تراز تجاري ايران با آمريكا مثبت شد

به گزارش تجارت آنلاين، از آنجاکه تعريف و شاکله اقتصاد مقاومتي بر محور توليد صادرات محور قرار دارد و با عنوان اقتصاد درون‌زا و برون‌نگر شناخته مي‌شود، توليد و صادرات از اهميت ويژه‌اي در آن برخوردارند. در بخش توليد، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان توسعه تجارت و وزارت جهاد کشاورزي سياست‌هايي را در پيش گرفته‌اند که بر اين اساس عملکرد نسبتا مثبتي داشته‌اند. بررسي آخرين گزارش‌هاي منتشر شده درباره وضعيت تجارت خارجي ايران نشان مي‌دهد كه سال گذشته تراز بازرگاني كشور مثبت بوده است. در اين ميان بررسي موردي كشورهاي طرف تجارت ايران نيز نشانه‌هاي اميدواركننده‌اي را در اختيار ما مي‌گذارد. طي ماه‌هاي گذشته تراز تجارت ميان ايران و آمريكا مثبت شده، همچنين شاهد رشد مبادلات تجاري ميان ايران و كشورهاي عضو اتحاديه اروپا بوده‌ايم و صادرات به تركيه نيز رشدي 50 درصدي داشته است.
تراز تجاري ايران و آمريكا مثبت شد
آنطور كه رسانه‌ها گزارش داده‌اند با افت شديد صادرات آمريکا به ايران در ماه‌هاي ژانويه و فوريه‌امسال تراز تجاري ايران با اين کشور مثبت شد. جديدترين آمار منتشر شده از سوي اداره‌امار آمريکا نشان مي‌دهد مبادلات تجاري اين کشور با ايران در 2 ماهه سال‌جاري ميلادي افت 44 درصدي داشته است. مبادلات تجاري دو کشور در ماه‌هاي ژانويه و فوريه سال ميلادي گذشته بالغ بر 46.2 ميليون دلار بوده که اين رقم در مدت مشابه‌امسال به 25.7 ميليون دلار کاهش يافته است. براساس اين گزارش صادرات آمريکا به ايران در ماه‌هاي ژانويه و فوريه‌امسال حدودا به يک چهارم صادرات آمريکا به ايران در مدت مشابه سال قبل رسيده است. آمريکا در ماه‌هاي ژانويه و فوريه سال قبل 44.1 ميليون دلار کالا به ايران صادر کرده بود. اين رقم در مدت مشابه سال جاري به 12.2 ميليارد دلار رسيده است.
با وجود افت شديد صادرات آمريکا به ايران واردات اين کشور از کشورمان در ماه ‌هاي ژانويه و فوريه‌امسال رشد 6.5 برابري نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته و به 13.5 ميليون دلار رسيده است. واردات آمريکا از ايران در 2 ماهه نخست سال قبل 2.1 ميليون دلار اعلام شده بود. دولت آمريکا بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک که از نيمه ژانويه 2016 به اجرا گذاشته شده واردات برخي کالاها از جمله فرش، زعفران، پسته و خاويار از ايران را آزاد کرده است. طي سالهاي گذشته و در پي تحريم‌هاي اين کشور صادرات ايران به‌امريکا به مرز صفر رسيده بود.


آخرين وضعيت تجارت ايران و اروپا
از طرف ديگر بررسي گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه مبادلات تجاري ايران و اتحاديه اروپا در سال ۲۰۱۶ با رشد ۷۸ درصدي نسبت به سال قبل از آن به ۱۳.۷۴۴ ميليارد يورو رسيده است. طبق جديدترين آمار منتشر شده از سوي يورواستات، مبادلات تجاري ايران و 28 عضو اتحاديه اروپا در سال 2016 با رشد 78 درصدي نسبت به سال قبل از آن مواجه شده است. مبادلات تجاري ايران و اتحاديه اروپا که در سال 2015 بالغ بر 7.689 ميليارد يورو بوده در سال 2016 به 13.744 ميليارد يورو افزايش يافته است. براساس اين گزارش واردات اتحاديه اروپا از ايران در سال 2016 با رشد 4.5 برابري نسبت به سال قبل از آن مواجه شده و به 4.496 ميليارد يورو رسيده است. اتحاديه اروپا در سال قبل از آن 1.235 ميليارد يورو کالا از ايران وارد کرده بود. رفع تحريم نفتي ايران و ازسرگيري خريد نفت از ايران علت اصلي رشد واردات اتحاديه اروپا از ايران در سال 2016 بوده است. بر اين اساس فرانسه بزرگترين واردکننده کالا از ايران در سال 2016 بوده به طوري که واردات اين کشور از ايران در اين سال با رشد 2 برابري نسبت به سال قبل از آن به 1.35 ميليارد يورو رسيده است. ايتاليا با واردات 1.049 ميليارد يورويي و اسپانيا با 870 ميليون يورو به ترتيب در رتبه‌هاي دوم و سوم از اين نظر قرار داشته‌اند. صادرات اتحاديه اروپا به ايران در سال 2016 نيز رشد 28 درصدي داشته و به 8.248 ميليارد يورو رسيده است. اتحاديه اروپا در سال پيش از آن 6.454 ميليارد يورو کالا به ايران صادر کرده بود. همچنين آلمان بزرگترين صادرکننده به ايران در سال 2016 بوده است و صادرات اين کشور به ايران در اين سال با رشد 26 درصدي مواجه شده و به 2.599 ميليارد يورو رسيده است. ايتاليا با صادرات 1.541 ميليارد يورويي و هلند با صادرات 712 ميليون يورويي نيز به ترتيب دومين و سومين صادرکننده کالا به ايران در سال 2016 در ميان اعضاي اتحاديه اروپا شناخته شده‌اند.
افزايش 50 درصدي صادرات ايران به ترکيه
از طرف ديگر واردات ترکيه از ايران در دو ماهه نخست سال جاري ميلادي با رشد ۵۰ درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۱.۱۵ ميليارد دلار رسيد. آمارهاي منتشر شده توسط اداره‌امار ترکيه نشان مي‌دهد مبادلات تجاري ايران با اين کشور در 2 ماهه نخست سال جاري ميلادي رشد 29 درصدي داشته است. مبادلات تجاري ايران و ترکيه در 2 ماهه نخست سال جاري ميلادي 1.712 ميليارد دلار اعلام شده است. اين رقم در دو ماهه نخست سال قبل 1.323 ميليارد دلار بوده است.  براساس اين گزارش صادرات ترکيه به ايران در ماه‌هاي ژانويه و فوريه 2017 با رشد 0.5 درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به 562 ميليون دلار رسيده است. ترکيه در ماه‌هاي ژانويه و فوريه سال قبل 560 ميليون دلار کالا به ايران صادر کرده بود. واردات ترکيه از ايران در 2 ماهه نخست امسال رشد قابل توجه 50 درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است. ترکيه در ماه‌هاي ژانويه و فوريه سال قبل 763 ميليون دلار کالا از ايران وارد کرده بود که اين رقم در مدت مشابه‌امسال به 1.15 ميليارد دلار افزايش يافته است. ايران نهمين مقصد صادراتي و هفتمين منبع واردات ترکيه در دو ماهه نخست 2017 شناخته شده است.