وارسته و تمام‌عيار

بي‌شــك فــرهـاد فخرالديني، مـوزيسين و آهنگساز حرفه‌اي و باسابقه‌اي است. او هم در زمينه ساخت موسيقي فيلم و هم نگارش آثار اركسترال از پيشينه‌اي پر و پيمان و قابل توجه برخوردار است. خصوصا در سال‌هايي كه رهبري اركستر موسيقي ملي ايران را برعهده داشت، آثار ارزشمند خود و ديگر موسيقيدانان صاحب‌نام اين كشور را اجرا و رهبري كرد كه به عقيده من خدمتي بزرگ به جامعه فرهنگ و هنر ايران بود.
در دوران حضور فرهاد فخرالديني اركستر موسيقي ملي ايران از كيفيت صداي بسيار خوبي برخوردار بود. سال‌ها تجربه او در زمينه ساخت آثار اركسترال، به ويژه قطعات موسيقي ايراني شرايطي را به وجود آورد كه اركستر ملي توانست در جايگاه رفيعي قرار گيرد.
بي‌شائبه فرهاد فخرالديني به موسيقي اين مرز و بوم خدمت كرده است. براي نمونه مي‌توان به تاليف كتاب‌هايي در زمينه تئوري موسيقي اشاره كرد كه حقيقتا تاثيرگذار و قابل تامل هستند. من در زمينه موسيقي كلاسيك غربي تحصيل كرده‌ام و ايشان متخصص موسيقي كلاسيك ايراني است اما هر كدام از آثار خلق شده توسط فرهاد فخرالديني را كه شنيدم بسيار از آنها خوشم آمد. البته يكي، دو اثر از او را هم براي اركستر سازهاي زهي رهبري كرده‌ام. همچنين بعضي از موسيقي فيلم‌هايش را كه براي اركستر سمفونيك تصنيف شده و قطعا به گوش مردم آشنا است. اما گذشته از هنر بي‌مثال، فرهاد فخرالديني از جنبه‌اي ديگر، يك دوست و رفيق تمام‌عيار و انساني وارسته و بي‌نظير است.
او نه تنها حمايت‌هايش را از من دريغ نكرد بلكه بارها دست هنرمندان جوان را هم گرفت و حامي آنها بود. براي مثال زماني ‌كه براي رهبري اركستر موسيقي ملي ايران از من دعوت كرد، دلسوزانه و برادرانه تمام امكانات مورد نياز را در اختيارم قرار داد و كاملا حامي‌ام بود؛ بهترين نوازندگان و زمان‌هاي تمرين را نيز در اختيارم گذاشت و همين دقت نظر موجب ارتقاي كيفي كار و صداي خوب اركستر شد.


البته اركستر موسيقي ملي ايران در دوره‌اي از حضور ايشان محروم ماند كه من آن سال‌ها ايران نبودم و اطلاع دقيقي از جزييات ماجرا ندارم. درباره كيفيت امروز اركستر هم نمي‌توانم نظري بدهم ولي آخرين بار كه اجراي اركستر ملي به رهبري فرهاد فخرالديني را ديدم، بسيار لذت بردم.
خوشحالم كه قرار است يك بار ديگر اركستري ديگر را رهبري كند و اميدوارم هرچه بيشتر از حضور هنرمنداني مثل او بهره‌مند شويم. او نه تنها در مقام يك موسيقيدان توانمند و عالم است، بلكه از نظر انساني نيز واجد شخصيتي بسيار دوست‌داشتني است و به عنوان يك دوست آرزو مي‌كنم هميشه شاد و سلامت باشد و مسوولان كشور موقعيت‌هاي بيشتري را براي آنكه به موسيقي و هنر اين مملكت خدمت كند، فراهم كنند.