روشنگری در برابر تهدید

آیت وکیلیان| موضوع پیامک‌های تهدیدآمیز وارد فاز جدیدی خواهد شد؛ علی لاریجانی، رئیس مجلس در جلسه علنی دیروز و در جریان بررسی جزییات بودجه ۹۸ در پاسخ به تذکر جهانبخش محبی‌نیا، نماینده شهرستان‌های میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب در مورد ارسال پیامک‌های تهدید‌آمیز خطاب به نمایندگان مجلس گفت که «وزارت اطلاعات موضوع را پیگیری کند؛ این رفتار ناصحیح در کشور مشکل ایجاد کرده است».
رئیس مجلس در ادامه صحبت‌های خود تأکید کرد: «البته یک فردی حرف نادرستی زده است، افرادی که اخلاق کثیف سیاسی دارند؛ به ‌هر حال وجهی ندارد که این موضوعات را محل اعتنا قرار دهیم.» ماجرا از این قرار است که ارسال‌کنندگان پیامک‌های جنجالی به فعالان و نهادهای سیاسی حالا با ارسال پیامک به مجمع تشخیص مصلحت نظام وارد فاز جدیدی شده‌اند و کارشناسان معتقدند که اگر جلوی آنها گرفته نشود، در آینده منشأ اثر برخی تحولات و رویدادهای مخرب و ضد امنیت ملی خواهند شد؛ به ‌عنوان مثال می‌توان به سازماندهی اعتراضات دی‌ ماه ‌سال 96 اشاره کرد که نمونه‌ای از این اقدامات ضد امنیتی بود اما در میان ارسال‌کنندگان پیامک‌ها نام یک نفر در این ماه‌ها بیشتر از دیگران شنیده شد که حتی به موضع‌گیری‌های علنی روی آورد و مصاحبه‌های مختلفی نیز از او منتشر شد؛ خلیل موحد. او از عناصر فعال «جبهه پایداری» در مشهد است؛ جریانی که نبض سیاست را در این کلانشهر به عهده گرفته است. ناگفته نماند که موحد در دوران مذاکرات هسته‌ای موج تجمعات موسوم به «دلواپسیم» را هم به راه انداخت. حالا ماجرای بحث‌برانگیز پیامک‌ها به فایلی صوتی رسیده که موحد در روزهای اخیر در تماس با خبرنگار خبرآنلاین اصالت آن را تأیید کرده و آن را مربوط به کانون خودشان دانسته است.
فایل صوتی لورفته
منتقدان پیامکی رفته رفته برنامه‌ای جدید برای جذب شبکه‌ای از افراد پیش گرفتند‌ تا موجی جدید به راه بیندازند. جریان به فایلی صوتی برمی‌گردد که چند روز پیش در اختیار «خبرآنلاین» قرار گرفت و منتسب به خلیل موحد است. او در مقام سخنران انتقادهای شدیدی از دولت می‌کند و اصرار دارد که نوعی نفوذ و خیانت در کشور شکل گرفته است. در این فایل سخنران می‌گوید: «امروز در زمینه پالرمو و CFT خیانت در حال شکل‌گیری است تا دشمن از ما راضی باشد. امروز کشور شرایط دوران بنی‌صدر را تجربه می‌کند؛ به ‌طوری که آن زمان خرمشهر و سوسنگرد و هویزه را می‌دادند و امروز می‌خواهند پایگاه‌های اقتصادی را واگذار کنند.»


متن ارسال‌شده به نمایندگان
جهانبخش محبی‌نیا، نماینده مجلس در توضیح تذکر دیروز خود با اشاره به پیامکی که برای همه نمایندگان ارسال شده است، گفت که «متن آن را می‌خوانم». او متن این پیامک را این‌گونه خواند که «چه اردوگاه اشرف منافقان در عراق و چه مجلس شورای منافقین در تهران هیچ فرقی با هم ندارند، فقط به فکر خودتان و آشوب و فتنه‌اید. اینستکس به دنبال ترور، تخطئه و خشونت است».
محبی‌نیا بعد از خواندن این پیامک همچنین گفت: «کسی که این پیامک را ارسال کرده است با تی‌ان‌تی می‌آید و عملیات کور و منافقانه‌ای را انجام می‌دهد. به وزارت اطلاعات دستور دهید این شماره را پیگیری و با آن برخورد کند؛ چون عدم کنترل این افراد باعث ایجاد مشکلات زیادی می‌شود.» او شماره تلفن را در پشت تریبون مجلس شورای اسلامی قرائت کرد و گفت‌: «شماره‌ای که پیامک زده است ۴۹.....۰۹۲۲ است.»