تلاش آخر براي جلوگيري از جنگ تجاري

ميثم سليماني
 روز سه‌شنبه يك روز قبل از اينكه ژان كلود يونكر، رييس كميسيون اروپا بخواهد با دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري در كاخ سفيد ديدار كند، رييس‌جمهور امريكا بار ديگر به نوعي تهديدات و صحبت‌هاي تند خود در خصوص اروپا را تكرار كرد. دونالد ترامپ سه‌شنبه شب در جمع كهنه‌سربازان امريكايي در كانزاس اعلام كرد كشورهايي كه غيرعادلانه با ايالات متحده رفتار كرده‌اند يا معاملات خود را منصفانه خواهند كرد يا با مقرراتي سخت مواجه خواهند شد. واقعيت آن است كه اتحاديه اروپا اكنون به خوبي مي‌داند كه دونالد ترامپ در اين زمينه جدي است. از همين رو هياتي را به ايالات متحده اعزام كرده تا با مقامات اين كشور از جمله شخص ترامپ مذاكره كنند. ژان كلود يونكر، رييس كميسيون اروپا نيز بنا دارد با دونالد ترامپ ديدار كند، اما اين ديدار تا زمان تنظيم اين گزارش هنوز صورت نپذيرفته است. در حال حاضر امريكا تعرفه‌هايي را روي صادرات فولاد و آلومينيوم به اروپا تحميل كرده است و اروپايي‌ها را نيز مجبور كرده تا دست به اقدامي تلافي‌جويانه بزنند. اكنون نيز اروپايي‌ها به‌شدت نگران هستند كه وضع تعرفه بر خودروهاي وارداتي از اروپا بر فروش آنها تاثير بگذارد.
اروپايي‌ها انتظار داشتند دونالد ترامپ پيش از حضور آنها در امريكا، با آنها وارد يك مذاكره براي كاهش تعرفه شود نه اينكه دست به انتقادات بيشتر بزند. تا حد زيادي تاكتيك ترامپ تقريبا مشخص شده است، او برعكس اين جريان را پيش برد و سعي كرد با سخنان و توييت‌هاي تكان‌دهنده به نحوي موضع اروپايي‌ها را در برخورد با خود تضعيف كند. به گزارش فايننشال تايمز، برخي از كشورهاي عضو اتحاديه اروپا به ويژه آلمان، نگران صنعت خودروسازي خود كه براي‌شان نقش حياتي دارد، هستند. از همين رو دو راهكار وجود دارد، اينكه توليد‌كنندگان بزرگ جهاني به يك معامله بر سر يك تعرفه چندجانبه و چندوجهي در جهان دست پيدا كنند و سناريوي ديگر ايده يك توافقنامه دوجانبه ميان اتحاديه اروپا و ايالات متحده است كه بتواند تعرفه‌ها را در طيف گسترده‌اي از كالاها كاهش دهد.
با اين حال اين اقدامات بسيار دشوار خواهد بود و ممكن است اقتصاد‌هاي كشورهاي دو سوي آتلانتيك را با چالش مواجه كند. اكنون دونالد ترامپ علاقه‌مند است به جاي اجراي قوانين تجارت آزاد كه به راحتي به همه طرفين اجازه داد و ستد مي‌دهد، خود به توافقي دست پيدا كند تا آن گونه كه مي‌خواهد بر تجارت جهان مديريت كند. اما شرايط در زمينه خودرو و دست زدن به هر يك از شرايط موجود مي‌تواند چالش‌هاي عمده‌اي را ايجاد كند. اكنون واقعيت آن است كه در دهكده جهاني يك توليد‌كننده خودرو با وضع تعرفه با مشكلات جدي مواجه مي‌شود. چين يكي از بزرگ‌ترين توليد‌كنندگان قطعات خودرو محسوب مي‌شود و در صورت وضع تعرفه روي قطعات چيني هم اروپا و هم امريكا متضرر مي‌شوند، بنا براين اگر زماني كه شركت‌هاي خودرو‌سازي به يك توافق كلي دست پيدا كنند اما دولت بخواهد تعرفه وضع كند قطعا با مشكل مواجه مي‌شوند. از نظر سياسي نيز هرگونه توافق دوجانبه ميان امريكا و اروپا نيز با مشكلاتي جدي مواجه است.


دونالد ترامپ معتقد است كه ايالات متحده و اتحاديه اروپا بايد تمامي تعرفه‌ها و موانع و يارانه‌ها را لغو كنند، اقدامي كه ترامپ مدعي است مي‌تواند تجارت ميان امريكا و اروپا را متعادل كند. ترامپ در توييتر خود پيش از ديدار با مقام‌هاي اروپايي نوشت: من براي آنها يك ايده دارم. همه تعرفه‌ها، موانع و كمك‌هاي مالي متوقف شود در نهايت بازار آزاد و تجارت عادلانه مي‌شود. اميدوارم آنها اين كار را انجام دهند. ما آماده هستيم اما آنها نيستند.
با اين حال به نظر مي‌رسد اروپايي‌ها هرچند مي‌دانند شرايط سختي با ترامپ دارند ولي قصد دارند تا به نحوي رضايت ترامپ را جلب كنند. به گزارش بلومبرگ، اروپا قصد دارد سيگنالي از تمايل براي مذاكره در مورد توافقنامه تجارت دوجانبه در خصوص كالاهاي توليدي با امريكا ارسال كند. اما واقعيت آن است كه اگر اروپا نتواند دونالد ترامپ را در اين زمينه متقاعد كند و دونالد ترامپ بخواهد تعرفه‌هاي ماشين‌هاي اروپايي را افزايش دهد اقتصاد 28 كشور اروپايي با چالش جدي مواجه خواهد شد. ترامپ همواره اتحاديه اروپا را متهم كرده است كه تعرفه‌هاي بيشتري از تجارت با امريكا دريافت مي‌كند. يونكر در مصاحبه‌اي پس از ورود به امريكا با شبكه تلويزيوني ZDF آلمان گفت: ما اينجا هستيم تا بتوانيم به راه‌حلي براي جلوگيري از يك جنگ تجاري دست پيدا كنيم. با اين حال يونكر اضافه كرد كه زياد به اين موضوع خوشبين نيست. او هشدار داد اتحاديه اروپا آماده است تا در صورت شكست مذاكرات بلافاصله اقدامات تلافي‌جويانه را عليه ايالات متحده آغاز كند.
دونالد ترامپ همچنين در توييتي ديگر عنوان كرده بود كه اين تعرفه‌ها بزرگ‌ترين هستند! كشوري كه با امريكا تجارت ناعادلانه مي‌كند يا در مورد معامله منصفانه بحث مي‌كند با تعرفه مواجه مي‌شود. اين بسيار ساده است و همه در مورد آن صحبت مي‌كنند. به ياد داشته باشيد، ما قلكي هستيم كه از آن سرقت شده است.
در طرف مقابل سيسيليا مالمستروم، كميسيونر اتحاديه اروپا اعلام كرد كه كميسيون تجارت خارجي اتحاديه اروپا به نمايندگي از 28 كشور اتحاديه اروپا، فهرستي از اقدامات تلافي‌جويانه را براي كالاهاي امريكايي به ارزش 20 ميليارد دلار تهيه كرده است. وي در مصاحبه با يك روزنامه سوئدي عنوان كرد، اين امر مي‌تواند گسترده‌تر شود و كالاهاي كشاورزي، ماشين آلات، محصولات با تكنولوژي بالا و سايرين را نيز در بر بگيرد.
بااين حال بسياري از كارشناسان پيش از ديدار مقام‌هاي اروپايي و امريكايي، معتقد بودند كه از پيچيدگي‌هاي بسيار بالايي برخوردار است، زيرا ترامپ چندي پيش اتحاديه اروپا را به دليل تراز مازاد تجاري دشمن ايالات متحده خوانده بود و تاكيد كرد كه تعهد امريكا به امنيت اين قاره بستگي به حل و فصل اختلافات طرفين بر سر تعرفه‌ها دارد. گره زدن جنگ تجاري به بحث امنيت اتحاديه اروپا باعث شده است كه چالش ميان طرفين پيچيده‌تر از هر زمان ديگر شود. برخي تحليلگران معتقدند كه شرايط مي‌تواند بدتر از آن چيزي باشد كه انتظار مي‌رود و اگر اتفاق مثبتي در اين ديدار رخ دهد بسيار شگفت آور خواهد بود.
 
امريكا بزرگ‌تر از كاخ سفيد است
هايكو ماس، وزيرخارجه آلمان پيش از آنكه مذاكرات ميان يونكر و ترامپ آغاز شود در پاسخ به توييت‌هاي ترامپ بدون اينكه به آنها اشاره كند عنوان كرد كه ايالات متحده بزرگ‌تر از كاخ سفيد است. ماس در توييتي عنوان كرد: براي من ايالات متحده يك حريف نيست، بلكه مهم‌ترين شريك و متحد ما در خارج از اتحاديه اروپا است. وي افزود: امريكا بزرگ‌تر از كاخ سفيد است، ترامپ هم تغيير نخواهد كرد. او مي‌تواند همان طور كه مي‌خواهد توييت كند.