آغاز ترمیم دولت با تغییر رئیس‌ کل بانک ‌مرکزی

پس از مدت‌ها مطالبه و انتظار افکار عمومی و فعالان اقتصادی برای تغییر برخی وزرا و مسئولان دولتی، سرانجام رئیس‌جمهور با نصب عبدالناصر همتی به جای ولی‌اله سیف به عنوان رئیس‌کل جدید بانک‌مرکزی، نخستین گام را برای تحولات در کابینه برداشت.
به گزارش خبرنگار ما، تغییر در تیم اقتصادی دولت به ویژه بانک‌مرکزی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و وزارت صمت از جمله مطالباتی بود که کارشناسان و فعالان اقتصادی به عنوان شرط لازم برای جلوگیری از تشدید مشکلات و بازگشت به مسیر صحیح در حوزه سیاست‌های اقتصادی بر آن تاکید داشته و دارند.
اکنون با تغییر رئیس‌کل بانک‌مرکزی که استقبال بازار ارز و سکه را نیز به دنبال داشت، بنظر می‌رسد، رئیس‌جمهور به این مطالبه پاسخ داده گرچه انتظار، تغییراتی فراتر از بانک مرکزی است.
انتصاب عبدالناصر همتی با حکم رئیس‌جمهور


پس از انتشار برخی اخبار غیررسمی در شامگاه سه‌شنبه سرانجام پیش از ظهر دیروز رئیس جمهور، دکتر عبدالناصر همتی را به سمت «رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران» منصوب کرد.
رئیس جمهور بنا به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی و تصویب هیات وزیران، دکتر عبدالناصر همتی را به سمت «رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران» منصوب کرد.
متن حکم حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی به این شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
جناب آقای دکتر عبدالناصر همتی
با عنایت به تعهد، تخصص و تجربیات ارزنده جناب عالی و بنا به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی و تصویب هیات وزیران در جلسه مورخ 03/05/1397 به موجب این حکم به سمت «رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران» منصوب می‌شوید.
انتظار دارد در راستای ایجاد ثبات، آرامش و رونق در اقتصاد کشور، با همکاری و هماهنگی دستگاه‌های ذیربط نسبت به ساماندهی بازار پولی و ارزی و پیگیری اصلاح و اجرای دقیق مقررات نظام بانکی کشور اقدام عاجل و کامل بعمل آورید.
توفیق شما را در انجام شایسته وظایف محوله با رعایت اصول قانون‌مداری، اعتدال‌گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید از خداوند متعال مسالت می‌نمایم.
پس از این انتصاب، هیات دولت نیز از خدمات و تلاشهای دکتر ولی‌اله سیف در دوران تصدی ریاست بانک مرکزی تقدیر کرد. همچنین رئیس‌جمهور اعتماد قاطع دولت به آقای همتی را به عنوان رئیس کل بانک مرکزی به ایشان تبریک گفت. حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی، آقای همتی را فردی تحصیل‌کرده، آگاه و دارای تجربیات ارزنده در بانک و بیمه، با نشاط، فعال و دارای روحیه، قوی و خوب و دارای توان معرفی کرد.
رئیس‌جمهور اصلاح نظام بانکی، سیاست‌های مالی، پولی و بهبود روابط بانکی با دنیا و توسعه پیمان‌های پولی دو جانبه، حفظ و مراقبت از ذخائر ارزی را از اولویت‌های رئیس کل جدید بانک مرکزی دانست و کلیه اعضای دولت را به همکاری با ایشان توصیه کرد.رئیس جمهور با تشکر از آقای دکتر سیف، ایشان را مدیری بسیار سالم و ارزشمند دانست که با جدیت تمام سیاست‌های دولت را اجرا می‌کرد. دکتر روحانی ایستادگی در برابر موسسات مالی، اعتباری غیرمجاز که به ایجاد انضباط بیشتر و قاعده‌مند شدن این موسسات منجر شد را از خدمات ارزنده دوره مدیریت آقای سیف دانست.
استقبال بازارهای ارز و سکه از تغییر رئیس‌کل بانک‌مرکزی
اگرچه خبر غیررسمی نهایی شدن رئیس‌کل جدید بانک‌مرکزی شامگاه سه‌شنبه منتشر شده بود اما با اعلام رسمی انتصاب عبدالناصر همتی به عنوان جانشین ولی‌اله سیف در بانک‌مرکزی، قیمت دلار و سکه روز گذشته در بازارهای غیررسمی کاهش یافت.
بنابر این گزارش، با اعلام این خبر قیمت‌ سکه و ارز در بازار نزولی شد تا اولین واکنش‌های بازار نسبت به این تغییر مثبت باشد. صبح دیروز نرخ دلار در بازار آزاد 9 هزار و 300 تومان و یورو 10 هزار و 950 تومان قیمت خورد. این درحالی است که نرخ دلار بعد از ظهر روز سه شنبه به 9 هزار و 530 تومان نیز رسیده بود و در پایان روز با توجه به افزایش زمزمه‌های تغییر رئیس کل بانک مرکزی تا 9 هزار 350 تومان کاهش یافت.
روز گذشته همچنین قیمت سکه بهار آزادی 45 هزار تومان کاهش نشان داد. نرخ سکه امامی اکنون در بازار 3 میلیون و 476 هزار تومان است، در شرایطی که روز گذشته سکه 3 میلیون و 521 هزار تومان به فروش می‌رسید.
فعالان بازار احتمال می‌دهند با توجه به امید در تغییر سیاست‌های پولی، روند نزولی قیمت و ارز ادامه داشته باشد. درحال حاضر، به گفته کارشناسان سکه حدود 700 هزار تومان حباب دارد که انتظار می‌رود این حباب قیمتی طی روزهای آینده کاهش یابد.
این امیدواری از آن رو پررنگ است که فرایند انتقال مسئولیت در بانک مرکزی بسیار سریعتر از معمول انجام شد و همتی پیش از ظهر دیروز با حضور در ساختمان بانک مرکزی کار خود را رسما آغاز کرد.
پیش از این قرار بود تا 25 مردادماه یعنی زمان برگزاری مجمع بانک مرکزی، سیف در ساختمان میرداماد حاضر باشد تا پس از انتقال صورتهای مالی تایید شده بانک مرکزی، کار رسما به عبدالناصر همتی سپرده شود.
نوبخت: استعفا دادم ولی رئیس‌جمهور قبول نکردم
اگرچه انتظار از رئیس جمهور این است که دامنه تغییرات تنها به بانک مرکزی ختم نشود و در همین راستا نیز اخباری غیررسمی از تغییر رئیس سازمان برنامه و بودجه به گوش می‌رسد ولی دستکم تا عصر دیروز اخبار همچنان بر ادامه حضور محمدباقر نوبخت در این سازمان مهم تاکید داشت.
محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران پیرامون تغییر در سازمان برنامه و بودجه بیان داشت: ترجیح دادم برای اینکه زمینه در اصلاح کابینه داوطلبانه شخصا خواستم از همه مسئولیت‌های دولت کناره‌گیری کنم.
محمد باقر نوبخت با اعلام اینکه برای باز بودن دست رئیس جمهور استعفای خود را تقدیم وی کردم گفت: من نتوانستم اقای رئیس‌جمهور را برای این کار قانع کنم.
محمدباقر نوبخت در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا تغییرات کابینه شامل سازمان برنامه و بودجه نیز می‌شود، اظهار کرد: بعد از اینکه نابسامانی‌هایی به وجود آمد و مردم دچار مشکل شدند، انتظار و مطالبه مردم این بود که وضعیت بازار ارز بهبود پیدا کند و این موضوع با ترمیم و تغییر کابینه و تیم اقتصادی دولت همراه دانسته شد.
سخنگوی دولت افزود: واقعیت این است که بدون اینکه موضوع ارز و سیاست‌های بانک مرکزی در این زمینه و نابسامانی‌های بازار کالا ارتباطی با سازمان برنامه و بودجه داشته باشد، ترجیح دادم برای اینکه زمینه برای اصلاح فراهم شود و دست رئیس‌جمهور باز باشد داوطلبانه و شخصا از تمام مسئولیت‌های موجود دولت کناره‌گیری کنم؛ چرا که مردم را دوست دارم و اگر رفتنم به بهبود اوضاع کمک کند دریغ نخواهم کرد.
وی تاکید کرد: صمیمانه این استعفا را به آقای رئیس جمهور تقدیم کردم، اما عده‌ای گفتند فداکاری شده و برخی نیز گفتند فضاسازی شده که تسویه حساب سیاسی شود و از همه خواهش می‌کنم بیش از هرچیز نگران مردم باشیم و با صمیمیت می‌گویم که درحال حاضر وقت تسویه حساب سیاسی نیست و می‌گویم که می‌خواهم به تدریس در کلاس درس بپردازم و کنار دانشجویان باشم.
نوبخت ادامه داد: من از باب اینکه دست آقای رئیس‌جمهور باز باشد و حتی اگر یک در هزار وضعیت با تغییر من بهتر می‌شود آمادگی دارم که از دولت کنار بروم. با این حال اگر برخی فعالان سیاسی رضایت خدا را در نظر نمی‌گیرند، مراعات مردم را بکنند و دنبال تسویه حساب نباشند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: اقای روحانی بیش از 30 سال است که من را می‌شناسد و امیدوارم که تصمیم مقتضی را بگیرند و البته ایشان هرگاه صحبت شده در حضور بنده نشان از محبت عمیق ایشان نسبت به من است.
سخنگوی دولت تصریح کرد: من نتوانستم اقای رئیس‌جمهور را برای این کار قانع کنم و امیدوارم که ایشان تصمیم مقتضی را بگیرند و البته از طرفی اصرار بر ترک مسئولیت آن هم در شرایط فعلی یک جور فرصت طلبی به نظر می‌رسد و ممکن است عده‌ای بگویند افرادی به دنبال عافیت طلبی هستند.
وی در پایان گفت: رئیس جمهور آنچه که مصلحت مردم و اقتضای شرایط باشد را در زمینه تغییرات دیگر در کابینه پیگیری خواهند کرد چرا که به رای مردم متعهد است.
در همین زمینه اما پایگاه اطلاع‌رسانی دولت نوشت: واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: استعفای دکتر نوبخت از سازمان برنامه و بودجه را تکذیب می‌کنم و آنجه رسانه‌ها از قول ایشان نقل کرده‌اند به هیچ وجه صحت ندارد.
سایر اخبار این روزنامه
قرارداد اجاره مسکن 2 ساله می‎شود رئیس جمهور در جلسه هیات دولت: ایستادگی ملت قدرتمندترین پاسخ به سخنان سخیف حاکمان آمریکاست انصارالله یمن یکی از مدرن‌ترین ناوهای عربستان را هدف قرار داد وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: تسهیلات ارزان قیمت به بازنشستگان اعطا می‌شود سخنگوی دولت: فاز دوم پرداخت مطالبات بازنشستگان بزودی پرداخت می‌شود آغاز ترمیم دولت با تغییر رئیس‌ کل بانک ‌مرکزی سخنگوی وزارت امور خارجه: آمریکا مذاکره با ایران را در سایه تهدید فراموش کند سخنگوی سازمان انرژی اتمی: تولید آب سنگین با همان روال قبل ادامه دارد اعتراض ایران به ادعاهای پمپئو به سفارت سوئیس ارائه شد وزیر بهداشت: تلقین کمبود دارو از اهداف دشمن است مجلس وظایف دستگاه‌ها در حمایت از کودکان را مشخص کرد شروع خوبی است، اما جانبازان 70 درصد فردا عازم حج می‌شوند ایران اسلامی؛ ‌غرق در جشن و سرور ولادت هشتمین امام شیعیان تحلیل سیاسی هفته آغاز ترمیم دولت با تغییر رئیس‌ کل بانک ‌مرکزی آغاز ترمیم دولت با تغییر رئیس‌ کل بانک ‌مرکزی آغاز ترمیم دولت با تغییر رئیس‌ کل بانک ‌مرکزی آغاز ترمیم دولت با تغییر رئیس‌ کل بانک ‌مرکزی آغاز ترمیم دولت با تغییر رئیس‌ کل بانک ‌مرکزی آغاز ترمیم دولت با تغییر رئیس‌ کل بانک ‌مرکزی آغاز ترمیم دولت با تغییر رئیس‌ کل بانک ‌مرکزی آغاز ترمیم دولت با تغییر رئیس‌ کل بانک ‌مرکزی آغاز ترمیم دولت با تغییر رئیس‌ کل بانک ‌مرکزی