حضور دو فیلم و دو داور از ایران

تازه‌ترین ساخته‌های برادران کوئن، مایک لی، آلفونسو کوارون، ژاک اودیار و اولیویه آسایاس شانس دریافت جایزه شیر طلایی هفتاد و پنجمین دوره جشنواره فیلم ونیز را دارند. به گزارش هنرآنلاین، پائولو باراتا رئیس بی‌ینال ونیز و آلبرتو باربرا مدیر هنری جشنواره ونیز روز چهارشنبه در یک نشست خبری در رم اسامی فیلم‌های بخش مسابقه بین‌الملل و بخش مسابقه افق‌ها و دیگر بخش‌های این دوره جشنواره را اعلام کردند. همان‌طور که قبلا اعلام شد درام فضایی «اولین انسان» ساخته دامین شازل کارگردان آمریکایی فیلم افتتاحیه جشنواره امسال است و اکنون با اعلام برگزارکنندگان جشنواره یکی از فیلم‌های بخش مسابقه بین‌الملل هم هست. رایان گاسلینگ در «اولین انسان» نقش نیل آرمسترانگ فضانورد آمریکایی را بازی می‌کند که در 20 ژوئیه 1969 در مأموریت آپولو 11 بر کره ماه گام نهاد. «لا لا لند» فیلم قبلی شازل در 2016 فیلم افتتاحیه جشنواره ونیز بود و بعدها برنده شش جایزه اسکار شد. آلفونسو کوارون کارگردان مکزیکی با فیلم سیاه و سفید «رم» که داستانش در مکزیک دهه 1970 روی می‌دهد، به لیدو بازمی‌گردد. ونیز قطعا در سال‌های اخیر برای فیلمسازان مکزیکی خوش‌یمن بوده است: کوارون با «جاذبه» در ونیز موفق ظاهر شد و بعدها در اسکار نیز به موفقیت دست پیدا کرد. همین طور دو فیلمساز هم‌وطن او آلخاندرو گونزالس ایناریتو «بردمن» و گی‌یرمو دل تورو (شکل آب). دل تورو سال گذشته با «شکل آب» جایزه شیر طلایی جشنواره ونیز را برد و بعدا برنده اسکار بهترین فیلم شد. او امسال رئیس هیئت داوران بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره ونیز است. جوئل و ایتن کوئن با «حماسه باستر اسکراگز» به لیدو می‌آیند، پروژه‌ای که سال گذشته از آن به عنوان یک سریال کوتاه تولید نت‌فلیکس از آن یاد شد. البته همان موقع اعلام شد قرار است حاصل کار به گونه‌ای باشد که این پروژه همزمان قابل پخش تلویزیونی و سینمایی را داشته باشد. داستان «حماسه باستر اسکراگز» در غرب وحشی روی می‌دهد و در آن شش داستان متفاوت با هم تلفیق شده‌اند. برای اولین بار است که برادران کوئن یک کار را به صورت دیجیتال فیلمبرداری کرده‌اند. برادران کوئن با ژانر وسترن بیگانه نیستند و پیش از این فیلم‌های «شهامت» و «پیرمردها کشوری ندارند» را در این حوزه ساخته‌اند. تیم بلیک نلسن، زوئی کازان، لیام نیسن و تام ویتس در «حماسه باستر اسکراگز» بازی می‌کنند.
لوکا گوادانینو کارگردان ایتالیایی که سال گذشته فیلم اسکاری «با اسم خودت به من زنگ بزن» را روی پرده سینماها داشت با بازسازی فیلم ترسناک موفق «Suspiria» به کارگردانی داریو آرجنتو برای اولین بار به لیدو می‌آید. داکوتا جانسن و تیلدا سوئینتن در این فیلم بازی می‌کنند. فیلم زندگی‌نامه‌ای «در دروازه ابدیت» به کارگردانی جولین اشنیبل با بازی ویلم دافو در نقش ونسان ونگوگ یکی دیگر از فیلم‌های بخش مسابقه بین‌الملل است. اسکار آیزاک، روپرت فرند و مس میگلسن دیگر بازیگران این فیلم هستند. ژاک اودیار کارگردان فرانسوی فیلم «برادران خواهران» را به لیدو می‌آورد. این فیلم درباره دو آدمکش حرفه‌ای (با بازی واکین فینیکس و جان سی. رایلی) است که در دهه 1850 در اورگن یک جوینده طلا را تعقیب می‌کنند. جیک جیلنهال و ریز احمد هم در فیلم بازی می‌کنند. در میان تولیدات بین‌المللی که شانس دریافت جایزه شیر طلای جشنواره را دارند می‌توان به «22 ژوئیه» به کارگردانی پل گرین‌گرس اشاره کرد. این فیلم درباره حمله تروریستی سال 2011 در نروژ است که 77 قربانی برجای گذاشت.
«کاپری-انقلاب» به کارگردانی ماریو مارتونه داستان یک اجتماع از هنرمندان اروپایی در 1914 در ساحل ناپل و دورانی است که ایتالیا در آستانه ورود به جنگ قرار دارد. لاسلو نمش کارگردان مجارستانی با «غروب» درباره دختری که در بوداپست پیش از جنگ جهانی دوم بزرگ می‌شود، به ونیز می‌آید. نمش در 2015 با فیلم «پسر شائول» برنده اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد.
مایک لی کارگردان کهنه‌کار بریتانیایی با «پیترلو» شانس دریافت جایزه را دارد. این فیلم درباره قتل عام 1819 در منچستر است، زمانی که سربازان به یک راهپیماییِ اعتراضی آرام در حمایت از دموکراسی حمله کردند. اولیویه آسایاس، فلوریان هنکل فون دونرسمارک و یورگوس لانتیموس از دیگر فیلمسازان مطرح هستند که با تازه‌ترین ساخته‌های خود در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره رقابت می‌کنند. از سوی دیگر، در بخش افق‌های جشنواره ونیز، فیلم «همچنان که می‌مردم» به کارگردانی مصطفی سیاری از ایران شانس دریافت جایزه را دارد. این فیلم درباره یک خانواده چهار نفره است که برای خاکسپاری پدر خود طبق وصیت او راهی روستایی ناشناس می‌شوند. نادر فلاح، الهام کردا، مجید آقاکریمی، وحید راد، محمد ربانی، علی مولایی و… بازیگران اصلی «همچنان که می‌مردم» هستند.  همچنین فهرست داوران بخش‌های مختلف جشنواره فیلم ونیز اعلام شد و‌ فاطمه معتمد آریا به عنوان یکی از داوران بخش افق‌ها و رامین بحرانی به عنوان یکی از داوران جایزه بهترین فیلم اول  انتخاب شدند.