وزیر صنعت، معدن و تجارت از پیگیری تخلفات احتمالی پیش‌فروش خودروسازی گروه بهمن خبر داد

دست‌های نامرئی پشت فرمان مزدا 3
ژوبین صفاری
محمد شریعتمداری وزیر صنعت معدن و تجارت در توئیتی با اشاره به ابهامات پیش فروش خودروی مزدا ٣ گفت: نحوه پیش فروش مزدا 3 گروه خودروی بهمن به دلیل حاشیه سود و قطع و وصل‌های مشکوک بحث برانگیز شده، به مرکز روابط عمومی وزارت صمت دستور دادم با همکاری سازمان حمایت از مصرف کنندگان ضمن بررسی روند پیش فروش نسبت به شفافیت لیست خریداران اقدام کند و اگر تخلفی رخ داده به تعزیرات معرفی شوند.
براساس اعلام شرکت بهمن قرار شد فروش اینترنتی مزدا 3 از ساعت 9 صبح چهارشنبه (٣مردادماه امسال) آغاز شود. اما از همان دقیقه نخست آغاز ثبت‌نام، داستان تکراری سرگردانی مردم در خریدهای اینترنتی خودرو تکرار شد و کمتر کسی توانست حتی به سایت فروش گروه بهمن دسترسی پیدا کند.


اختلاف قیمت بسیار بالای مزدا 3 از کارخانه تا بازار عاملی شده بود تا مشتریان زیادی به سایت فروش مراجعه کنند اما به اعتقاد فعالان بازار خودرو این فروش سرکاری بوده و کمتر کسی توانست حتی ثبت نام اولیه خرید این خودرو را با موفقیت انجام دهد. در حال حاضر مزدا 3 در بازار 220 میلیون تومان معامله می‌شود که در این فروش کارخانه قیمت 142 میلیون تومانی را برای این خودرو تعیین کرده بود.
در نهایت اما باید گفت که این اولین بار نیست که چنین اتفاقاتی در فرآیند فروش‌ها و ثبت‌نام‌های اینترنتی رخ می‌دهد. سایت‌های پیش فروش معمولا برای بسیاری از خودروها در گروه‌های دیگر خودروسازی چالش برانگیز بوده است.
دست های پنهان پشت پرده
«دست‌های پنهان پشت پرده» این روزها عبارت تازه‌ای نیست، تنها هربار در حوزه های مختلف بازار و اقتصاد کشور سر باز می‌کند تا باز هم مردم منتظر وعده پیگیری باشند. امیدی که این روزها بسیار به آن نیازمند‌اند. کاظم محمدی نیکخواه فعال بازار خودرو در خصوص ثبت نام ابهام‌آمیز مزدا 3 به «ابتکار» می‌گوید: ثبت نامی که در عرض چند دقیقه انجام و خودرو تمام می‌شود، اصطلاحا می‌گوییم دست‌های نامرئی‌ای وجود دارد که در جایگاه‌هایی قدرتمندی قرار دارند. باید پرسید چگونه است که خودروها ثبت نام می‌شود اما دست هیچ‌کس به آن نمی‌رسد و بعد از مدتی خودروها در بازار به قیمت بالاتری فروش می‌روند؟
وی می افزاید: تمام شرکت‌های خودرویی به نوعی شرکت‌های اقماری زیر نظر خود دارند. این شرکت‌های اقماری برخی در قالب تعاونی مشغول به کار هستند که فعالیت‌های اقتصادی انجام می‌دهند. بنابراین شاید این سایت برای آن‌ها باز می‌شود. در هر حال وقوع این تخلف از دو حالت خارج نیست، یا سوء مدیریت در خودروسازان ما وجود دارد و یا خود به آن‌گاه هستند و دستی در آن دارند که در هر دو حالت قصور وجود دارد.
نیکخواه اظهار می‌کند: پیش از این برخی شرکت‌ها با ارائه کارت ملی به هر فرد خودرویی را واگذار می‌کرد و اتفاقی نمی‌افتاد. در هر حال باید دید این فضای رانت از کجا سرمنشاء گرفته است.
وی با اشاره به موضوع دستگیری متخلفین خودرویی، می‌گوید: چند وقت پیش عده‌ای را در خصوص ثبت سفارش‌ها دستگیر کردند که ما انتظار داریم بدانیم این افراد دارای چه هویتی هستند و ما با چه کسانی طرف بودیم. نوک شمشیر همواره به سمت نمایندگی‌ها و نمایشگاه‌داران بوده است که البته هیچ وقت در نوسانات اصلی بازار تعیین کننده نبودند.
این فعال بازار خودرو تصریح می‌کند: خودروسازی که تولید می‌کند، کانال توزیع‌اش باید نمایندگی باشد اما این چه داستانی است که سایتی راه‌اندازی می‌شود و خودروها ناگهان غیب می‌شوند و به کسی خودرویی تعلق نمی‌گیرد.
نیکخواه تاکید می‌کند: اگر این خودروها با سهمیه‌ای مثلا 5 خودرو به نمایندگی‌ها تعلق بگیرد قابل ردگیری است و نمی‌توانند با اختلاف قیمت‌ نجومی به فروش بفروشند. نمایندگی دارای هویت مشخص و قابل ردگیری است بنابراین در صورت تخلف نهادهای نظارتی به راحتی به آن رسیدگی می‌کنند.
وی یادآور می‌شود: فروش به این سبک بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد، راهکار آن ساده است وقتی تیراژ خودرو 500 عدد است چرا به این شیوه به فروش می‌رسد؟ باید دید چه دست‌های غیبی در این شیوه فروش دست دارند و برای مردم شفاف شود.
این فعال بازار خودرو در ادامه می‌گوید: اینکه گروه خودروسازی در قالب ایجاد تعاونی شرکت‌هایی را تاسیس کند و مسائلی از این دست را به آن بسپارد تا ردی از خود به جا نگذارد منطقی نیست.
وی خاطر نشان می‌کند: البته این مشکلات به دلیل زیرساخت‌های مشکل‌دار در اقتصاد است که به حوزه‌های دیگر بازار هم آسیب‌های جدی وارد کرده‌است. در این شرایط اما حداقل به این ساختار غلط دامن نزنیم. بالاخره دولت در قالب نهادهایی مانند وزارت صمت باید نظارت دقیق داشته باشد.
پاسخ گروه خودرو سازی بهمن به شائبه ها
روابط عمومی گروه بهمن با صدور اطلاعیه‌ای ۷ بندی نسبت به شفاف سازی پیش فروش مزدا ۳ در هفته گذشته اقدام کرد.
این اطلاعیه به شرح زیر است :
1- فروش اینترنتی خودرو مزدا 3 از ساعت 9 صبح روز چهارشنبه مورخ 03/05/97 و با اطلاع رسانی مناسب در سایت های مربوطه آغاز شد.
2- فروش اینترنتی، از طریق سایت اینترنتی شرکت مشاورین گسترش الکترونیک ایما (مگا) انجام شده که این شرکت از طریق شرکت مگفا، وابسته به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است. لازم به ذکر است شرکت مگا سابقه طولانی در همکاری با خودروسازان بزرگ کشور در زمینه فروش اینترنتی دارد.
3- با توجه به ابلاغیه‌های صادره از سازمان حمایت مصرف کنندگان، مبنی بر تعیین مهلت تحویل در فروش‌های نقدی خودرو تنها در بازه 30 روزه، این شرکت بر اساس برنامه مصوب فروش در مرداد ماه، نسبت به ثبت نام اقدام کرد.
4- به جهت افزایش ضریب اطمینان از دسترسی مصرف کننده اصلی به خودرو، محدودیت ثبت نام حداکثر یک دستگاه به ازای هر کد ملی در شرایط فروش لحاظ شد، که امکان صلح نیز برای مشتری وجود ندارد.
5- پیرو آمار ارسالی از جانب شرکت مگا‌، مجموع متقاضیان خرید (غیر تکراری) در زمان فروش اینترنتی 212 هزار نفر بوده‌، بر همین اساس احتمال خرید جهت هر متقاضی بسیار اندک بوده است.
6- گفتنی است کل تولید خودروی مزدا 3 جدید از سال 89 تا کنون‌، کمتر از26 هزار دستگاه بوده است بنابراین امکان پاسخ به چنین حجمی از تقاضا برای شرکت بهمن موتور وجود نداشته است.
7- ‌اطلاعات اخذ شده از شرکت مگا در خصوص نحوه فروش حاکی از این است که پس از بازخوانی اطلاعات در آغاز ثبت نام جهت ایجاد شرایط یکسان برای تمامی مشتریان، همه افرادی که پیش از ساعت 9 وارد سامانه شده بودند از سایت خارج شدند‌. در مرحله نخست به تعداد خودروی قابل عرضه‌، مشتری جهت طی کردن فرآیند ثبت نام به سایت هدایت می‌شود. با توجه به اینکه معمولا‌ بخشی از متقاضیان به دلیل مشکلاتی از قبیل ناقص بودن اطلاعات یا عدم پذیرش درگاه بانک از ارائه فرآیند باز می‌مانند‌، در سایت اطلاع رسانی دوباره انجام و در صورت باقی ماندن ظرفیت‌، دوباره شرایط فروش برای 15 دقیقه دیگر برقرار خواهد شد.
سایر اخبار این روزنامه
سیدحسن خمینی: به واقعیت‌های فضای موجود حتما نقد داریم «ابتکار» از انتقاد نمایندگان نسبت به موازی‌کاری در تشکیل نهاد ‌های مبارزه با فساد اقتصادی گزارش می‌دهد در مراسم تودیع و معارفه روسای پیشین و جدید بانک مرکزی مطرح شد درخواست نقد منصفانه سیف و اعلام برنامه های ارزی همتی جهانبخش محبی نیا حمله به فساد با چاقوی شفافیت و طبل انتقاد وزیر صنعت، معدن و تجارت از پیگیری تخلفات احتمالی پیش‌فروش خودروسازی گروه بهمن خبر داد با آزادسازی قنیطره و بخش اعظمی از درعا، جایگاه اسد در آینده معادلات سوریه تقویت شد دلار ۴۲۰۰ تومانی ۴۴۰۰ تومان شد در مجمع عمومی عادی سالانه شرکت فولاد مبارکه اصفهان مطرح شد اولین نشست خبری شهردار تهران با محوریت بررسی و عنوان مسائل و مشکلات روز پایتخت برگزار شد ابراهیم اصغرزاده: اصلاحات در برزخ به سر می‌برد وزیر دفاع: توطئه‌های دشمنان را به زمینه‌ای برای رشد و پیشرفت کشور تبدیل خواهیم کرد معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری: تجمیع وزارتخانه‌ها باعث چابک‌سازی دولت نشده است سهیل ساعی از نمایش «افرا، یا روز می‌گذرد» می‌گوید باید نمایشنامه‌های بهرام بیضایی دوباره اجرا شود تا به خودمان برگردیم