روستاها همچنان آسیب‌پذیر

به گزارش تجارت، عليرضا تابش در مراسم سي و هشتمين سالگرد حساب صد امام راحل در تاسيس بنياد مسکن انقلاب اسلامي‌با اشاره به شروع طرح مسکن اجتماعي از سال جاري اظهار داشت: طرح مسکن کم‌درآمدها با عناوين مسکن اجتماعي و مسکن حمايتي اواخر سال گذشته به تصويب هيات دولت رسيد و بخشي از اين طرح در قالب مسکن اجتماعي و بخشي در آن در قالب مسکن حمايتي از امسال به اجرا مي‌رسد.
وي درباره جزئيات طرح مسکن اجتماعي اظهار داشت: از سال 96 تسهيلات ساخت مسکن ملکي در جريان اجراي طرح مسکن اجتماعي براي 10 هزار واحد داده مي‌شود که سقف اين تسهيلات براي هر نفر 40 ميليون تومان است. همچنين وام خريد مسکن براي 20 هزار واحد تا سقف 40 ميليون تومان در جريان اجراي طرح اجتماعي پرداخت مي‌شود.
رئيس بنياد مسکن انقلاب اسلامي‌با اشاره به برنامه‌هاي مسکن حمايتي براي مستاجران گفت: ساخت مسکن استيجاري – ملکي به نسبت 40 به 60 و تامين زمين توسط وزرات راه و شهرسازي براي 10 هزار واحد مسکوني به اجرا مي‌رسد.
تابش گفت: همچنين به سازندگان مسکن اجتماعي که داراي زمين هستند تسهيلاتي براي ساخت 15 هزار واحد مسکوني داده مي‌شود.


وي با اشاره به پرداخت کمک اجاره در طرح مسکن اجتماعي گفت: تسهيلات کمک اجاره براي 15 هزار واحد مسکوني در شهرهاي زير 500 هزار نفر پيش بيني شده است و همچنين در شهرهاي بالاي 500 هزار نفر به 20 هزار واحد مسکوني مي‌رسد.تابش با بيان اينکه نرخ سود تسهيلات مسکن حمايتي و اجتماعي 5 درصد است گفت: تسهيلات کمک اجاره در مسکن اجتماعي سالانه تا 10 درصد افزايش مي‌يابد.
رئيس بنياد مسکن انقلاب اسلامي‌با اشاره به منابع مورد نياز براي اجراي طرح مسکن اجتماعي در سال 96 اظهار داشت: براي اجراي اين طرح دو هزار و 400 ميليارد تومان منابع نياز است که منتظريم اين منابع تامين شود و طرح را شروع کنيم.
وي همچنين با اشاره به اقدامات بنياد انقلاب اسلامي‌در راستاي مقاوم‌سازي مسکن روستايي اظهار داشت: آمار ساخت و ساز مسکن روستايي يک و نيم ميليون واحد در روستاها است که اين واحدها با صرف تسهيلاتي معادل 13 هزار و 900 ميليارد تومان ساخته شده‌اند.
رئيس بنياد مسکن انقلاب اسلامي‌با بيان اينکه با احتساب واحدهاي مسکوني بازسازي شده به تعداد 340هزار واحد، رقم ساخت مسکن روستايي به يک ميليون و 900 هزار واحد مي‌رسد گفت: خوشبختانه در سال‌هاي اخير توانستيم دربخش مقاوم‌سازي خانه‌هاي روستايي اقدامات قابل توجهي انجام دهيم.
تابش افزود: سال 84 حدود 7درصد خانه‌هاي روستايي در برابر زلزله مقاوم بودند که‌امروز اين رقم به 40 درصد رسيد.
وي درباره مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها گفت: سال گذشته تسهيلات مسکن روستايي تا سقف 18 ميليون تومان به روستاها و 20 ميليون تومان براي واحدهاي مسکوني بافت فرسوده در روستاها اختصاص داده شد و کمک بلاعوض 5 ميليون توماني به افراد خانوارهاي کم‌درآمد پرداخت شد که در مجموع سال گذشته 180 ميليارد تومان و در سال 94 چيزي حدود 55 ميليارد تومان کمک بلاعوض به خانوارهاي روستايي پرداخت شد.
رئيس بنياد مسکن انقلاب اسلامي‌همچنين با اشاره به تکميل طرح مسکن مهر در شهرهاي زير 25 هزار نفر و روستا گفت: اجراي طرح مسکن مهر شهرهايي با جمعيت زير 25 هزار نفر بر عهده بنياد مسکن انقلاب اسلامي‌بوده و بايد 347 هزار مسکن مهر ساخته مي‌شد که از اين رقم 313 هزار واحد به پايان رسيده و مالکان 12 هزار واحد هم تسويه کرده و استعفا داده‌اند.
تابش گفت: در شهرهاي زير 25 هزار نفر چيزي حدود 8هزار و 400 واحد بدون متقاضي وجود دارد.
وي ادامه داد: 85 درصد واحدهاي مسکن مهر فروش اقساطي شده‌اند و در 560 شهر زير 25 هزار نفر پروژه مسکن مهر به اتمام رسيده است.رئيس بنياد مسکن انقلاب اسلامي‌با بيان اينکه در حال حاضر 3هزار و 400 واحد مسکن مهر بلاتکليف هستند گفت: بخشي از اين واحدها در قالب تعاوني‌ها هنوز تکميل نشده است چرا که تعدادي از آنها مشکل حقوقي دارند و تعدادي هم به دليل اينکه متقاضيان آورده خود را تکميل نکرده‌اند نيمه کاره باقي مانده است.
وي افزود: در حال حاضر در حال مذاکره هستيم که براي آن واحدها جايگزين پيدا کنيم و مشکلات آن را رفع کنيم.
وي با اشاره به پروژه ادامه مقاوم‌سازي خانه‌هاي روستايي گفت: برنامه ما اين است که تا سال 1405 سالانه 240 هزار واحد مسکوني را نوسازي و بازسازي کنيم که در اين صورت چيزي حدود 80 درصد خانه‌هاي روستايي مقاوم شده‌اند.