نبـرد جهنمي

فصل هجدهم از کتاب لیگ برتر امشب آغاز می‌شود و تیم‌های سطح یک اول در خط شروع ماراتن یک ساله فوتبال داخلی قرار می‌گیرند. شاید تنش‌هایی که فصل گذشته بین سرمربی تیم ملی و برخی سرمربیان لیگ برتری( که سرآمد همه آن‌ها برانکو است) به وجود آمد، حالا اهمیت بازی‌های لیگ برتر را برای بازیکنان شاغل در تیم‌ها بالا برده باشد. اختلاف نظر در مورد تفاوت آماده‌سازی بازیکنان در تیم‌های لیگ برتری و تیم ملی می‌تواند انگیزه‌ای برای فوتبالیست‌های داخلی باشد تا خودشان را در مسابقات امسال به خوبی نشان دهند و به این ترتیب در قاب چشمان کی‌روش به خوبی جاي بگیرند. لیگ امسال در بازه زمانی بین جام‌جهانی و جام ملت‌های آسیا قرار گرفته و به همین دليل حداقل برای بازیکنان اهمیت ویژه‌ای نسبت به لیگ سال قبل خواهد داشت. برخی بازیکنان لیگی، مانند وریا غفوری و سیدجلال حسینی که سال گذشته بسیار امیدوار بودند در جام جهانی بازی کنند، در لیست نهایی کی‌روش جایی نداشتند و حالا باید برای بازی در تورنمنت قهرمانی قاره پیر تلاش کنند تا از قافله ملی عقب نمانند. از طرفی بازیکنانی مانند سروش رفیعی یا علی علیپور نیز که شانسی برای رفتن به روسیه نداشتند، حالا با پوست اندازی تیم ملی و کنار رفتن احتمالی چند مهره سن و سال دار این تیم، فرصت دارند که شانس‌شان را دوباره امتحان کنند. جام ملت های آسیا فرصتی است تا تمام بازیکنانی که از لیگ برتر به پیراهن تیم ملی نرسیدند، حداقل تا اواخر پاییز مسابقات لیگ برتر را بیش از پیش جدی بگیرند و به همین دلیل اهالی فوتبال می توانند امیدوار باشند که فصل 97-96 برخلاف سنت کسالت بار و خواب‌آور هرساله، از همان هفته اول داغ شود.
در ادامه نگاهی داریم به بازی‌های هفته اول که امروز و فردا در شهرهای مختلف کشور برگزار می‌شوند.
فرش قرمز زیر پای قهرمان
مهم‌ترین بازی روز اول از هفته اول را باید پدیده-پرسپولیس دانست. قهرمان دو دوره پی‌در‌پی لیگ ایران مقابل همرنگ خراسانی خودش قرار می گیرد. این دو تیم سه فصل پیش نیز در اولین بازی سال به مصاف هم رفتند. در آن بازی تیم تهرانی به کاپیتانی شادروان هادی نوروزی، میزبان حریف مشهدی بود و دو تیم در پایان 90 دقیقه به تساوی دو بر دو رضایت دادند. جالب اینکه تلاش دو تیم در بازی برگشت نیز با تساوی دو بر دو به پایان رسید. امسال دو تیم تغییرات زیاد و مهمی را به خود می بینند. تیم پدیده پس از چند سال کادر فنی خود را عوض کرد و در فصل جدید یحیی گل محمدی جای رضا مهاجری را گرفته تا بتواند تنها تیم شرقی ایران را در سطح اول فوتبال نگه‌دارد و از تکرار سرنوشتی که برای سیاه جامگان رخ داد، جلوگیری کند. پرسپولیس نیز با توجه به محرومیت انضباطی که فیفا برايش در نظر گرفته، باید تا زمستان برای حضور مهره‌های جدید خودش، یعنی سروش رفیعی و مهدی ترابی صبر کند اما حضور امید عالیشاه تا حد زیادی از نگرانی‌های هواداران این تیم کم کرده است. علاوه بر این، تیم برانکو با توجه به خروج چند مهره تاثیر گذار خودش مانند مسلمان، امیری و محرمی، شمایل جدیدی خواهد داشت و حالا بشار رسن و سیامک نعمتی شانس بیشتری دارند تا خودشان را به سرمربی کروات تیم ثابت کنند. پدیده و پرسپولیس تا کنون هشت بار در لیگ برتر به مصاف هم رفته‌اند و در این هشت بازی هیچ‌گاه تیم تهرانی بازنده نبوده و چهار بار به پیروزی رسیده و چهار بار نیز با نتیجه تساوی متوقف شده است. در این بازی‌ها تیم پدیده 6بار و پرسپولیس14 بار موفق به گلزنی شده اند. سه بازی دو تیم در پایان 90 دقیقه با چهار گل به پایان رسیده؛ دو مرتبه با تساوی دو بر دو و یک بار نیز قرمزهای تهران توانستند با چهار گل حریف خودشان را در ورزشگاه آزادی و در هفته بیست‌وهشتم لیگ شانزدهم، شکست بدهند و جشن قهرمانی باشکوهی را در خانه برگزار کنند. آخرین باری که بازیکنان پدیده توانستند به پرسپولیس گل بزنند، بازی رفت(هفته سیزدهم) در لیگ شانزدهم بود كه دو بر يك مقابل ميهمان تهرانی شکست خوردند. امشب و از ساعت 20:45 دقیقه، مصاف نهم دو تیم در ورزشگاه زیبای امام رضا(ع) آغاز می‌شود که در واقع می‌توان گفت افتتاحیه فصل جدید فوتبال ایران خواهد بود.


چالشی برای دستیاران کی‌روش
روز اول از هفته اول لیگ برتر، شاهد سه بازی دیگر به طور همزمان خواهد بود. میزبانی نساجی مازندران از ذوب آهن نیز جذابیت های زیادی خواهد داشت. قدیمی‌ترین تیم شمال ایران آخرین باری که در سطح اول فوتبال حضور داشت، سال 73 بود که با قرار گرفتن روی پله دهم، به لیگ دسته دو سقوط کرد. پس از آن، ببرهای مازندران هیچ گاه موفق به حضور در سطح اول فوتبال ایران نشدند به طوری‌که امشب اولین بازی خودشان را در لیگ برتر تجربه می کنند. نساجی با داشتن کادر فنی جوان که در رأس آن‌ها جواد نکونام قرار دارد و همچنین داشتن بازیکنانی مانند حامد لک، مید سینگ، صادق بارانی و همچنین گلزن معروفی چون محمد عباس زاده امیدوار است بتواند در بازی اول مقابل نایب قهرمان فصل گذشته پیروزی شیرینی را در خانه به دست بیاورد تا کارش را با قدرت شروع کند. از طرفی سبزهای اصفهان نیز با امید نمازی، سرمربی وطنی‌شان( که پیش از این در آمریکا به کار پایه ای در فوتبال مشغول بوده) امید دارند با مهندسی‌های محسن مسلمان حداقل نایب قهرمانی را در فصل پیش رو تکرار کنند. نکته جالب این بازی این است که سرمربیان دو تیم پیش از این جزو دستیاران کارلوس کی روش و کادرفنی تیم ملی بوده اند!
یک بازی به سنگینی یک تیم ملی
سایپای دایی امشب میزبان قرمزهای رشت خواهد بود تا تب و تاب فوتبال در پایتخت نیز وجود داشته باشد. نارنجی‌های تهران سال گذشته، فصل پر امیدی را برای کسب سهمیه آسیایی پشت سر گذاشتند اما در نهایت به دليل تفاضل گل کمتر نسبت به استقلال در رده چهارم قرار گرفتند. تقابل این دو تیم چیزی بیشتر از اسم دو باشگاه خواهد بود. علی دایی و خداداد عزیزی که زمانی در تیم ملی رفیق هم بودند ، حالا در ایستگاه اول لیگ هجدهم به مصاف هم می روند. خداداد عزیزی امسال جای منتقد بزرگ دایی، یعنی علی کریمی را گرفته و تیم گیلانی پس اینکه با جادوگر آسیا توانست حکم بقا درلیگ برتر را به دست بیاورد، حالا امیدوار است با سرمربیگری غزال تیزپای آسیا، به رتبه‌های بالایی جدول در پایان فصل برسد. البته بدون شک سپید رود کار سختی را در ورزشگاه دستگردی خواهد داشت. تنها خرید مهم این تیم یعقوب کریمی است که از جمع آبی‌های تهران جدا شد و به استقلال خوزستان رفت اما در طرف مقابل سایپا باوجود خروج علی قلی زاده، با خرید رحیم زهیوی، علی دشتی، امین حاج محمدی و معین عباسیان به نظر می‌رسد اسب زین شده‌ای برای مسابقات امسال دارد.
زنبورهای قرمز-طلایی‌های جم
امشب تب فوتبال در جنوب داغ ایران نیز جریان پیدا می‌کند. قرمزهای اهواز میزبان پارس جنوبی جم خواهند بود. تیمی که از سال94 روند صعودی را در پیش گرفت و از دسته دو به لیگ آزادگان آمد و سپس از لیگ آزادگان به لیگ برتر رسيد و در لیگ برتر نیز در ابتدا گرد و خاک خوبی برپا کرد؛ به طوری‌که جزو بالانشینان فوتبال ایران شد و همه طلایی‌پوشان جم را تحسین کردند اما رفته‌رفته روند امتیاز گیری این تیم مختل شد تا درنهایت روی پله پنجم لیگ هفدهم بایستد. فولاد خوزستان یا فولاد اهواز با بازیکن 6ماهه خود، یعنی سروش رفیعی امیدوار است امتیازات خوبی را در نیم فصل اول جمع کند. با این حال تیم پورموسوی، بازیکنان زیادی را از دست داده و به نظر می‌رسد تقابل با تیم تارتار که حالا تجربه خوبی از اولین حضور در لیگ برتر را به دوش می کشد، محک جدی و سنگیني را پیش رو خواهد داشت.
تقابل بد حال‌ها!
بازی‌های روز جمعه از ساعت 20:00 و با مصاف گسترش فولاد تبریز قدیم یا ماشین‌سازی شهریار جدید و استقلال صنعتی خوزستان آغاز می‌شود. تیم دوم شهر تبریز این روزها درگیر مساله مهمی به نام مالکیت است و با تصمیم مالک پولدار این باشگاه، حالا به‌طور كامل زیر سایه تراکتورسازی قرار گرفته است. هرچند که تبریزی‌ها معتقدند بین تیم‌های‌شان فرقی وجود ندارد اما تصمیم زنوزی نشان می‌دهد که اولویت مردم تبریز تراکتورسازی و پس از آن ماشین سازی است! به هرحال هوشنگ نصیرزاده و فیروز کریمی نام‌های معروفی هستند که تیم تبریزی را در فصل جدید مدیریت و هدایت خواهند کرد. از طرفی استقلال خوزستان که در فصل گذشته سختی‌ زیادی کشید تا از سقوط فرار کند، مانند حریف امروز خودش خروجی‌های زیادی داشته و در جذب بازیکن موفق نبوده است. آبی‌های جنوبی با سرمربی بومی خودشان یعنی داریوش یزدی در حالی فصل جدید را شروع می‌کنند که به نظر می‌رسد مشکلات مدیریتی و مالی گذشته همچنان گریبانگیر آن‌هاست و با این روند باید گفت، همان راه استقلال اهواز را در پیش دارند!
ژنرال و کارکشته پرتغالی
سپاهان قلعه نویی میزبان صنعت نفتی خواهد بود که یک مربی کاربلد پرتغالی را روی نیمکت خودش دارد. پائولوسرجیو که جای فراز کمالوند رادر تیم طلایی آبادان گرفته، سابقه مربیگری در اسپورتینگ لیسبون را دارد و در کارنامه او 30بازی در لیگ قهرمانان اروپا و همچنین پیروزی مقابل منچستریونایتد سرالکس دیده می‌شود! ضمن اینکه سرجیو جام اتحادیه اسکاتلند و سوپرجام قبرس را نیز در ویترین افتخاراتش دارد! قلعه نویی بازیکنان باتجربه ای را با خودش به اصفهان برده و به نظر می‌رسد دوباره برای قهرمانی در لیگ برتر خیز برداشته است و در طرف مقابل مهم‌ترین خرید نفتی‌ها را می‌توان بهنام برزای دانست که پس از سال ها کش و قوس از استقلال تهران جدا شد. با این حال باید گفت تیم قلعه نویی در اولین بازی خانگی فصل جدید، کار سختی خواهد داشت.
گواردیولای وطنی مقابل مربی رئال
نفت مسجد سلیمان با محمود فکری(بهترین مربی لیگ یک در فصل گذشته) به لیگ برتر رسید و حالا عبدا...ویسی را روی نیمکت خودش دارد. این تیم که اولین حضور خودش را در لیگ برتر تجربه می‌کند، میزبان تراکتورسازی است که سرمربی سال‌های دور رئال مادرید، یعنی جان توشاک را روی نیمکت دارد. قرمزهای تبریز تغییرات زیادی را نسبت به سال های پیش‌شان داشته‌اند و با مالکیت جدید، این امید را دارند که دوباره روزهای اوج تیم محبوب‌شان را ببینند. مهم‌ترین خرید این تیم را می‌توان آنتونی استوکس دانست که اعلام شد سابقه آقای گلی در لیگ اسکاتلند را دارد اما پس از این اعلام باشگاه تراکتورسازی، رسانه ها اثبات کردند که استوکس این عنوان را ندارد! به هرحال به نظر می‌رسد تی‌تی‌ها امید زیادی به این بازیکن برای گلزنی درفصل جدید دارند. رامین رضاییان، اشکان دژاگه و حتی سرور جباروف، سه بازیکنی هستند كه نام آن‌ها در حد شایعه پیرامون تراکتورسازی شنیده می‌شود. این درحالی است که تیم مسجد سلیمان با استعفای سرپرست خودش، فصل جدید را با حاشیه شروع می‌کند!
دلگرمی آبی‌ها به یک نفر
آبی های پایتخت برخلاف همشهری قرمزشان، بدون آرامش و نظم پا به فصل جدید خواهند گذاشت. این تیم هنوز درگیر مسائل جذب بازیکن است. برخی بازیکنان کلیدی تیم مانند تیام و جباروف هنوز قراردادشان تمدید نشده و همین مساله هواداران آبی را نگران کرده است. استقلال تهران با وجود اینکه به دنبال حفظ تیام است اما با بازگرداندن علی قربانی و همچنین نیم نگاهی که به مرتضی تبریزی دارد، در فکر عدم موفقیت در حفظ تیام نیز هست. از طرفی خروج دو بازیکن تاثیر گذار یعنی ابراهیمی و مجیدحسینی، این نگرانی ها را بیشتر می کند چرا که جانشین مطمئنی برای آن ها دیده نمی‌شود. علاوه برا این مسائل، تغییرات مدیریتی در باشگاه استقلال، به نظر می رسد همه چیز را آشفته کرده است؛ به طوری‌که حتی در چهره سرمربی آلمانی تیم که همواره آرامش خاصی داشت، تردید و نگرانی دیده می شود. استقلال اردوی پیش فصل خودش را نیز دیر شروع کرد و به این ترتیب روند آماده سازی بازیکنان این تیم نیز با تاخیر روبه‌رو شد. با این حال هواداران استقلال هنوز یک نفر را دارند که به او امیدوار باشند و او کسی نیست جز وینفردشفر. او تیم بحران زده منصوریان را تحویل گرفت و توانست ثبات و آرامش خوبی را ایجاد کند؛ به همین دلیل آبی‌ها به بودن شفر دلگرم هستند و امیدوارند تمام نقایصی که اکنون دیده می شود، با تدبیر سرمربی تیم‌شان برطرف شود. در طرف مقابل، پیکان با بودن مجید جلالی مانند روالی که در چندسال اخیر در پیش گرفته، روزهای آرامی را پشت سر گذاشت. اردوی پیش فصل این تیم به موقع برگزار شد تا روند آماده سازی بازیکنان دچار اختلال نشود. حضور مهدی شیری، بازیکنی که از نیم فصل دوم پیراهن پرسپولیس را بر تن خواهد کرد، در اولین بازی پیکان مقابل استقلال از جذابیت های این مسابقه خواهد بود. ضمن اینکه جذب مگنوباتیستا، محمد قاضی، عیسی آل کثیر و سامان نریمان جهان نشان می دهد ماشین آقا معلم به خوبی تقویت شده است. با این حساب باید گفت آبی‌های تهران در ایستگاه اول فصل جدید، کار سختی را پیش رو خواهند داشت؛ مگر آنکه بازهم یک نسخه شفابخش از پیرمرد آلمانی همه چیز را به کام هواداران شیرین کند. تقابل استقلال و پیکان همیشه زیبا و جذاب از کار در آمده است. این دو تیم 18بار در لیگ برتر به مصاف هم رفته اند که از این تعداد 9برد سهم استقلال و پنج برد سهم پیکان است و دو تیم چهار بار نیز به تساوی رضایت داده اند. در این بازی‌ها بازیکنان استقلال 33بار و بازیکنان پیکان 21بار موفق به گلزنی شده اند. نتیجه سه بر دو بیشترین تکرار را در تقابلات استقلال و پیکان داشته است. استقلالی‌ها سه بار و پیکانی ها دو بار موفق به پیروزی با نتیجه سه بر دو مقابل حریف خود شده اند. علاوه بر این استقلال سه برد سه بر صفر و یک برد سه بر يك را نیز در کارنامه خود دارد اما بهترین بردهای پیکان همان دو نتیجه سه بر دو به حساب می آید. نتیجه 0-0 تنها یک بار و در بازی رفت فصل گذشته برای دو تیم ثبت شده است و یك تساوی دیگر با نتیجه يك بر يك به پایان رسیده است. رویارویی نوزدهم دو تیم در چارچوب لیگ برتر، جمعه شب و از ساعت 20:45 دقیقه در ورزشگاه آزادی آغاز خواهد شد.