روحانی در جمع مدیران وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی از تاکید رهبر انقلاب در رها ساختن اقتصاد از برخی نهادها سخن گفت

نیروهای مسلح دست از اقتصاد بردارند
همدلی| گروه سیاسی- کار‌شناسان و صاحب‌نظران اقتصادی، حضور نهاد‌ها و دستگاه‌های نظامی نیروهای مسلح در اقتصاد ایران را از جمله مشکلات جدی بر سر راه پیشرفت و توسعه اقتصادی و از همه مهمتر جذب سرمایه‌های خارجی می‌دانند. بدون شک نیروهای مسلح ایران به جز شرکت‌های صنایع نظامی، دارای موسسات مالی و اقتصادی متعددی هستند که در بخش‌های مختلف اقتصادی مشغول فعالیتند؛ از جمله بانک انصار، قرارگاه خاتم‌الانبیا، شرکت سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان، بانک حکمت، قرارگاه سازندگی قائم و ... .
با این حال چندی پیش بود که رهبر انقلاب به ستاد کل نیروهای مسلح ایران ماموریت داد تا واگذاری بنگاه‌های اقتصادی «غیرمرتبط» در سپاه پاسداران، ارتش و وزارت دفاع را پیگیری کند.
حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، نیز دیروز در جمع مدیران وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی با بیان این‌که سال آینده سال واگذاری شرکت‌های مربوط به شستا است، نیروهای مسلح را مخاطب قرار داد و به آن‌ها گفت: « رهبری بارها تاکید کرده‌اند نیروهای مسلح باید دست از اقتصاد بردارند». البته این اولین باری نیست که روحانی چنین سخنانی در مورد خروج نیروهای مسلح از فعالیت های اقتصادی می‌زند. او پیش از این نیز با انتقاد از حضور نهادهای نظامی در عرصه اقتصاد ایران گفته بود که «بخشی از اقتصاد دست یک دولت بی‌تفنگ بود که آن را به یک دولت با تفنگ تحویل دادیم». این در حالی است که این سخن بر روحانی گران آمد و باعث شد تا واکنش‌های شدید طیفی از مقام‌های نیروهای مسلح را برانگیزد.


ناگفته نماند که پیش از این نیز در این زمینه برخی از چهره‌های سیاسی و نمایندگان مجلس از جمله علی مطهری و احمد توکلی از فعالیت‌های اقتصادی نیروهای مسلح انتقاد کرده‌اند. «همدلی»، در این راستا گفت‌وگویی با «احمد شیرزاد»، نماینده پیشین مجلس و تحلیل‌گر مسائل سیاسی انجام داده که شرح آن را در ادامه می‌خوانید.
‌ ضرورت صیانت از کارویژه اصلی خود
«احمد شیرزاد»، نماینده پیشین مجلس ایران در گفت‌وگو با «همدلی» با تایید سخنان رئیس جمهور مبنی بر خروج نیروهای مسلح از فعالیت های اقتصادی، در جمع مدیران وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی، گفت: «به نظر من یکی از ویژگی‌های نیروهای مسلح و نظامی هر کشوری این است که باید دارای مقبولیت عامه باشد و اعتماد تمامی مردم و فعالان سیاسی از هر جناح را به عنوان سرمایه‌ای برای مردم و آینده کشور داشته باشد».
او در ادامه افزود: « نباید فراموش کرد که این مقبولیت عامه تنها در سایه این است که نیروهای نظامی تنها با قرارگرفتن در یک طرف دعوا در رقابت سیاسی و از همه مهمتر فعالیت های اقتصادی محقق نمی‌شود، بلکه باید به گونه‌ای رفتار یا موضع‌گیری کنند که مردم آنها را متعلق به خود بدانند نه چیزی جدای از خود».
شیرزاد در پاسخ به این سوال که نیروهای مسلح در شرایط فعلی با شعار تحقق اقتصاد مقاومتی و مقاومت در برابر تحریم‌های یکجانبه آمریکا، برخی فعالیت‌های اقتصادی را انجام می‌دهند، نظر شما در این باره چیست، گفت: « اولا اقتصاد مقاومتی شیوه‌ای از مدیریت اقتصاد در سطح کلان و خرد است که بر پایه الزامات و در شرایط خاصی تدبیر و به اجرا گذاشته می‌شود و هیچگاه در این شیوه قید نشده که کدام ارگان مسئولیت مستقیم تحقق آن را برعهده گیرد».
این نماینده پیشین مجلس ششم در ادامه افزود: «من می‌پذیرم که مسئله اقتصاد بعد از اعتقادات ما، مهم‌ترین عنصر استقلال سیاسی هر کشوری به شمار می‌رود، و برای به‌ زانو درآوردن کشورهای مستقل و آزاد اگر از راه فرهنگ و اعتقاد موفقیتی کسب نشود به سمت و سوی اقتصاد متوجه می‌شوند؛ و از همه مهمتر با توجه به اقتدار، نفوذ، قداست و قدرت لابی‌گری‌شان، به علاوه رانت اطلاعاتی که از آن برخوردارند، به رقیبی غیر قابل رقابت، برای بخش خصوصی تبدیل می‌شوند».
او در پایان گفت: «ضرورتی ندارد ارتش یا نیروهای مسلح خود را درگیر مستقیم اقتصاد کنند، اساس و خاستگاه اولیه و اصلی نیروهای مسلح؛ اطلاعاتی، امنیتی و نظامی است نه اقتصادی. چون بدون شک فعالیت های اقتصادی زیاد نیروهای مسلح در بلند مدت به یکه تازی و انحصار قدرت می‌انجامد».
‌روحانی: هرچه شغل درست می‌کنیم، بیکاری کم نمی‌شود
به گزارش ایسنا، حسن روحانی دیروز در جمع مدیران وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی با بیان اینکه اشتغال برای کشور امنیت اجتماعی، استحکام خانواده و سلامت روحی ایجاد می‌کند، گفت: «یکی از افتخارات دولت ایجاد اشتغال است، ولی خیلی از مردم این دستاورد را باور نمی‌کنند؛ البته ما هرچه شغل درست می‌کنیم، بیکاری کم نمی‌شود».
رئیس جمهوری با بیان اینکه باید کار را به بخش خصوصی واگذار کنیم و دولت نقش نظارتی داشته باشد، گفت: «دولت به بیش از 5/2 میلیون کارمند خود حقوق می‌دهد. مشابه همین عدد هم به بازنشستگان می‌دهد. کل پول صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح را هم می‌دهد که البته وضع آنجا خیلی بد است».
روحانی در ادامه سخنان خود، از نیروهای مسلح و همچنین خصولتی‌ها نیز خواست تا از دستور رهبر انقلاب تبعیت کنندو بنابرخواسته ایشان، دست از سر اقتصاد بردارند و شرکت های وابسته را واگذار کنند، او در این باره گفت: «سال آینده سال واگذاری شرکت‌های مربوط به شستاست. بعضی‌ها البته کارشکنی می‌کنند، ولی برای این واگذاری باید محکم ایستاد. واگذاری این شرکت‌ها هم مورد تاکید رهبری است و هم مورد تاکید من. رهبری اشاره کرده‌اند که دولت باید دست از اقتصاد بردارد».
این در حالی است که بسیاری از پروژه‌های عمرانی و زیربنایی ایران در حوزه‌های مختلف از انرژی، مخابرات، راه و ترابری و سدسازی در دست برخی از شرکت‌ها و نهادهای نیروهای مسلح قرار دارد.
رئیس جمهور همچنین در انتقاد از خصولتی‌ها گفت:‌ «البته خصولتی‌ها بدتر از دولت در اقتصاد حضور دارند و هیچ نظارتی بر آنها وجود ندارد. ما که در دولت از این شرکت‌ها بی خبریم، مردم هم بی خبرند و فقط خدا از آنها خبر دارد. بدترین اقتصاد اقتصاد خصولتی است، مخصوصاً وقتی افرادی در این شرکت‌ها باشند که در نهادهای نظارتی حضور دارند یا ضابط قضایی هستند. رهبری بارها تاکید کرده‌اند نیروهای مسلح باید دست از اقتصاد بردارند».
رئیس جمهوری با تقدیر از محمد شریعتمداری برای اعلام مشخصات هیات مدیره‌های شستا گفت: «ایجاد سامانه‌های شفافیت کار بسیار خوبی است. مردم باید بدانند این شرکت‌ها چگونه واگذار می‌شوند. لایحه شفافیت و همچنین لایحه تزاحم منافع در دولت در حال نهایی شدن است. نظارت عمومی به مردم و شفافیت مانع بروز فساد می‌شود».