دانشمندان از خطر انقراض برخی از گونه‌های جانوری آمریکا و مکزیک به واسطه دیوار مرزی خبر داده‌اند

دیوار انقراض
زهرا داستانی
ساخت دیوار مرزی بین آمریکا و مکزیک یکی از وعده‌های انتخاباتی دونالد ترامپ، رئیس ایالات متحده آمریکا بود. دیواری به طول 3100 کیلومتر و ارتفاع 9 متر که ساخت آن از اواخر سپتامبر سال 96 آغاز شد. دیواری که از شمار زیادی از نواحی مرزی این دو کشور، از جمله نواحی بزرگ شهری تا بیابان‌های غیرقابل سکونت می‌گذرد تا جلوی مهاجران غیر قانونی را بگیرد که از طریق این مرز می‌گریزند تا به آمریکا برسند. ساخت این دیوار از زمانی که زمزمه‌های آن از زبان ترامپ به گوش رسیده بسیاری از افراد با ساخت آن مخالفت کرده‌اند اما حالا پس از گذشت چندین ماه از صدور فرمان ترامپ برای آغاز ساخت و ساز هزاران دانشمند خواستار تشخیص آسیب‌های دیوار مرزی ایالات متحده و مکزیک به حیات وحش بومی این منطقه شده‌اند.
رویکرد سختگیرانه مهاجرتی بخشی از سیاست رئیس دولت ایالات متحد آمریکا است. رویکردی که گوشه‌هایی از آن در زمان تبلیغات انتخاباتی در سخنان دونالد ترامپ دیده می‌شد و پس از به قدرت رسیدن او با امضای فرمان ساخت دیوار مرزی بین آمریکا و مکزیک به مرحله اجرا در آمد. سیاستی که فرمان آن در ۲۵ ژانویه ۲۰۱۷ صادر شد و پس از آن ترامپ پیش‌بینی کرد که ظرف چند ماه آینده عملیات اجرای آن آغاز خواهد کرد. ادعایی که علی‌رغم مخالفت‌ها عملی هم شد. گرچه ساخت این دیوار به طور کامل به پایان نرسیده است اما با این حال اجرای این طرح تبعات بسیاری را در بر خواهد داشت، تبعاتی که فقط محدود به آمریکا نیست، بلکه در وهله نخست کشور مکزیک در مرزهای جنوبی آمریکا و در وهله بعدی کشورهای آمریکای مرکزی را تحت تاثیر قرار خواهد داد. اصولا این مساله نگرانی شدید مکزیکی‌ها و به طور کلی مهاجران لاتین تبار به آمریکا را برانگیخته است. علاوه بر تبعاتی سیاست جداسازی آمریکا و مکزیک برای مهاجران به خصوص لاتینی تبارها و مکزیکی‌ها در بر دارد و همچنین تبعاتی که می‌تواند بر شرایط اقتصادی کشور مکزیک وارد کند، دیوار عریض و طویل مرزی ترامپ تبعات و آسیب‌هایی را به محیط زیست و حیات وحش مناطقی که این دیوار از آنها می‌گذرد وارد می‌کند. تبعاتی که تا پیش از این کمتر کسی به آنها اندیشه بود و یا از آن سخن گفته بود. حالا اما دانشمندان نسبت به این موضوع به جهان و تصمیم‌گیرندگان اصلی ساخت این دیوار هشدار داده‌اند.


1500 گونه در معرض خطرند
به گزارش روزنامه ایندیپندنت، مناطق مرزی شامل بیش از 1500 گونه بومی گیاهی و جانوری می‌شود که برخی از مناطق متنوع زیست محیطی آمریکای شمالی را پوشش می‌دهد و مناطق شمال آمریکا برخی از متنوع‌ترین مناطق زیست محیطی را تشکیل می‌دهند.
دانشمندان بر این باورند که قرار دادن یک مانع فیزیکی بین دو منطقه، این زیستگاه منحصر به فرد را نابود خواهد کرد. این دیوار مهاجرت گونه‌ها را محدود می‌کند و گونه‌های جانوری و گیاهی را به سمت انقراض می‌برد. موجوداتی که زندگی و حیات و بقای آنها با ساخت و اتمام این دیوار در معرض خطر قرار می‌گیرد شامل گرگ های خاکستری مکزیکی، جَگوار یا پلنگ خالدار آمریکایی و شاخ‌چنگالی‌های بیابان سونورا (بیابانی در آمریکای شمالی که در دو سوی مرز ایالات متحده آمریکا و مکزیک) می‌شود.
هم صدایی دانشمندان برای مقابله با دیوار ترامپ
محققان در مقاله‌ای که در مجله BioScience منتشر کرده‌اند، از سایر دانشمندان خواسته‌اند تا برای بیان یکپارچه اثراث منفی اتمام این دیوار مرزی با آنها هم صدا شوند. یکی از متخصصان زیست شناسی حفاظت منابع طبیعی از دانشگاه استنفرود در این مقاله خاطر نشان کرده است که انقراض گونه‌ها هر کجا که یک پروژه ساختمانی در مقیاس بزرگ کلید زده شود، اتفاق می‌افتد. او می‌گوید: «هر بار در هر کجا که شما یک فرودگاه یا ساختمان را در حال ساخته شدن می‌بینید مطمئن باشید که تنوع زیستی در آن منطقه در تنگنا قرار گرفته و در خطر است.» او تاکید کرده که «دیوار صدها مایلی بین آمریکا و مکزیک به همراه ساختمان‌ها و زیرساخت‌هایی که برای نگهداری و نگهبانی از این دیوار ساخته‌ می‌شوند جرم علیه تنوع زیستی است.»
تقریبا 3 هزار دانشمند از کنگره آمریکا خواسته‌اند تا اطمینان حاصل شود که وزارت امنیت داخلی آمریکا قوانین محیط زیستی را در هنگام ساخت دیوارهای مرزی در نظر می‌گیرد یا خیر. در سال 2005 وزات امنیت داخلی آمریکا از قوانینی چون قانون گونه‌های در معرض خطر برای ساخت تدریجی دیوار مرزی چشم پوشی کرده است. دانشمندان همچنین از وزارت امنیت داخلی آمریکا خواسته‌اند تا گونه‌هایی که به واسطه ساخت این دیوار در معرض خطر قرار گرفته‌اند را شناسایی و اقدامات لازم را برای حفاظت از آن‌ها انجام دهند. این اقدامات شامل ایجاد نرده‌هایی است می‌شود که این امکان را فراهم می‌کند تا حیوانات از طریق آن از روی دیوار عبور کنند یا خرید زیستگاه‌های جایگزین برای حیواناتی که تخریب زیستگاه‌های آنها اجتناب‌ناپذیر است.
یکی دیگر از محققان استنفورد بر «مسئولیت جهانی» برای مرزهای ایالات متحده- مکزیک تاکید کرده و معتقد است: «مناطقی که در هر دو طرف مرز قرار دارند، زیستگاه‌های حیاتی حیات وحش هستند که دارای تنوع زیستی بالا هستند. من امیدوارم رهبران ملی به پیام حفاظت ما گوش فرا دهند.»
مخالفت با ساخت دیوار مرزی اگرچه همچنان ادامه دارد اما به نظر نمی‌رسد که دونالد ترامپ علاقه‌ای به توقف این طرح داشته باشد. او چند ماه پس از امضای فرمان ساخت دیوار مرزی بار دیگر حمایت خود را از ساخت دیوار مرزی میان این کشور و مکزیک از طریق صفحه توئیتر خود اعلام کرده و هرگونه برنامه جلوگیری از مهاجرت بدون ساخت دیوار مرزی را به مثابه اتلاف وقت دانسته است و کنگره را برای تصویب قانون ساخت دیوار و اختصاص بودجه تهدید کرده است. اگرچه به نظر می‌رسد تکلیف بودجه ساخت این دیوار همچنان نامشخص است اما آخرین اخبار حکایت از آن دارد که ترامپ از طرح سنا برای ارائه ۱.۶ میلیارد دلار برای تامین بودجه ساخت دیوار در امتداد مرز مکزیک - آمریکا ناخرسند است و خواستار دریافت ۲۵ میلیارد دلار برای تکمیل این پروژه شده است. با این حال اما حرفی از توقف ساخت آن به میان نیاورده است.