تحلیل سیاسی هفته

بسم‌الله الرحمن الرحیم
این هفته در سالروز ولادت گوهر تمام نمای شریعت نبوی و مروج آئین محمدی – صلی‌الله علیه و آله و سلم – زمین و آسمان چراغ بندان طلوع خورشیدی شد که آسمان فیروزه‌ای خراسان را در دل خود جای داده و سرزمین طوس را به حریم ملائک تبدیل کرده است؛ امام رئوفی که قرنهاست ملت ایران در پرتو عنایت و در سایه مهربانی او در امن و امان بسر می‌برد و از گزند حوادث و خطرات ایمن است.
یکی از جلوه‌های کمال حضرت رضا علیه السلام برای شیعیان، دامنه بی‌انتهای علم حضرتش است که همگان را در طول اعصار، مبهوت ساخته است. پرتوافشانی علوم رضوی آنچنان گسترده بود که نه تنها در زمان حضورشان در میان مردم بلکه پس از آن نیز فاروق بین حق و باطل بود و شاید اگر امروز مسئولین و مراکز دینی و فرهنگی کشور از این علوم خوشه چینی کرده و توامان مروج اخلاق رضوی نیز باشند، خواهند توانست جهانیان را از این سفره پربرکت بهره‌مند نمایند.
در این هفته برجام با ارزیابی عملیاتی بسته پیشنهادی اروپا در تهران و تاکید بر لزوم تضمین‌های عینی و عملی اروپا وارد مرحله تازه‌ای شد؛ مرحله‌ای که در آن اروپا باید از ایستگاه شعار و بیانیه عبور کرده و با دادن ضمانت‌های لازم، چشم انداز مبهم این توافق را روشن سازد.


بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا که باید بر تعهدات آنان برای ادامه برجام صحه بگذارد هنوز نتوانسته نقطه نظرات ایران را تامین کند و هزینه‌های بدعهدی آمریکا را جبران نماید. تضمین فروش نفت ایران و انجام تبادلات بانکی میان ایران و اروپا تنها بخشی از مواردی است که طرف اروپایی باید برای جبران بدعهدی آمریکا آنرا تضمین نماید و تعهدات دیگری نیز در متن برجام وجود دارد که طرف مقابل آنرا متعهد شده بود که با خروج آمریکا از برجام، اروپائی‌ها باید این بار را بردوش بکشند.
هفته جاری همچنین سفرا، کارداران و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور طبق سنت سالانه در تابستان به تهران آمده و نشست دوره‌ای خود را برای هم افزایی و اتخاذ سیاست واحد در قبال تحولات جهانی برگزار کردند که در نخستین روز آن به دیدار رهبر انقلاب رفتند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار، تامین و حفظ منافع ملی به معنای حقیقی را هدف اصلی سیاست خارجی خوانده و با بیان بایدها و نبایدهای دیپلماسی در نظام اسلامی افزودند: «می توان با روحیه صحیح انقلابی و دیپلماسی هوشمندانه و هدفمند، روابط خارجی را گسترش داد و عناصر قدرت نظام را به پشتوانه‌ای برای دستاوردهای سیاسی و دیپلماسی تبدیل کرد.»
ایشان با تاکید بر اینکه دستگاه دیپلماسی، بخش اصلی سیاست خارجی کشور و نمای بیرونی نظام جمهوری اسلامی است، گفتند: «مذاکرات با اروپایی‌ها درباره برجام قطع نشود اما نباید معطل بسته اروپایی ماند بلکه باید کارهای فراوان و لازم در داخل کشور را دنبال کرد.»
سخنران دومین روز این همایش، آقای روحانی بود که در سخنانی صریح، پاسخ یاوه گوئی‌های اخیر ترامپ را داد. رئیس جمهوری اسلامی ایران در جمع سفرای کشورمان در خارج از کشور گفت: امروز سخن گفتن با آمریکا معنایی جز تسلیم و پایان دستاوردهای ملت ندارد و به آقای ترامپ هشدار می‌دهم با دم شیر بازی نکند زیرا که ما مرد شرف و ضامن امنیت آبراه منطقه در طول تاریخ هستیم.» آقای روحانی با تاکید بر اینکه ترامپ با منافع همه دنیا در ستیز است و برخلاف مصالح و معاهدات بین‌المللی حرکت می‌کند گفت: «رئیس جمهور آمریکا باید بداند جنگ با ایران، مادر جنگ‌ها و صلح با ایران، مادر صلح هاست.»
حرکت مضحک و نمایشی رئیس‌جمهور آمریکا و وزیر خارجه یاوه گویش در هفته جاری ثابت کرد که انزوای ترامپ در خروج از برجام و اتخاذ مواضع خصمانه کاخ سفید علیه جمهوری اسلامی ایران بیش از هر زمان دیگری باعث عصبانیت هیات حاکمه آمریکا شده و آنها در سخنانشان دچار گیجی و عدم تعادل شده‌اند و چه بسا به گفته سفیر سابق انگلیس در آمریکا، توئیت پرخاشگرانه ترامپ در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور ایران، گامی برای فرار از مشکلات داخلی آمریکا است تا بتواند فضای سیاسی داخلی این کشور را که به دلیل مذاکرات هلسینکی و دیدار با پوتین او را تحت فشار قرار داده، به هر بهانه‌ای تغییر دهد.
بررسی تحولات خارجی را با تصویب طرح نژادپرستانه «کشور یهود» توسط کنست رژیم صهیونیستی آغاز می‌کنیم که بازتاب گسترده‌ای در داخل و خارج فلسطین اشغالی داشت. اوایل هفته جاری رژیم صهیونیستی در سایه حمایت‌های همه جانبه دولت ترامپ و بی‌تفاوتی دولت‌های عربی، طرح موسوم به «کشور یهود» را با هدف تغییر ماهیت فلسطین و تثبیت موجودیت نامشروع خود، در کنست (مجلس اسرائیل) به تصویب رساند. نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تصویب این طرح را نقطه تحولی مهم در تاریخ این رژیم توصیف کرد و رئیس سازمان جاسوسی «شاباک» رژیم صهیونیستی که طراح اصلی این توطئه است در توهین به اعراب و مسلمانان گفت: «از این به بعد تنها چیزی که شما می‌توانید باشید یک اقلیت مثل سایر اقلیت‌ها است نه یک ملت مساوی با ما» این گستاخی صهیونیست‌ها در سایه حمایت‌های بی‌چون و چرای دولت آمریکا صورت می‌گیرد و آن را باید یکی از پیامدهای اقدام شرورانه دولت ترامپ در انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس دانست.
از سوی دیگر چنین اقدام گستاخانه‌ای در شرایطی صورت می‌گیرد که ارتجاع عرب طی سال‌های اخیر کرنش و رفتار خائنانه‌ای در قبال رژیم صهیونیستی پیش گرفته و برای ایجاد رابطه با این رژیم نژادپرست به تکاپو افتاده است. اینگونه اقدامات رژیم صهیونیستی تازگی ندارد و بدون تصویب به اصطلاح قانون «کشور یهود» نیز صهیونیست‌ها از ابتدای حضور در فلسطین اشغالی کاملاً نژادپرستانه عمل کردند و از هیچ اقدامی برای زیر پا گذاشتن حقوق ملت فلسطین ابا نداشته‌اند ولی نکته اساسی این است که با تمامی این توطئه‌ها نتوانسته‌اند به اهداف خود برسند و قطعاً این مصوبه نیز نخواهد توانست به تامین هدف رژیم صهیونیستی در تصاحب سرزمین فلسطین کمک کند.
این هفته حکومت سوریه به موفقیت‌های مهمی در جنگ با تروریست‌های مورد حمایت استکبار جهانی و ارتجاع منطقه دست یافت و جنوب سوریه که چندین سال بود جولانگاه تروریست‌ها شده بود اکنون در آستانه اعلام خبر آزادسازی کامل قرار دارد و نشانه بارز آن به دست و پا افتادن رژیم صهیونیستی برای نجات تروریست‌ها در سوریه می‌باشد که مورد اخیر آن، حمله به جنگنده سوریه‌ای بود. رژیم صهیونیستی در هشت سال بحران سوریه همواره یکی از طرف‌های ثابت تجاوز نظامی به حاکمیت سوریه بوده است تا از این طریق، به تروریست‌ها روحیه بدهد و به زعم خود، ارتش سوریه را تضعیف کند. این رژیم، هر زمان که شکست و هزیمت کامل تروریست‌ها را مسجل می‌بیند دست به اقدام می‌زند و در این راستا، بارها برای حمایت از تروریست‌ها پایگاه‌های نظامی ارتش سوریه در استان‌های قنیطره و درعا را هدف قرار داده است. دمشق نیز با اینکه بارها در اعتراض به این تجاوز آشکار، به سازمان ملل و شورای امنیت شکایت کرده است ولی این محافل جهانی به دلیل اعمال نفوذ قدرت‌های استعمارگر و در راس آنها، آمریکا هیچ اقدامی در مقابله با رژیم صهیونیستی صورت نداده است.
چهارشنبه این هفته، ارتش یمن اعلام کرد یک ناو مدرن عربستان را در نزدیکی سواحل غربی یمن هدف قرار داده است. ناو «الدمام» از پیشرفته‌ترین ناوهای فعال نیروی دریایی عربستان است و به این ترتیب نیروهای انصارالله توانسته‌اند یکی از مهمترین شناورهای سعودی را شکار کنند. دوشنبه هفته جاری سخنگوی ارتش یمن اعلام کرده بود که نیروهای این کشور طی روزهای آینده غافلگیری‌های بزرگی برای ائتلاف متجاوز سعودی به نمایش خواهد گذاشت. باتلاق یمن برای رژیم ریاض روز به روز عمیق‌تر می‌شود و شرایط برای عربستان در یمن بسیار نامساعد است. عربستان و ائتلاف همدستش چند ماه قبل عملیات نظامی گسترده‌ای را در استان «الحدیده» یمن آغاز کردند و وعده دادند که بزودی به پیروزی‌های تعیین‌کننده در جنگ یمن دست خواهند یافت. سعودی‌ها چنین عنوان می‌کردند که با تصرف الحدیده و بندر آن، شریان حیاتی انصارالله یمن را قطع خواهند کرد و آنها را به تسلیم واخواهند داشت و برای پیروزی سریع در این عملیات هیاهوی تبلیغاتی راه انداختند. ولی اکنون نه تنها توفیقی در دستیابی به این هدف نداشته‌اند بلکه باید متحمل ضربات متقابل و سنگین نیروهای یمنی باشند که تازه‌ترین مورد آن، حمله به ناو عربستان بوده است. حامیان بین‌المللی عربستان به درماندگی ارتش ریاض در یمن تاکید و به رژیم عربستان توصیه می‌کنند برای فرار از رسوایی «شکست بزرگ» هرچه زودتر پرونده یمن را ببندد ولی براساس ناشواهد، بستن این پرونده نیز در توان رژیم ریاض نمی‌باشد.
سایر اخبار این روزنامه
قرارداد اجاره مسکن 2 ساله می‎شود رئیس جمهور در جلسه هیات دولت: ایستادگی ملت قدرتمندترین پاسخ به سخنان سخیف حاکمان آمریکاست انصارالله یمن یکی از مدرن‌ترین ناوهای عربستان را هدف قرار داد وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: تسهیلات ارزان قیمت به بازنشستگان اعطا می‌شود سخنگوی دولت: فاز دوم پرداخت مطالبات بازنشستگان بزودی پرداخت می‌شود آغاز ترمیم دولت با تغییر رئیس‌ کل بانک ‌مرکزی سخنگوی وزارت امور خارجه: آمریکا مذاکره با ایران را در سایه تهدید فراموش کند سخنگوی سازمان انرژی اتمی: تولید آب سنگین با همان روال قبل ادامه دارد اعتراض ایران به ادعاهای پمپئو به سفارت سوئیس ارائه شد وزیر بهداشت: تلقین کمبود دارو از اهداف دشمن است مجلس وظایف دستگاه‌ها در حمایت از کودکان را مشخص کرد شروع خوبی است، اما جانبازان 70 درصد فردا عازم حج می‌شوند ایران اسلامی؛ ‌غرق در جشن و سرور ولادت هشتمین امام شیعیان تحلیل سیاسی هفته آغاز ترمیم دولت با تغییر رئیس‌ کل بانک ‌مرکزی آغاز ترمیم دولت با تغییر رئیس‌ کل بانک ‌مرکزی آغاز ترمیم دولت با تغییر رئیس‌ کل بانک ‌مرکزی آغاز ترمیم دولت با تغییر رئیس‌ کل بانک ‌مرکزی آغاز ترمیم دولت با تغییر رئیس‌ کل بانک ‌مرکزی آغاز ترمیم دولت با تغییر رئیس‌ کل بانک ‌مرکزی آغاز ترمیم دولت با تغییر رئیس‌ کل بانک ‌مرکزی آغاز ترمیم دولت با تغییر رئیس‌ کل بانک ‌مرکزی آغاز ترمیم دولت با تغییر رئیس‌ کل بانک ‌مرکزی