واکنش‌ها داخلی و خارجی به پیشنهاد ترامپ برای مذاکره با ایران

چرخش موضع «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و اعلام آمادگی برای گفتگو با مقام‌های ارشد ایران، واکنش‌های متفاوتی را در میان مقامات کشورمان و همچنین رسانه‌ها و سیاستمداران خارجی به همراه داشت؛ منتقدان وی را گرفتار در «بحران خودساخته» خواندند و هوادارانش موضع سیاسی او را ستودند.
رئیس جمهوری آمریکا که اردیبهشت با خروج از برجام، به جامعه جهانی دهن‌کجی کرده بود؛ روز دوشنبه برای دومین بار طی یک هفته گذشته از آمادگی خود برای دیدار و مذاکره با مقام‌های ایران سخن گفت.
ترامپ که در یک کنفرانس خبری مشترک با نخست‌وزیر ایتالیا حاضرشده بود،درپاسخ به سوالی در این رابطه گفت که «در هر زمان» و «بدون هرگونه پیش‌شرطی» حاضر به گفت وگو با مقام‌های ایرانی است.
این اظهارات واکنش‌های متفاوتی را در میان سیاستمداران آمریکایی به دنبال داشت.


«جان گارمندی» نماینده مجلس آمریکا ازحزب دمکرات درگفت وگو با شبکه تلویزیونی«سی ان ان» گفت که اختلاف‌ها باایران را«بحران خودساخته» ترامپ می‌داند.
وی در این رابطه تصریح کرد:رئیس جمهوری احتمالا خودش را زرنگ می‌پندارد و گمان می‌کند که می‌تواند بدون هرگونه گفت وگوی قبلی، نشستی با رهبران ایران تدارک ببیند.
این نماینده با انتقاد از خروج آمریکا از برجام، آن را مسبب ایجاد مشکلات جدی دیپلماتیک دانست وافزود: ما پیش از این توافق هسته‌ای را داشتیم که نظارت‌ شدیدی روی فعالیت‌های ایران ایجاد کرده بود. اکنون این‌‌ نظارت‌ها به شدت مختل شده است.
شاید مهم‌ترین بخش اظهارات دوشنبه ترامپ که مورد توجه رسانه‌های آمریکایی قرار گرفت، پیشنهاد او برای دیدار «بدون هرگونه پیش شرط» با سران ایران بود؛ رویکردی که ساعتی بعد «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا آن را زیر سوال برد.
پمپئو در گفت وگو با شبکه تلویزیونی «سی ان بی‌سی» باز هم شرط‌هایی برای دیدار سیاستمداران ایران و آمریکا گذاشت و گفت: اگر ایرانی‌ها تعهد نشان بدهند که می‌توانند تغییرات اساسی در رفتار با مردمانشان داشته باشند، رفتارهای سوء خود را کاهش داده و وارد توافقی واقعی در حوزه منع گسترش تسلیحات هسته‌ای شوند، آنگاه می‌توان برای گفت وگو آماده شد.
این اظهارات از دید رسانه‌هایی چون«بلومبرگ» و «آسوشیتدپرس» به عقب نشینی ضمنی کاخ سفید و ارسال سیگنال‌های متناقض تعبیر شد.
«باب منندز»سناتور ارشد دمکرات ازجمله مقام‌هایی بود که به این موضوع توجه نشان داد و اظهارات ترامپ را به «یک نسخه ضررآفرین دیگر» تعبیر کرد.
منندز به خبرنگاران گفت: این هم مانند کره شمالی است؛ بدون پیش‌شرط و بدون آمادگی. نتیجه چه شد؟
البته وزیر خارجه آمریکا پیش از این نیز 31 اردیبهشت در سخنانی درمحل اندیشکده «هریتیج» 12سرفصل‌ و پیش شرط را برای اغاز مذاکرات دیپلماتیک آمریکا باایران پس از خروج از برجام را ارائه داده بود.
این درحالی است که با خروج آمریکا از توافق برجام در 18 اردیبهشت، سطوح اصطکاک میان ایران و امریکا با شیب ملایمی افزایش یافت و ترامپ اعلام کرد که تحریم‌های این کشور علیه ایران در 15 مرداد و 13 ابان در حوزه‌های مختلف باز خواهد گشت.
وزیرامورخارخه ایران در 30خرداد با ارائه 15سرفصل به درخواست‌های دوازده ‌گانه پمپئو پاسخ داد و تاکید کرد که واشنگتن باید به فهرست بلندی از اشتباهاتی که در گذشته انجام داده اعتراف کند.
پیش از مصاحبه وزیرخارجه آمریکا، "حمید ابوطالبی" مشاور رئیس جمهوری پس از اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر آمادگی برای دیدار با سران ایران «درهر زمان» و «بدون هرگونه پیش شرطی» در صفحه شخصی خود نوشت: کسانی که به گفت وگو به عنوان روش حل اختلافات درجوامع متمدن باور دارند، باید به ابزار آن هم ملتزم باشند. احترام به ملت بزرگ ایران، کاهش خصومت‌ها و بازگشت آمریکا به برجام، هموارکننده مسیر سنگلاخ کنونی است.
اگرچه در نظام سیاستگذاری آمریکا کمتربا پدیده خروج از استراتژی مواجه هستیم، اما به نظر می‌رسد که گاهی رئیس جمهوری به ویژه ترامپ، نقش خود را به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی کشور بالاتر از دیگر ساز و کارهای سیاستگذاری مانند کنگره و وزارت امورخارجه این کشور می‌بیند. نمونه‌ای که درنشست سنگاپور و هلسینکی به خوبی قابل مشاهده بود.
البته در میانه کشمکش‌های داخلی در دولت ترامپ بر سر اینکه آمریکا چگونه باید با ایران مذاکره کند، رفتار ترامپ خالی از انگیزه‌های داخلی و کاهش تنش‌های خارجی در پس زمینه بین‌المللی نبوده است.
سخنان رئیس جمهوری آمریکا درحالی بیان می‌شود که آمریکا و جهان با دو موضوع مهم روبه رو هستند؛ انتخابات میان دوره‌ای کنگره و تشدید جنگ تجاری میان آمریکا، چین و اروپا.
درحوزه داخلی دولت ترامپ انتخاباتی سرنوشت ساز را پیش رو دارد؛انتخاباتی که درآن مطابق باسنت سیاسی، اکنون زمان شکست جمهوری خواهان فرا رسیده است.
سخنان ترامپ اما موافقانی هم داشت.
«باب کورکر»رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و «داین فاینستاین» سناتور قدیمی دمکرات از جمله افرادی بودند که در گفت وگو با رسانه‌ها، موضع ترامپ را ستودند.
در همین رابطه، «تام روگان» تحلیلگر علوم سیاسی در یادداشتی در تارنمای خبری «واشنگتن اگزمینر» نوشت: رئیس‌جمهور ترامپ به خاطر اعلام آمادگی برای دیدار با همتای ایرانی خود مستحق تشویق است.
وی گفت که معتقد است «اگر ترامپ مهره‌ها را خوب بچیند، ممکن است بتواند به توافق جدیدی با ایران برسد».
در این میان اما مقامات جمهوری اسلامی ایران موضعی کاملا متفاوت دارند و «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه دیروز در مورد مذاکره بین تهران و واشنگتن تصریح کرد: آمریکا هر روز نشان می‌دهد که غیر قابل اعتماد است.
وی با اشاره به سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه ایران و خروج این کشور از برجام افزود: با این آمریکا و سیاست‌هایی که در پیش گرفته قطعا امکان تعامل و گفت‌وگو وجود نخواهد داشت.
استقبال آمریکا از مذاکره با تهران درحالی مطرح شده که در روزهای گذشته شاهد جدال لفظی مقامات دو کشور بودیم.
قضیه از انجا شروع شد که طی هفته‌های گذشته ترامپ نفت ایران را هدف قرار داد و کشورهای عرب منطقه را تشویق به افزایش صادرات نفت نمود تا بلکه نقشه بعدی خود را عملی سازد، نقشه‌ای مبنی بر جایگزین سازی نفت ایران در آستانه از سرگیری تحریم ها.
دکتر«حسن روحانی» رئیس جمهوری کشورمان، آمریکا و صادر کنندگان نفت منطقه را به بستن تنگه هرمز تهدید کرد و چند روز بعد در همایش روسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور گفت «کسی که اندکی سیاست بفهمد، نمی‌‌گوید جلوی صادرات نفت ایران را می‌گیریم، تنگه‌های زیادی داریم؛ تنگه هرمز فقط یکی از آنهاست». همچنین رئیس جمهوری در سخنان هشدار آمیزی گفت: آقای ترامپ! ما مرد شرف و ضامن امنیت آبراه منطقه در طول تاریخ هستیم؛ با دم شیر بازی نکن، پشیمان‌کننده است.
پس از انعکاس سخنان روحانی از رسانه‌های جهان، ترامپ در توئیتی به آن واکنش نشان داد و نوشت «دیگر هرگز، هرگز آمریکا را تهدید نکنید، وگرنه با پیامدهایی روبه‌رو خواهید شد که کمتر کسی در تاریخ دیده است.» سخنانی که ما را یاد خاطرات مذاکرات هسته‌ای و موضع «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه می‌اندازد که در تقابل با زیاده خواهی نماینده آمریکا با صدای بلند فریاد زد «یادتان باشد هیچ گاه یک ایرانی را تهدید نکنید!». بسیاری از ناظران سخنان ترامپ را کپی‌برداری از مواضع چند سال پیش ظریف دانسته‌اند.
مواضع اخیر مقامات ایران و آمریکا، خاطره سال گذشته روابط واشنگتن و پیونگ یانگ را زنده کرده است. ترامپ و «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی پس از شدیدترین موضع گیری‌ها علیه یکدیگر در نهایت پشت یک میز مذاکره نشستند. با چنین تجربه ای، ناظران از امکان سنجی وقوع چنین رخدادی در قبال روابط تهران و واشنگتن سخن به میان می‌آورند. به ویژه اینکه چند روز پیش ترامپ از آمادگی آمریکا برای مذاکره با ایران به منظور رسیدن به توافق واقعی خبر داد.
در مقابل دیدگاه نخست که رفتاری یکسان برای آمریکا در برابر ایران و کره شمالی قائل است اما برخی نظری عکس داشته و معتقدند که این دو کشور چه از لحاظ ساختار درونی و چه شرایط منطقه‌ای در شرایط یکسانی قرار ندارند.
روزنامه «واشنگتن ‌پست» در تحلیلی نوشت که اجرای تئوری «مرد دیوانه» و رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی و تنش زایی که ترامپ از آن برای به نرمش واداشتن رهبران جهان بهره می‌گیرد، در قبال مقامات ایران جواب نمی‌دهد؛ تئوری که «ریچارد نیکسون» سی و هفتمین رئیس‌ جمهوری آمریکا در جریان جنگ سرد علیه بلوک شرق به کار می‌گرفت.
* واکنش طعنه‌آمیز شرمن به ابراز تمایل ترامپ برای مذاکره با ایران
معاون وزیر امورخارجه پیشین آمریکا در واکنش به اعلام آمادگی رئیس‌جمهور کشورش برای مذاکره با ایران بدون پیش شرط، گفت که شاید پیش شرط ایران پیوستن واشنگتن به حامیان برجام باشد.
وندی شرمن در یک پیام توئیتری به اظهارات اخیر دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا که گفته بود مایل به دیدار با سران ایران است، واکنش نشان داد. وی در این پیام نوشت: آقای رئیس جمهور، ایران ممکن است فقط یک پیش شرط داشته باشد؛ پیوستن مجدد به خیل کشورهای حامی برجام که تضمین می‌کند ایران نمی‌تواند به سلاح هسته‌ای دست یابد.
* تحلیلگر نیویورک تایمز: ترامپ برای حل بحران سازی‌های خود تلاش می‌کند
در همین حال "مایکل شیر"تحلیلگر نشریه نیویورک تایمز درباره پیشنهاد دونالد ترامپ برای مذاکره بدون قید و شرط با ایران به سی ان ان گفت: رئیس جمهوری آمریکا ابتدا بحران می‌سازد و سپس برای حل آن تلاش می‌کند.
شبکه تلویزیونی سی ان ان گزارش داد: دونالد ترامپ چند روز قبل در حساب شخصی خود در توییتر با حروف بزرگ به تهدید ایران پرداخت و آنگاه از مذاکره با ایران سخن گفت. آیا این مدلی (کاری ترامپ)است که (پیشتر) کره شمالی را تهدید کرده و سپس درهای مذاکره را باز کرد.
تحلیلگر نشریه نیویورک تایمز در این باره به سی ان ان گفت: ترامپ بحران می‌سازدوآنگاه برای ازمیان بردن آن تلاش می‌کند، اما مشکلی که در اینجا وجود دارد این است که اگر بگوییم، این استراتژی ترامپ است که پیشتر آن را برای کره شمالی به کاربرده و پیشرفتی داشته است، اما این قضیه کره شمالی درمورد ایران صدق نمی‌کند و جواب نمی‌دهد.
وی که به گفته سی ان ان، همچنین خبرنگار کاخ سفید نشریه نیویورک تایمز است، اضافه کرد:چرا که ایرانیان قبل از پیشنهاد اخیر ترامپ، هرگونه مذاکره با آمریکا را رد کرده بودند، در واقع با خروج آمریکا از توافق هسته ای، ایران با پنج کشور اروپایی باقی مانده در این توافق از لحاظ فنی برای حفظ این توافق کار می‌کند.
تحلیلگر نیویورک تایمز ادامه داد:انجام چنین ملاقاتی وارائه چنین ایده‌ای درحال حاضر بسیار اندک و بی‌معنی است مگر آنکه تغییرات زیادی در جهان صورت گیرد که امکان آن ضعیف است.
* تحلیلگر سی ان ان: ترامپ می‌خواهد توافق خود را با ایران داشته باشد
"بیل اشنایدر" تحلیلگر سیاسی شبکه تلویزیونی سی ان ان در باره پیشنهاد مذاکره بدون پیش شرط رئیس جمهوری آمریکا به ایران گفت: ترامپ می‌خواهد در موضعی باشد که توافق خود را داشته باشد.
مجری سی ان ان با طرح این موضوع که به نظر ایران آمریکا در کل قابل اتکا نیست، از اشنایدر پرسید ترامپ توافق با کره شمالی را عالی خوانده بود نظر شما در این باره چیست.
وی درپاسخ گفت: ترامپ نگفت که توافق با کره شمالی عالی بوده، بلکه آن را یک پیشرفت غیر منتظره خواند.
تحلیلگر سیاسی سی ان ان ادامه داد: تفاوت بزرگی بین کره شمالی و ایران وجود دارد، کره شمالی سلاح هسته‌ای و سیستم پرتاب آن را هم دارد؛ ایران تا آنجایی که ما می‌دانیم و مورد تایید قرار گرفته هنوز سلاح هسته‌ای ندارد، بنابراین چشم انداز کاملا متفاوتی برای دو کشور وجود دارد
اشنایدر گفت: ترامپ می‌خواهد در موضعی باشد که توافق خود را داشته باشد که مدعی است بسیار بهتر از توافق قبلی است که توسط باراک اوباما انجام شده است.
تحلیلگر مسائل سیاسی سی ان ان ادامه داد: وی می‌خواهد با ایران مذاکره کند چون او دونالد ترامپ است و خود را یک مذاکره‌کننده و معامله گر بزرگ می‌داند، وی تمامی توافق‌های قبلی را رد و از آنها مانند ناتو و یا سازمان ملل انتقاد می‌کند و مدعی است که حال که او بر سرکار است هر توافقی که وی انجام دهد یک "صلح بزرگ" است.
اشنایدر گفت: ترامپ می‌تواند با کره شمالی توافق کند یا با ایران توافق کند.وی می‌تواند با هرکس دیگری توافق کند و آنها توافق‌های بزرگی هستند، این چیزی است که وی درسمت ریاست جمهوری ادعای آنرا دارد.
سی ان ان دربخش دیگری از"دومنیک توماس" صاحب نظر امور اروپا نیز در این باره پرسید؟. توافق هسته‌ای که چند دهه برای آن کارشده و به سرانجام رسیده بود به کنار گذاشته شد.اکنون ترامپ پیشنهاد تازه‌ای برای مذاکره با ایران داده، واکنش اروپا دراین باره چیست؟.
این صاحب نظر امور اروپا درپاسخ گفت: عدم صداقت و پایبندی ازسوی رئیس جمهوری آمریکا بی‌نهایت مشکل ساز است و این نوع سیاست پیامدهایی برای اروپا و ژئوپلتیک منطقه دارد.
توماس افزود: این رئیس جمهوری است که دارای رفتاری متناقض است، یک روز در توییتر ملتی را تهدید می‌کند و فردای آن از انجام مذاکره با آنان بسیار استقبال می‌کند، چنین رفتار متناقضی جواب نمی‌دهد.
* البرادعی: نمی‌توان با تهدید یک کشور خواستار مذاکره شد
"محمد البرادعی" دبیرکل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم در واکنش به اظهارات رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر گفتگو با مقامات ایران نوشت: نمی‌توانید باتهدید یک کشور و بی‌احترامی کردن، آنگاه نسنجیده خواهان مذاکره شد.
البرادعی درحساب کاربری خوددرتوییترنوشت:نمی توان(با ردکردن)توافقی که همه آن را سنگ بنا می‌دانند، با تهدید کشور، بی‌احترامی کردن به مقامات، آنگاه نسنجیده خواهان مذاکره شد.
البرادعی نوشت:توافق‌ها مبتنی بر اعتماد هستند، احترام متقابل، همزیستی نه ارعاب و تهدید، رویکرد "جمهوری دمکراتیک خلق کره" الگویی برای ایران نیست.
* معاون وزیر خارجه پیشین آمریکا: ایران و آمریکا باید به گفت وگوی دیپلماتیک فکر کنند
معاون وزیر خارجه پیشین آمریکا هم، پیشنهاد ترامپ برای دیدار بدون پیش شرط با تهران را مثبت خواند و گفت اگرچه اعتماد به واشنگتن پس از عهدشکنیهای دولت ترامپ مشکل بزرگی است اما دو طرف باید به راه‌های گفت‌و‌گوی دیپلماتیک بیندیشند.
«فرانک ویزنر» درباره چرخش ترامپ و درخواست دیدار بدون پیش شرط با تهران افزود: پس از افزایش جنگ کلامی هفته گذشته، این خبر خوبی است و نشان می‌دهد که از حرارت دعوا کاسته شده است.
وی ادامه داد: این بازگشت به سوی دیپلماسی به جای زور در خصوص ایران است، کاهش تنش‌ها و بازگشت به دیپلماسی خبرهای خوبی است. قاعدتا این موضع گیری باید بر مبنای آمادگی بده بستان باشد، زیرا که هیچ مذاکره‌ای بدون امتیاز دادن و امتیاز گرفتن نمی‌تواند به نتیجه برسد.
ویزنر که در چهار دهه گذشته در سمت‌های حساس دیپلماتیک آمریکا حضور داشته است، اضافه کرد: برای من دشوار است در شرایطی که ایالات متحده از برجام خارج شده است و می‌خواهد دور تازه تحریم‌ها را علیه ایران در روزهای آینده آغاز کند، آقای روحانی و دولت ایران به مذاکره روی آورند. اگر بحث مذاکرات بدون پیش شرط است، سایه موضوع تحریم‌ها بر آن سنگینی می‌کند.
وی اظهار کرد: این نخستین بار نیست که رئیس‌جمهور ترامپ خواستار دیدار با رئیس‌جمهور روحانی شده است و این موضوع را سال گذشته در جریان مجمع عمومی سازمان ملل هم مطرح کرده بود اما با توجه به سخنان رئیس جمهوری ایالات متحده در مجمع عمومی سازمان ملل، این کار نشدنی بود.
سفیر پیشین آمریکا در کشورهای مصر، هند و فیلیپین ادامه داد: الان هم به دلیل خروج از برجام، تحریم‌ها و سخنرانی مایک پمپئو در جمع ایرانی-آمریکایی‌ها، وضعیت بدتر نشده باشد، بهتر نیست. من فکر نمی‌کنم که باید در انتظار یک خروجی فوری از این سخنان رئیس جمهوری آمریکا داشته باشیم.
* رئیس شورای راهبردی روابط خارجی: ترامپ عاشق ملاقات برای ملاقات است
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در واکنش به پیشنهاد رئیس‌جمهور آمریکا برای ملاقات با روحانی گفت: به نظر می‌رسد آقای ترامپ عاشق ملاقات برای ملاقات است و چندان به نتایج ملاقات‌های خود و سخنان متناقض خویش نمی‌اندیشد.
سیدکمال خرازی تصریح کرد: ما با توجه به تجربه تلخی که از مذاکره با آمریکا و نقض مکرر تعهدات دولتمردان آن کشور داشته‌ایم، طبیعی است که ارزشی برای پیشنهاد وی قائل نباشیم.
وی تصریح کرد: ترامپ باید قبل از هر چیز، خروج آمریکا از برجام را جبران کند و نشان دهد که برای تعهدات اسلاف خود و قوانین بین‌المللی احترام قائل است.
* ناطق نوری: پیشنهاد ترامپ در شورای عالی امنیت ملی بررسی شود
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم گفت ایران نباید ابتدا به ساکن پیشنهاد مذاکره رئیس جمهوری آمریکا را رد کند. لازم است این موضوع با تامل و در شورای عالی امنیت ملی مورد بحث قرار بگیرد
حجت‌الاسلام علی اکبر ناطق نوری درباره پیشنهاد رئیس جمهوری آمریکا برای مذاکره بدون پیش شرط با جمهوری اسلامی ایران گفت: اصل قصه و چنین چیزی منفی نیست و پیش‌بینی هم می‌شد و می‌شود، نوع خلقیات آقای ترامپ هم همین است.
وی ادامه داد:ترامپ اول توپ‌های محکمی را می‌زند و با توپ پر می‌آید، اگر مقابلش مرعوب شوند و جا بزنند، ادامه می‌دهد، ولی اگر ببیند آن طور نیست خیلی سریع نظرش عوض می‌شود و سناریوی بعدی را پیدا می‌کند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ابتدا به ساکن ما نباید مذاکره را رد کنیم و بگوییم بیخود کرده است؛ باید تامل داشته باشیم و دستپاچه نشویم، ذوق زده هم نشویم که ترامپ از همین ذوق زدگی ممکن است سوء استفاده کند، ممکن است ما را تست باشد.
وی اضافه کرد: مسئولان ذیربط باید با تدبیر و درایت موضوع را رصد کنند. در شورای عالی امنیت ملی مورد بحث قرار بگیرد و نهایتا با توجه به موخراتی که شاید داشته باشد ببینند چگونه عمل کنند.
ناطق نوری گفت:نباید همین طوری این پیشنهاد را رد کنیم که بگویند ایران به دنبال خشونت و جنگ است و متهم نشویم از این طرف هم ذوق زده نشویم باید به عنوان یک موضوع از طریق مسئولان ذیربط مورد بررسی و تحلیل قرار بگیرد و بعد تصمیم‌گیری شود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره سفر یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان به آمریکا و انتشار برخی اخبار درباره احتمال سفر وی به تهران در روزهای آینده و اینکه آیا عمان برنامه‌ای برای میانجی گری بین دو طرف دارد، گفت: ممکن است این گونه باشد، چون عمان این سابقه را دارد، در برجام هم عمان پیشقدم بود.
ناطق نوری اظهار داشت: ممکن است سفر وزیر خارجه عمان به آمریکا و بعد ایران باشد، احتمال دارد با توجه به پیشینه‌ای که دارد به دنبال چنین برنامه‌ای باشد.
* آصفی: ترامپ قبل از مذاکره تکلیفش را مشخص کند
سخنگوی پیشین وزارت خارجه کشورمان هم با اشاره به اظهارات دونالد ترامپ مبنی بر این‌که آماده است بدون پیش شرط با ایران مذاکره کند، تصریح کرد: در راستای تحقق این موضوع ابتدا باید ترامپ تکلیف خود را با تندروهای کاخ سفید از جمله جان بولتون و پمپئو مشخص کند.
حمیدرضا آصفی با بیان این‌که پیش از این از آمریکا در مورد ایران صداهای مختلفی می‌شنیدیم چنان‌که دموکرات‌ها یک موضع می‌گرفتند و جمهوری‌خواه‌ها موضع دیگری و در واقع صدای واحدی از آمریکا بیرون نمی‌آمد، اظهار کرد: اکنون می‌بینیم که صدای واحدی از کاخ سفید در مورد ایران نیز بیرون نمی‌آید.
وی با اشاره به اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا پس از صحبت‌های ترامپ در مورد مذاکره واشنگتن و تهران، تصریح کرد: لازم است که ترامپ ابتدا تکلیف خود را با تندروهای کاخ سفید مشخص کند. بولتون و پمپئو دنبال ماجراجویی هستند، این درحالی است که آقای ترامپ صحبت از مذاکره با ایران می‌کند. ما درواقع در درون کاخ سفید یک سردرگمی مشاهده می‌کنیم و بهترین راهنمایی برای آقای ترامپ اگر واقعا به دنبال مذاکره با ایران است، این است که افراد تندرو را از خود دور کند، چرا که اولین مانع برای این موضوع افرادی چون پمپئو و جان بولتون هستند.
سخنگوی پیشین وزارت خارجه کشورمان همچنین در ادامه تصریح کرد: از دیگر سو باید ترامپ تکلیفش را با خودش مشخص کند. او استاد تخریب توافقات است چنانکه دیدیم برجام را زیرپا گذاشت و نقض معاهده پاریس، توافقات صورت گرفته با ناتو و... از جمله توافقات دیگری است که ترامپ زیر پا گذاشته است. درواقع مساله این است که ترامپ باید تکلیف خود را با مواضع متفاوتی که اتخاذ می‌کند مشخص کند.
این دیپلمات پیشین کشورمان در ادامه خاطر نشان کرد: آقای ترامپ باید بتواند تعهد دهد که اگر با ایران توافقی کرد به آن توافق متعهد باشد. به نظر من آقای ترامپ قبل از این‌که منتظر واکنش ایران باشد باید به این سه نکته بپردازد و بتواند جواب قانع کننده‌ای در ارتباط با این موارد برای افکار عمومی ایران داشته باشد.
آصفی افزود: نمی‌شود که دولتی ملت ایران را تحت فشار قرار دهد، بی‌ادبی کند و بعد از این اقدامات صحبت از مذاکره کند. آقای ترامپ باید در ابتدا پاسخ قانع‌کننده‌ای به این مسائل بدهد.
سخنگوی پیشین وزارت خارجه کشورمان در پایان گفت: اکنون عملکرد کاخ سفید راه را برای گفت‌وگو و مذاکره بسته است و این مسائلی است که باید ترامپ فکری برای آن بکند.
* لارپوبلیکا: رفتار ترامپ در قبال ایران غیرمترقبه است
روزنامه ایتالیایی "لارپوبلیکا" هم نوشت: رفتار رئیس جمهوری آمریکا در قبال ایران غیرمترقبه بود و شاید نخست‌وزیر ایتالیا شاهد یک تحول بزرگ در سیاست خارجی دونالد ترامپ بوده باشد.
به گزارش ایرنا، این روزنامه ایتالیایی روز سه شنبه با اشاره به دیدار روز دوشنبه میان "جوزپه کونته" نخست‌وزیر ایتالیا با ترامپ در کاخ سفید، افزود: تعجب آورترین بخش سخنان ترامپ در نشست خبری مشترک با کونته، به ایران مربوط می‌شود. همان رئیس جمهوری آمریکا که از توافق هسته‌ای خارج شد و گفت‌و‌گویی را که در دوره اوباما با تهران آغاز شده بود قطع کرد، اظهار داشت که برای ملاقات با مسئولان ایرانی بدون پیش شرط، آمادگی دارد.
لارپوبلیکا افزود: این تغییر ناگهانی در رویه ترامپ یادآور عملکرد وی در قبال کره شمالی است. چنین رفتارهای غیرمترقبه و تغییرات ناگهانی و میل شدید به بازی کردن نقش اول در صحنه بین المللی، از جمله ویژگی‌های ترامپ است.
این نشریه ایتالیایی تصریح کرد: بدون تردید شرکت‌های ایتالیایی که تحریم‌های فراسرزمینی واشنگتن در صورت کار با ایران می‌تواند آنها را هدف قرار دهد، از شنیدن این خبر خوشحال شده‌اند. در عین حال ترامپ هیچ اشاره‌ای به برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران نکرد و با توجه به غیرقابل پیش‌بینی بودن رفتارهای وی، باید دید که این اعلام آمادگی برای گفت‌و‌گو با ایران در روزهای آینده چه خواهد شد. این احتمال نیز وجود دارد که اسرائیل و عربستان ترامپ را به در پیش گرفتن رویکرد سرسختانه در قبال تهران فرابخوانند!
سایر اخبار این روزنامه
نفرات برتر کنکور 97 معرفی شدند نفرات برتر کنکور 97 معرفی شدند امارات سفارت خود را در دمشق بازگشایی می‌کند ما پیش شرط داریم واکنش‌ها داخلی و خارجی به پیشنهاد ترامپ برای مذاکره با ایران بن علوی: عمان آماده میانجیگری بین ایران و آمریکا است جهانگیری سخنگوی دولت می‌شود وزیر کشور: 15 استاندار تغییر می‌کنند علی مطهری: مسئول وضع امروز کسانی هستند که کاری کردند تا برجام اجرا نشود از«مجریان تریبون‌فروش» تا «ناظران نظاره‌گر» در صداوسیما روزنامه جمهوری ‌اسلامی بررسی می‌کند؛ معضلات اقتصادی امروز؛ محصول اجرای اشتباه سیاست‌های خصوصی‌سازی دیروز سردار رحیمی خبر داد بازداشت 35 نفر در ارتباط با هفت پرونده بزرگ مفاسد اقتصادی توانمندی‌های دفاعی کشور به مسئولان وزارت خارجه معرفی شد معاون سلامت کمیته امداد: 10 درصد زنان سرپرست خانوار تحت حمایت کمتر از 25 سال سن دارند دستگیری جاعل مدرک شناسایی محسن هاشمی رئیس جمهور درگذشت والده دکتر فرهادی را تسلیت گفت وزیر بهداشت: مردم نگران کمبود دارو نباشند 50 طرح بهداشتی و درمانی به طور همزمان در استان زنجان به بهره‌برداری رسید