دیروز اخبار ضد ونقیضی درباره اقدام به خروج غیر قانونی شهرام جزایری از مرز بازرگان منتشر شد

بازداشت درکانتینر یا کباب خوری با خانواده؟
گروه سیاسی - بدون تردید شهرام جزایری عنوان جنجالی‌ترین پرونده فساد اقتصادی کشور در دهه 80 شمسی را یدک می‌کشد. پرونده‌ای که ابعاد وسیعی پیدا کرد. تا جایی که پای برخی از فعالان سیاسی آن روزگار را هم به میان آورد. جزایری در نهایت محکوم و پس از برگزاری دادگاه‌های متعدد روانه زندان شد. جالب آن‌که در جریان یک جابجایی زندان، موفق به فرار شد و از کشور گریخت. پس از چندی او را در عمان بازداشت کرده و با اضافه شدن دو سال به دوره محکومیتش، به زندان بازگشت. در نهایت او پس از گذراندن 13 سال زندان آزاد شد. اما گویا جزایری آرام ندارد و نمی‌تواند چند سالی را بدون حاشیه سپری کند. ماجرا از جایی آغاز شد که به گفته مدیرکل گمرک بازرگان، شهرام جزایری در پنجشنبه هفته گذشته قصد داشت به صورت قاچاق از کشور خارج شود. موضوعی که البته او و وکیلش آن را رد کرد و شایعه می‌خوانند.
در همین راستا معاون سیاسی اجتماعی استاندار آذربایجان غربی روز گذشته با تایید شایعه‌های مطرح‌شده در مورد تلاش شهرام جزایری برای خروج از کشور گفت: شهرام جزایری در حالی که قصد خروج غیرمجاز از مرز را داشت، در گمرک بازرگان دستگیر شد. بنا بر اعلام گمرک، یک تریلر ترکیه‌ای حامل بار عدس بود و از مبداء ترکمنستان عدس بارگیری کرده و قرار بود از کشورمان خارج شود. جزایری همراه با چند نفر افغانستانی قصد داشت با مخفی شدن در داخل این کامیون به صورت قاچاقی از مرز ایران به سمت ترکیه خارج شود که توسط دستگاه «ایکس ری» شناسایی و دستگیر شد.
علیرضا رادفر با اشاره به اینکه جزایری پس از دستگیری خودش را تبعه افغانستان معرفی کرده بود، اظهار کرد: وی به هویت خود اعتراف کرده و در حال بازپرسی است.


شهرام جزایری که 13 سال از عمر خود را در زندان سپری کرده است، بزرگ‌ترین و پر سر‌و‌صداترین پرونده دهه هشتاد را دارد و سال گذشته در گفت‌و‌گو با رسانه‌های ارتباط جمعی گفته بود که باید برای کار اقتصادی از ایران برود.
از سوی دیگر، استان آذربایجان غربی در 2 دهه اخیر به دلیل وضعیت توپوگرافی خاص و قرار گرفتن در امتداد مرزهای ایران با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان با معضل قاچاق انسان و تلاش برخی از افراد برای خروج غیرمجاز روبه‌رو بوده است.
اعلام جزئیات شناسایی و دستگیری شهرام جزایری از سوی گمرک
گمرک ایران جزئیات شناسایی و دستگیری شهرام جزایری توسط ماموران گمرک را اعلام کرد.
ماموران گمرک بازرگان دو شب پیش شهرام جزایری را از داخل یک دستگاه تریلر خروجی از کشور که حامل بار ترانزیتی بود، دستگیر کردند.
این تریلر ترکیه‌ای حامل بار عدس بود و از مبدا ترکمنستان عدس بارگیری کرده و قرار بود از کشورمان خارج شود، اما ماموران گمرک با رصد اطلاعات محموله و به کمک دستگاه‌های کنترلی ایکس‌ری کامیونی اقدام به اسکن محموله می‌کنند که پس از اسکن محموله مشخص می‌شود دو نفر در داخل بار تریلر مخفی شده‌اند.
با مشکوک شدن به محموله حاوی قاچاق انسان، ماموران گمرک اقدام به بازرسی کامل محموله کرده و موفق می‌شوند دو نفر را در داخل بار عدس شناسایی و به جرم قاچاق انسان و خروج غیرقانونی از کشور بازداشت کنند.
پس از بازداشت دو نفر، یکی از افراد خود را به نام ف.‌ف و تبعه ایرانی معرفی و نفر بعدی خود را تبعه افغانستان و به نام حبیب الله احمدی معرفی می‌کند، اما در بازجویی‌های بیشتر مدارکی برای شناسایی به ماموران گمرک ارائه نمی‌دهد.
بنابراین گزارش، با توجه به اینکه فرد دوم فاقد مدارک شناسایی بوده، بررسی‌های بیشتر انجام و متهم جهت شناسایی بیشتر به نهادهای امنیتی تحویل داده می‌شود که نهایتا این فرد توسط نهادهای امنیتی شناسایی و در بررسی‌های بعدی اعلام می‌شود که فرد بازداشتی شهرام جزایری است.
گمرک بازرگان در حال حاضر مجهز به دو دستگاه ایکس‌ری کامیونی است که یک دستگاه از این ایکس‌ری‌ها هفته گذشته به بهره‌برداری رسید و اولین ایکس‌ری کامیونی ساخت داخل به شمار می‌رود که با حمایت گمرک در داخل کشور تولید و به بهره‌برداری رسیده است.
شهرام جزایری: نزدیک مرزیم، کباب می‌خوریم
در همین حال، شهرام جزایری در کانال تلگرامی خود با انتشار ویدئویی نوشت: ما دو سه روزه اومدیم به اتفاق خانواده تبریز و ماکو، خیلی هموطنان عزیز ما رو دیدن و عکس گرفتن، حالا شایعه هم ساختن! این شایعه هم تکذیب میشه. نزدیک مرزیم. کباب می‌خوریم!
البته وکیل شهرام جزایری هم به این ماجرا وارد شده و گفته است: هنوز پرونده‌ای برای موکلش تشکیل نشده است.
لعیا باقری در رابطه با خبر دستگیری شهرام جزایری اظهار کرد: موکلم در مرز گمرک در بازرگان است و به دلیل نداشتن پاسپورت برایش مشکلی پیش آمده است.
وی شایعات مطرح شده در فضای مجازی و پنهان شدن موکلش در دستگاه کامیون را تکذیب کرد و گفت: عکس منتشره مربوط به دو سه سال پیش است.
باقری افزود: بدهی موکلم حدود ۴۵۰ میلیون تومان است و ممنوع‌الخروج است. او قرار بود یکی از دوستانش را ببیند که به دلیل نداشتن پاسپورت دستگیر می‌شود و فعلا هم موکلم را برای تحقیقات و بازجویی نگه داشته‌اند.
وکیل مدافع شهرام جزایری اخبار منتشره در فضای مجازی مبنی بر فرار شهرام جزایری و نیز پیشنهاد رشوه یک میلیاردی از سوی موکلش را تکذیب کرد و گفت که این موضوع صحت ندارد.
علی معصومی مدیرکل گمرک بازرگان نیز در این باره اظهار کرد: روز پنج‌شنبه ساعت ۴:۳۰ بامداد محموله ترانزیتی با بار عدس یا ماش، به سمت ترکیه در حال حرکت بوده است که همکاران ما در زمان ارائه برگه خروج صادرات و تنها ۲۰ متر مانده به خروج از کشور، محموله را متوقف و اقدام به بازرسی فیزیکی می‌کنند.
وی با بیان اینکه پاره بودن پلمب یا سیم سربی دور کانتینر نظر ماموران گمرک را جلب کرده است، گفت: پس از بازرسی فیزیکی مشخص می‌شود که دو نفر در این بار حضور دارند که یکی از آن‌ها خود را تبعه افغان معرفی می‌کند و فرد دوم نیز هیچ‌گونه اطلاعاتی از خود نمی‌دهد و تنها از نداشتن مدارک شناسایی سخن می‌گوید.
مدیرکل گمرک بازرگان افزود: در ادامه صورت‌جلسه تنظیم و همان ساعات اولیه، این دو نفر تحویل یگان حفاظت گمرک می‌شوند که بازجویی‌های لازم از آن‌ها به عمل ‌آید.
معصومی با اشاره به عکسی که از شهرام جزایری در فضای مجازی پس از دستگیری‌اش منتشر شده، گفت: این عکس توسط ماموران ما در ساختمان یگان حفاظت گمرک گرفته شده است.
در این ماجرا چند تناقض آشکار وجود دارد. ادعای کباب‌خوری شهرام جزایری و وکیل مدافعش از یک سو و گفت‌وگوهای متناقض مدیرکل گمرک بازرگان مبنی بر بازرسی فیزیکی و مدعای معاون سیاسی ـ امنیتی استان آذربایجان غربی مبنی بر رصد دو نفر در تریلر حمل بار توسط دستگاه ایکس ری از سوی دیگر موجب می‌شود تا ابهامات در مورد مرد پرماجرای دهه هشتاد ایران کماکان ادامه داشته باشد.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر امور خارجه در همایش مشترک سفرا و روسای نمایندگی های ایران در خارج از کشور با بخش خصوصی : دیروز اخبار ضد ونقیضی درباره اقدام به خروج غیر قانونی شهرام جزایری از مرز بازرگان منتشر شد محمد هاشمی رفسنجانی در گفت‌وگو با «ابتکار»: صدا و سیما دیگر نقش رسانه ملی و آثار رسانه ملی را ندارد محمد صادق جنان صفت بازار ناآرام ارز و احتمال استعفای دولت «ابتکار» از عواقب احتمالی کنار گذاشته شدن ناگهانی 1200 مدیر بازنشسته گزارش می دهد «ابتکار» از آمادگی های ایران در برابر تحریم‌های 13 مرداد آمریکا گزارش می‌دهد «باطل السحر» همبستگی در برابر تحریم‌های خارجی « ابتکار» شروع مجدد جدال لفظی میان ترکیه و آمریکا را بررسی می‌کند حرکت پاندولی آنکارا در سیاست خارجی نقش دست‌های پشت پرده در بازار آشفته اقتصادی چیست؟ از کودتای اقتصادی تا براندازی سیاسی حاشیه های حمید هیراد تمام نمی شود ایرادهای هیراد! تغییرات عجیب میراث‌فرهنگی اصفهان در آثار تاریخی نصف جهان ادامه دارد اولین حوض فرنگی ایران قربانی چوگان در نقش جهان ثبات «بهشت» و مصلحت پایتخت تا ثُریّا کى رود دیوار کج؟