عفو بین الملل نسبت به افزایش سرکوب فعالان مدنی عربستانی هشدار داد

سازمان عفو بین الملل جمعه شب در واکنش به خبر ارجاع پرونده فعالان حقوق بشری عربستان به دادگاه اعلام کرد که اقدام مقام‌های سعودی نشان از افزایش سرکوب فعالان حقوق بشری در این کشور دارد.
به گزارش ایرنا، سازمان عفو بین الملل در توئیتی نوشت: اعلام دادستانی عربستان برای ارجاع پرونده فعالان حقوقی به دادگاه نشان دهنده افزایش سرکوب فعالان حقوق بشری ازسوی مقام‌های این کشور است.
عفو بین الملل همچنین نسبت به خطرات محاکمه این فعالان از جمله فعالان زن در دادگاه هشدار داده و خواستار آزادی فوری زندانیان سیاسی عربستان شده است.
دادستانی عربستان با صدور بیانیه‌‌ای با اعلام اینکه تحقیقات درخصوص پرونده متهمان امنیتی این کشور پایان یافته است، اتهام فعالان این کشور را اخلال در امنیت دانست و اعلام کرد که روند تحقیقات از متهمان اخلال‌گری در امنیت عربستان را به پایان رسانده و در صدد است آنها را به دادگاهی ویژه ارجاع دهد.


اکنون هشت فعال زن از جمله «لجین الهذلول، ایمان النفجان و عزیزه الیوسف» از فعالان سرشناس عربستان، در زندان به سر می‌برند و به شیوه‌های بسیار بی‌رحمانه‌ای مانند کتک خوردن، شوک الکتریکی و هتک حرمت شکنجه می‌شوند.
همچنین «ابراهیم المدیمغ» وکیل قضایی و «محمد الربیع» مدافع حقوق زنان که از حقوق مدنی در جامعه عربستان دفاع می‌کردند به اتهام خیانت و مزدوری برای سفارت‌های خارجی بازداشت شدند و در زندان به سر می‌برند.
رژیم آل‌سعود مدتی است با اعمال فشار بر فعالان حقوق بشر به خصوص فعالان زن عربستانی ضمن برقراری یک وضعیت امنیتی در سراسر این کشور، اقدام به بازداشت و محاکمه عده زیادی از این فعالان کرده‌اند.
پیش‌تر عفو بین الملل با بررسی وضعیت حقوقی کارگران خارجی، اقلیت شیعه در شرق عربستان، شکنجه زندانیان، مجازات غیرقانونی اعدام و ممنوعیت فعالیت‌های مدنی و حقوقی گزارش سالانه خود از وضعیت بحرانی حقوق بشر در سعودی را منتشر کرده بود.
در مقدمه این گزارش آمده است:«مقامات سعودی حق آزادی بیان، تشکیل تجمعات مدنی و حزبی را از مردم خود سلب کرده‌اند و هر معترضی به این مساله را به سرعت بازداشت می‌کنند؛ در میان بازداشتی‌ها آمار دستگیری فعالان مدافع حقوق مدنی رو به افزایش است که مجامع بین‌المللی را نگران کرده است".
دادستانی کل سعودی نیز پیش از این اعلام کرده بود که هر روحانی و فعال شیعه که نسبت به سیاست‌های سرکوبگرانه آل‌سعود اعتراض کند با حکم اعدام رو به رو می‌شود؛ مقامات سعودی تاکنون و به بهانه مباررزه با تروریسم بسیاری از فعالان شیعه را دستگیر کرده و آنان را به حبس‌های طولانی مدت محکوم کرده اند؛ این فعالان در دوران حبس نیز با شکنجه‌های وحشتناک رو به رو می‌شوند.
سازمانهای حقوق بشری خواهان آزادی فعالان در عربستان شدند
درحالی که رژیم سعودی آماده ارجاع پرونده فعالان حقوقی و اجتماعی عربستان به دادگاه می‌شود، بیش از 50 سازمان بین‌المللی حقوق بشری خواستار آزادی فوری و بدون شرط این فعالان و تشکیل سازو کاری برای نظارات بر نقض حقوق بشر در این کشور شدند.
بیش از 50 سازمان حقوقی از جمله سازمان عفو بین الملل با ارسال نامه‌هایی به بیش از 30 وزیر خارجه جهان خواستار این شدند تا کشورهای عضو سازمان ملل متحد در چهلمین دور از نشست شورای حقوق بشر این سازمان، از مسئولان سعودی بخواهند تا فعالان اجتماعی و سیاسی زندانی در عربستان در اسرع وقت و بدون هرگونه شرطی آزاد کنند.
آنها همچنین خواسته‌اند تا ابزاری برای نظارت بر وضعیت حقوق بشر در عربستان و نقض آن در این کشور قرار داده شود.
در نامه سازمان‌های حقوق بشری آمده است که گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد که برخی از فعالان زن بازداشت شده با شوک برقی و شلاق و تهدید به تعرض جنسی و روش‌های دیگر شکنجه شده‌اند و برخی از شاهدان گزارش داده‌اند که این شکنجه‌ها باعث شده تا آنها قادر به راه رفتن یا ایستادن نباشند.
در این نامه همچنین از تصمیم برخی کشورها همانند دانمارک، فنلاند،آلمان، هلند، نروژ و سوئیس برای توقف فروش سلاح به عربستان استقبال شد و اضافه شد که برخی از سازمان‌های حقوق بشری خواستار توقف فروش سلاح به سعودی‌ها به دلیل خطرات استفاده از آنها در اقداماتی است که بموجب قوانین بین‌المللی جنایت محسوب می‌شود و نیز از آنها در نقض خطرناک حقوق بشر در یمن استفاده می‌شود. این سازمان از کشورها خواسته‌اند تا فروش سلاح به عربستان را متوقف کنند.
سازمان‌های حقوق بشری همچنین اعلام کردند که عربستان بعنوان عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ملزم به حفظ قوانین حقوق بشری، حمایت از آن و همکاری با ساز و کارهای حقوق بشری سازمان ملل است، اما سعودی‌ها با شورای حقوق بشر همکاری نداشته و به شکل آشکاری آزادی‌های اساسی در عربستان را نادیده می‌گیرند.
«علیاء الهذلول» خواهر «لجین الهذلول» از فعالان زن بازداشت شده در واکنش به بیانیه دادستانی عربستان در توییتر خود نوشت: ماه‌های شعبان، رمضان، شوال پایان یافت و در آغاز ذی القعده هستیم، اما لجین همچنان در زندان سری سعودی در جده تحت شکنجه قرار دارد. دادستانی و هیات حقوق بشر دراین باره مطلع هستند.
وی افزود: بازپرس سعودی شنبه هفته گذشته تحت شکنجه، تهدید به آزار جنسی و قتل از لجین خواست بود تا نامه‌ای مبنی بر درخواست عفو پادشاهی را امضا کند، اما او آن را رد کرده است.
سایر اخبار این روزنامه
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی: 150 هزار واحد مسکن مهر تا آخر سال آماده تحویل است نوبخت خبر داد: واریز پیش از موعد حقوق‌ و یارانه اسفندماه یک گام تا اتصال هند و روسیه از مسیر ریلی ایران وزیر بهداشت:‏ ارز دارو و تجهیزات پزشکی 4200 تومانی می‌ماند درسی که ترامپ در هانوی گرفت مذاکرات مجمع‌ تشخیص درباره «پالرمو» بازهم ناتمام ماند آمریکا دو پایگاه نظامی جدید در غرب عراق احداث کرد عملیات مشترک حشد الشعبی و ارتش برای پاکسازی غرب عراق پرواز هواپیمای تجسسی آمریکا بر فراز روسیه عفو بین الملل نسبت به افزایش سرکوب فعالان مدنی عربستانی هشدار داد سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام انگلیس علیه حزب‌الله لبنان را به شدت محکوم کرد اختلاف مجلس و دولت بر سر میزان افزایش حقوق کارمندان 3 شکست ترامپ در 3 روز تا پایان سال جاری انجام می‌شود ایجاد 450 طرح اشتغال‌زایی درمناطق محروم مازندران ازسوی بنیاد برکت وزیر بهداشت:‏ ارز دارو و تجهیزات پزشکی 4200 تومانی می‌ماند به مناسبت روز جهانی شنوایی مدیرعامل بنیاد خیریه شنوایی شفاء مطرح کرد: کمک 4 میلیارد تومانی بنیاد بخشش به بیماران کم شنوا و ناشنوا تخفیف‌های جدید برای برخی متقاضیان «جریمه ریالی سربازی» رئیس جمهور «قانون تمدید مهلت اجرای آزمایشی قانون شوراهای حل اختلاف» را برای اجرا ابلاغ کرد بانک‌ها و موسسات مالی نظامی در بانک سپه ادغام می‌شوند بانک‌ها و موسسات مالی نظامی در بانک سپه ادغام می‌شوند بانک‌ها و موسسات مالی نظامی در بانک سپه ادغام می‌شوند بانک‌ها و موسسات مالی نظامی در بانک سپه ادغام می‌شوند بانک‌ها و موسسات مالی نظامی در بانک سپه ادغام می‌شوند بانک‌ها و موسسات مالی نظامی در بانک سپه ادغام می‌شوند