توانمندی سپاه به گوش ترامپ برسد، غلط اضافه نخواهد کرد

اگر توانمندی‌های امروز سپاه که برگرفته از همت و اراده متخصصان جوان انقلابی است به گوش رئیس‌جمهور ماجراجوی امریکا برسد، هرگز از این غلط‌ها نخواهد کرد.
به گزارش سپاه نیوز، همزمان با خجسته زادروز حضرت علی‌بن موسی‌الرضا (ع)، آیین رونمایی از ۱۰ فروند هواپیمای سوخو ۲۲ نیروی هوافضای سپاه که به دست متخصصان این نیرو و شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی بهینه‌سازی و ارتقا یافته‌اند، صبح دیروز با حضور سردار سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوا فضای سپاه و جمعی از فرماندهان و مسئولان سپاه در شیراز برگزار شد.
فرمانده کل سپاه در این مراسم اظهار کرد: انگیزه جامع، گسترده و همت بالای نیروی هوایی سپاه در انجام کار‌های تحقیقاتی و فناوری، غیر از عرصه‌های موشکی، پهپادی و پدافندی موجب شد این توان در عرصه عملیات پروازی و جنگنده‌ها هم به کار گرفته شود. سرلشکر جعفری افزود: با اثبات توانمندی نیروی هوایی سپاه تصمیم گرفته شد هواپیما‌های سوخو ۲۲ موجود در کشور، بازسازی و عملیاتی شود. وی با اشاره به بازسازی این هواپیما‌ها در مدت کوتاه گفت: امروز به همت متخصصان نیروی هوایی سپاه، شاهد اضافه شدن این هواپیما‌ها به ناوگان پروازی کشور هستیم. سرلشکر جعفری در ادامه با اشاره به مواضع انقلابی اخیر رئیس‌جمهور در واکنش به تهدیدات ترامپ گفت: اگر توانمندی‌های امروز سپاه که برگرفته از همت و اراده متخصصان جوان انقلابی است و بخشی از آن امروز در نیروی هوافضای سپاه مشاهده شد و در شعاع ۲ هزار کیلومتری قابلیت بروز و ظهور دارد، به گوش رئیس‌جمهور ماجراجوی امریکا برسد، هرگز از این غلط‌ها نخواهد کرد و به این باور خواهد رسید که تهدید نفتی نیز به راحتی قابل پاسخگویی است.
نصب موشک‌های ۱۵۰۰ کیلومتری روی بمب‌افکن


سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: هواپیمای سوخو ۲۲ با وجود قابلیت‌های پروازی ممتاز همچون سرعت ۱/۲ ماخ، ارتفاع پروازی ۵۰ هزار پا، به لحاظ برخی تجهیزات، به روز نبوده که با همت متخصصان داخلی ارتقایافت و وارد ناوگان نیروی هوایی سپاه پاسداران شد. حاجی‌زاده افزود: با این ارتقا، این جنگنده بمب‌افکن‌ها قادر به حمل و بهره‌برداری بمب‌های هوشمند و نقطه‌زن سیمرغ خوشه‌ای، موشک‌های هوا به زمین و هوا به هوا، انتقال اطلاعات از پهپاد‌ها در فواصل چند کیلومتری خواهند بود و در آینده‌ای نزدیک سامانه موشک‌های هوا به زمین کروز نقطه زن با برد ۱۵۰۰ کیلومتر روی این جنگنده بمب‌افکن‌ها نصب خواهد شد.
دستیابی به ساخت انواع قطعه و تجهیزات
فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: نیروی هوافضا با الطاف الهی و با تکیه و اعتماد به متخصصان داخلی و معجزه اراده و روحیه جهادی بار دیگر تهدید و تحریم دشمن را به فرصت تبدیل و بدخواهان نظام اسلامی و ملت ایران را مقهور عزم و اراده فولادین خود کردند.
سردار سرتیپ پاسدار حاجی‌زاده گفت: در روز‌هایی که با حمله داعش، شهر‌های عراق به علت نبود نیروی هوایی یکی پس از دیگری سقوط می‌کرد، نیروی هوا فضای سپاه پاسداران در یک اقدام انقلابی ۱۰ روزه به خلبانان عراقی هواپیمای سوخو ۲۵ آموزش و آنان را به جنگ با داعش گسیل کردند. فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: با توجه به اینکه کشورمان از نظر تجهیزات جنگی و نظامی تحریم است، ولی این نیرو آمادگی به‌روز کردن هواپیما‌های سوخو ۲۲ را دارد. وی با بیان اینکه هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به توانمندی ساخت انواع قطعه و تجهیزات دست یافته است، افزود: هواپیما‌هایی که ۲۸ سال زمینگیر بودند با تکیه بر توان داخلی تجهیز و وارد حمل و نقل هوایی شدند.
نگاهی به تنوع موشک‌های کروز ایرانی
خبرگزاری فارس در گزارشی پیرامون تنوع موشک‌های کروز ایرانی آورده که متخصصان صنعت دفاعی کشورمان تلاش‌های زیادی را در حوزه موشکی، به خصوص موشک‌های کروز داشته و دارند که نتیجه آن تنوع در موشک‌های کروز دریایی از جمله موشک‌های کوتاه‌بُرد «نصر»، «کوثر»، «ظفر» و موشک «نور» با بُرد ۱۲۰ کیلومتر، موشک «قادر» با بُرد ۲۰۰ کیلومتر و موشک «قدیر» با بُرد ۳۰۰ کیلومتر است.
برخی از این موشک‌ها از جمله نور، قادر، ظفر و نصر، تاکنون از روی انواع هواگرد‌های ارتش و سپاه - جنگنده و بالگرد- نیز شلیک شده‌اند، اما این برای اولین بار است که رسماً از یک موشک کروز با برد ۱۵۰۰ کیلومتر سخن به میان می‌آید، البته تلاش‌های گذشته تنها مختص به حوزه دریایی نبوده و تاکنون دو نوع موشک کروز ضداهداف زمینی نیز معرفی شده است؛ موشک‌های کروز «یاعلی» و «سومار».
اوایل سال ۹۳ بود که فرمانده معظم کل قوا از نمایشگاه دستاورد‌های نیروی هوافضای سپاه بازدید کردند و در جریان این بازدید موشک کروز جدیدی با نام موشک یاعلی رونمایی شد. این موشک که در این نمایشگاه با رنگ قرمز به نمایش درآمده بود طبق اطلاعات به دست آمده، دارای برد ۷۰۰ کیلومتری است. سردار حاجی‌زاده در همان سال اعلام کرد که موشک کروز «یاعلی» که از روی سکو‌های زمینی شلیک می‌شود، قابلیت پرتاب از روی هواپیما را هم خواهد داشت.
وزارت دفاع نیز در اواخر سال ۹۳، موشک کروز زمینی «سومار» را رونمایی کرد و تحویل نیروی هوافضای سپاه داد. طبق اعلام وزیر دفاع وقت، در مراسم رونمایی از این موشک، به مرور سطوح بالاتری از این موشک‌ها با برد و دقت بالا، قدرت تخریب‌کنندگی و تاکتیکی تحویل سپاه خواهد شد. نمایش شلیک این موشک بازتاب بسیار زیادی از نظر اهمیت حوزه کروز‌های زمینی در جهان داشت و برخی از رسانه‌ها و صاحبنظران غربی برای این موشک برد ۲۵۰۰ کیلومتری پیش‌بینی کردند.
با اعلام روز گذشته سردار حاجی‌زاده، دو احتمال قابل تصور است؛ یا اینکه یکی از همین موشک‌های موجود با ایجاد تغییرات مختلف به بردی بیش از گذشته و قابلیت نصب روی هواپیما دست پیدا کرده یا سپاه پاسداران موشک کروز جدیدی دارد که با بردی دو برابر موشک پروژه «یا علی» می‌تواند از روی جنگنده‌ها شلیک شود.
نکته دیگر آنکه موشک کروز با شلیک از روی هواگرد‌ها – به خصوص جنگنده‌ها- بردی به مراتب بیشتر از سامانه‌های شناوری و زمین پایه خواهد داشت که البته طبیعتاً برای دستیابی به این مهم، سامانه‌های پیشرفته دیگری از جمله رادار نیاز است که با اعلام دیروز سردار حاجی‌زاده، می‌توان نتیجه گرفت این توانمندی‌ها در اختیار سپاه پاسداران قرار دارد.