تامین منابع مالی، چالش جدی مدیریت شهری


گروه اجتماعی: شهردار تهران در پاسخ به اين که چرا جوادي يگانه، معاون او از نزديکان ولايتي است؟ گفت: به اعضاي شوراي شهر هم قول داديم که ملاک‌مان در انتصاب افراد سلامت و تخصص آنان باشد.

به گزارش ايلنا، پيروز حناچي در نخستين نشست خبري با بيان اينکه در اين دوره با چالش جدي در خصوص تامين منابع مواجهيم، اظهار کرد: در تلاش هستيم تا با هماهنگي شهرداري مناطق، فعاليت سازمان‌ها و در جهت کاهش هزينه‌ها اقدام کنيم و همچنين به‌دنبال آن هستيم تا با تأمين منابع از ماليات بر ارزش افزوده و کمک‌هاي دولت اين کاستي‌ها را جبران کنيم.وي با بيان اينکه روزانه ۲۵ تا ۳۰ ميليارد براي هزينه جاري شهر تهران بايد درآمد کسب شود، افزود: هرگونه ايجاد وقفه در کسب درآمد، اداره شهر را با مشکل مواجه خواهد کرد.

حناچي ضمن اشاره به نظرسنجي که از مردم در سال ۹۶ انجام شد، گفت: ترافيک و آلودگي هوا در صدر مشکلات تهران از نگاه شهروندان هم در دوره قبلي و هم در دوره فعلي بوده است.

شهردار تهران با بيان اينکه بهره‌برداري از خطوط 6 و 7 اصلي‌ترين هدف ما در اين دوره بوه است؟ گفت: خط شش را در پايان امسال يا اوايل سال آتي افتتاح مي‌کنيم و خط هفت را هم از ايستگاه مهديه تا ايستگاه صنعت افتتاح خواهيم کرد، البته خط هفت قبلا افتتاح شده بود، اما به خاطر مسائل ايمني متوقف شده بود. براي تکميل خط هفت، 700 ميليارد اوراق مشارکت گرفتيم که در دي ماه وصول شد.وي افزود: همچنين براي خط سه، 2 هزار ميليارد از بانک شهر گرفتيم. خط شش از اين قابليت برخوردار است که در آن از قطار بدون راننده استفاده شود.حناچي اظهار کرد: ما حدود 700 واگن خريده بوديم که در ترخيص 85 درصد از آن انجام شده و الباقي به خاطر بدهي ماليات بر ارزش افزوده هنوز ترخيص نشده است. برنامه اين است که هر 22 روز يک رام قطار مورد بهره‌برداري قرار گيرد.وي اضافه کرد: هدف مشترک ما در شهرداري و شوراي شهر اين است که سفرهاي روزانه در متروي تهران از دو ميليون سفر تا هفت ميليون سفر افزايش يابد. البته دو هزار واگن براي تکميل خطوط باقي مانده مترو و کم کردن سر خط قطارها لازم است.به گفته حناچي 376 واگن براي خط هفت از طريق فاينانس فراهم شده است. همچنين براي خريد هزار دستگاه اتوبوس و 50 دستگاه اتوبوس ديزلي تفاهم‌نامه منعقد شده است.

  • تلاش پلیس

حناچي با اشاره به اثرات قابل توجه اجراي طرح کاهش بيان کرد: سهم روزهاي پاک امسال از 3 روز به 13 روز افزايش يافت. همچنين روزهاي قابل قبول از 60 روز به 92 روز افزايش پيدا کرد. روزهاي ناسالم براي گروه‌هاي حساس هم از 66 روز به 29 کاهش يافته است. تهران در سال 97 تا اين تاريخ هيچ روز ناسالمي‌نداشته است؛ در حالي که در سال گذشته 5 روز ناسالم داشتيم البته نزولات جوي هم در اين امر موثر است، اما تمام اين موفقيت به خاطر نزولات جوي نيست به نظر مي‌رسد، تلاش همکاران ما در معاونت حمل و نقل ترافيک و پليس راهور با نصب دوربين‌هاي شهري مجهز به کنترل معاينه فني و افزايش ايستگاه‌هاي معاينه فني موثر بود. ما افتتاح سه مرکز معاينه فني خودروهاي سبک را داشتيم.

وي در ارتباط با حوزه خدمات شهري بيان کرد: حادثه پلاسکو نشان داد که ما در کنترل و اطفاي حريق مشکل داريم در حال حاضر 15 دستگاه نرده‌بان هيدروليکي وارد کرده‌ايم که شش دستگاه از آنها تا هفته آينده و شش دستگاه هم در آينده ترخيص مي‌شود. سه دستگاه هم قبلا ترخيص شده است. همچنين ايستگاه‌هاي آتش‌نشاني را توسعه داده‌ايم و اقدام به جذب 200 آتش‌نشان کرده‌ايم.

حناچي خاطرنشان کرد: از ديگر فعاليت‌هاي شهرداري در حوزه خدمات شهري، ميادين تره‌بار است که اقلامي‌که در اين ميادين ارائه مي‌شود 30 تا 40 درصد از قيمت سطح شهر پايين‌ترند.

وي در خصوص فضاي سبز و بوستان‌ها گفت: تا پايان سال 12 بوستان با مجموع مساحت 11 هکتار به بهره‌برداري مي‌رسانيم. همچنين بهره‌برداري از 1250 هکتار از اراضي کمربند سبز شمال تهران نيز تا پايان سال در دستور کار قرار دارد. علاوه بر اين تهيه شناسنامه براي 15 هزار درخت نيز در دستور کار قرار دارد. ضمناً در تلاش هستيم تا باغات را براي شهر تهران تثبيت کنيم.

  • مسئله برج باغ‌ها

وي در خصوص صدور مجوز 60 برج‌باغ گفت: مصوبه برج باغ‌ها پسنديده نبود. به هرحال يک کار را نمي‌توان ناگهاني متفاوت کرد. وقتي ترمز قطار را هم مي‌کشيم 200 متر طول مي‌کشد تا بايستد.

حناچي در خصوص مطالبات پيمانکاران از شهرداري گفت: برخي از تجمعات به نوعي ساماندهي مي‌شوند البته اين بدان معنا نيست که بدهکار نيستيم. ما تلاش کرديم اين موضوع را با پرداخت غيرنقدي و راه‌هاي ديگر اداره کنيم و مدتي است اعتراضات کمتر شده و البته برخي به دليل زياده‌خواهي سعي در اعتراض بيشتر دارند.

حناچي در مورد عوارضي که شهرداري دريافت مي‌کند، گفت: جهت‌گيري عمومي‌شهرداري اين است که هرکس از خدمات شهري بيشتر استفاده مي‌کند هزينه بيشتري بپردازد. مثلاً در برخي از خيابان‌هاي شهر، رستوران‌هايي را مي‌بينيد که زباله زيادي توليد مي‌کند. باري که اينها به شهر تحميل مي‌کنند با يک واحد مسکوني برابر نيست و شهرداري از اين نخواهد گذشت.

وي افزود: ما سوبسيت زيادي در مترو مي‌پردازيم به اين خاطر که اکثر مردم شهر به شکل مساوي از آن استفاده مي‌کنند. شايد عدم استقبال بخش خصوصي از سرمايه‌گذاري در مترو به خاطر همين سوبسيت‌ها باشد.

شهردار تهران در خصوص مبارزه با فساد گفت: در شهرداري هرجا امر غيرمتعارفي اتفاق بيفتد همکاران ما با آن برخورد مي‌کنند، اما ما آن را خبري نمي‌کنيم؛ چرا که ما قاضي نيستيم.

حناچي در خصوص فروش شهروند و شهر آفتاب گفت: در لايحه بودجه سال 98 چنين چيزي وجود ندارد. البته در لايحه‌هاي قبلي اين مسئله پيشنهاد شده بود.

وي با اشاره به منابع کم شهرداري گفت: اينکه منابع کمي‌داريم به اين معنا نيست که هيچ کاري نمي‌توانيم انجام دهيم. کاربرد رنگ در شهر از مسائلي بود که در جلسه با شهرداران کلانشهرها مطرح شد. در ريودوژانيرو سرنوشت يک محله زاغه نشين با رنگ عوض شد. موضوعات اينچنيني که بسيار کم هزينه و پر بار است، در دستور کار ما قرار دارد.

شهردار تهران در رابطه با نامه رئيس سابق سازمان بازرسي شهرداري به شوراي امنيت ملي در خصوص تخلفات شهردار اسبق گفت: در حال پيگيري اين موضوع هستيم. ما مماشات نمي‌کنيم اما خيلي موضوعات را هم داد نمي‌زنيم.

حناچي در مورد زلزله تهران هم گفت: ري در قرن هفت يک کلانشهر بود و بيش از 700 هزار جمعيت داشت. اين شهر بارها با زلزله زير و رو شد به هرحال بايد قبول کنيم که زلزله همراه شهر تهران است. زلزله خواهد آمد و ما بايد حداکثر آمادگي را براي مقابله با آن داشته باشيم.معمولا سازمان‌ها سناريوهايي مي‌ريزند و بعد بر مبناي آن برنامه‌ريزي مي‌کنند.حناچي با بيان اينکه گسل ري نسبت به گسل اوشون فشم مي‌تواند صدمات بيشتري ايجاد کند، گفت:يکي از مواردي که براي مقابله با زلزله بايد مورد توجه قرار گيرد اين است که شبکه گاز بايد در برابر آن ايمن باشد و اين مسائلي است که در مطالعات مورد توجه قرار مي‌گيرد.

شهردار تهران در خصوص طرح تفصيلي منطقه ۲۲ گفت: در طرح تفصيلي براي منطقه ۲۲ بايد ملاحظات مختلفي در نظر گرفته مي‌شد، چرا که در دوره‌اي برخي پروانه‌ها صادر شده بود و بايد حقوق مردم تثبيت مي‌شد، اما از بروز تخلفات جديد در حوزه ساخت و ساز اين منطقه جلوگيري کرديم. بايد به سمتي حرکت کنيم که طرح تفصيلي اين منطقه تدوين شود و حرکت بابرنامه‌اي داشته باشيم اميدواريم مراحل پاياني طرح تفصيلي اين منطقه طي شود.

شهردار تهران در خصوص بازيافت و تفکيک زباله از مبداء گفت: براي اين حوزه فکرهاي زيادي شده و الگوهاي بسياري در حوزه جمع آوري و تفکيک مورد بررسي قرار گرفته در حال حاضر نيز به صورت پايلوت و با همکاري استارتاپ‌ها اين کار در چندين منطقه شهر تهران آغاز شده است البته مقاومت‌هايي از سوي کساني که به شکل سنتي اين کار در دستشان بوده وجود دارد اما بسياري از کشورهاي دنيا از اين روش استفاده کردند و ما نيز بايد آن را پيگيري کنيم.

  • زيباسازي نماها

وي در خصوص تنوع نما در ساختمان‌هاي تهران گفت: طرح جديدي در خصوص توجه به نما در تهران وجود داشت که ما اين موضوع را جدي‌تر دنبا ل مي‌کنيم و بايد تحريک آستانه زيباشناسي مردم توسط حوزه زيباسازي شهرداري تهران دنبال شود.

حناچي در خصوص بدهي‌هاي شهرداري اظهار داشت: موضوع بدهي شهرداري تهران ديناميک است و تعهدات شهرداري ثانيه‌اي در حال تغيير است حتي احکامي‌که در محاکم داريم، جدا از اينکه محکوم شويم يا پيروز شويم جزو ديون و تعهدات ما است. بايد تلاش کنيم که منابع درآمد پايدار را ايجاد کنيم، البته در اين مسير لايحه ماليات بر ارزش افزوده و لايحه درآمدهاي پايدار در کميسيون‌هاي دولت با همکاري بسيار مناسب به نتيجه رسيد و اميدواريم در مجلس نيز اين دو لايحه به تصويب برسد تا بتوانيم منابع مالي پايدار براي اداره امور شهر ايجاد کنيم. البته در کنار اين بايد هزينه‌هاي جاري شهرداري تهران را کاهش دهيم.

وي در خصوص خريدهايي که در حوزه قطارهاي شهري انجام شده است، گفت: عمده خريدها از کشور چين است و قبل از ما هم وضعيت بر همين منوال بود علت اصلي اين کار قيمت اين واگن‌ها در چين است. البته نسل جديد واگن‌ها در داخل کشور توليد مي‌شود. حدود 40 درصد قطعات داخلي است و در تلاش هستيم تا وابستگي به واردات در اين حوزه کاهش يابد. جهت‌گيري عمومي‌اين است که از ظرفيت چند کارخانه واگن‌سازي که در کشور داريم استفاده کنيم و اکنون نيز کارخانه واگن‌سازي تهران وظيفه توليد برخي قطعات را برعهده دارد.

شهردار تهران در خصوص اتمام يا ادامه پروژه‌هاي عمراني در شهر تهران گفت: قسمت اعظم شبکه حمل و نقل تهران به اجرا درآمده و تنها بخشي از آنکه احتمالاً از قبل آغاز شده و نيمه‌کار مانده بايد تکميل شود همانند کمربند شرق تهران. در حقيقت کساني که مي‌خواهند از کنار تهران عبور کنند و وارد اين شهر نشوند مي‌توانند از اين مسير استفاده کنند که بايد اين پروژه تکميل شود.

به گفته حناچي، در حقيقت بايد گفت کارهاي عمراني در تهران متوقف نمي‌شود و شکل آن تغيير مي‌کند. مثلاً براي پهنه جنوبي درياچه چيتگر ما از طريق برگزاري مسابقه طرح مناسب را انتخاب کرديم که در آن ساخت يک چرخ و فلک بزرگ نيز به تأييد رسيده است. در مورد راه آهن تهران - تبريز که طول آن هشت کيلومتر است انتهاي فروردين و اوايل ارديبهشت سال آتي نتيجه مسابقات مشخص مي‌شود. براي کارخانه سيمان ري نيز برنامه‌اي داريم که با همکاري دولت اين کار را انجام دهيم که در صورت اجرا جنوب تهران را تحت تأثير قرار خواهد داد.

  • توسعه دوچرخه‌سواري

حناچي در مورد توسعه فرهنگ دوچرخه‌سواري و لزوم مناسب‌سازي معابر، با بيان اينکه ميزان استفاده از دوچرخه در تهران کمتر از يک درصد است، گفت: براساس دستاورد ورک‌شاپ دوچرخه‌سواري با هلندي‌ها، ۹۵ درصد مسيرهاي تهران قابل اتصال به شبکه دوچرخه هستند.

وي در مورد دوچرخه‌سواري بانوان نيز با بيان اينکه حساسيت‌هايي در اين خصوص وجود دارد، اما قابل حل است، اظهار کرد: بانوان مي‌توانند دوچرخه‌هايي با نوع طراحي متفاوت استفاده کنند.

شهردار تهران در مورد خريد و فروش پست در شهرداري تهران با بيان اينکه فرد مدعي بايد ادعاي خود را ثابت کند، گفت: ما از خبرنگاران شکايت نمي‌کنيم اما اين ادعايي سنگين است. اين ادعا تمام بدنه شهرداري را زير سوال مي‌برد. چه سودي دارد که مردم را در اين شرايط اقتصادي نگران‌تر کنيم و به اختلافات دامن بزنيم؟ ما بايد روش خود را عوض کنيم و وظيفه داريم به قولي که به مردم داده‌ايم عمل کنيم.

وي در خصوص طرح توسعه دانشگاه تهران و گلايه مردم، اظهار کرد: يک زماني دولت وقتي که منابع لازم را داشت طرح توسعه دانشگاه تهران را کليد زد و ۶۰ درصد املاک را تملک کرد، اما ۲۰ درصد املاک باقي‌مانده مربوط به دستگاه‌هاي وابسته و ۲۰ درصد متعلق به مردم است، اما مشکل اينجاست که ۲۰ درصد مردم نيز به صورت نقطه‌اي تملک و در حال حاضر منابع نيز قطع شده ، اما در حال رايزني با دانشگاه تهران هستيم.

او در مورد مناقشه در مورد رقم بدهي شهرداري گفت: هميشه مي‌گويند مرد است و قرض‌اش و حالا من مي‌گويم شهرداري است و بدهي‌هايش و به هر صورت بدهي‌ها مشخص است. وي در مورد گرفتن وام در مقابل دادن املاک، گفت: اين رويه از سال‌هاي قبل مرسوم بوده، اما ما نمي‌توانيم از آن استفاده کنيم، چرا که وام‌هاي قبلي تسويه نشده و به ما نمي‌دهند، هرچند که تلاش داريم بخشي از بدهي‌ها را با بانک‌ها تسويه کنيم تا جزو بدهکاران خوش‌حساب باشيم و بتوانيم از تسهيلات بانکي به خصوص براي حمل و نقل عمومي‌و مترو استفاده کنيم.

شهردار تهران درباره سرانجام 12 پرونده تخلف شهرداري پيشين که نجفي طي نامه‌اي به قوه قضائيه ارسال کرده بود، بيان کرد: برخي از اين پرونده‌ها در کميسيون‌هاي تخلفات در حال پيگيري هستند و بخشي هم به قوه قضائيه ارجاع شده است، من ليست را دارم، اما نمي‌خواهم نام افراد را افشا کنم.

او در مورد فعاليت بازنشستگان در شهرداري تهران گفت: اين افراد شناسايي شدند و حتي در برخي از سازمان‌ها بيش از ۱۰ نفر بازنشسته داريم. البته اقدامات اداري براي خداحافظي اين افراد در حال انجام است.