پیامد ماجراجویی ترامپ بر بازار نفت

به نقل از شبکه سي‌ان‌بي‌سي، کارشناسان بازار کالا و اقتصاد دانان اعلام کردند که واکنش ايران و روسيه به حمله موشکي آمريکا به سوريه، عاملي تعيين کننده در بازگشت احتمالي "مازاد خطر" به شاخص‌هاي قيمت نفت خواهد بود.
حمله موشکي آمريکا به پايگاه هوايي الشعيرات در نزديکي حمص سبب شد قيمت نفت تا ٢ درصد افزايش يابد.
گمانه زني‌ها درباره احتمال استمرار حمله‌هاي ياد شده از يک سو و واکنش احتمالي متحدان سوريه، يعني ايران و روسيه، که توليدکنندگان عمده نفت هستند، از سوي ديگر، به دغدغه اصلي معامله گران نفتي تبديل شده است.
اوله‌هانسن، رئيس راهبرد کالاهاي معاملاتي در ساکسو بانک، گفت: حمله‌هاي موشکي، نشانه اي از تغيير در رويکرد ترامپ در قبال روسيه و تلاش او براي ترميم روابط با روسيه است؛ بنا بر اين، واکنش پوتين، بايد به دقت زير نظر گرفته شود.


بسياري از کارشناسان اعلام کردند که جهش اوليه قيمت نفت، منعکس کننده نگراني‌ها از تشديد تنش در منطقه و تعميم آن به حرکت نفتکش‌ها خواهد بود. از سوي ديگر، سياست‌هاي منطقه اي، توازن لرزان بازيگران دولتي در سوريه و چگونگي واکنش آنها، همچنان يکي از خطرهاي کليدي باقي مي‌ماند.
جاناتان شان، کارشناس مؤسسه فيليپ فيوچرز، گفت: اين يک جهش کوتاه مدت است، زيرا معامله گران احتمال اختلال در مسيرهاي انتقال نفت را در نظر مي‌گيرند؛ با اين همه، اگر اين درگيري استمرار يابد يا تشديد شود و با احتمال مداخله روسيه به سود دولت حاکم سوريه، ممکن است به دليل "مازاد خطر" ژئوپولتيک، قيمت نفت افزايش يابد.
به گفته‌هانسن، با توجه به حجم بالاي ذخيره سازي نفت در جهان، احتمال طولاني شدن رشد قيمت نفت اندک است.
وي گفت: جهان همچنان غرق در نفت است و خطر تأثير اين رويداد بر عرضه نفت در منطقه، به ويژه از سوي عراق، اندک است.
جيواني استوانو، کارشناس بانک يو بي اس، گفت: سوريه يک توليدکننده کوچک نفت است و هيچ خط لوله مهمي‌در اين کشور وجود ندارد که احتمال حمله به آن وجود داشته باشد؛ رشد کنوني قيمت نفت ممکن است به زودي توان خود را از دست بدهد، مگر اين که اين حمله‌ها سبب تشديد تنش ميان روسيه، ايران يا عراق با آمريکا شود.
بسياري از کارشناسان کالاهاي معاملاتي، قبول دارند که براي گمانه زني درباره چگونگي تأثير مداخله‌امريکا در سوريه، همچنان زود است. هري چيلينگيريان، کارشناس بانک بي ان پي پاريباس، گفت: به نظر مي‌رسد که اين حمله، حداقل در مقطع کنوني، بيشتر جنبه تلافي جويانه داشته باشد و نشانه آغاز مداخله مستقيم آمريکا در سوريه نيست؛ بسته به تحولات آينده، ممکن است روند افزايشي کنوني قيمت نفت معکوس شود و همچنان براي پيش بيني، زود است.
گل لوفت، تحليلگر يک انديشکده‌امريکايي، اعلام کرد که باور ندارد حمله‌امريکا به سوريه بتواند متحول کننده بازار نفت باشد، زيرا به نظر مي‌رسد که معامله گران نسبت به بي ثباتي در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا، بي تفاوت شده باشند.
لوفت گفت: به نظر مي‌رسد که بازار به "خطر" عادت کرده باشد و آن را در قيمت‌هاي کنوني لحاظ کرده باشد؛ تنها موشکي که مي‌تواند تأثيري عمده بر بازارها داشته باشد، آن است که به سوي کره شمالي شليک شود، نه سوريه. همچنين به نقل از مهر، پس از تهاجم هوايي صبح روز جمعه‌امريکا به خاک سوريه، قيمت نفت جهشي ۲ درصدي را تجربه کرد و در همان لحظات نخست انتشار اين خبر، بهاي هر بشکه نفت خام برنت به ۵۶ دلار در هر بشکه رسيد. افزايشي که در طول يک ماه اخير بي سابقه بوده است و البته منبعث از معادلات ژئوپلتيکي. با افزايش قيمت نفت سوالي که پيش روي تحليلگران قرار گرفته اين است که آيا چنين پديده‌اي ناپايدار است يا بهاي نفت به روند افزايشي خود ادامه مي‌دهد.  دکتر محمد صادق معماريان يکي از تحليلگران بازار جهاني نفت با اشاره به اينکه افزايش قيمت نفت پس از تجاوز هوايي آمريکا به خاک سوريه طبيعي بود، گفت: درباره تثبيت قيمت نفت در وضعيت فعلي يا کاهش و افزايش بهاي بشکه‌هاي سياه بايد منتظر برنامه‌هاي آمريکا در منطقه باشيم. وي تصريح کرد: اين تهاجم به باور کارشناسان مسائل بين الملل مي‌تواند يک تغيير در معادلات منطقه‌اي باشد و يا شايد يک نوع خودنمايي لذا بازار نفت در نخستين دقايق بعد از اعلام اين خبر، واکنش نشان داد و بر اساس تحليل‌هاي اوليه خود، افزايش ۲ درصدي قيمت را تجربه کرد.
اين کارشناس نفتي با بيان اينکه تهاجم روز جمعه مي‌تواند مقدمه يک تغيير ژئوپلتيک باشد اضافه کرد: با اقدام اخير آمريکا، قيمت‌ها به اصطلاح تيز شد و ريسک قيمت‌ها (Risk premium) افزايش پيدا کرد که البته درباره جدي بودن اين موضوع بايد به واکنش‌هاي احتمالي چشم دوخت.
معماريان در پاسخ به اين پرسش که آيا اينگونه اقدامات مي‌تواند جنبه اقتصادي داشته باشد يا خير گفت: قيمت نفت تابع عوامل مختلفي از جمله معادلات سياسي و منطقه‌اي است بويژه در خاورميانه که از اهميت بسزايي در اين باره برخوردار است ولي بايد توجه داشت که با رکود حاکم بر اقتصاد آمريکا و غرب، هر گونه افزايش مدت‌دار بهاي نفت به ضرر اين کشورها خواهد بود لذا نمي‌توان انگيزه اين تهاجم را اقتصادي دانست ضمن آنکه هنوز ارزيابي دقيقي از دليل آني بودن اين حمله در دست نيست. اين کارشناس ژئوپليتيک در ادامه با اشاره به اينکه مداخلات سياسي در جهان به دو صورت نظامي‌و غيرنظامي‌انجام مي‌شود، افزود: به عنوان نمونه در جنگ خليج فارس، حمله دوم آمريکا به عراق، جنگ ايران و عراق و ... نزاع‌هاي نظامي‌منجر به افزايش قيمت نفت شد و يا در اواخر دهه ۹۰ ميلادي وقتي که پايان جنگ سرد ميان ايالات متحده و اتحاد جماهير شوروي اعلام شد، قيمت نفت به شدت سقوط کرد که به بحران جاکارتا معروف شد. رئيس سابق اداره بررسي‌هاي بازار نفت شرکت ملي نفت ادامه داد: تا به‌امروز ژئوپلتيک منطقه خاورميانه کنترل شده بود که با حمله شبانه و بدون پيش بيني آمريکايي‌ها دچار تغيير شده است که به دليل اهميت آن، ريسک سياسي نفت افزايش پيدا کرده و در قالب افزايش قيمت نفت خود را نشان داد. حتما نبايد موشک‌ها به ميادين و چاه‌هاي نفتي اصابت کند تا قيمت‌ها تغيير کند بلکه همين اتفاقات منطقه‌اي خود مي‌تواند تبديل به يک جهش قيمتي شوند. تاکيد مي‌شود آمريکايي‌ها با تجاوز خود معادلات را به هم زدند. وي درباره ماندگاري افزايش قيمت نفت پس از اين تجاوز هوايي نيز گفت: در اينگونه شرايط، يک اصل به نام «يک در برابر يک» مصداق دارد که بر اساس آن، هر کنشي با واکنشي در بازار نفت مواجه مي‌شود. واشنگتن معقتد است که اين حمله در واکنش به حمله شيميايي بوده که به سوريه نسبت مي‌دهد. اگر اين مداخلات دامنه دار و پيگير باشد قطعا موجب افزايش بيشتر قيمت نفت خواهد شد. اگر اين حمله به همين يک مورد ختم شود و هيجانات بازار گرفته شود بعيد است که افزايش قيمت ادامه يابد.