كشورداري جديت مي‌خواهد

كشورداري نياز به جديت دارد و اكنون زمان ايستادگي در مقابل تهديدات ترامپ است. رياست‌جمهوري او در امريكا شرايط را به كلي تغيير داده است. در دوران رياست‌جمهوري اوباما كه كلام محترمانه‌اي داشت نيز هر وقت كه صحبت از گزينه نظامي كردند، پاسخ مناسب را داديم اما الان وضعيت كاملا متفاوت است. ترامپ فقط با ما درگير نيست؛ با كانادا، ‌مكزيك، چين، ژاپن و روسيه نيز با لحن توهين‌آميز صحبت مي‌كند.
از همان روز اول تهديدات خود عليه ايران را شروع كرد و مسوولان ما خيلي محترمانه با او برخورد كردند، حتي تا همين اواخر نيز حرف‌هاي او را نشنيده مي‌گرفتند اما اين نشنيده گرفتن در عالم سياست نمي‌تواند براي هميشه تداوم داشته باشد. با فردي مواجه هستيم كه مي‌گويد تمام تلاش خود را صرف براندازي نظام خواهد كرد. معاونين و مشاورين او نيز در جلسه خشن‌ترين گروهك تروريستي دنيا كه داعش نزد آن شاگردي كرده، شركت مي‌كنند و براندازي نظام را وعده مي‌دهند؛ ترامپ مرتبا مي‌گويد كه به دنبال ممانعت از صادرات نفت ايران است. بدون شك ما نمي‌توانيم در مقابل حرف‌هاي تهديد آميز او دسته گل بفرستيم. بعضا مي‌توان نشنيده و نديده گرفت اما تداوم اين رويه درست نيست و بالاخره بايد يك پاسخ دندان شكن و در شأن ملت ايران داد.
ترامپ نه‌تنها به صورت مرتب اظهارات تهديد‌آميز خود را تكرار مي‌كند بلكه براي عملياتي كردن آن نيز مي‌كوشد. او در روز روشن از يك قرارداد بين‌المللي مورد توافق كشورهاي بزرگ دنيا و شوراي امنيت سازمان ملل خارج شد و امضاي خود را پس گرفت. به دنبال آن با كشورهاي مختلف در جهت نابودي نظام جمهوري اسلامي لابي مي‌كند و قطعا پاسخ اينها گل فرستادن نيست. ما در شرايط فعلي بايد با قاطعيت و جديت در كلام به او پاسخ دهيم تا بداند كه كشور ايران بي‌صاحب نيست. كشور توانايي مقابله با او را دارد و اگر قرار باشد يك قطره نفت صادر نكنيم براي صادرات نفت كشورهاي منطقه كه هم‌دست و هم پيمان امريكا هستند نيز دعا نخواهيم كرد. بر لزوم اين جديت تاكيد دارم زيرا قبلا همه راه‌ها را رفته و با امريكا و تمام دنيا اتمام حجت كرده‌ايم. ما با كشوري كه ذره‌اي به آن اعتماد نداشتيم مذاكره كرده، امتياز داده و امتياز گرفتيم. برديم و آنها را نيز به برد رسانديم؛ نهايتا توافقنامه‌اي حاصل شد كه امريكايي‌ها برخلاف عرف بين‌المللي پاي آن نماندند. امريكا صرفا تهديد نمي‌كند و به دنبال عملي كردن تهديدات خود است. به دنبال لابي‌ و اعمال فشار امريكا است كه خيلي از كشورها از ايران نفت نمي‌خرند و مشاركت اقتصاد خود با ايران را قطع كردند. اين يك جنگ تمام‌عيار است. شأن مردم ايران ايجاب مي‌كند كه فرماندهان و مسوولان حرف‌هاي جدي‌تر بزنند و يادآوري كنند كه ما يك ملت آب‌ديده هستيم. ما هشت سال جنگي را پشت سر گذاشتيم كه فقط صدام در مقابل ما نبود. از اتحاد جماهير شوروي آن زمان گرفته تا اروپا و كشورهاي منطقه در مقابل ما ايستاده بودند. با وجود اينكه تجربه نداشتيم جنگيديم و يك وجب از خاك خود را به كسي نداديم اكنون آبديده شده و امكانات بيشتري تهيه كرده‌ايم پس اجازه نمي‌دهيم كه امريكا هر روز ما را تهديد كند.
ضروري است كه مقامات مسوول در كشورمان پاسخ‌هاي درخوري به تهديدات امريكا بدهند. از آنجايي كه فرماندهان ارتش در امريكا اظهارات تهديد آميزي عليه ايران مطرح مي‌كنند، لازم است كه سردار قاسم سليماني و آقاي جعفري فرمانده كل سپاه نيز به آنان پاسخ دهند. بدون شك حرف‌هايي آنان به دنبال صحبت‌هاي اخير آقاي روحاني و در حمايت از رييس‌جمهور است. به هر حال استارت اين رويه را ترامپ زد و بايد فردي هم جايگاه او پاسخ مي‌داد. بعد از اظهارات روحاني اما لازم شد كه فرماندهان و چهره‌هاي نظامي مواضع او را پيگيري كنند. صحبت‌هاي اخير سردار سليماني در همين راستا بيان شد.


شرايط فعلي به گونه‌اي است كه همه اركان حاكميت به دنبال يك هدف مشترك بوده و وحدت دارند. بايد همين‌طور باشد زيرا استراتژي امريكايي‌ها ايجاد شكاف بين اركان حاكميت و در مرحله بعد ايجاد شكاف ميان حاكميت و ملت است. مي‌دانند كه بهترين راه براي مقابله با ايران اين روش است. همه قوا و نهادهاي حكومتي بايد به جهت تسريع ايجاد خدمات و آرامش براي مردم و ايستادگي در مقابل دشمن در كنار هم باشند.
امريكايي‌هاي بايد بدانند كه اگر قرار باشد ملت ايران هزينه بدهد همه را وادار به هزينه دادن خواهند كرد. ما زير بار حرف زور نمي‌رويم. اگر با ما برخورد نظامي كند با او برخورد نظامي مي‌كنيم. اگر به دنبال از بين بردن ما باشد او را به طريق اولي از بين مي‌بريم اما اگر مودبانه و متناسب با شأن و فرهنگ ملت ايران صحبت كند ما نيز همين طور با آنها صحبت مي‌كنيم. ما ملتي نيستيم كه بخواهيم جنگي را شروع كنيم و در طول 200 سال گذشته نيز هيچ‌وقت شروع‌كننده جنگي نبوده‌ايم. هميشه به دنبال صلح، آرامش و مذاكره هستيم اما اگر كسي مدام با تهديد صحبت كند و به دنبال نابودي باشد بايد با او با ادبيات قابل فهم خودش صحبت كرد.
طبيعي است كه در كشورداري اگر جديت نباشد نمي‌توان به نتيجه رسيد. از دولت هم انتظار داريم كه در همه بخش‌ها و حوزه‌ها جديت داشته باشد.