حضور 12 هزار جوان داوطلب در ایستگاه‌های نوروزی

عطیه کریمی| «جمعیت هلال‌احمر نهادی مردمی و در عین حال مورد اعتماد حاکمیت است که می‌تواند در مواقع بحران کنار مردم باشد. این سازمان برای این‌که بتواند در زمان بحران‌های احتمالی خدمت خوبی ارایه دهد و ماموریت خود را به‌درستی به انجام برساند، باید در ایام  فراغت ارتباط خوبی با مردم برقرار و آموزش و فرهنگسازی‌‌ را در راستای اهداف خود پیگیری کند تا زمانی که نیاز به یاری‌رسانی به مردم است، زمینه‌های آن از قبل فراهم شده باشد.» اینها بخشی از صحبت‌های رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر است؛ سازمانی که این روزها در تدارک آماده‌سازی برای ایام نوروز است. بناست سازمان جوانان در ایام نوروز طرح‌های ویژه خود برای خدمت‌رسانی به مسافران و آموزش‌ به آنان را از روزهای نخست‌ سال جدید  آغاز ‌کند؛ پروژه‌ای که با مشارکت مجموعه عظیمی از جوانان اجرایی می‌شود. هدف غايي در اين طرح ایجاد شرايطي آرام و ايمن براي مسافران و ميهماناني است كه به استان‌هاي مختلف سفر مي‌كنند. به همین مناسبت با دکتر شهاب‌الدین صابونچی گفت‌و‌گو کردیم تا از جزییات طرح‌های نوروزی سازمان جوانان با خبر شویم که خواندنش خالی از لطف نیست.  
  طرح‌ها و برنامه‌های سازمان جوانان  در ایام نوروز چیست و از چه زمانی آغاز می‌شود؟
طرح ملی خدمات نوروزی جمعیت هلال‌احمر از روز ۲۴ اسفند امسال آغاز می‌شود و تا ۱۶ فروردین‌ماه ‌سال آینده به مدت 22 روز ادامه خواهد داشت. امسال نوزدهمین‌ سال است که سازمان جوانان طرح خدمات نوروزی را دنبال می‌کند. سازمان جوانان تا به‌حال 18 دوره در این طرح‌ها، که ابتدا نام آن راهنمای مسافران نوروزی بود و در چند‌ سال اخیر با عنوان ایمنی و سلامت مسافران نوروزی شناخته می‌شود، شرکت کرده است. امسال هم در قالب یکپارچه‌ای که جمعیت به‌عنوان طرح خدمات نوروزی جمعیت هلال‌احمر تدوین کرده و دستورالعمل آن به استان‌ها ابلاغ شده است، سازمان جوانان وظایف خود را انجام می‌دهد. در سال‌های نخستین اجرای طرح، به‌دلیل این‌که جمعیت هلال‌احمر نخستین دستگاهی بود که چنین خدماتی را ارایه می‌داد و سازمان‌های دیگر مانند میراث فرهنگی یا شهرداری در این زمینه کاری انجام نداده بودند، طرح‌ها عمدتا بر مبنای راهنمایی مسافران شکل گرفت. اما در سال‌های بعد که دستگاه‌های دیگر نیز در این کار وارد شدند، جمعیت هلال‌احمر و سازمان جوانان سعی کردند کار را به شکل تخصصی‌تر انجام و بحث ایمنی و سلامت را در اولویت قرار دهند.
  چه خدماتی در طرح‌های نوروزی به مردم و مسافران ارایه می‌شود؟


اولویت اصلی ما بحث آموزش، فرهنگسازی، توانمندسازی و آشنایی مردم با ماموریت‌های جمعیت هلال‌احمر است. البته بحث راهنمایی را رها نکرده‌ایم. در این بخش سعی کرده‌ایم با دستگاه‌های دیگر مانند میراث فرهنگی و شهرداری‌ها هم‌افزایی داشته باشیم و کار را به‌صورت مشترک انجام دهیم. یکی دیگر از ماموریت‌های جمعیت هلال‌احمر بحث آموزش مردم و آماده‌سازی آنها در برابر مخاطرات است که طی سال‌های اخیر سعی شده است از طرق وسایل مختلف آموزشی مانند سی‌دی، بروشور، طراحی برنامه‌های جالب و ارایه خدمات مشاوره‌ای در این زمینه هم به مردم آگاهی‌های لازم را بدهیم. در بحث ایمنی در سفر تلاش شده است به مسافران توجه بیشتری شود تا سفر ایمن‌تر و با حادثه کمتری داشته باشند و نیاز به کار امدادی کمتر شود.
  آیا برای گروه‌های سنی متفاوت برنامه‌های مجزایی در نظر گرفته شده است؟
با توجه به این‌که در ایام نوروز سفرها به‌صورت خانوادگی انجام می‌شود، در پایگاه‌های نوروزی فضاهایی با عنوان دوستدار کودک طراحی شده است که بچه‌ها می‌توانند به آن‌جا بروند و بازی و نقاشی کنند و برای مدت کوتاهی خستگی سفر را از یاد ببرند. به آنها جایزه و هدیه نیز داده می‌شود. از کودکان خواسته می‌شود تا نقاشی‌هایی با موضوع صلح و دوستی بکشند تا در آینده در قالب نمایشگاه و جشنواره‌هایی به نمایش گذاشته شود و برگزیدگان آنها معرفی شوند. برای خانواده‌ها نیز فضاهای دیگری در نظر گرفته شده است؛ برای مثال اگر مسافران مشکلات پزشکی داشته باشند، می‌توانند به ایستگاه‌های سلامت مراجعه کنند و در آن‌جا خدمات اولیه مانند چک فشار خون یا راهنمایی‌های لازم را دریافت کنند تا به مراکز درمانی برسند. همچنین در کنار پایگاه‌های ما، خیمه‌هایی برای نماز ایجاد شده است تا مسافران بتوانند در آن‌جا نماز بخوانند. به‌طور کلی، هر کاری که باعث آرامش اعصاب مسافران شود، در پایگاه‌های نوروزی انجام می‌شود.
  طرح‌های نوروزی در چه اماکنی ارایه می‌شود؟
امسال حدود یک‌‌هزار ایستگاه خدمت در سراسر کشور داریم؛ حدود 850 پایگاه با پست‌های ثابت که نفرات سازمان تمام‌وقت در آنها مستقر هستند و ارایه خدمت می‌کنند و هر کاری که از عهده آنها بربیاید برای مسافران و مردم انجام می‌دهند؛ همچنین حدود 160 تیم سیار که متشکل از تیم‌های سحاب (سامانه حرکت‌های امدادی و بشردوستانه) هستند و عمدتا درون شهرها، در مکان‌های عمومی مانند پارک‌ها، نقاط گردشگری و مکان‌های پرتجمع و پرتردد فعال هستند. این تیم‌ها با دوچرخه تردد می‌کنند. تیم سحاب هم کارهای مرتبط با کمک‌های اولیه را انجام می‌دهد و در کنار آن کارهای آموزشی، فرهنگسازی و آشنایی و ارتباط‌گیری با مردم را پیگیری می‌کند.
  چه تعداد نیروی جوان در این طرح‌ها مشارکت دارند و چه عاملی باعث می‌شود جوانان از تعطیلات خود بگذرند و به‌صورت داوطلبانه ارایه خدمت کنند؟
امسال بیش از 12‌هزار نفر از اعضای کانون‌های جوانان و دانشجویان و اعضای سازمان جوانان به‌صورت داوطلبانه در طرح نوروزی حضور دارند. جوانان کاملا به‌صورت داوطلبانه براساس اصولی که سازمان جوانان دارد، فعالیت می‌کنند و حق‌الزحمه‌ای برای وقتی که صرف می‌کنند، دریافت نمی‌کنند. طبیعتا مهمترین انگیزه‌ای که این جوانان دارند، همان اهداف اصلی جمعیت هلال‌احمر است. جوانان ما از آنجایی که در سنین پایین‌تر با مفاهیم کار داوطلبانه و اصول و اهداف هلال‌احمر آشنا شده‌اند و با علاقه این کار را دنبال می‌کنند، خدمت‌رسانی چه در ایام نوروز و چه در زمان حوادث برایشان کار سختی نیست.
  طرح‌هایی که امسال ارایه می‌شود با سال‌های قبل چه تفاوت‌هایی دارد؟ چه مزیت‌ها و نوآوری‌هایی امسال در طرح ایجاد شده است؟
مهمترین تفاوتی که در طرح‌های امسال وجود دارد این است که سعی شده در مکان‌گزینی‌ها دقت بیشتری شود. سعی کرده‌ایم در مکان‌های پرتردد و نقاطی که محل تجمع مردم و مسافران است در جاده‌ها، توقفگاه‌ها و ورودی شهرها، پایگاه‌ها را مستقر کنیم. همچنین داخل شهرها نیز با توجه به این‌که بسیاری از مردم مسافر هستند و می‌خواهند سفر خود را ادامه دهند یا ساکنان خود شهرها هستند که احتمالا قصد دارند به مسافرت بروند، خدمات ارایه می‌شود تا برای همه مفید باشد. همچنین امسال طرح‌ها به‌صورت یکپارچه در قالب طرح خدمات نوروزی با هدف هماهنگی و هم‌افزایی بین واحدهای هلال‌احمر به همه استان‌ها ابلاغ شده است. به این معنا که هر سازمان کار تخصصی خود را انجام می‌هد، اما در کنار آن برای تهیه محتواهای آموزشی که قرار است در اختیار مردم قرار گیرد، سازمان جوانان به‌صورت هماهنگ با معاونت آموزش عمل و متن‌های علمی یکسانی تهیه کرده است و در اختیار استان‌ها قرار داده‌ایم تا دوستانی که در ارتباط با مردم هستند از آنها استفاده کنند. از دیگر تمهیداتی که امسال برای نخستین‌بار اجرا می‌شود این است که جوانان بتوانند در شهری غیر از مکانی که عضو هلال‌احمر شده‌اند در پایگاه‌های سازمان در کنار مردم حضور داشته باشند؛ برای مثال اگر جوانی در محل تحصیل خود در کانون دانشجویی هلال‌احمر عضو شده باشد می‌تواند در زادگاه خود در ایام نوروز خدمت‌رسانی کند. این امکان با هدف مشارکت بیشتر جوانان فراهم شده است.
  هدف از برگزاری چنین طرح‌هایی در سازمان جوانان چیست؟
جمعیت هلال‌احمر نهادی مردمی و غیر دولتی و یک «ان‌جی‌او» بزرگ بین‌المللی است و مهم است که مردم آن را بشناسند و همراهی‌اش کنند. تفاوت مهم هلال‌احمر با دیگر نهادها و سازمان‌ها این است که بر پایه مشارکت و همکاری مردم و عضویت هرچه بیشتر هموطنان در آن شکل گرفته است. بر همین اساس، هر چقدر بتوانیم هلال‌احمر را به‌درستی به مردم معرفی و اعتماد آنان را جلب کنیم، ضامن موفقیت و بقای جمعیت می‌شود. نکته دیگر این‌که تنها وظیفه هلال‌احمر خدمت‌رسانی در حوادث جاده‌ای، سوانح و حوادث غیر مترقبه نیست؛ اینها بخشی از وظایف جمعیت است. اصل اول در جمعیت هلال‌احمر بشردوستی است. براساس اهدافی که در اساسنامه جمعیت آمده است (کمک به کاهش آلام دیگران، کمک به ارتقای سلامت، حفظ کرامت مردم و ترویج روحیه صلح و دوستی) می‌‌توانیم در زمینه‌های مختلف در کنار مردم باشیم.