نشستي با حضور سران و رئیس دولت اصلاحات

آرمان- مطهره شفیعی: این روزها کشور بیش از هر مولفه‌ای به وحدت نیاز دارد، چراکه حتی ذره‌ای اختلاف، بهانه خوبی برای آمریکا و سایر بدخواهان کشور است که هجمه تبلیغاتی وسیعی علیه کشورمان راه بیندازند. اقدامات منفی جریانی بر حذف دلسوزان کشور از مسیر وحدت بخشی موضوعی نیست که بتوان آن را کتمان کرد. روزی دراتاق فکر خودشان برنامه هجمه به آیت‌ا... هاشمی را داشتند و بدترین تهمت‌ها را به او زدند اما روحیه سردار سازندگی محکم‌تر از تسلیم شدن در برابر دلواپسان بود. روزی دیگر یادگار امام و ناطق نوری آماج هجمه این جماعت دلواپس قرار داشتند و دارند و دیگر بزرگان و دلسوزانی که هر یک در بخشی از تاریخ سیبل هجمه آنانی قرار گرفتند که در ظاهر ادعای پیروی از بزرگان و اخلاق را داشتند، اما تنها موضوعی که از رفتار آنان حاصل نمی‌شد همین موضوعات بود. اکنون دایره دلسوزان و بزرگان کشور بزرگتر شده و واهمه‌ای از رفتارهای دلواپسان وجود ندارد. اسحاق جهانگیری شخصیتی است که این روزها خود را به عنوان محور وحدت سیاسی مطرح کرده است، چراکه او تجربه زیادی دارد و سال‌ها در کنار بزرگان آموخته که مسیر وحدت بخشی چگونه باید طی شود.
روایتی از برنامه‌های جهانگیری
2مرداد بود که اسحاق جهانگیری گفت: «به زودی همه جریانات و شخصیت‌های نمادین کشور کنار هم قرار خواهند گرفت». از این جمله مشخص بود که معاون اول رئیس‌جمهور برنامه‌هایی برای وحدت بخشی در دستور کار دارد که دیروز قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی به آن اشاره کرد. الیاس حضرتی گفت:‌ امروز جامعه ما بیش از هر چیز به وحدت نیاز دارد، این وحدت نیز در دو حوزه مورد نظر است؛ یکی وحدت در میان حاکمیت و مسئولان و شخصیت‌های مختلف با یکدیگر و دیگری، وحدت میان حاکمیت و ملت. وی افزود: در این بخش تلاش آقای جهانگیری رفع محدودیت‌های رئیس دولت اصلاحات است تا در جلسه‌ای با حضور بزرگان نظام ایشان نیز حضور داشته باشند و بتوانیم تجلی از وحدت و انسجام به نمایش بگذاریم.
دلواپسان پشیمان از حذف کردن‌ها


از سوی دیگر اکنون شرایط کشور به سمتی رفته که دلواپسان احساس خطر کردند و می‌دانند دیگر نه تمایلی برای شنیدن و خواندن ادعاها و تهمت‌های آنان است و نه شرایط به نحوی است که نشانی از ادامه حیات آنها داشته باشد. بنابراین به نوعی درصدد جبران گذشته و تلاش برای بازگرداندن دلسوزان به عرصه وحدت بخشی هستند.
تایید مواضع رئیس دولت اصلاحات
پرویز سروری دیروز اظهارات قابل تاملی داشت. یکی از اتهاماتی که دلواپسان به جریان اصلاح‌طلب وارد می‌کردند عدم نزدیک بودن به رهبری و اجرای فرمایشات ایشان بود. یعنی به نوعی درصدد انحصاری کردن مقام معظم رهبری برای جریان خود با اتهام زنی به دیگران بودند، اما دیروز سروری گفت: «این تلقی اشتباهی است که رهبری نظام به یک جریان خاص تعلق دارد؛ رهبری در کشور ما به هیچ جریانی وابسته نبوده و حتی در نگاهی درست‌تر رهبری نظام متعلق به مسلمین جهان است. اینکه عده‌ای باید ارتباط خاصی داشته باشند را من متوجه نمی‌شوم. رهبری نظام متعلق به آحاد ملت ایران است و طبیعتا نباید گروهی سهم خواهی خاصی داشته باشد.» او همچنین گفته است: «در ماه مبارک رمضان رهبری با مسئولان نظام دیدار داشتند که طی همان دیدار بسیاری از اصلاح‌طلبان حضور داشتند. بنابر این، عدم ارتباط رهبری با یک جریان خاص تلقی غلطی است که عده‌ای به آن دامن می‌زنند.» اظهارات این اصولگرا به معنای ابراز ندامت از ادعاهای قبلی درباره اصلاح‌طلبان است و ماجرا زمانی قابل تامل‌تر می‌شود که سروری به موضوع ارتباط رئیس دولت اصلاحات با رهبری اشاره می‌کند و می‌گوید: «اگر هم قطع ارتباطی صورت گرفته باشد، این انقطاع از طرف خود آقایان و رئیس دولت اصلاحات صورت گرفته است. رئیس دولت اصلاحات در مقابل خود ما، چون من در آن زمان که با برخی نمایندگان از طرف مجلس به دیدار وی رفته و جلساتی با او داشتم، گفت: «من به عنوان کسی که رئیس دو دولت بودم می‌گویم که امکان ندارد تقلب در چنین سطحی اتفاق بیفتد». اما او حاضر نشد همین اذعان خود را رسانه‌ای کند. در شرایط کنونی نیز کم‌ترین توقع از او این است که همان اظهارات و نظر شخصی خودش را به صورت عمومی اعلام کند». بنابراین این فعال سیاسی اصولگرا نه تنها اتهامی به رئیس دولت اصلاحات وارد نمی‌کند بلکه اظهارات او را مورد تایید قرار می‌دهد.
فصل اصلاح اصلاحات؟
دیروز یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: اصلاح‌طلبان در حال حاضر در شرایط برزخی بسر می‌برند، برزخی به این معنا که از یک طرف به دلیل روش‌های اصلاح‌طلبی ناچار هستند تن به مشارکت در قدرت بدهند و از طرف دیگر باید پاسخگوی مردمی باشند که معترض هستند. یک فعال سیاسی با بیان اینکه اعتراض مردم در لایه‌های مختلف در شرایط فعلی بسیار جدی است، به ایلنا گفت: بخش‌هایی از تهیدستان شهری، نیروی کار، کارگران و حتی طبقه متوسط جامعه از وضعیتی که برای آنها پیش آمده ناراضی هستند و این ناامیدی و نگرانی باعث شده هر نقطه ضعفی که در دولت روحانی رخ می‌دهد، به پای اصلاح‌طلبان نوشته شود و به همین دلیل اصلاح‌طلبان در شرایط برزخی بسر می‌برند. اصغرزاده ادامه داد: اگر اصلاح‌طلبان دست به تغییر سریع و اساسی در اصلاحات نزنند(تغییری که برای مردم باورپذیر باشد) به گوشه رینگ می‌روند و امکان دارد جریان‌هایی به قدرت برسند که هیچ‌کدام از ما پیش‌بینی نمی‌کردیم. وی در خصوص نقش رئیس دولت اصلاحات در اصلاح اصلاح‌طلبی در شرایط فعلی خاطرنشان کرد: ایشان نقش کلیدی در شرایط فعلی دارد و روزبه‌روز که می‌گذرد هم اصلاح‌طلبان متوجه نقش کلیدی وی می‌شوند و هم موقعیت محوری و سلامت ایشان باعث می‌شود اعتماد عمومی به وی همواره افزایش یابد. رئیس دولت اصلاحات از معدود سیاستمدارانی است که هنوز در عرصه سیاست باقی مانده و هنوز محبوب است، شاهد بودید اعتماد به آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی در مقاطعی از زندگی ایشان کاهش پیدا کرده بود، اما در اواخر زندگی خود به دلیل نگرشی که پیدا کرد، محبوبیتشان دوچندان شد. این نماینده ادوار مجلس اضافه کرد: اصلاحات نیاز به گفت‌وگو دارد، هیچ کسی نمی‌تواند ادعا کند قیم اصلاحات است، بخش مهمی از اصولگرایان هم در حال حاضر دیدگاه‌های اصلاح‌طلبانه دارند، اساسا کشور نیاز به اصلاحات و اصلاح‌طلبان دارد. شرایط فعلی کشور محصول کسانی است که اصلاح‌طلبی را نپذیرفتند و مشخص است اشتباهاتی داشته‌ایم و باید جبران شود وگرنه کشور متحمل هزینه‌های بسیاری خواهد شد.