همایش مدیران پست‌بانک با محوریت حمایت از اشتغال پایدار

همایش مدیران پست‌بانک با محوریت «نقش پست‌بانک در حمایت از اشتغال پایدار» روز چهارشنبه سوم مردادماه در سالن همایش‌های شهید قندی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد‌‌. در این همایش علی ربیعی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی و محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز حضور داشتند‌‌. همچنین مدیران و کارمندان پست‌بانک نیز از جمله شرکت‌کنندگان در این همایش بودند‌‌. در همایش مدیران پست‌بانک بر لزوم اشتغالزایی به ویژه در مناطق محروم، استان‌های کمتر برخوردار و روستاهای مرزی و حاشیه‌ای کشور تاکید شده و مدیران پست‌بانک عنوان کردند که تلاش می‌کنند در استان‌ها و روستاهای محروم کشور اشتغالزایی کرده و بیکاری را کاهش دهند‌‌. همچنین وزیران حاضر در همایش بر ظرفیت اشتغالزایی فناوری تاکید کرده و اعلام کردند که تلاش می‌کنند با استفاده از این ظرفیت اشتغالزایی در کشور را گسترش دهند‌‌. به گفته ربیعی، اشتغالزایی در مناطق مرزی و محروم و توسعه اشتغال پایدار از برنامه‌های اصلی این وزارتخانه در سال‌های 97 و 98 به شمار می‌روند‌‌. به گفته وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی رشد اشتغالزایی در سال جاری به اندازه‌ای بالا رفته که در نمودار شیب عمودی پیدا کرده و از سال 96 تاکنون 790 هزار شغل ایجاد شده است.
تحریم‌ها سیاست‌ها را تغییر داد
علی ربیعی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در این همایش گفت: با توجه به تحریم‌هایی که علیه ایران اعمال شده‌اند، سیاست‌های ما در حوزه اشتغالزایی و ایجاد کار متحول شده است، اگرچه اهداف ما همان‌هایی هستند که در گذشته بودند اما روش‌هایمان تغییر کرده‌اند‌‌.
او افزود: پس از تحریم‌ها سه گروه را در زمینه کارآفرینی شناسایی کرده و برای هریک واحد بزرگ کارشناسی ایجاد کرده‌ایم‌‌. بر اساس کارشناسی‌های انجام شده، گروهی که از تحریم‌ها دچار آسیب‌دیدگی جدی شده را شناسایی کرده و اقدامات ضروری بر این اساس را در نظر گرفته‌ایم‌‌. به طور کلی حوزه‌های پتروشیمی، IT و ICT، گردشگری اشتغالزایی بیشتری را خواهند داشت و در زمینه اشتغالزایی ظرفیت بسیاری دارند‌‌.


بنابراین هدفگذاری کرده‌ایم که در سال‌های 97 و 98 روی این گروه‌ها فعالیت کنیم تا اشتغال را در آنها گسترش دهیم‌‌. ربیعی در ادامه بیان کرد: از سویی دیگر سیاست تثبیت شغل را نیز در پیش گرفته‌ایم‌‌. همچنین سه هزار میلیارد تومان بیمه بیکاری در نظر گرفته‌ایم و واحدهای در معرض آسیب نیز با یارانه حفاظت می‌شوند‌‌.
او با اشاره به سیاست توسعه اشتغال رسته‌ای بیان کرد: در این سیاست تلاش می‌کنیم اشتغالزایی را برمبنای رسته‌‌های شغلی توسعه دهیم‌‌. 60 هزار و 400 میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای توسعه اشتغال رسته‌ای اختصاص داده شده و به رسته‌های دارای ظرفیت بالا در اشتغالزایی تخصیص می‌یابد‌‌.
وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با تاکید بر این امر که می‌بایست اشتغال به هر قیمت حفظ شود بیان کرد: با سیاست‌هایی همچون مداخلات بازار کار به استان‌های محروم، مشوق‌های بیمه‌ای و یارانه مزد تلاش می‌کنیم اشتغالزایی را توسعه بخشیم‌‌. استان‌های مرزی در حوزه آموزش در محیط کار ظرفیت بالایی دارند‌‌.
او افزود: بسیاری از من می‌پرسند که چه میزان وام، تسهیلات و پول برای اشتغالزایی اختصاص دادم اما نگرش دهه 50 را تغییر دهیم که وام و مجوز کار، منجر به اشتغالزایی می‌شوند‌‌. ‌ای کاش از من بپرسند چه میزان اشتغالزایی کرده‌ام‌‌. سیاست تولید با اشتغالزایی تفاوت دارد‌‌. ربیعی در ادامه بیان کرد: من اعلام کرده بودم که اشتغالزایی در اردیبهشت ماه جاری اوج می‌گیرد و الان محور رشد اشتغال در نمودار عمودی شده است‌‌.
تاکنون چهار هزار میلیارد تومان عقد قرارداد مصوب شده است‌‌. هشت هزار میلیارد تومان قرارداد با بانک‌ها داشته‌ایم‌‌. او گفت: از سال 96 تاکنون برای 791 هزار نفر اشتغالزایی کرده‌ایم! نیم درصد به مشارکت افزوده شده است‌‌. ربیعی با اشاره به استان‌هایی که از معضل بیکاری رنج می‌برند اظهار کرد: ‌باید بر روی استان‌های چهارمحال‌وبختیاری، کهگیلویه‌و‌بویراحمد، سیستان‌وبلوچستان تمرکز کرده و تلاش کنیم تا در این استان‌ها کارآفرینی کنیم‌‌.
او افزود: بیشترین اشتغالزایی در حوزه خدمات‌رسانی بوده است‌‌. فناوری ظرفیت بسیار خوبی برای جذب نیروی انسانی دارد اما باید 30 درصد در زیرساخت‌ها و 70 درصد در تولید محتوا اشتغالزایی کنیم‌‌. کارگاه‌های آموزشی نیز ‌باید افزایش یابند و نیاز به همسویی، همفکری و آموزش بیشتر داریم‌‌.
ربیعی با اشاره به اینکه پست‌بانک باید بانک دانش ایجاد کند گفت: به ویژه در مناطق روستایی ‌باید پایگاه بانکی ایجاد کنیم تا به اشتغال روستایی کمک کنیم‌‌.
اجرای طرح تکاپو
محمدجواد آذری‌جهرمی نیز در این همایش به سخنرانی کوتاهی پرداخته و گفت: از آقای ربیعی برای تلاش‌های وی در زمینه اشتغالزایی تشکر می‌کنم‌‌. در دو حوزه‌ای که در زمینه اشتغالزایی با وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی همکاری دارم شاهد تلاش‌های این نهاد برای توسعه کارآفرینی بوده‌ام‌‌.
او افزود: در طرح تکاپو که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در آن مشارکت دارد بودجه‌ای را در نظر گرفته‌ایم و این طرح را در هشت استان اجرایی کرده‌ایم، سپس به آسیب‌شناسی مشکلات پرداخته و تلاش می‌کنیم این طرح را با همکاری استانداری‌ها اجرا کنیم‌‌.
آذری‌جهرمی در ادامه بیان کرد: در زمینه اشتغال روستایی نیز در دو حوزه در حال فعالیت هستیم، یکی توسعه پست‌بانک در روستاها و مناطق محروم و دیگری طرح اشتغالزایی در حوزه ICT است‌‌.
عرضه گوشی‌های توقیفی تا پایان هفته
او در حاشیه این همایش در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هنوز ۱۰۰ هزار گوشی که قرار بود به بازار عرضه شود، عرضه نشده و درباره ارز، تثبیتی رخ نداده است؛ بنابراین قیمت گوشی‌های موبایل نیز تثبیت نشده است‌‌.
وی ادامه داد: امروز در هیات دولت در این خصوص با وزیر صنعت، معدن و تجارت صحبت کردیم که این موضوع مقداری تسریع شود‌‌. تلاش می‌کنیم که همین هفته حداقل مشکل عرضه‌ این ۱۰۰ هزار گوشی را حل کنیم‌.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به مشکل نرخ ارز به عنوان دیگر فاکتور اثرگذار در افزایش قیمت گوشی نیز اظهار کرد: بخش دوم مربوط به تثبیت نرخ ارز است که رییس‌ جدید بانک مرکزی با سیاست‌هایی که دارد، سریع‌تر آرامش به بازار ارز برگردد و تثبیت شود، به نوعی بازار در کنترل قرار گیرد و شرایط مناسبی فراهم شود‌.
جهرمی درباره درخواست سازمان نظام صنفی برای کاهش تعرفه صوت اپراتورها در جهت متعادل‌سازی تعرفه اینترنت ثابت گفت: در رابطه با این موضوع باید کمیسیون تنظیم مقررات تصمیم بگیرد، نامه‌شان هم به سازمان تنظیم مقررات ارجاع شده که رسیدگی شود‌.
کارت اعتباری روستایی
خسرو فرحی مدیرعامل پست‌بانک به ارائه گزارشی در خصوص عملکرد این بانک پرداخت و گفت: در باب اشتغال به عنوان حق عامه و شهروندی است که حاکمیت موظف به ایجاد زمینه‌های آن برای افراد است که در این راستا در بخش روستایی نیز برنامه‌هایی تدوین و در حال اجراست‌.
او افزود: برای اشتغالزایی روستایی 5/1 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی اختصاص یافته که از این میزان ۸۴ درصد از منابع در سال جاری اختصاص یافته که از این رقم ۳۴ درصد پرداخت شده است‌.
مدیرعامل پست‌بانک بیان کرد: پرداخت‌ها در ۳ فاز خواهد بود که مراحل دوم و سوم متناسب با پیشرفت کار خواهد بود، همچنین سایر منابع در راستای حمایت از سایر بخش‌های اقتصادی به پروژه‌ها تعلق می‌گیرد‌. تاکنون ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در حوزه IT و ICT تعیین مالی شده است‌.
او با اشاره به اختصاص کارت اعتباری روستایی برای نخستین بار بیان کرد: کارت اعتباری روستایی یا یاراکارت رونمایی می‌شود که در مرحله نخست ۱۰۰ هزار کارت در اختیار روستاییان قرار می‌گیرد که در تامین مایحتاج این افراد در طول سال تاثیرگذار خواهد بود و با توجه به اقساط برگشتی مجددا شارژ می‌شود‌.
مدیرعامل پست‌بانک تصریح کرد: در بحث دستگاه‌های خودپرداز در سال گذشته در هزار روستا هزار دستگاه نصب شده و از امروز استارت نصب ۲۵۰ دستگاه دیگر زده خواهد شد‌‌. به دنبال اختصاص کمک‌های مالی به مددجویان کمیته امداد هستیم که با رعایت توجیه‌پذیری تفاهمنامه‌ای با کمیته امداد امضا می‌شود تا میانگین ۲۵ میلیون تومان در اختیار مددجویان قرار گیرد‌.
دولت مظلوم تدبیر و امید
سیدابوالفضل رضوی، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رییس‌جمهور نیز در این همایش گفت: در حوزه اشتغال استان‌های مازندران و یزد از جمله برترین استان‌ها در این زمینه قرار دارند و استان‌هایی مانند چهارمحال و بختیاری‌، ایلام، خراسان شمالی و کهکیلویه و بویراحمد در زمره استان‌هایی قرار دارند که کمترین اشتغالزایی را داشته اند‌‌.
او افزود: قرار شده هر استانی تعداد اشتغال بیشتر، سرعت عمل بیشتر و دقت عمل بیشتری داشته باشد از سوی اسحاق جهانگیری، معاون اول ریاست‌جمهوری مورد تقدیر قرار بگیرد‌‌.
رضوی خطاب به آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: 9 میلیون تن گندم در روستاها تولید می‌شوند که بیش از 9 هزار میلیارد تومان ارزش دارند، چرا نباید روستاهای کشورمان دارای بانک اختصاصی باشند؟
او در دفاع از دولت اظهار کرد: تاکنون هیچ دولتی طرح دوفوریتی برای اشتغالزایی روستاییان مصوب نکرده، دولت مظلوم تدبیر و امید با وجود چنین اقدامی همچنان متهم است به اینکه با مردم فرودست جامعه ارتباط مناسبی برقرار نکرده است!گفتنی است در این همایش از منشور اخلاقی پست‌بانک ایران رونمایی شد‌‌.
قیمت برخی از تبلت‌ها و موبایل‌های بازار
مدل قیمت به تومان
SONY XZ1 000/300/4
Xperia XA2 000/200/3
XZ2 000/500/6
SAMSUNG S9 000/500/7
S9+ 000/990/8
 Galaxy Note8 000/700/7
Apple iPhone 8 plus 000/250/10
iPhone X 000/000/15
iPhone 8 000/250/9
IPhone 7 Plus 000/900/9
HUAWEI mate 10 000/250/4
Nova 3e 000/890/2