رای عدم اعتماد درکمین ماکرون

حزب محافظه‌کار مخالف دولت فرانسه سه‌شنبه گذشته اعلام کرد که به خاطر رسوایی محافظ امانوئل ماکرون که فیلم او در حال کتک زدن تظاهرکنندگان روز اول ماه می منتشر شده‌، خواستار برگزاری جلسه رای اعتماد به دولت شده است‌.
وزارت کشور و پلیس فرانسه دوشنبه گذشته اعلام کردند دفتر ریاست‌جمهوری در ماه می از تحویل دادن این محافظ به مراجع قضایی خودداری و اعلام کرد که خود با این محافظ برخورد خواهد کرد‌. ژرار کولوم، وزیر کشور فرانسه در جلسه پرسش و پاسخ پیرامون این موضوع در پارلمان گفت دفتر ریاست‌جمهوری دوم ماه می به او تضمین داد که این محافظ تنبیه خواهد شد و به همین دلیل وزارت کشور در این موضوع دخالت نکرد‌. رییس پلیس شهر پاریس نیز اظهارات مشابهی ارائه کرده است‌.
با این‌ حال گزارش‌ها حاکی است که دفتر ریاست‌جمهوری اقدامی در این خصوص نکرده است‌. کریستیان جاکوب، رییس فراکسیون حزب جمهوریخواه در مجلس نمایندگان فرانسه سه‌شنبه گذشته به خبرنگاران گفت: دولت وظیفه خود را انجام نداده و باید در برابر پارلمان پاسخگو باشد‌.
حزب امانوئل ماکرون در پارلمان در اکثریت است و بعید است نتیجه رای اعتماد منجر به سرنگونی دولت وی شود‌. در هفته پیش رو قرار است شماری از مقامات فرانسه برای ارائه گزارش در خصوص الکساندر بنالا‌، محافظ ماکرون‌، در پارلمان فرانسه حاضر شوند‌. بنالا از یکشنبه گذشته در بازداشت به سر می‌برد‌.


در ویدیویی که از الکساندر بنالا منتشر شده، او در تاریخ اول می یک زن را به زور از صف تظاهرات بیرون می‌کشد و سپس یک تظاهرکننده مرد را کتک می‌زند‌. این در حالی است که بنالا اول می در مرخصی بود و به عنوان ناظر در کنار نیروهای پلیس به محل تظاهرات رفته بود، اما در فیلم او کلاهخود بر سر دارد و روی لباسش نیز آرم پلیس قابل مشاهده است‌.
رییس‌جمهور فرانسه که جمعه گذشته الکساندر بنالا را اخراج کرد‌، از زمان علنی شدن این ویدیو هیچ اظهارنظری در این خصوص نکرده است‌. منتقدان می‌گویند ماکرون از زمان پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری به تدریج از مردم عادی فرانسه فاصله گرفته است و تصمیم دفتر ریاست‌جمهوری مبنی‌بر تحویل ندادن محافظ خطاکار ماکرون به مراجع قضای نیز ناشی از همین فاصله است‌.
براساس نظرسنجی‌ای که نتایج آن سه‌شنبه گذشته منتشر شد و اولین نظرسنجی پس از این رسوایی است‌، میزان محبوبیت ماکرون نسبت به ماه گذشته چهار درصد کاهش یافته و به ۳۲ درصد رسیده است‌. این نازل‌ترین میزان محبوبیت او از سپتامبر ۲۰۱۷ تاکنون است‌.
واکنش روزنامه‌ها
جنجالی که در پی افشای رفتار خشن محافظ شخصی امانوئل ماکرون با دو تن از راهپیمایان در تظاهرات روز جهانی کارگر در روز اول ماه می گذشته برپا شده، همچنان تیتر اصلی روزنامه‌های فرانسه را به خود اختصاص داده است‌.
در سرمقاله فیگارو، روزنامه راستگرای فرانسه، آمده است که تماشای تصاویر محافظ ویژه پیشین رییس‌جمهوری فرانسه که با لباس مبدل ﻣاموران پلیس به طرزی وحشیانه راهپیمایان را کتک می‌زند، فرانسویان را مبهوت کرده است‌.
فیگارو می‌پرسد این همه تعلل و تاخیر و طفره دولت از پاسخگویی به مردم چه معنایی دارد؟ هنگامی که یک رییس‌جمهوری قاطع باید هوی و هوس‌های یک قلدر را به کشور تحمیل کند، صحبت از برقراری اخلاق در دنیای سیاست و دولت چه سودی دارد؟ مایه تعجب نیست که بحرانی که در پی ماجرای الکساندر بنالا به وجود آمده، قوه مجریه را مختل کرده و عملا از کار انداخته است‌.
کسانی که با رای دادن به امانوئل ماکرون رویای روی‌ کار آمدن یک دولت نمونه را در سر می‌پروراندند، هم‌اکنون دولتی متزلزل را پیش چشم خود می‌بینند که به دست چند نفر از اعضای مضحک و دلقک‌وار حزب جمهوری در حرکت که توسط امانوئل ماکرون تاسیس شده، سپرده شده است‌.
به نوشته فیگارو، به کار گماشتن الکساندر بنالا در سمت محافظ ویژه رییس‌جمهوری فرانسه، بی هیچ شکی اشتباه بوده، اما اشتباه بزرگ‌تر این است که کاخ الیزه مصرانه و با سرسختی از تنبیه او در انظار عمومی سرباز زده است‌. روزنامه میانه‌روی لوموند درباره ماجرای محافظ شخصی امانوئل ماکرون نوشته است که قوه مجریه فرانسه در هفته گذشته روزهای دشواری را پشت سر گذاشت و اینک هفته‌ای سرنوشت‌ساز در پیش‌رو دارد‌. رفتار پرخشونت الکساندر بنالا و ناشیگری الیزه در اداره این بحران، چهره امانوئل ماکرون را خدشه‌دار کرده است‌. این مساله هم‌اکنون تحت تعقیب قضایی، اجرایی و پارلمانی است و هر روز ما سهم خود را از افشاگرهای تازه در مورد شخصیت الکساندر بنالا دریافت می‌کنیم‌.
لیبراسیون، روزنامه چپگرای فرانسه نوشته است که الیزه در نخستین ساعات افشا شدن ماجرای الکساندر بنالا اطمینان داشت که این رسوایی به زودی در سایه سرمستی مردم از پیروزی تیم ملی فوتبال در جام جهانی فراموش خواهد شد‌.
به نوشته لیبراسیون، خوش‌بینی الیزه یادآور خوش‌باوری فرانسوا فیون، نخست‌وزیر پیشین فرانسه در دوران ریاست‌جمهوری نیکلا سارکوزی است که در فوریه سال ٢٠١٧ میلادی به افرادش گفت طوفان به پا شده بر اثر افشای احتمال پرداخت حقوق به همسرش برای مشاغلی ساختگی دیری نخواهد پایید و به زودی فرو خواهد نشست، اما مخالفان دولت به خوبی متوجه این موضوع شده‌اند که ماجرای الکساندر بنالا می‌تواند پایه‌های دولت و ریاست‌جمهوری امانوئل ماکرون را که با شعار جمهوری نمونه بر سر کار آمد، به لرزه درآورد‌.
روزنامه اومانیته، نزدیک به حزب کمونیست فرانسه، نوشته است که ماجرای الکساندر بنالا انحراف امانوئل ماکرون را از مسیر صحیح نشان می‌دهد‌. به نوشته اومانیته، مطبوعات خارجی نیز این ماجرا را گزارش داده‌اند‌.
روزنامه انگلیسی‌زبان سات چاینا مورنینگ پرس، چاپ هنگ‌کنگ، نوشته است که شاید بتوان ماجرای بنالا را که از وجود شبه‌نظامیان در خدمت امانوئل ماکرون پرده برداشته است، با ماجرای واترگیت رسوائی که در سال ١٩٧۴ به استعفای ریچارد نیکسون رییس‌جمهوری پیشین ایالات متحده آمریکا انجامید، مقایسه کرد‌.
به نوشته نیویورک‌تایمز، ماجرای الکساندر بنالا نمایانگر طرز عمل امانوئل ماکرون، این رییس‌جمهوری ثروتمندان است که دیگر هیچ گونه تماس و ارتباطی با ملت فرانسه ندارد‌. روزنامه برزیلی اُ گلبو این ماجرا را پیشامدی فجیع برای امانوئل ماکرون خوانده است‌.
گاردین نوشته است که این ماجرا بدترین بحرانی است که از زمان آغاز دوره ریاست‌جمهوری ماکرون تا به حال گریبانگیر او شده است و با وعده‌های او برای برپایی یک حکومت جمهوری نمونه متناقض است‌. روزنامه بلژیکی لُو سوآر پرسیده است، چرا این ماجرا پس از گذشت دو ماه و نیم علنی شد؟ و در ادامه مقاله اومانیته آمده است که پاسخ لو سوآر به این پرسش، چندان شادی‌بخش نیست، اما تا اندازه‌ای متقاعدکننده است‌. لو سوآر نوشته است که فرانسه به خشونت پلیس عادت کرده است‌.