در شورای عالی امنیت ملی بررسی شود

آرمان: زمانی که دونالد ترامپ بحث مذاکره بدون شرط میان ایران و آمریکا را مطرح کرد نگاه‌ها به سمت مسئولان کشور به‌ویژه آنانی رفت که طی سال‌ها حضور درجایگاه‌های مهم نشان داده بودند که منافع کشور برای آنها در همه موضوعات به‌ویژه ارتباط با سایر کشورها از اهمیت مضاعفی برخوردار است یکی از این شخصیت‌ها حجت‌الاسلام علی اکبر ناطق نوری است که به دلیل حضورش در کنار امام و پس از آن در پست‌های کلیدی به خوبی با ترفندها و رفتارهای آمریکا آشنایی دارد به همین سبب است که همواره تاکید دارد در چنین مواقعی نه باید افراط داشت و نه تفریط. دیروز هم که از او درباره اظهارات ترامپ سوال شد گفت: «ایران نباید ابتدا به ساکن پیشنهاد مذاکره رئیس‌جمهوری آمریکا را رد کند. لازم است این موضوع با تامل و در شورای عالی امنیت ملی مورد بحث قرار گیرد. » حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر ناطق‌نوری گفت: اصل قصه و چنین چیزی منفی نیست و پیش‌بینی هم می‌شد و می‌شود، نوع خلقیات آقای ترامپ هم همین است. وی ادامه داد: ترامپ اول توپ‌های محکمی را می‌زند و با توپ پر می‌آید، اگر مقابلش مرعوب شود و جا بزند، ادامه می‌دهد، ولی اگر ببیند آن طور نیست، خیلی سریع نظرش عوض می‌شود و سناریوی بعدی را پیدا می‌کند. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ابتدا به ساکن ما نباید مذاکره را رد کنیم و بگوییم بی‌خود کرده است، باید تامل داشته باشیم و دستپاچه نشویم، ذوق‌زده هم نشویم که ترامپ از همین ذوق‌زدگی ممکن است سوءاستفاده کند، ممکن است ما را تست کند. وی اضافه کرد: مسئولان ذیربط باید با تدبیر و درایت موضوع را رصد کنند. در شورای عالی امنیت ملی مورد بحث قرار بگیرد و نهایتا با توجه به مؤخره‌ای که شاید داشته باشد، ببینند چگونه عمل کنند. ناطق‌نوری تاکیدکرد: نباید همین طوری این پیشنهاد را رد کنیم که بگویند ایران به دنبال خشونت و جنگ است و متهم نشویم از این طرف هم ذوق‌زده نشویم. باید به عنوان یک موضوع از طریق مسئولان ذی‌ربط مورد بررسی و تحلیل قرار بگیرد و بعد تصمیم‌گیری شود. لازم به ذکر است در تیرماه سال جاری ناطق نوری در قامت عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت:‌ «پیشنهاد برخی فعالان سیاسی برای مذاکره با آمریکا در شرایط فعلی ممکن است عملی و به مصلحت کشور نباشد ولی به هر حال اینکه کسانی از سر دلسوزی پیشنهادی را مطرح کنند حرام نیست و بدیهی است که تصمیم‌گیری و صلاحدید در چنین مواردی به عهده رهبری معظم انقلاب است که خوشبختانه اشراف کامل بر سیر تحولات دارند».
سفر بن‌علوی و یک احتمال
ناطق نوری در تیرماه گفته بود: «فراموش نکنیم مقدمات و شرایطی که در سال‌های قبل به‌وجود آمد، از جمله وساطت عمان و اجازه رهبر انقلاب به کارگزاران نظام برای مذاکره با آمریکا که سنگ بنای توافق تاریخی برجام شد، یکی از تدابیر دقیق نظام بود». دیروز بار دیگر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره سفر یوسف بن‌علوی وزیر خارجه عمان به آمریکا و انتشار برخی اخبار درباره احتمال سفر وی به تهران در روزهای آینده و اینکه آیا عمان برنامه‌ای برای میانجی‌گری بین دو طرف دارد، گفت: ممکن است این گونه باشد، چون عمان این سابقه را دارد، در برجام هم عمان پیشقدم بود. ناطق نوری اظهار داشت: «ممکن است سفر وزیر خارجه عمان به آمریکا و بعد ایران باشد، احتمال دارد با توجه به پیشینه‌ای که دارد به دنبال چنین برنامه‌ای باشد». نباید فراموش کرد که یکبار مذاکرتی میان ایران و آمریکا در سال‌های گذشته در عمان برقرار شد و اکنون تصور می‌شود ناطق نوری با اشراف به آن مذاکرات بود که عمان را محل مناسبی برای مذاکره دانست و البته شاید هم از پشت پرده‌هایی خبر داشت که چنین گفت. در اواخر تیرماه هم که بحث مذاکره با آمریکا از سوی برخی سیاسیون مطرح شد ناطق نوری با آرامش درباره آن سخن گفت.
عمان حامل پیام آمریکا نیست


البته سخنگوی وزارت خارجه کشورمان درباره اخبار منتشره در مورد سفر وزیرخارجه عمان به تهران گفت: برخی رسانه‌ها طی روزهای اخیر خبری را درباره سفر قریب الوقوع آقای بن‌علوی به تهران منتشر کردند در حالی که این خبر، نادرست است و از مبنایی واقعی برخوردار نیست. بهرام قاسمی افزود: تاکنون هیچ‌گونه تماسی از طریق مجاری و کانال‌های رسمی و دیپلماتیک برای هماهنگی‌های لازم متعارف برای این سفر صورت نپذیرفته است. یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان به «الجزیره» گفت، برای وساطت بین واشنگتن و تهران به آمریکا نرفته، اما کشورش آماده وساطت بین ایران و آمریکاست. بن‌علوی اظهار کرد: «ما پیامی از کسی از جمله ایرانی‌ها برای آمریکایی‌ها نیاوردیم. معتقدیم که می‌شود گفت‌وگو را شروع کرد. دو طرف وسط این همه مشغولیت نیاز دارند فرصتی پیدا کنند تا وارد درگیری نشوند، درگیری که نه برای منطقه نه برای کسی هیچ فایده‌ای ندارد».
کم شدن اعتماد مردم
ناطق نوری همچنین با اشاره به جنگ روانی دشمن برای هدف قرار دادن اعتماد مردم به نظام، تصریح کرد: برای مقابله با این جنگ روانی نیازمند فرماندهی واحد رسانه‌ای هستیم. وی افزود: موفقیت در جنگ‌روانی دشمن نیازمند برنامه‌ریزی جدید است و همه نهادهای اطلاعاتی و خبری اعم از دولتی و غیر دولتی باید به کمک این فرماندهی واحد رسانه‌ای بشتابند. وی ادامه داد: در دوران دفاع مقدس اصلاح‌طلب و اصولگرا و میانه‌رو مطرح نبود و امروز نیز باید همه باهم باشیم. ناطق نوری اصحاب خبر و رسانه را به عنوان سربازان خط مقدم جنگ رسانه‌ای خواند و تصریح کرد: در جنگ رسانه‌ای نیازمند خلاقیت، همدلی و استفاده بهینه از نیروها، ابزار و امکانات هستیم. وی به سرمایه‌گذاری کلان دشمنان به‌ویژه صهیونیست‌ها در عملیات روانی با هدف تاثیرگذاری بر افکار و اذهان مردم ایران اشاره کرد و افزود: در چنین جنگ رسانه‌ای شاهدیم که نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و برخی مقامات آمریکایی با برخی ایرانی‌ها جلسه می‌گذارند و در سخنانشان شخصیت‌های بزرگ روحانی و غیرروحانی را زیر سوال می‌برند. باید هوشیار بود چرا که این شمشیر دولبه است و کوچک‌ترین خطای رسانه‌ای می‌تواند بزرگ‌ترین آسیب را به این جبهه بزند. باید با حفظ هوشمندی مقابل هجمه‌ها پیروز شویم. رئیس اسبق مجلس گفت: اعتماد مردم نسبت به ما کم شده است. البته دشمنان هم کار کرده‌اند و همه را گردن آنها نباید بیندازیم و خودمان هم مقصریم و ما باید ببینیم چه چیزی به جامعه تزریق می‌کنیم. ناطق نوری به برخی اخبار منتشر شده درباره فسادهای اقتصادی اشاره کرد و افزود: مردم سوال می‌کنند که کدام موضوع رسیدگی و با کدام متخلف برخورد شد. اینها اعتماد را از بین می‌برد. ما باید با عمل و بها دادن به مردم، اعتماد را به جامعه برگردانیم و باید مردم ببینند که ما و آنها یکی هستیم. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تهدیدات دشمنان علیه کشورمان خاطرنشان کرد: آنها(دشمنان) همواره تهدید می‌کنند که همه گزینه‌ها روی میز است. ما تا آنجا که یادمان هست، اینها روی میز بوده است، اما آنچه عملیاتی می‌کنند جنگ رسانه‌ای و استفاده از فضای مجازی است. ترامپ و غیرترامپ طبیعتا دشمن ما هستند و آمریکا از ابتدای پیروزی انقلاب نمی‌خواست حکومتی مستقل که خودش تصمیم‌گیر است، بر سر کار آید، لذا از هیچ تلاشی برای ضربه زدن به نظام، دریغ نخواهند کرد.