گزارش «ابتکار» از جشنواره تلویزیونی «جام جم» رای‌گیری محیرالعقول متوقف شد

گروه هنر- دبیر جشنواره تلویزیونی «جام جم» بیان کرد که به دلیل اختلالی که در رای‌گیری‌های جشنواره به‌وجود آمده روند ثبت آرا فعلا متوقف شده ‌است. نظرسنجی صداوسیما آنقدر عجیب و غریب است که برخی از ناظران شاخ درآورده‌اند. برخی عنوان می‌کنند برنامه «نود» به یکباره از رده اول به رده دوم رسیده است و برنامه «برنده ‌باش» از رده دوم به رده اول. اگر اینگونه باشد، صداوسیما یک رای‌گیری محیرالعقول را برگزار کرده است.
ارسال پیامک‌های مشکوک به طیف گسترده‌ای از مردم مبنی‌بر «ثبت رای آن‌ها به نام برنامه تلویزیونی برنده‌باش در جشنواره جام‌ جم» آن هم بدون آنکه فرد دریافت‌کننده پیامک در رای‌گیری جشنواره مشارکت کرده باشد، ابهاماتی را درباره فرآیند ثبت آرا در این رویداد تلویزیونی طی روزهای اخیر به همراه داشته است.
مسابقه «برنده‌ باش» هر پنجشنبه و جمعه با اجرای محمدرضا گلزار روی آنتن شبکه سه سیما می‌رود و از طرف شبکه به‌عنوان یکی از کاندیداهای جشنواره تلویزیونی «جام جم» حضور یافته و در بخش برنامه‌های شاخص، رقیب اصلی برنامه «نود» در این شبکه محسوب می‌شود.
جالب است که خبرگزاری مهر در گزارشی بیان کرده است که پیامک‌های موردنظر با این جمله که «دوست عزیز، رای شما با رای قبلی جایگزین شد» برای افراد زیادی ارسال شده و کاربران زیادی با گرفتن اسکرین‌شات از این پیامک و اشتراک آن در فضای مجازی به این اتفاق اعتراض کرده‌اند. حتی در مواردی کاربران، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را مخاطب قرار داده‌اند تا پاسخگوی این ابهام در فرآیند ارسال پیامک‌ها باشد. در همین راستا با مسعود احمدی‌افزادی دبیر جشنواره «جام جم» گفت‌وگو کردیم تا نظر و اقدامات مسئولان این رویداد را در راستای صیانت از رای شرکت‌کنندگان در این جشنواره جویا شویم.


احمدی‌افزادی در گفت‌وگو با  مهر ضمن اشاره به برگزاری جلسه‌ای برای پیگیری این ماجرا بیان کرد: «ما در دبیرخانه جشنواره «جام‌ جم» هم‌اکنون در حال بررسی این موضوع هستیم و طی جلسه‌ای به بررسی پیامک‌ها و موارد مرتبط با این قضیه می‌پردازیم و به طور جدی نسبت به این مسئله اقدام خواهد شد.» وی ادامه داد: «ما همه مسیرهایی را که منجر به ثبت رای می‌شود بررسی کرده تا هرکجا اخلالی دیده شود جلوی آن را بگیریم و قطعا تلاش ما بر این است که تک‌تک رای‌های مردمی به دقت و با شفافیت و حساسیت حفاظت شود.»
احمدی‌افزادی اظهار کرد: «حوزه انفورماتیک جشنواره «جام جم» در ساعت ۲۴ بامداد روز جمعه ۱۰ اسفندماه متوجه این اخلال در رای‌گیری‌ها شده و بلافاصله سیستم ورود آرا را بسته است.» دبیر جشنواره جام‌جم ضمن تاکید بر اینکه عوامل برنامه «برنده‌ باش» در این اخلال هیچ نقشی نداشته‌اند، در پایان سخنانش بیان کرد: «ثبت آرا همچنان متوقف است تا ما ببینیم مشکل چیست و از کجا این اتفاق رخ داده است.»
‌بی‌اعتباری نظرخواهی صداوسیما؟
خبرآنلاین هم در گزارشی بیان کرده است در روزهای گذشته پیامک تایید رای به برنامه «برنده ‌باش» برای بسیاری از خط‌های تلفن همراه ارسال شده است‌ بدون اینکه صاحب‌ خط در این رای‌گیری شرکت کرده باشد. این اقدامی عجیب است که نشان از بی‌اعتباری نظرخواهی و نظرسنجی‌هایی از این دست دارد.
نظرسنجی انتخاب برترین‌های جام جم در سال گذشته، در حالی در تلویزیون در حال انجام است که به یک‌باره نام برنده برنامه تلویزیونی شاخص آن در یک روز تغییر کرد. اتفاقی عجیب که می‌تواند اصالت کل نظرسنجی را زیر سوال ببرد.
مخاطبانی که بهت و حیرت خود را در صفحات شخصی‌شان ابراز کردند و با تعجب نوشتند که چطور وقتی به برنامه دیگری رای داده‌اند یا اصلا مخاطب تلویزیون نیستند و در رای‌گیری شرکت نکرده‌اند، این پیامک را دریافت کرده‌اند؟‌
نکته حائز اهمیت اینجاست که عده‌ای از کاربران هم با مراجعه به سایت و صفحات مرتبط با این نظرسنجی که هرساله انجام می‌شود، از تغییر جای برنده آن نوشتند. چیزی که در صفحه اینستاگرامی برنامه خیابان جام جم که هر روز برندگان این نظرسنجی را منتشر می‌کند، مشهود است. آخرین نتیجه‌ای که در پست‌های این صفحه منتشر شده، مربوط به چهارم اسفند است که برنامه «نود» با کسب بیش از ۳۰ درصد آرای مردمی، پیشتاز و «برنده باش» با ۲۶ درصد آرا در رده دوم قرار داشت. آخرین نتیجه این نظرسنجی اما در استوری این صفحه منتشر شده و مربوط به ساعت ۲۱ پنجشنبه است. یعنی ساعتی بعد از انتشار اعتراضاتی که کاربران در صفحات مجازی برای دریافت پیامک عجیب داشتند. نتیجه نظرسنجی به یک‌باره خبر از جابه‌‌جایی دو گزینه اول برنامه‌های شاخص، یعنی «برنده باش» و «نود» می‌دهد و این نکته‌ای است که باعث شده اعتراضات مخاطبانی که رای‌شان برنامه «نود» بوده و به یک‌باره پیامک تایید رای به «برنده باش» دریافت کرده‌اند، بیشتر شود. باید منتظر باشیم و ببینیم که صداوسیما شفاف‌سازی می‌کند یا اینکه مانند اغلب کارهایش سریع دست به توجیه می‌زند و قضیه را فراموش می‌کند؟ برخی از مردم هم می‌گویند برنامه «نود» آنقدر طرفدار دارد که نمی‌شود با آن شوخی کرد چه برسد اینکه حقش را بخورند. اهالی رسانه منتظر هستند تا مسئولان صداوسیما هرچه زودتر روشنگری‌های لازم را انجام بدهند و از این حاشیه محیرالعقول بیرون بیایند. شاید این بار صداوسیما برنده باشد. کسی چه می‌داند.