انتخابات پاکستان رنگ خون گرفت



فرحناز دهقی
خبرنگار


روز رأی‌گیری پارلمانی پاکستان با انفجاری در مرکز اخذ رأی در شهر کویته مرکز استان بلوچستان این کشور و بر جای ماندن دست‌کم 35کشته آغاز شد و با درگیری‌های میان دو حزب «لیگ مسلمان پاکستان» و «تحریک انصاف» ادامه یافت. به گزارش «ایران» به‌نقل‌از خبرگزاری الجزیره، میلیون‌ها پاکستانی روز گذشته به‌پای صندوق‌های رأی رفتند تا آرایش پارلمان خود و نخست‌وزیر آتی کشورشان را تعیین کنند. صندوق‌ها از ساعت 8 صبح آماده دریافت آرای مردم شدند تا در نهایت 272 نماینده را به پارلمان بفرستند. برای تأمین امنیت این 8 هزار و 500 صندوق اخذ رأی در سراسر پاکستان، 800 هزار نیروی پلیس و ارتش مستقر شده بودند. اما در نهایت تروریست‌ها توانستند نفوذ خود را بر پیکر دموکراسی این کشور باز کنند و دست به حمله انتحاری بزنند. داعش مسئولیت این انفجار انتحاری را برعهده گرفت. بیش از 30 حزب سیاسی و 12هزار و 570 نامزد در تلاش بودند تا آرای 106 میلیون نفر واجد شرایط رأی دادن را هم در مجلس ملی و هم در چهار شورای استانی کسب کنند. اما این انفجار نخستین حمله به‌منظور آسیب رساندن به دموکراسی در پاکستان نیست. در پی حملات شبه‌نظامیان در هفته‌های پایانی، کمپین‌های انتخاباتی بیش از 180کشته از جمله سه کاندیدای پارلمانی برجای گذاشت. براساس گزارش‌ها، در پی انفجار کویته، استقبال از انتخابات در ایالت بلوچستان کاهش یافت. به گزارش «ایران» به نقل از آسوشیتدپرس، از سوی دیگر در شهر سوابی واقع در شمال غرب این کشور نیز میان حامیان دو حزب سیاسی «حزب ملی عوامی» که سکولار است و بارها هدف حمله اعضای طالبان قرار گرفته است و تحریک انصاف به رهبری عمران خان یکی از مهم‌ترین نامزدهای پست نخست‌وزیری، درگیری روی داد و با تیراندازی طرفین به سوی یکدیگر، دست‌کم یک نفر کشته شد. اما ساعاتی بعد رئیس پلیس این شهر اعلام کرد که اوضاع آرام است و رأی‌گیری همچنان جریان دارد. به گزارش «ایران» به نقل از پایگاه خبری داون پاکستان، نیمه ظهر روز گذشته پلیس کراچی هفت نفر را از جمله یک زن از مراکز اخذ رأی مختلف به‌دلیل اغتشاش در روند رأی‌گیری دستگیر کرد. به گزارش «ایران» به نقل از گاردین، با وجود به‌کار گرفتن نیروهای امنیتی بسیار زیاد، اما باز هم مقام‌های امنیتی نگران هستند. در همین باره، یاسمین لهری یکی از نامزدهای شورا از کویته با اظهار خشم و ناراحتی خود از ناکارآمدی‌های امنیتی گفت که در نتیجه‌اش پاکستانی‌ها از حاضر شدن پای صندوق‌های رأی ترس و واهمه پیدا کردند.
بیم تقلب
اما دغدغه‌های امنیتی تنها چالش انتخابات پاکستان نبود. به‌گزارش «ایران» ممفیس بارکر خبرنگار انگلیسی مستقر در پاکستان در صفحه توئیتر خود نوشت: «بر سر نتایج وزیرستان که محسن داور از «جنبش محافظت پشتون» نامزد اصلی‌ آن است، نگرانی‌هایی وجود دارد. حامیان این حزب شدیداً از مداخله‌های نظامی انتقاد می‌کنند و می‌گویند به آنها اجازه رأی دادن داده نمی‌شود. آنها می‌گویند این «گزینش» است نه «انتخابات» و نتایج این رأی‌گیری از پیش مشخص شده است.» از سوی دیگر عبدالله ملک خبرنگار پاکستانی نیز در شبکه اجتماعی خود با تأیید این خبر نوشت که در این منطقه از رأی‌دهندگان می‌پرسیدند به چه کسی رأی می‌دهند و اگر رأی‌شان مطلوب آنها نبود، از صفوف رأی خارج می‌شدند.
حضور زنان پس از 40 سال پای صندوق رأی
زنان در استان دیر بالا واقع در شمال استان خیبر پختونکوا، 40 سال از رأی دادن محروم بودند، توجیه آن هم این بود که به علت تیراندازی در روز انتخابات، فضا برای حضور زنان امن نیست! اما روز گذشته زنان این خطه برای نخستین بار به پای صندوق‌های رأی رفتند تا طعم دموکراسی و رأی دادن را بچشند. این دوره، بیش از 9 میلیون زن برای اولین بار برای رأی دادن در انتخابات پاکستان ثبت کردند. بعضی از آنها در مراکز اخذ رأی مختلط و برخی دیگر در حوزه‌های مخصوص به زنان رأی خود را به صندوق انداختند. هفته پیش پس از آنکه کمیسیون انتخابات پاکستان اعلام کرد که کارمندان زن حوزه‌های اخذ رأی تنها می‌توانند در مراکز رأی‌گیری زنانه کار کنند، افکار عمومی به این تصمیم معترض شد زیرا نگران این بود که با کمبود نیروهای زن در مراکز رأی‌گیری، صلاحیت زنان در مدیریت مراکز اخذ رأی زیر سؤال برود.
انتخابات روز گذشته پاکستان، پس‌از مدت‌ها مبارزه انتخاباتی و تبلیغاتی نامزدهای احزاب و کاندیداها برگزار شد و از روزها پیش خیابان‌های این کشور رنگ و بوی انتخاباتی گرفته بود. در این دور از رقابت‌ها سه حزب قدرتمند این کشور یعنی لیگ مسلمان پاکستان به رهبری شهباز شریف، برادر نوازشریف نخست‌وزیر زندانی این کشور، حزب تحریک انصاف به رهبری عمران‌خان و حزب مردم پاکستان به رهبری بلاول بوتو زرداری پسر بی‌نظیر بوتو، است.

نیم نگاه
در پی انفجار کویته استقبال از انتخابات در ایالت بلوچستان کاهش یافت. از سوی دیگر در شهر سوابی واقع در شمال غرب این کشور نیز میان حامیان دو حزب سیاسی «حزب ملی عوامی» که سکولار است و بارها هدف حمله اعضای طالبان قرار گرفته است و تحریک انصاف به رهبری عمران خان یکی از مهم‌ترین نامزدهای پست نخست‌وزیری، درگیری روی داد و با تیراندازی طرفین به سوی یکدیگر، دست‌کم یک نفر کشته شد.
روز گذشته زنان استان دیر بالا برای نخستین بار به پای صندوق‌های رأی رفتند تا طعم دموکراسی و رأی دادن را بچشند. این دوره، بیش از 9 میلیون زن برای اولین بار برای رأی دادن در انتخابات پاکستان ثبت کردند. بعضی از آنها در مراکز اخذ رأی مختلط و برخی دیگر در حوزه‌های مخصوص به زنان رأی خود را به صندوق انداختند.