انرژی هسته‌ای در خاورمیانه

اهمیت استفاده از انرژی هسته ای به عنوان منبعی کاملا به صرفه و عقلانی بر کسی پوشیده نیست. کشورهای حاشیه خلیج فارس که در مقایسه با کشور عزیزمان پیشینه بسیار کمتری در زمینه دانش و تکنولوژی هسته ای و اتمی دارند از سال 2009 به شدت در پی ساخت نیروگاه های هسته ای هستند و در این میان عربستان به دنبال ساخت نیروگاه های هسته ای با مقیاس بزرگ است.
در سال 2006 شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس شامل کویت، عربستان، بحرین، امارات متحده عربی، قطر و عمان اعلام کردند که مطالعات لازم را برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای انجام داده اند. فرانسه برای کمک به آنها قول همکاری داد و ایران برای کمک های تکنولوژیک به این کشورها متعهد شد.این کشورها در سال 2009 چیزی حدود 416 میلیارد کیلو وات برق مورد نیاز و مصرفی خود را تنها از طریق سوخت‌های فسیلی تولید کرده اند که تقریبا با حدود هفت درصد رشد سالیانه در مصرف انرژی نیز مواجه هستند.انرژی هسته ای در 45 کشور دنیا در حال طرح ریزی برای گسترش آن است که از این تعداد 20 کشور تاکنون هیچ فعالیتی در زمینه بهره مندی از انرژی هسته ای نداشته اند.در همسایگی های کشور عزیزمان کشورهایی نظیر ترکیه، جمهوری آذربایجان و گرجستان نیز قدم های مهمی برای بهره مندی از انرژی هسته ای برداشته اند.نکته مهم این است که توسعه انرژی هسته ای هم شامل کشورهای دارای مشکلات اقتصادی و هم کشورهای در حال توسعه ای نظیر استرالیا و نیوزیلند است.
دولتمردان، سیاستمداران و قانونگذاران کشور لازم است به این نکته توجه ویژه داشته باشند که کشورهای امارات متحده عربی، ترکیه، ویتنام، بلاروس و لهستان پیشتاز سرمایه‌گذاری در برنامه های هسته ای هستند.با توجه به سرمایه گذاری های زیاد کشورهای امارات و عربستان که جایگاه ویژه ای در ملاحظات سیاسی و امنیتی کشورمان دارند گزارش استراتژیک و مختصری از این دو کشور در زیر ارائه شده است:
انرژی هسته ای در امارات: در سال 2009 شرکت انرژی هسته ای امارات ENEC زیرنظر یک دستگاه ارشد آمریکایی قانون فدرالی استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای در مرز های امارات را به تصویب رسانید. طبق این قانون، توسعه، ساخت و یا استفاده از غنی سازی اورانیوم در کنار تجهیزات فراوری سوخت در داخل خاک امارات به رسمیت شناخته شده است.
امارات بعد از اعلان عمومی و دریافت جواب های مثبت از 9 شرکت کار ساخت اولین نیروگاه هسته ای خود را آغاز کرد. شرکت انرژی هسته ای امارات تعداد این شرکت ها را به سه شرکت تقلیل داد. ارزش قرارداد اول که با کنسرسیوم KEPCO-led برای چهار راکتور ریال-1400 بود به ارزش بیست میلیارد دلار شامل ساخت ساختمان ها نیروگاه و بارگزاری سوخت اورانیومی است. ادامه در صفحه11