یک گام تا اتصال هند و روسیه از مسیر ریلی ایران

خط آهن قزوین - رشت این روزها آماده بهره‌برداری است تا پس از حدود 17 سال، طرح ایجاد کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال - جنوب برای اتصال هند به اروپا از مسیر ایران به بار بنشیند.
به گزارش ایرنا، ایجاد این کریدور بین‌المللی در سپتامبر سال 2000 میلادی (شهریور 1379) در سن پترزبورگ روسیه به امضای سه کشور ایران، روسیه و هند رسید تا علاوه بر ترویج همکاری‌های تجاری و اقتصادی، زمینه را برای کوتاه کردن مسیر حمل و نقل کالا بین هند و اروپا از طریق ایران فراهم کند.
این کریدور اکنون با پذیرش 10 عضو جدید گسترش یافته است که شامل جمهوری آذربایجان، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکیه، اوکراین، بلاروس، عمان و سوریه است و بلغارستان نیز به عنوان عضو ناظر آن حضور دارد.
این دالان بین المللی‌، اقیانوس هند و خلیج ‌فارس را از مسیر ایران به دریای خزر سپس از روسیه به سن‌ پترزبورگ و شمال اروپا پیوند می‌دهد و در صورت بهره‌برداری مهمترین حلقه تجارت بین آسیا و اروپا خواهد بود که به گفته کارشناسان برای حمل و نقل کالا از نظر مسافت و زمان تا 40 درصد کوتاهتر و از نظر هزینه تا 30 درصد ارزانتر است.


در سال‌های گذشته کشورهای عضو این کریدور تلاش کردند تا زیرساخت‌های مورد نیاز برای آن را فراهم آورند؛ یکی از حلقه‌های مهم در ایجاد این کریدور دریایی و ریلی، ایجاد خط آهن در مسیر قزوین - رشت بود تا کالاها ابتدا از بنادر هند بارگیری و از طریق بنادر ایران به صورت کاملا ریلی به سمت شرق اروپا هدایت شود؛ اکنون مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور می‌گوید: طرح ملی خط آهن قزوین - رشت آماده بهره‌برداری است و بزودی با حضور مسئولان کشوری افتتاح می‌شود.
«خیرالله خادمی» در گفت‌و‌گو با ایرنا اظهار داشت: برای ساخت این خط آهن در کریدور شمال - جنوب بیش از یک هزار و 850 میلیارد تومان هزینه شده اما ارزش روز آن بالغ بر چهار هزار میلیارد تومان است.
به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، برای ساخت این طرح ریلی تا سال 92 حدود 700 میلیارد تومان هزینه شده بود اما از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، بیش از یکهزار و 100 میلیارد تومان برای آماده‌سازی آن تامین اعتبار شد تا اجرای آن سرعت گیرد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل ونقل کشور بیان کرد: با اتمام ریل‌گذاری این مسیر، اتصال رشت و استان گیلان به شبکه ریلی عملیاتی شد و ادامه تکمیل این ابر پروژه ملی به آستارا اتصال بندرعباس از جنوب ایران به کشورهای قفقاز، جمهوری آذربایجان و روسیه را فراهم خواهد کرد.
معاون وزیر راه وشهرسازی تصریح کرد: استفاده از این کریدور بین‌المللی در شمال ایران جابه جایی کالا و مسافر در این مسیر تسهیل خواهد کرد و برای صاحبان کالا در هزینه‌ها صرفه جویی‌های زیادی خواهد داشت.
خادمی افزود: این طرح نه تنها برای ایران بلکه برای تمام کشورهای منطقه مهم است و در سفر اخیر خود به هند، مسئولان این کشور خواستار تکمیل این پروژه برای تسهیل انتقال بار از هند از طریق این کریدور به طرف اروپا و روسیه بودند.
خط آهن 165 کیلومتری قزوین - رشت به صورت یک خطه برای حمل بار و مسافر از ایستگاه سیاه چشمه در قزوین آغاز و با عبور از منطقه کوهین، لوشان، منجیل، رودبار و امامزاده هاشم به شهر رشت می‌رسد.
عملیات ریل‌گذاری این محور از سال 91 آغاز شد و با تکمیل آن هم‌اکنون این مسیر ریلی که مرکز استان گیلان را به شبکه سراسری ریلی کشور متصل می‌کند، آماده بهره‌برداری است.
50 درصد این خط در دشت، 10 درصد آن در تپه ماهور و 40 درصد در مناطق کوهستانی قرار گرفته و 80 پل به طول 13 هزار متر و پنجاه و سه متر و تونل به طول 22 هزار متر از مشخصات فنی این پروژه ملی است.
احداث این طرح ملی به لحاظ حمل و نقل بار و مسافر و اتصال استان گیلان به شبکه ریلی و به دلیل ایجاد یک کریدور ریلی بین‌المللی در مسیر شمال به جنوب برای صادرات و ترانزیت کالا از خلیج فارس به طرف روسیه کشورهای آسیای میانه و اروپا از اهمیت زیادی برای جمهوری اسلامی ایران برخوردار است.
پل شاهرود در مسیر خط آهن قزوین - رشت به طول 600 متر با معماری قدیمی یکی از زیباترین ابنیه‌های این خط است که با هزینه‌ای معادل 140 میلیارد ریال توسط شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه راه آهن در کنار آزادراه قزوین - رشت احداث شده است.
در این زمینه «امین ترفع» مدیرکل کریدورهای بین‌المللی وزارت راه و شهرسازی از برگزاری هفتمین اجلاس شورای هماهنگی کریدور ترانزیتی شمال - جنوب در تهران خبر داد و گفت: این اجلاس در سطح معاونان وزیران حمل و نقل کشورهای عضو در روزهای 13 و 14 اسفند ماه جاری در تهران برگزار می‌شود.
وی از معاونان وزیران حمل و نقل کشورهایی چون هند، روسیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکیه، تاجیکستان، اوکراین، بلاروس، قزاقستان، سوریه و گرجستان را از جمله مهمانان این نشست برشمرد و گفت: هدف از برگزاری این اجلاس تسهیل روند جابجایی کالا در این دالان بین المللی، استانداردسازی تعرفه‌ها و تسهیل تبادل اسناد گمرکی به منظور روان‌سازی جابجایی کالا است.ترفع توسعه کریدور شمال - جنوب، تجاری سازی و رونق تجارت در مبداء و مقصد و اقتصادی شدن جابجایی بار در مسیر کریدور شمال جنوب را از دیگر اهداف برگزاری هفتمین اجلاس شورای هماهنگی کریدور ترانزیتی شمال - جنوب اعلام کرد.
وی اظهار داشت: اتصال خط آهن چابهار به زاهدان و رشت به آستارا حلقه مفقوده کریدور شمال جنوب است هرچند که این هفته شاهد افتتاح خط آهن قزوین - رشت خواهیم بود.
سایر اخبار این روزنامه
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی: 150 هزار واحد مسکن مهر تا آخر سال آماده تحویل است نوبخت خبر داد: واریز پیش از موعد حقوق‌ و یارانه اسفندماه یک گام تا اتصال هند و روسیه از مسیر ریلی ایران وزیر بهداشت:‏ ارز دارو و تجهیزات پزشکی 4200 تومانی می‌ماند درسی که ترامپ در هانوی گرفت مذاکرات مجمع‌ تشخیص درباره «پالرمو» بازهم ناتمام ماند آمریکا دو پایگاه نظامی جدید در غرب عراق احداث کرد عملیات مشترک حشد الشعبی و ارتش برای پاکسازی غرب عراق پرواز هواپیمای تجسسی آمریکا بر فراز روسیه عفو بین الملل نسبت به افزایش سرکوب فعالان مدنی عربستانی هشدار داد سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام انگلیس علیه حزب‌الله لبنان را به شدت محکوم کرد اختلاف مجلس و دولت بر سر میزان افزایش حقوق کارمندان 3 شکست ترامپ در 3 روز تا پایان سال جاری انجام می‌شود ایجاد 450 طرح اشتغال‌زایی درمناطق محروم مازندران ازسوی بنیاد برکت وزیر بهداشت:‏ ارز دارو و تجهیزات پزشکی 4200 تومانی می‌ماند به مناسبت روز جهانی شنوایی مدیرعامل بنیاد خیریه شنوایی شفاء مطرح کرد: کمک 4 میلیارد تومانی بنیاد بخشش به بیماران کم شنوا و ناشنوا تخفیف‌های جدید برای برخی متقاضیان «جریمه ریالی سربازی» رئیس جمهور «قانون تمدید مهلت اجرای آزمایشی قانون شوراهای حل اختلاف» را برای اجرا ابلاغ کرد بانک‌ها و موسسات مالی نظامی در بانک سپه ادغام می‌شوند بانک‌ها و موسسات مالی نظامی در بانک سپه ادغام می‌شوند بانک‌ها و موسسات مالی نظامی در بانک سپه ادغام می‌شوند بانک‌ها و موسسات مالی نظامی در بانک سپه ادغام می‌شوند بانک‌ها و موسسات مالی نظامی در بانک سپه ادغام می‌شوند بانک‌ها و موسسات مالی نظامی در بانک سپه ادغام می‌شوند