شرایط خاص کشور و زمان باقی مانده در مورد تعیین و تکلیف fatf این انتظار از رئیس جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام وجود دارد که مجمع را از بن‌بست فعلی خارج کند.