کارگردان دیگری از سرزمینِ آن سوی دیوار باز هم در معتبرترین فستیوال سینمایی جهان درخشید

حماسه مکزیکی
همدلی| گروه فرهنگ و هنر: خاک مکزیک انگار نابغه سینما پرورش می دهد. ‏در 5 سال گذشته ۳ کارگردان مکزیکی، ۴ جایزه اسکار بهترین کارگردانی و ۲ اسکار بهترین فیلم را دریافت کرده‌اند؛ در مجموع 25 اسکار برای فیلم های Gravity (2013)، Birdma- (2014)، The Revenan(2015) و The Shape of Water (2017)، شاهکارهایی از الخاندرو ایناریتو، گی‌یرمو دل‌تورو و البته آلفونسو کوارون. در مراسم اسکار 2019 کوارون بار دیگر درخشید و نگاه ها را از خاک آمریکا به آن سوی دیوارِ خیالی ترامپ خیره کرد؛ دیواری که دونالد ترامپ می خواهد در مرز ایالات متحده و مکزیک بسازد. سالن تئاتر «دالبی» در لس آنجلس، تعدادی از مهم ترین اسکارهای معتبرترین جایزه سینمایی جهان را به نابغه ای از مکزیک اهدا کرد.
شب رویایی «کوارون» در اسکار کسل‌کننده
بعد از کناره گیری کوین هارت، بازیگر و کمدین مشهور آمریکایی از اجرای مراسم اسکار 2019، در نهایت تصمیم بر این شد مهم ترین فستیوال سینمایی دنیا بدون مجری برگزار شود. انتظار می رفت فیلم «رُما» ساخته آلفونسو کوارون مکزیکی به عنوان اولین فیلم غیر انگلیسی به اسکار بهترین فیلم در بخش اصلی دست پیدا کند اما این اتفاق رخ نداد و اثر بی‌نظیرش به اسکار بهترین فیلم خارجی زبان رسید و خودش هم اسکار بهترین کارگردانی را دریافت کرد. همچنین کوارون با «رُما» توانست تبدیل به نخستین فرد تاریخ سینما شود که اسکار بهترین فیلمبرداری را برای فیلمی که خود کارگردانی کرده، دریافت می کند. «رُما» برنده شیر طلایی ونیز، جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان و جایزه بهترین فیلم بفتا هم بود و با دریافت اسکار، ویترین افتخارات خود را تمکیل کرد.


کتاب سبزِ زرین
گی‌یرمو دل‌تورو، سینماگر مکزیکی، جایزه بهترین کارگردان را به هموطن‌ خود یعنی آلفونسو کوارون داد؛ فیلمسازی که تقریبا تمام جوایز اصلی فصل جوایز امسال را به خودش اختصاص داده است. ارکستر همزمان با خروج او و دل‌تورو از صحنه، موسیقی «پلنگ صورتی» پخش کرد! یک بدسلیقگی در انتخاب. شانس «رُما» از همه بیشتر بود اما اسکار باید تصمیم می‌گرفت برای نخستین بار، جایزه بهترین فیلم را به یک محصول غیرانگلیسی زبان بدهد یا نه و در نهایت این کار را انجام نداد. جایزه بهترین فیلم به «کتاب سبز» رسید تا یک بار دیگر، فیلمی با مضمون ضد تبعیض نژادی در فهرست بهترین فیلم‌های اسکار در سال‌های اخیر قرار بگیرد.
ایران هم اسکار گرفت
ایران هم به شکل غیر مستقیم، سهمی در نودویکمین دوره جوایز سینمایی اسکار داشت. رایکا زهتابچی در اسکار 2019 به طور مشترک با ملیسا برتون، جایزه بهترین فیلم مستند کوتاه را برد. فیلم «پریود. پایان جمله.» درباره تلاش گروهی از زنان در حومه دهلی‌نو برای مبارزه با تصورات منفی عمیق درباره عادت ماهانه، اسکار گرفت تا ایرانی ها در شبِ غیبت اصغر فرهادی، از اسکار بی نصیب نمانند.
زوج عاشق
بهترین ترانه سال نیز همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد به «shallow» از فیلم «ستاره‌ای متولد می‌شود» رسید. احساس‌برانگیزترین بخش اسکار به اجرای این ترانه از سوی لیدی گاگا و بردلی کوپر تعلق داشت. لیدی گاگا روی صحنه اسکار، توانایی خود در اجرای زنده را به رخ کشید و البته لحظاتی رمانتیک در کنار بردلی کوپر، کارگردان «ستاره‌ای متولد می‌شود» و زوجش در این فیلم خلق کرد.
لیدی گاگا در مراسم اسکار 2019 صحبت‌های جالبی هم انجام داد و گفت: «اگر روی کاناپه نشسته اید و مراسم را تماشا می کنید، بدانید سخت برای این جایزه تلاش کرده ام. این جایزه درباره پیروزی نیست، درباره تسلیم نشدن است. اگر رویایی دارید، برایش بجنگید. مهم نیست که چند بار مردود می شوید، سقوط می کنید یا ضربه می خورید، بلکه مهم این است چند بار می ایستید، شجاع هستید و ادامه
می‌دهید.»
به یاد بزرگان
ویدیوی درگذشتگان سال تلخ 2018 برای سینما در سالن «دالبی» لس آنجلس پخش شد؛ سالی که در آن برناردو برتولوچی، میلوش فورمن، نیکلاس روگ، میشل لوگران، فرانسیس له، نیل سایمون، آلبرت فینی، پابلو فرو، برت رینولدز و... دنیا را ترک کردند.
شگفتی اسکار 2019
شگفتی اسکار امسال در بخش بهترین بازیگر نقش اول زن رقم خورد. «الیویا کلمن» در حالی برای «The Favourite» جایزه گرفت که «گلن کلوز» بعد از بارها نامزدی در مراسم اسکار، باز هم دست خالی ماند. شانس لیدی گاگا هم بیشتر از این بازیگر انگلیسی به نظر می‌رسید اما در نهایت «کولمن» جایزه را تصاحب کرد. او برای دریافت جایزه‌اش روی صحنه رفت و مثل «بفتا»، سخنرانی پر احساس و البته طنازانه ای انجام داد که حاضران را به طور همزمان به خنده و گریه انداخت!
جاودانه مصری
می گویند «رامی ملک» به دنیا آمد تا نقش «فردی مرکوری» را بازی کند؛ خواننده بی تکرار گروه «کوئین». مهاجرزاده مصری به زیبایی در فیلم «حماسه کولی» یاد و خاطره «مرکوری» را زنده کرد و جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد را به خانه برد. «من فرزند یک مهاجر مصری هستم.» رامی ملک، جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد را همراه با گفتن این جمله گرفت. ماهرشالا علی برای «کتاب سبز» و رجینا کینگ هم برای «اگر خیابان بیل می‌توانست حرف بزند» به ترتیب جوایز اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و زن را دریافت کردند.