رمزگشایی از دلایل تعویق رای گیری درباره «پالرمو» در مجمع

چهارمین جلسه مجمع تشخیص هم برای بررسی الحاق به کنوانسیون پالرمو به نتیجه نرسید و ادامه رسیدگی به دو لایحه باقی مانده از لوایح FATF آن طور که برخی اعضای مجمع گفته اند به سال آینده موکول شد. از جمله غلامرضا مصباحی مقدم به ایلنا گفت که «با توجه به این‌که گفت‌وگوها همچنان ادامه دارد، رای‌گیری کردیم که بررسی‌ها به سال آینده موکول شود.» یکی از دلایل این مسئله آن طور که محسن رضایی گفته درخواست دو کمیسیون درگیر در بررسی این لوایح است. دو روز پیش احمد توکلی از درخواست دولت برای به تعویق افتادن بررسی این لوایح خبر داده بود. احمد توکلی دیروز هم تأکید کرد که پیشنهاد تعویق رأی گیری توسط مجید انصاری داده شده است. همچنین محسن رضایی توضیح داده که بررسی لایحه پالرمو در ابعاد مختلف انجام شده اما همزمان مصوبه CFT هم به مجمع ارسال شده که به دلیل ارتباط این دو مصوبه و هم پوشانی های آن، قرار شده تا نظرات موافقان و مخالفان گرفته شود و تصمیم عجولانه ای گرفته نشود. مجتهد شبستری عضو دیگر مجمع نیز یکی از علل تعویق تصمیم‌گیری درباره پالرمو را، بررسی تعهدات اروپایی‌ها دانست. به گزارش فارس، وی افزود: باید مقداری صبر کنیم تا اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل کنند؛ اگر عمل نکردند آن وقت مجمع تشخیص تصمیم مقتضی را می‌گیرد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص با بیان این که ایران از رفتار اروپا راضی نیست، افزود: مجمع در این مدت رفتار اروپا را رصد خواهد کرد و اگر آن ها سازنده رفتار کنند، می‌توانند مؤثر باشند همچنین ما بیانیه FATF و نکات مثبت و ابهام آمیز آن را به کمیته حقوقی دبیرخانه ارجاع دادیم تا دقیقاً مطالعه شود.
محسن رضایی: مجمع از گرفتن تصمیم ناپخته ای که معیشت مردم را بدتر کند پرهیز می کند
وی در پاسخ به کسانی که دلیل تأخیر بررسی پالرمو را از مجمع تشخیص جویا می شوند، گفت: دلیلش این است که ما به شدت نگران معیشت مردم و دنبال این هستیم که هر تصمیمی می گیریم بتواند اقتصاد کشور را بهبود بخشد از این رو اعضای مجمع از  گرفتن تصمیم ناپخته ای که ممکن است وضعیت معیشت مردم را بدتر کند پرهیز می کنند. در همین حال فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی تأکید کرد که هم اکنون پالرمو رأی لازم برای تصویب را ندارد. توکلی و مصباحی مقدم دو عضو مجمع هم در اظهارنظرهایی مشابه تأکید کردند که در شرایط فعلی نظر مجمع درباره پالرمو منفی است.
پاسخ آملی لاریجانی به اظهارات رئیس جمهور علیه مجمع


در ابتدای جلسه دیروز رئیس مجمع تشخیص، اظهارات اخیر رئیس جمهور علیه مجمع تشخیص را مغالطه آمیز و غیرقابل قبول دانست و گفت: این تعبیر که "ده، بیست نفر نشسته‌اند و برای مردم تصمیم می‌گیرند!" سخنی هضم‌ناپذیر است. به گزارش تسنیم آیت ا... آملی لاریجانی با انتقاد از این که یک مسئول عالی مقام نظام که سوگند خورده پاسدار قانون اساسی باشد این طور درباره مجمع صحبت می کند، تأکید کرد: در هر حال مجمع تشخیص مصلحت وظیفه خودش را انجام می‌دهد و امیدواریم این گونه نباشد که مسئولان عالی رتبه کشور، هر وقت باب میلشان مطلبی گفته می‌شود، بپذیرند و هر وقت خلاف میل ایشان باشد، بگویند ده بیست نفر نمی‌توانند تصمیم بگیرند! رئیس مجمع تشخیص با اشاره به این که همه نهادهای جمهوری اسلامی از جمله مجمع تشخیص با واسطه یا بی واسطه منتخب مردم هستند، افزود: مسئولان باید سعی کنند، معیشت مردم را اصلاح و مشکلات اقتصادی را برطرف کنند و از ایجاد حاشیه‌های غیر لازم بپرهیزند. احمد توکلی نیز در گفت و گو با الف اظهارات روحانی علیه مجمع را غیردموکراتیک دانست و گفت: در گذشته آقای بنی‌صدر و آقای احمدی‌نژاد نیز چنین اظهارات نادرستی را مطرح کرده بودند. به گزارش فارس محسن رضایی نیز درباره اظهارات رئیس جمهور با بیان این که «این حرف حرف دوستانه ای نیست و حرف قانونی هم نیست» افزود:  اعضای هیئت دولت کم جمعیت تر از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند و اگر بنا باشد بر اساس این اظهارات رئیس جمهور عمل شود، پس ایشان نیز یک نفر است و نمی‌شود که نظرات یک نفر را مبنای بسیاری از حرکات کشور قرار داد.