قدرت‌نمایی موشکی بعد از تهدید نفتی

گروه سیاسی: روز گذشته ۱۰ فروند جنگنده بمب‌افکن سوخو ۲۲ که به همت متخصصان داخلی بهینه‌سازی شده و ارتقا یافته است، با حضور فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رونمایی شد.
علاوه بر رونمایی از این 10 جنگنده به‌روز شده، خبر نصب موشک‌های کروز 1500 کیلومتری روی جنگند‌ه‌های سپاه که برای نخستین‌بار اعلام شد، نشان داد افتخارآفرینی جدید نیروی هوافضای سپاه تا چه میزان از اهمیت بالایی برخوردار است. بویژه اینکه قدرت‌نمایی اخیر سپاه در اوج کشاکش منازعات لفظی ایران و آمریکا بر سر صدور نفت از منطقه، پیامی صریح به دشمنان مخابره خواهد کرد. اعلام پیام مهم نظامی ایران پس از آن انجام شد که در روزهای گذشته بسیاری از مقامات ارشد نظامی کشورمان در حمایت از مواضع اخیر رئیس‌جمهور، هشدارهایی جدی به آمریکا داده بودند. در نتیجه اقدام اخیر نیروی هوافضای سپاه، جنگنده بمب‌افکن‌های سوخو 22 قادر به حمل و بهره‌برداری بمب‌های هوشمند و نقطه‌زن سیمرغ خوشه‌ای، موشک‌های هوا به زمین و هوا به هوا و انتقال اطلاعات از پهپاد‌ها در فواصل چند کیلومتری خواهند بود و در آینده نزدیک سامانه‌ موشک‌های هوا به زمین کروز نقطه‌زن با برد یکهزار و ۵۰۰ کیلومتر روی این جنگنده بمب‌افکن‌ها نصب خواهد شد.
هرچند پیش از این موشک‌هایی چون نور، قادر، ظفر و نصر از روی انواع هواگردهای ارتش و سپاه- جنگنده و بالگرد - شلیک شده‌اند اما این برای نخستین‌بار است که رسما از یک موشک کروز با برد 1500 کیلومتر سخن به میان می‌آید. اواخر سال 93 وزیر وقت دفاع، در مراسم رونمایی از موشک «سومار» وعده داده بود به مرور سطوح بالاتری از این موشک‌ها با برد و دقت بالا و قدرت تخریب‌کنندگی و تاکتیکی تحویل سپاه خواهد شد.
نکته دیگر آنکه موشک کروز با شلیک از روی هواگردها- بویژه جنگنده‌ها- بردی به مراتب بیشتر از سامانه‌های شناوری و زمین‌پایه خواهد داشت که البته طبیعتا برای دستیابی به این مهم، سامانه‌های پیشرفته دیگری ازجمله رادار نیاز است که با اعلام دیروز سردار حاجی‌زاده، می‌توان نتیجه گرفت این توانمندی‌ها در اختیار سپاه پاسداران قرار دارد.


تجهیز هواپیما‌هایی که ۲۸ سال زمینگیر بودند
به گزارش سپاه‌نیوز،‌ آیین رونمایی از ۱۰ فروند هواپیمای سوخو۲۲ نیروی هوافضای سپاه که توسط متخصصان این نیرو  و شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی بهینه‌سازی شده و ارتقا یافته‌اند، صبح دیروز با حضور سردار سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه و جمعی از فرماندهان و مسؤولان سپاه در شیراز برگزار شد. فرمانده کل سپاه در این مراسم اظهار کرد: انگیزه جامع، گسترده و همت بالای نیروی هوایی سپاه در انجام کارهای تحقیقاتی و فناوری، غیر از عرصه‌های  موشکی، پهپادی و پدافندی موجب شد این توان در عرصه عملیات پروازی و جنگنده‌ها هم به کار گرفته شود. سرلشکر جعفری افزود: با اثبات توانمندی نیروی هوایی سپاه تصمیم گرفته شد هواپیماهای سوخو۲۲ موجود در کشور، بازسازی و عملیاتی شود. وی همچنین با اشاره به بازسازی این هواپیماها در مدت کوتاه گفت: امروز به همت متخصصان نیروی هوایی سپاه، شاهد اضافه شدن این هواپیماها به ناوگان پروازی کشور هستیم. سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه نیز در این مراسم اظهار کرد: هواپیمای سوخو۲۲ با وجود قابلیت‌های پروازی ممتاز همچون سرعت 1/2 ماخ و ارتفاع پروازی ۵۰ هزار پا، به لحاظ برخی تجهیزات، به‌روز نبوده که با همت متخصصان داخلی ارتقا یافت و وارد ناوگان نیروی هوایی سپاه شد. سردار حاجی‌زاده گفت: در روز‌هایی که با حمله داعش، شهر‌های عراق به علت نبود نیروی هوایی یکی پس از دیگری سقوط می‌کرد، نیروی هوافضای سپاه پاسداران در یک اقدام انقلابی 10 روزه به خلبانان عراقی، خلبانی هواپیمای سوخو ۲۵ آموزش داده و آنان را به جنگ با داعش گسیل کرد. فرمانده نیروی هوافضای سپاه در ادامه تصریح کرد: با وجود اینکه کشورمان از نظر تجهیزات جنگی و نظامی تحریم است ولی این نیرو آمادگی به‌روز کردن هواپیما‌های سوخو۲۲ را دارد. وی با بیان اینکه نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به توانمندی ساخت انواع قطعه و تجهیزات دست یافته است، افزود: هواپیما‌هایی که ۲۸ سال زمینگیر بودند با تکیه بر توان داخلی تجهیز و وارد حمل‌ونقل هوایی شدند. سردار حاجی‌زاده همچنین وعده داد در آینده نزدیک سامانه‌ موشک‌های هوا به زمین کروز نقطه‌زن با برد یکهزار و ۵۰۰ کیلومتر روی این جنگنده بمب‌افکن‌ها نصب خواهد شد.
تنوع در موشک‌های کروز
در سال‌های اخیر متخصصان صنعت دفاعی کشورمان تلاش‌های زیادی را در حوزه موشکی، بویژه موشک‌های کروز داشته و دارند که نتیجه آن تنوع در موشک‌های کروز دریایی از جمله موشک‌های کوتاه‌برد «نصر»، «کوثر»، « ظفر» و موشک «نور» با برد 120 کیلومتر، موشک «قادر» با برد 200 کیلومتر و موشک «قدیر» با برد 300 کیلومتر بوده است. البته تلاش‌های گذشته تنها مختص حوزه دریایی نبوده و تاکنون 2 نوع موشک کروز ضد اهداف زمینی نیز معرفی شده است؛ موشک‌های کروز «یاعلی» و «سومار». تهدید نفتی ایران براحتی قابل پاسخگویی است
فرمانده کل سپاه پاسداران روز گذشته در جریان رونمایی از 10 فروند جنگنده سوخو22 ارتقایافته، به مواضع انقلابی اخیر رئیس‌جمهور در واکنش به تهدیدات ترامپ اشاره کرد و گفت: اگر توانمندی‌های امروز سپاه که برگرفته از همت و اراده متخصصان جوان انقلابی است و بخشی از آن امروز در نیروی هوافضای سپاه مشاهده شد و در شعاع ۲۰۰۰ کیلومتری قابلیت بروز و ظهور دارد، به گوش رئیس‌جمهور ماجراجوی آمریکا برسد، هرگز از این غلط‌ها نخواهد کرد و به این باور خواهد رسید که تهدید نفتی نیز براحتی قابل پاسخگویی است. سرلشکر جعفری همچنین در جمع فرماندهان رده‌های مختلف سپاه استان فارس در شیراز با توجه به تهدیدات آمریکا و اسرائیل گفت: آنان فقط حرف می‌زنند و جرات هیچگونه مقابله با ایران را ندارند، چرا که می‌دانند نظام جمهوری اسلامی قدرتمند به اراده مردم مسلمان خود است. وی افزود: رفتارها و حرف‌های این فرد مانند پهلوان پنبه‌ای است که در کاخ خود نشسته و فقط شعار می‌دهد. اینکه دولت آمریکا اعلام می‌کند تا چند ماه آینده اجازه نمی‌دهد قطره‌ای نفت از ایران خارج شود رفتاری کاملا خنده‌دار است و انگار نمی‌دانند تمام گلوگاه‌های جابه‌جایی نفت در اختیار ایران است و هر لحظه اراده کند صدور نفت دنیا را می‌بندد. سرلشکر جعفری به سخنان اخیر رئیس‌جمهور کشورمان اشاره کرد و گفت‌: مواضع اخیر نشان‌دهنده حرکت انقلابی دولت در مبارزه با دشمنان است و جای تقدیر فراوان دارد.