ضرورت شفاف‌سازي در گزارش حادثه پلاسكو

احمد حکيمي‌پور
عضو شوراي شهر تهران

عدم معرفي مقصر اصلي حادثه پلاسكو در گزارش هيئت بررسي مساله‌اي است كه طي روزهاي گذشته سوال‌هاي زيادي را در ذهن شهروندان ايجاد كرده و مردم انتظار دارند اين حادثه با دقت کارشناسي شود. اما اين حادثه، دلايل بروز آن و بررسي جوانب مختلف حادثه همچنان در كميته‌هاي شوراي شهر ادامه دارد. رييس جمهور نيز دستوري صادر کرده بود تا هياتي ويژه علت بروز اين حادثه را بررسي کند که اين گزارش تهيه و منتشر شد اما با اعتراضهايي رو به رو شد که نشستي در اين زمينه از سوي هيات ويژه براي پاسخگويي برگزار شد. اکنون نکته مهمي‌مطرح است که بايد كلي‌گويي را از گزارش‌هاي مهم كنار بگذاريم و درباره اين قبيل حوادث شفاف سازي صورت گيرد. در شوراي شهر نيز به دنبال اين هستيم تا با فاصله گرفتن از كلي گويي، مقصر اصلي حادثه پلاسكو مشخص شود. در حال حاضر نيز بخش‌هايي در شوراي شهر كه مربوط به پيگيري و بررسي اين حادثه در حوزه سلامت و ايمني مي‌شود، هنوز مشغول فعاليت هستند تا بررسي دقيق تري صورت گيرد.
نکته مهمتر اينکه به نظر مي‌رسد مديريت كلان شهري در تهران هنوز اهميت اين حادثه را درك نكرده که بايد در اين خصوص نيز بررسي و پرس و جو شود.


البته شوراي شهر بي تفاوت نبوده و پيش از عيد نوروز گزارشي از سوي كميسيون سلامت و كميته‌ايمني شوراي شهر در رابطه با حادثه پلاسكو ارائه شد، اما هنوز كار آن به پايان نرسيده و بررسي كميته‌هاي مربوطه ادامه دارد که اين رويکرد اهميت بررسي را نشان مي‌دهد. به همين دليل گزارش ارائه شده از سوي هيئت بررسي به دستور رئيس‌جمهوري اهميت ويژه دارد که ارايه شد. با اين حال شوراي شهر هنوز هم توجهش به اين مساله بوده و طبق قوانين و در چارچوب اختيارات پيگير مطالبات مردم و شهروندان خواهد بود. نکته ديگر پيگيري مطالبات حادثه‌ديدگان پلاسكو است. شهرداري و شوراي شهر نهادهاي عمومي‌و غيردولتي هستند و در حد اختيارات خود اين موضوعات را پيگيري خواهند كرد. بنابر اين دستگاههاي مربوطه بايد در اين زمينه عمل کنند.
اما حادثه پلاسکو بر دوش شوراي شهر سنگيني مي‌کند و گزارش ارائه شده از سوي هيئت بررسي پايان كار شوراي شهر نخواهد بود. اعضاي شورا تمام تلاش خود را مي‌كنند تا اين قبيل حوادث تكرار نشود و هزينه‌هاي آن به كمترين ميزان برسد. در نهايت اينکه بايد بررسي‌ها دقيق باشد و گزارش‌هاي كلي را كنار بگذاريم. بايد شفاف‌سازي درباره اين قبيل حوادث صورت بگيرد. مردم به‌عنوان صاحبان اصلي انقلاب خواهان شفافيت بيشتري هستند و بايد مقصران اصلي اين حادثه و مواردي از اين قبيل به مردم معرفه شوند و پاسخگو باشند.