ابهامات در چگونگی عملکرد سایت پیش‌فروش خودرو

«جهان‌صنعت» - همواره داستان تکراری پیش‌فروش‌های خودروهای محبوب بازار برای متقاضیان دردسرساز است، اتفاقی که متقاضیان اصلی با آن بیگانه نیستند. خروج سایت‌های پیش‌فروش محصولات خودرویی، همیشه باعث سود بالای عده‌ای و در مقابل کوتاه ماندن دست ناتوان خریداران واقعی شده است. هنوز ابهامات لیست متخلفان وارد‌کننده خودرو با ارز دولتی به خط پایان نرسیده که باید در انتظار انتشار لیست پیش‌فروش خودرو مزدا 3 در سایت رسمی بهمن‌خودرو باشیم‌. صبح روز گذشته یعنی تنها در لحظات ابتدایی پس از بازگشایی سایت ثبت‌نام مزدا 3، ورود برای ثبت‌نام به سامانه رسمی بهمن خودرو برای متقاضیان غیرممکن شد. سایت رسمی گروه بهمن‌خودرو در شرایط فروش فوری مزدا 3 خود در ابلاغیه این شرکت، قیمت مزدا 3 معمولی را برابر با 142 میلیون 700 هزار تومان و مزدا 3 معمولی با سرویس رایگان یک ساله را برابر با 149میلیون و 470 هزار تومان اعلام کرد‌. در این ابلاغیه همچنین زمان آغاز پیش‌فروش این خودرو از ساعت 9 صبح روز چهارشنبه مورخ 3/5/97 اعلام شد این در حالی بود که طبق آن علاقه‌مندان به خرید مزدا 3 باید کل مبلغ را در همان ابتدا واریز و 30 روز بعد منتظر دریافت اتومبیل خود باشند. این پیام برای مشتریان شاید نقطه امیدی را به وجود آورده بود که می‌توانند در این ساعت تلاش خود را برای ثبت‌نام انجام دهند اما در ساعت مقرر باز گشایش سایت برای مشتریان مقدور نبود و در نهایت بعد از یک دقیقه سایت فروش اعلام کرد مرحله دوم پذیرش به اتمام رسیده و مرحله بعد راس ساعت 9:30 آغاز می‌شود. نکته جالب اینجاست دو دقیقه بعد از گشایش سایت، شرکت مذکور اعلام کرد ظرفیت به اتمام رسیده و دور دوم فروش راس ساعت 9:15 آغاز می‌شود. اما از همان دقیقه نخست آغاز ثبت‌نام داستان تکراری سرگردانی مردم در خریدهای اینترنتی خودرو تکرار شد و کمتر کسی توانست حتی به سایت فروش گروه بهمن دسترسی پیدا کند.
‌. معلوم نیست که چرا دسترسی به سایت به این سرعت قطع شده است، اما شاید بتوان گفت که این خودروساز هنوز آماده ثبت‌نام برای این خودرو نیست یا شاید تنها می‌خواستند ارزیابی‌ای از تعداد متقاضیانی که در دقایق اولیه روی سایت کلیک کرده‌اند داشته باشند تا بتوانند به این وسیله در قیمت‌های خود تجدید نظری داشته باشند. دستکم متولیان امر می‌توانستند آمار دقیقی از خریداران و تعداد خودرو عرضه شده در این فروش اینترنتی ارائه کنند. دسترسی دو دقیقه‌ای به صفحه پیش‌فروش اینترنتی در حالی است که ثبت‌نام و پرداخت ودیعه زمانی بیش از این می‌طلبد.
این در حالی است که این شرکت زمانی اقدام به پیش‌فروش محصولات خود داشت که اختلاف قیمت بسیار بالای این محصول (مزدا 3) از کارخانه تا بازار فاصله بیش از 70 میلیون تومان دارد‌. این تفاوت قیمت عاملی شده تا مشتریان زیادی به سایت فروش مراجعه کنند اما به اعتقاد فعالان بازار خودرو این فروش سرکاری بوده و کمتر کسی می‌توانست حتی ثبت‌نام اولیه خرید این خودرو را با موفقیت انجام دهد. در حال حاضر مزدا3 در بازار 215 میلیون تومان معامله می‌شود که در این فروش، کارخانه قیمت 142میلیون تومانی را برای این خودرو تعیین کرده است.
پیگیری‌های «جهان صنعت» نشان می‌دهد که در زمان اعلام شده سایت برای ثبت‌نام سری بعدی متقاضیان خودرو باز نشده است. این موضوع از شرکت بهمن‌موتور پیگیری شد که یکی از مدیران این شرکت توضیحاتی را در این زمینه ارائه کرد. وی اظهار داشت: با توجه به تفاوت قابل توجه قیمت کارخانه و بازار این خودرو تقاضا برای خرید آن به شدت بالا بود. قیمت کارخانه‌ای این خودرو حدود ۱۴۲ میلیون تومان و قیمت بازار آن حدود ۲۱۵ میلیون تومان است. او با بیان اینکه از میان تعداد بالای متقاضیان تنها تعداد معدودی موفق به ثبت‌نام شده‌اند، به ایسنا گفت: سیستم سایت به این صورت است که پس از ورود اولین سری متقاضیان به سایت برای ثبت‌نام، متقاضیان بعدی در صف می‌مانند تا ثبت‌نام متقاضیان اولیه انجام شود به همین دلیل به نظر رسید که سایت در دقایق ابتدایی ثبت‌نام بسته شده است. وی اظهار داشت: در ثانیه اول باز شدن سایت، ۱۵۰ هزار نفر به سایت مراجعه کرده‌اند که حدود ۵۲ هزار نفر آنها در ثانیه اول موفق به ورود به سایت شده‌اند و به ترتیب اولویت ورود در صف ثبت‌نام قرار گرفته‌اند. این در حالی است که تعداد خودروهای در نظر گرفته برای فروش محدود و بسیار کمتر از تعداد مراجعان بوده است.


در ادامه این پیگیری‌ها در ساعت بعدی اعلام شده توسط سایت (9:45) بازهم دسترسی برای متقاضیان مقدور نیست‌. «در حال حاضر بخشنامه‌ای برای فروش خودرو در سامانه فعال نمی‌باشد.» این پیام در زمان باز شدن سایت بهمن به متقاضیانی که قصد ثبت‌نام خرید خودرو داشتند اطلاع می‌دهد که دیگر هیچ خبری از ثبت‌نام فروش خودرو نیست‌. در بخش دیگری از این سایت شماره تلفن 48027 – 021با عنوان «با ما در ارتباط باشید» نیز در همین زمان در بخش فروش خودرو هیچ پاسخگویی برای این روند نبود‌.
لیست ثبت‌نام‌کنندگان اعلام شود
همواره داستان تکراری پیش‌فروش‌های خودروهای محبوب بازار بوده است؛ اتفاقی که اصلا با آن بیگانه نیستیم‌. اسم این فرهنگ یا دلالی را هر آنچه بگذاریم، همیشه باعث سود بالای عده‌ای و در مقابل کوتاه ماندن دست ناتوان خریداران واقعی شده است. معلوم نیست چرا دسترسی به سایت به این سرعت قطع شده است، اما شاید بتوان گفت که این خودروساز هنوز آماده ثبت‌نام برای این خودرو نیست و یا شاید تنها می‌خواستند ارزیابی‌ای از تعداد متقاضیانی که در دقایق اولیه روی سایت کلیک کرده‌اند داشته باشند تا بتوانند به این وسیله در قیمت‌های خود تجدید نظری داشته باشند. دست‌کم متولیان امر می‌توانستند آمار دقیقی از خریداران و تعداد خودرو عرضه شده در این فروش اینترنتی ارائه کنند. دسترسی دو دقیقه‌ای به صفحه پیش‌فروش اینترنتی در حالی است که ثبت‌نام و پرداخت ودیعه زمانی بیش از این می‌طلبد!
اما مشکلی که در این راستا پیش آمد این بود که صبح روز گذشته یعنی تنها یک روز پس از بازگشایی این سایت، ورود به سامانه برای متقاضیان غیرممکن شده و سایت از دسترس خارج شد. از دسترس خارج شدن سایت پیش‌ثبت‌نام خودروهای مزدا 3 اتفاقی نبود که تازگی داشته باشد‌. این اتفاق گمانه‌زنی‌های مختلفی را در جامعه در پی داشت، برخی از مردم معتقدند این بسته شدن سایت به دلیل رانت و پشت پرده‌هایی است که همیشه اتفاق می‌افتد، از طرف دیگر به اعتقاد مدیران این سایت که به ایسنا اعلام کرده بودند، دلیل این ناکارآمدی حجم بالای تقاضا که با توجه به تفاوت قابل توجه قیمت کارخانه و بازار این خودرو تقاضا برای خرید آن به شدت بالا بود‌. در مجموع باید دید که سازمان حمایت از مصرف‌کننده این بار چه موضعی را در قبال این تولیدکننده خودرو در جهت حمایت از حقوق خریداران خودرو اتخاذ خواهد کرد.