راز و رمز عدم رأی‌گیری درباره پالرمو

آرمان- حمید شجاعی: روز گذشته مجمع تشخیص مصلحت نظام چهارمین جلسه خود را برای بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی (پالرمو) به ریاست آیت‌ا... آملی لاریجانی و در غیاب رئیس‌جمهور، رئیس‌مجلس و محمود احمدی‌نژاد تشکل داد و با وجوی که به‌نظر می‌رسید بالاخره دود سفید از دودکش مجمع تشخیص مصلحت بیرون آید، اما بازهم جمع‌بندی و رأی‌گیری درباره لوایح پالرمو و CFT به جلسه بعد یعنی در سال آینده موکول شد و آنطور که برخی اعضای مجمع گفته‌اند این درخواست دولت بوده تا مساله مشمول مرور زمان شود، شاید نظر اعضا تغییر کند. گویا توافقی نانوشته میان پاستور، بهارستان و مجمع‌نشینان حاصل شده که این لوایح در جلسات آینده پیگیری شود، امری که حشمت‌ا...‌فلاحت‌پیشه رئیس کمیسون امنیت ملی مجلس، دژپسند وزیر اقتصاد و برخی از اعضای مجمع بر آن صحه گذاشته‌اند. حال باید دید سریال تصویب لوایح چهارگانه تاکی ادامه خواهد داشت و آیا لوایح به تصویب خواهند رسید یا مراتب به گونه دیگری پیش خواهد رفت.
 راز و رمز عدم رأی‌گیری
هر مساله‌ای که در مقطعی خاص به نتیجه نمی‌رسد می‌گویند گذشت زمان و تغییر و تحولات ایجاد شده موجب حل شدن آن موضوع می‌شود، اما گویا این فرضیه برای لوایح 4گانه FATF برعکس است و هرچه زمان می‌گذرد و پیش می‌رویم قصه این لوایح پیچیده‌تر از گذشته می‌شود. به نحوی که گویا دیگر عجله‌ای برای تصویب یا رد این لوایح وجود ندارد و انگار فرصت 4ماهه شورای عمومی گروه ویژه اقدام مالی خیال اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام را راحت کرده است. پیش از اینکه گروه ویژه اقدام مالی خبر از تمدید تعویق پیوستن ایران به FATF را دهد، بسیاری از اعضای مجمع از تصویب لوایح پالرمو وCFT در همین هفته‌ها خبر داده بودند، اما شاهدیم که هفته‌ها از پی هم می‌گذرد و اعضا بررسی و رای‌گیری این دو لایحه را به جلسات آینده موکول می‌کنند. انگار راز و رمزی پشت این عدم تصویب و پاس دادن به جلسات آینده وجود دارد. آن سرعت در تصویب لوایح اصلاح قانون پولشویی و اصلاح قانون مبارزه با تروریسم کجا و این قریب به چندماه معطلی در تصویب پالرمو و CFT کجا! از این جهت است که گفته می‌شود راز و رمزی در این عدم رای‌گیری به چشم می‌خورد. تعلل مجمع تشخیص در جمع‌بندی مباحث، انتقاد رئیس‌جمهور را در پی داشت؛ جایی که وی اعلام کرد: «وقتی مقام معظم رهبری مخالفتی ندارند، دولت موافق، مجلس موافق، شورای نگهبان موافق پس چه کسی مخالف است؟ نمی‌شود کشور را دست10، 20 نفر داد.» اما حقیقت عدم تصویب این دو لایحه از این قرار است که گویا نگاه اکثریت مجمع به پالرمو منفی است و دولت نیز با در نظر گرفتن این شرایط اصراری به رای‌گیری ندارد و از این جهت کار را به دست زمان سپرده تا تحولات آینده نگاه‌ها را متعادل‌تر کرده و آن زمان به تصویب بپردازند. نکته‌ای که احمد توکلی نیز آن را تایید کرده و می‌گوید: «اعضای دولت اعلام کردند از آنجا که نتیجه تصمیم‌گیری بر قیمت کالا و ارز تأثیر می‌گذارد بنابراین بهتر است رأی‌گیری عقب بیفتد».
 بازهم تعویق


لایحه الحاق به کنوانسیون «پالرمو» با ناتمام ماندن مذاکرات اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام به نتیجه نرسید. انتخاب نوشت، لایحه الحاق به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی(پالرمو) با ناتمام ماندن مذاکرات اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست دیروز هم به نتیجه نرسید و مقرر شد، مجمع در نشست آینده در این باره تصمیم‌گیری کند. اعضای مجمع، در دو گروه موافق و مخالف به اظهار نظر درباره این لایحه اختلافی میان مجلس و شورای نگهبان پرداختند، که به علت طولانی شدن مذاکرات، فرصت به رأی‌گیری نهایی نرسید. حسین مظفر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از موکول شدن بررسی پالرمو به جلسه آتی که در سال آینده خواهد بود، خبر داد. حشمت‌ا... فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز با اشاره به جلسه مجمع برای بررسی پالرمو گفت: قرار است بررسی‌ها درباره این لوایح ادامه داشته باشد و توافق شده که بحث CFT و پالرمو به صورت یکجا مورد بررسی و رای‌گیری قرار گیرد. غلامرضا مصباحی مقدم نیز عنوان کرد: نتایج تقریبا مشخص است؛‌ اما اعلام رأی و تصمیم‌گیری نهایی مجمع به بعد از تعطیلات نوروز موکول شد. لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس‌جمهور نیز اظهار کرد: توقع آن است که خود مجمع، مصلحت را تشخیص دهد. به طور مشخص درباره پالرمو، دولت لایحه داد، مجلس تصویب و شورای نگهبان تأیید کرد اما هیأت نظارت مجمع اعلام کرد این لایحه خلاف برخی از سیاست‌های کلی نظام است، حالا خود مجمع باید این گره را بتواند باز کند. از مجمع توقع داریم که چنین مصلحت آشکاری را تشخیص دهد و در نظر بگیرد. همچنین وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره علت به تعویق افتادن تصمیم‌گیری مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره لایحه پالرمو، اظهار کرد: پیشنهاد و بحث شده که جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره لایحه پالرمو به جلسه بعدی موکول شود. فرهاد دژپسند گفت: به دلیل اینکه احتمال ارتباط و تداخل جلسات لایحه پالرمو و CFT  وجود داشت، پیشنهاد شد تا در فرصتی بهتر و در جلسه بعدی به این موضوع پرداخته شود و دلیل خاص دیگری ندارد.
 بررسی پالرمو و CFT سال بعد
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست خبری پس از جلسه مجمع اظهار کرد: بررسی FATF به جلسه آتی مجمع در سال آینده موکول شد. محسن رضایی گفت: تصمیم گرفته شد تا اعضا فرصت دیگری برای بررسی این دو لایحه با هم داشته باشند، برخی اعضا نظر دادند کمیسیونی متشکل از هر سه کمیسیون مربوطه تشکیل شود و این دو لایحه را به صورت کارشناسی بحث کنند. وی افزود: از آنجایی که مصلحت ایجاب می‌کرد که بررسی پالرمو با تاخیر صورت بگیرد و همه کارشناسان CFT نظر خود را بدهند؛ این موضوع به رأی گذاشته شد و قریب به اتفاق رأی دادند جلسه بعدی برای بررسی این موضوعات تشکیل شود. نمایندگان دولت هم رأی به تاخیر بررسی دادند. بنابراین اعضای مجمع تشخیص در نظر گرفتند بررسی مصوبه پالرمو و CFT را آن‌طرف سال ادامه دهند. رضایی تصریح کرد: رفتار اروپایی‌ها هم بر تصمیم‌گیری اعضای مجمع اثر می‌گذارد. وی تاکید کرد: اینکه بعضی‌ها به این تاخیرها مجمع انتقاد می‌کنند درست نیست. هر نوع تصمیم‌گیری عجولانه غلط است.
  احتمال جلب نظر اعضا کم است
یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره جلسه مجمع برای بررسی پالرمو، بیان کرد: اکثریت افرادی که صحبت کردند، مانند جلسه گذشته نظر موافق به دلایل مختلف نداشتند. تسنیم نوشت، آیت‌ا... محمدی عراقی گفت: نظر جدیدی از جانب یکی از اعضای جلسه مطرح شد و توسط نمایندگان دولت و مجلس هم مورد تایید قرار گرفت، حتی وزیر اقتصاد گفت با آقای رئیس‌جمهور هم مطرح می‌کنند که با توجه به نظراتی که اکثریت اعضای مجمع دارند، به دلیل ارتباط این موضوع با مساله تحریم‌ها وتعهدات کشورهای اروپایی، به بررسی بیشتری نیاز دارد. وی افزود: فعلا بحث درباره پالرمو است، اما نظر اعضا غالبا این است که CFT حتی مشکلات امنیتی دارد و فقط مسائل اقتصادی نیست؛ بنابراین احتمال جلب موافقت و نظر اعضا نسبت به CFT خیلی کمتر است.