داعش مسئول حمله تروريستي در استکهلم

پليس سوئد همچنين از دستگيري يک نفر در شمال استکهلم خبر داد و گفته مي‌شود که وي مسئوليت انجام اين حمله را به عهده گرفته است. روز گذشته پليس سوئد اعلام کرد: دومين مظنون حمله روز جمعه با کاميون در استکهلم را نيز بازداشت کرده است. اين مرد به ارتباط با مرد ديگري که پيشتر روز جمعه بازداشت شده بود، مظنون است.به دنبال اين حمله تروريستي ادارات دولتي سوئد تعطيل شده‌اند و همه وزيران در امنيت به سر مي‌برند. شرکت ملي راه آهن سوئد روز جمعه اعلام کرد همه قطارهايي که مبداء يا مقصد آنها ايستگاه مرکزي استکهلم است، روز جمعه تعطيل خواهد بود.
خبر تعطيلي قطارهاي استکهلم در پي حمله مرگبار در اين شهر منتشر شد. شرکت حمل و نقل اسپندراپس اعلام کرد کاميوني که راننده آن دیروز مردم را در مرکز استکهلم، پايتخت سوئد زير گرفت، سرقتي بود.به گفته سخنگوي اين شرکت، اين کاميون هنگام تحويل دادن مواد غذايي به يک رستوران به سرقت رفته بود. سازمان‌هاي امنيتي در سوئد تاکيد کردند حادثه حمله با کاميون در استکهلم عمدي بوده است. در پي حمله با کاميون در استکهلم، سخنگوي آنگلا مرکل صدراعظم آلمان اعلام کرد برلين در مبارزه با تروريسم، در کنار سوئد است. اقدامي‌که با توجه به تشابه به حملات تروريستي در فرانسه و انگليس و آلمان منجر به اعلام وضعيت فوق العاده در استکهلم شد و در همين راستا، اماکن عمومي‌پرجمعيت در اين شهر تعطيل شد و پليس تلاش کرد تا معابر عمومي‌را از جمعيت تخليه کند.
محکوميت جهاني حمله تروريستي
سازمانها و کشورهاي مختلف جهان ازجمله ايران حمله تروريستي در استکهلم را محکوم کردند. فرانک والتر اشتاين ماير، رئيس جمهور آلمان نيز درباره اين حمله ابراز حيرت و شگفتي کرده و اظهار داشت که در حال سفر خود به يونان از اين حمله وحشيانه عليه انسان‌هاي بي گناه در استکهلم مطلع شد.


وي با همه قربانيان و مجروحان و همه انسان‌ها در استکهلم ابراز همدردي کرد. ان کلود يونکر، رئيس کميسيون اتحاديه اروپا نيز در واکنش به اين حمله تروريستي در سوئد گفت: يک حمله به يک کشور عضو اتحاديه اروپا حمله به همه ما است. اين حمله عليه شيوه زندگي ما بود. سوئد مي‌تواند روي همبستگي و هر گونه کمک ممکني از طرف ما حساب کند. فکر ما پيش ملت سوئد است.شوراي امنيت سازمان ملل در جريان نشست اضطراري که براي بررسي ابعاد حمله خودسرانه‌امريکا به سوريه برگزار شد، حمله تروريستي به خاک سوئد را محکوم کرد. ينز استولنبرگ، دبير کل ناتو نيز با شگفتي و حيرت به اين حادثه تروريستي در سوئد واکنش نشان داده و گفت: خبرها در اين باره وحشتناک است. ناتو در کنار مردم عزادار سوئد قرار دارد.
 رئيس‌جمهور فرانسه با صدور بيانيه‌اي نگراني و خشم خود از اين اقدام تروريستي را اعلام کرد. بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت امور خارجه کشورمان نيز ضمن محکوم کردن حادثه تروريستي در پايتخت سوئد که منجر به کشته و زخمي‌شدن عده اي از شهروندان بي‌گناه آن کشور شد، با دولت و ملت سوئد و نيز بازماندگان اين جنايت تروريستي ابراز همدردي کرد.
 قاسمي‌اظهار داشت: در هنگامه سرخوشي برخي کشورهاي غربي و عربي از تجاوز آشکار آمريکا به سوريه که در جاي خود تلاشي عيان براي احياء پيکر نيمه جان تروريست‌ها در منطقه بود، شاهد اقدام جنايتکارانه يکي از پرورش يافتگان "مکتب جمود، جنون و کشتار" در اروپا بوديم تا نشان داده شود تروريسم لجام گسيخته‌اي که برخي کشورها ابائي از تقويت آشکار و پنهان آن ندارند، چگونه همه مرزهاي انساني، عقيدتي و جغرافيايي را در مي‌نوردد و جهان امروز را دستخوش ناامني و بي‌ثباتي مي‌سازد.
سخنگوي وزارت امور خارجه بار ديگر خاطر نشان کرد که ريشه‌کني شجره خبيثه تروريسم راهي جز اراده جدي، برخورد صادقانه و اجماع جهاني ندارد و جمهوري اسلامي‌ايران به عنوان يکي از قربانيان تروريسم و کشوري که طي ساليان متمادي در مبارزه با اين پديده شوم از هيچ تلاشي فروگذار نکرده است، آماده هرگونه همکاري و مشارکت در يک ساز و کار منطقه‌اي و بين‌المللي که بخواهد مصمم و به دور از سياسي کاري‌هاي مزورانه رايج براي نابودي ترور و خشونت در جهان مبارزه نمايد، مي‌باشد.
مظنون حادثه
 رسانه‌ها گزارش مي‌دهند که مظنون اصلي حمله اخير سوئد که در آن پنج تن کشته شدند يک مرد مسلمان 39 ساله ازبکستاني است. به گزارش روزنامه اينديپندنت، بر اساس گزارش رسانه‌هاي محلي اين فرد پيش از اين حمله در صفحه فيس‌بوک خود تبليغات افراط‌ گرايان و تصاوير زخمي‌شدگان انفجار در ماراتن بوستن 2013 را منتشر کرده بود.
گفته مي‌شود اين ازبک پدر چهار فرزند است. حملات تروريستي اين چنين در پايتخت کشورهاي راروپايي باعث نگراني از رشد موج بازگشت نيروهاي تروريستي داعش به کشورهاي خود و افزايش حملات شده است.دو هفته گذشته خالد مسعود بريتانيايي با راندن يک خودرو بر روي پل وست مينيستر لندن باعث مرگ چهارتن شد.
در ماه دسامبر حمله مرد تونسي با کاميون به بازارچه کريسمس در برلين باعث مرگ 12 تن و زخمي‌شدن 56 تن شد.
در ماه جولاي نيز در نيس فرانسه مردي تونسي از روي عابران در خيابان عبور کرد و باعث مرگ 86 تن و زخمي‌شدن بيش از 400 تن شد. گروه تروريستي داعش مسئوليت اين سه حمله را پذيرفته بود.اما اين گروه درباره حمله استکهلم هنوز بيانيه اي نداده است.
حمله به استکهلم دو ماه بعد از سخنان دونالد ترامپ رخ داد که از حملات تروريستي در سوئد صحبت کرده بود درحاليکه هيچ حمله اي رخ نداده بود.
سخنان ترامپ بحث درباره سياست گشودن درهاي سوئد به روي پناهجويان از خاورميانه ، آفريقاي شمالي و افغانستان را به پيش کشيد.
دولت سوئد با انتقاداتي درباره عدم موفقيت در برخورد ساختاري با رفتارهاي راديکال روبروست. برطبق گزارشات کشور سوئد از سال 2015 درهاي خود را  روي 163 هزار پناهنده گشوده است.با اين حال در اوايل سال 2016 موج آوارگان و پناهجويان به طور خاصي سقوط کرده است. در شهرهاي سوئد ايده‌هاي افراطي در ميان جوانان و نسل تازه مهاجران طرفداراني يافته است. از سال 2012 نزديک به 300 نفر از کشور سوئد براي پيوستن به گروه‌هاي تروريستي خارج شدند براساس آمار سرويس‌هاي امنيتي سوئد ، اين کشور دومين کشور پس از بلژيک است که توسط نيروهاي افراطي و تروريستي از اروپا جذب نيرو شده است.
 50 نفر سوئدي به عنوان نيروهاي تروريست کشته شدند و بيش از 150 تن به کشور بازگشتند.بسياري از سوئدي‌هاي جذب شده به داعش از پيشينه ضعيف خانوادگي يا مشکلات بد مالي رنج مي‌برند. اکنون خروج نيروهاي جنگجوي داعشي از سوئد به دليل مشکلات سفر به سوريه و عراق کاهش يافته است.اما دولت با انتقاد به دليل عدم ايجاد ساختاري مناسب براي جلوگيري از پيشروي افکار راديکاليستي در جامعه سوئد روبرو شده است به گفته سياستمداران ليبرال ، وزرا قادر به برخورد با خشونت و افراطيگري نيستند.
ورود و پذيرش مهاجران و پناهجويان از کشورهاي خاورميانه و درگير جنگ در سوئد نيز منتقداني را داشته است . در بيشتر کشورهاي اروپايي موج پوپوليستي ضدمهاجران روبه رشد است. در سال 2016 رسانه‌ها از دوبرابر شدن تعداد نيروهاي سوئدي در عراق درهمکاري با ائتلاف آمريکا در مبارزه با گروه تروريستي داعش در خاورميانه خبر دادند. درخواست افزايش نيروهاي سوئدي از سوي نيروهاي ائتلاف صورت گرفته است.
 نيروهاي خاص ارتش سوئد باهدف محافظت از صنايع به اين کشور ارسال شدند. قابل ذکر است ارزش صادرات سلاح از کشور سوئد در سال 2016 افزايش 45 درصدي داشته است و به 1.21 ميليارد دلار رسيده است. نزديک 88 درصد سلاح‌هاي صادراتي به اتحاديه اروپا و کشورهاي شريک غرب فروخته شده است. دولت ائتلافي سوئد به دنبال کاهش صادرات اسلحه است.