«ابتکار» از لایحه جایگزین طرح اصلاح قانون انتخابات گزارش می‌دهد لایحه جامع انتخابات در انتظار ورود به صحن

معصومه معظمی
پس از سال‌ها انتظار، لایحه «جامع انتخابات» به پیشنهاد وزارت کشور بالاخره در 3 بهمن 97 با قید یک فوریت به تصویب هیئت‌وزیران رسید و طی مراسم و تشریفات قانونی، اول هفته جاری به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد. نمایندگان که دیگر از ارسال لایحه جامع انتخابات از سوی دولت ناامید شده بودند، این موضوع را در قالب طرحی مورد بررسی کارشناسانه قرار دادند و زمان زیادی را با حضور کارشناسان و افراد مطلع و تاثیرگذار شورای نگهبان، در جلسات متعدد صرف کردند. ولی همچنان نیم نگاهی به آینده داشتند تا شاید دولت لایحه فوق را در این فرصت باقیمانده عمر مجلس دهم، به پارلمان ارسال کند و بالاخره این انتظار به سرآمد.
وزارت کشور در اجرای اصول مربوط به انتخابات در قانون اساسی و سیاست‏های کلی انتخابات، به ‏منظور سامان بخشیدن به قوانین و مقررات پراکنده در عرصه انتخابات، اصلاح و تجمیع آنها، حذف تفاوت‏های غیرضروری در فرآیندهای برگزاری انتخابات، تامین عدالت در حق انتخاب شهروندان، تضمین هرچه ‏بیشتر سلامت انتخابات، شفاف‌سازی وظایف اجرایی و نظارتی، ساماندهی روند برگزاری انتخابات و جلوگیری از اتلاف وقت و تضییع امکانات کشور، نظام‏‌مند کردن تبلیغات انتخابات و شیوه ورود داوطلبان به عرصه انتخابات،‌ این لایحه را تهیه کرد. بنابراین موضوع فوق در کمیسیون سیاسی و دفاعی هیئت دولت بررسی شد و درنهایت هیئت وزیران آن را تصویب کردند.
لایحه جامع انتخابات در انتظار ورود به صحن


گفتنی است؛ لایحه جامع انتخابات در ۱۵۶ ماده در هیئت وزیران با قید فوریت به تصویب رسید و درحال حاضر در انتظار بررسی و تصویب در مجلس شورای اسلامی قرار دارد. ولی طبق قانون از آنجایی که مجلس فعلا در حال بررسی برنامه بودجه سال 98 است، تا پایان بودجه بدون انقطاع باید بودجه را بررسی و به نتیجه برساند و همه طرح‌ها و لوایح به بعد از اتمام بودجه موکول می‌شوند؛ لایحه فوق هم بلااستثنا باید در انتظار بماند. البته از آنجایی که مسئله انتخابات هم مقوله مهمی است و سال آینده انتخابات مجلس شورای اسلامی را پیش رو داریم و نمایندگان زیادی کوشیده‌اند طرح استانی شدن انتخابات را که بخشی از لایحه جامع انتخابات است را در قالب طرح در مجلس به سرانجام برسانند، این ضرورت احساس می‌شود که به صورت اولویت‌دار بعد از اتمام بررسی بودجه مجلس وارد دستور کار صحن شود. هر چند که نمایندگان زحمات زیادی برای طرح استانی شدن انتخابات کشیده‌اند، ولی از آنجایی که آیین‌نامه داخلی مجلس اجازه می‌دهد طرح‌ها و لوایح با موضوع مشترک دریکدیگر ادغام شوند و به صورت ترکیبی مورد بررسی در صحن قرار بگیرند، قطعا این اتفاق درباره مورد فوق هم رخ می‌دهد.
طرح قانون انتخابات با لایحه دولت ادغام می‌شود
پروانه مافی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در توضیح این موضوع به «ابتکار» گفت: «از آنجایی که بعد از بررسی‌های فراوان و جلسات کارشناسی متعدد کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور درباره قانون انتخابات، بالاخره لایحه دولت به مجلس آمده است، بعد از اینکه لایحه فوق توسط هیئت رئیسه اعلام وصول شود، به کمیسیون شوراها به عنوان کمیسیون تخصصی ارجاع می‌شود تا با لایحه مذکور ادغام و با برطرف شدن ایرادات لایحه پخته‌تری به صحن علنی ارائه شود.» نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: «قطعا لایحه جامع انتخابات در کمیسیون شوراها مراحل بررسی را طی می کند و بعد از اصلاح و بررسی در کمیسیون به هیئت رئیسه تقدیم می‌شود و پس از آن در صحن مجلس به صورت ماده به ماده روی آن بحث و بررسی می‌شود.»
قانون انتخابات بسته به سلیقه سیاسی مجالس مختلف تغییر کرده است
مجید نصیرپور، مشاور معاونت اداره قوانین مجلس هم در این باره به «ابتکار» گفت:‌ «قانونی که باید در کشور وجود داشته باشد و انتخابات را از اولین مرحله تا انتها ساماندهی کند، یک ضرورت است. اینکه قانون انتخابات فعلی هر دوره بسته به سلیقه سیاسی و نگاه‌های متفاوتی که در مجالس گذشته بوده است دستخوش تغییرات شود مناسب نیست و انتخابات را با چالش‌های زیادی در امر اجرا و نظارت مواجه کرده است.» نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه قانون انتخابات بهتر است توسط دولت و در قالب لایحه به مجلس ارائه شود، تاکید کرد:‌ « اگراین امر از طریق لایحه دولت باشد بهتر است چون در فرصت کافی با حضور کارشناسان میدانی این لایحه تنظیم می‌شود و از پختگی لازم برخوردار خواهد بود. ضمن اینکه طرح‌های مجلس چون بار مالی دارد، مغایر با اصل 75 قانون اساسی است و از طرف شورای نگهبان با چالش مواجه می‌شود. اگر از طرف دولت در قالب لایحه بیاید چون تامین اعتبار شده است در مجلس با چالش کمتری مواجه می‌شود.» مافی، رئیس کمیسیون مشترک بررسی لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در پاسخ به این نکته که «معمولا لوایح به دلیل کارکارشناسی از پختگی و جامعیت بیشتری نسبت به طرح‌های نمایندگان برخوردار است»، به «ابتکار» گفت:‌ «لزوما اینطور نیست و برخی طرح‌ها هستند که به دلیل صرف وقت و کارکارشناسی دقیق در مجلس، بهتر و جامع‌تر از لوایح دولت هستند. مثلا درباره طرح کمیسیون درآمدهای پایدار طرح ما از قوام و استحکام بیشتری نسبت به لایحه دولت برخوردار بود و بسیاری از بخش‏های طرح فوق را در لایحه استفاده کردیم.»
لایحه دولت خود را به طرح جایگزین رساند
البته نباید فراموش کرد که نمایندگان به دلیل اهمیت موضوع انتخابات، از تاخیر دولت در ارسال لایحه جامع انتخابات نگران بودند، به همین دلیل در سال پایانی مجلس دهم کوشیدند با تهیه طرحی مشکل و نواقص قانون انتخابات را حل کنند و بیشترین تمرکز خود را روی استانی شدن انتخابات متمرکز کردند. هر چند که عبدالرضا هاشم زایی، دیگر نماینده عضو کمیسیون شوراها معتقد است درباره انتخابات خلاء قانونی نداریم و این ضعف در انتخابات را ناشی از نظارت استصوابی و عدم تمکین به قانون انتخابات می‌داند. این نماینده مردم تهران در مجلس در این باره به «ابتکار» گفت: «اکنون مشکل ما ناشی از نواقص قانون انتخابات نیست، زیرا بیشترین انتخابات را جمهوری اسلامی ایران برگزار کرده است، بلکه مشکل ما درست اجرا نشدن قوانین انتخابات است.»
نصیرپور، مشاور معاون اداره تقنین مجلس هم در ادامه اظهارات خود با «ابتکار» درباره اینکه «لایحه جامع انتخابات به انتخابات آینده مجلس می‌رسد یا خیر»، توضیح داد: «به فرض اینکه انتخابات مجلس از آخر خرداد 98 شروع شود، مجلس باید اهتمام جدی داشته باشد و اگر بخواهد این اتفاق بیفتد باید لایحه جامع انتخابات را قبل از شروع زمان‌بندی انتخابات با طرح مجلس ادغام کند و تبدیل به قانون شود، هر چند که این اتفاق بعید است چون موضوع مهمی است و مواد بسیار زیادی دارد.» این نماینده سابق مردم سراب درمجلس افزود: «بعد از تعطیلات نوروز بر اساس آیین‌نامه زمان‌بندی‌هایی داریم که کار را با دشواری مواجه می‌کند. تفاوتی که در طرح مجلس و لایحه دولت وجود دارد در شکل انتخابات است. مجلس می‌خواهد انتخابات را به استانی شدن برساند. در حالی که استانی شدن انتخابات مقدمه‌هایی نیاز دارد و با این شیوه قانونگذار به هدفش نخواهد رسید.» مافی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون شوراهای مجلس هم در این باره به «ابتکار» توضیح داد: «طرح‌ها و لوایح در نوبت رسیدگی صحن قرار می‌گیرند و در صورتی که هیئت رئیسه تشخیص دهد، سال آینده در اولویت صحن قرار می‌گیرد و این ضرورت در این باره احساس می‌شود.»
سایر اخبار این روزنامه
گفت‌وگو با پیتر فارِلّی، کارگردان فیلم «کتاب سبز» که برنده اسکار بهترین فیلم ۲۰۱۹ شد ژوبین صفاری تضاد منافع، سد بزرگ اصلاح اقتصادی اولین نشست خبری پیروز حناچی به عنوان شهردار پایتخت برگزار شد شعر و شهردار و منابع ته کشیده امکان برداشت ارز از خودپردازها فراهم شد خودپردازها در لباس صرافی‌ «ابتکار» جایگزینی ریما بنت بندر به جای خالد بن سلمان در سفارت عربستان در آمریکا را بررسی می‌کند «ابتکار» از لایحه جایگزین طرح اصلاح قانون انتخابات گزارش می‌دهد لایحه جامع انتخابات در انتظار ورود به صحن «ابتکار» از تاثیر روانی خشکسالی بر مردم ایران گزارش می‌دهد غم ِ«آب» رهبر انقلاب اسلامی: مسئولان بی‌حوصلگی و ناامیدی را از خود دور کنند روحانی در دفاع از وزیر ارتباطات: هر چه می‌خواهند شکایت کنند معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده: انتخاب روز ولادت حضرت زهرا(س) به عنوان روز زن یکی از افتخارات ایران است احمدی‌نژاد: دایره و گستره برخوردها بیشتر شده است